LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] D66 wil wiet kweken legaliseren

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5518
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

D66 wil wiet kweken legaliseren

Ongelezen bericht door Radar »

Als het aan D66 ligt, wordt er een einde gemaakt aan de illegale hennepkwekerij. Telers mogen met een vergunning wietplanten kweken, staat in een initiatiefwet die Kamerlid Magda Berndsen donderdag presenteert. Lees meer: http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... galiseren/

Wat vind jij: een goed idee?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: D66 wil wiet kweken legaliseren

Ongelezen bericht door tenormin »

Voor chronisch zieke mensen schijn het gebruik ervan voor verlichting van pijn te helpen. Kan dus niet daar zelf over oordelen, maar als het gelegaliseerd kan worden (heb 't niet over plantages): waarom niet.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: D66 wil wiet kweken legaliseren

Ongelezen bericht door Har06 »

tenormin schreef:Voor chronisch zieke mensen schijn het gebruik ervan voor verlichting van pijn te helpen. Kan dus niet daar zelf over oordelen, maar als het gelegaliseerd kan worden (heb 't niet over plantages): waarom niet.
De huisarts kan je goedkoper aan medicijnen helpen.

D66 wordt een verlichte partij, ergo ik stem er niet meer op.

Aanpakken de gebruikers en verkopers

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: D66 wil wiet kweken legaliseren

Ongelezen bericht door prem »

Weer dat typische elitaire gedrag van die partij. Een vriend van me heeft drie zoons, in de leeftijd 18 tot 27. Alle drie blowen ze. De apathie en gebrek aan lust straalt er van af. Ze doen het minst noodzakelijk en leunen verder tegen papa aan. Walgelijk.
Verbieden die troep van tegenwoordig, is pure harddrug.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: D66 wil wiet kweken legaliseren

Ongelezen bericht door tenormin »

prem schreef:Weer dat typische elitaire gedrag van die partij. Een vriend van me heeft drie zoons, in de leeftijd 18 tot 27. Alle drie blowen ze. De apathie en gebrek aan lust straalt er van af. Ze doen het minst noodzakelijk en leunen verder tegen papa aan. Walgelijk.
Verbieden die troep van tegenwoordig, is pure harddrug.
Ik schreef niet over "gebruikers" maar patiënten.

@Har06, ja, begrijp ik dat een arts chemische troep kan voorschrijven. Wiet, in de goede doseringen, is in ieder geval 'gezonder'. Maar dit alles is alleen maar "kennis van wat Google me vertelt".

16again
Berichten: 16427
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: D66 wil wiet kweken legaliseren

Ongelezen bericht door 16again »

prem schreef:Weer dat typische elitaire gedrag van die partij. Een vriend van me heeft drie zoons, in de leeftijd 18 tot 27. Alle drie blowen ze. De apathie en gebrek aan lust straalt er van af. Ze doen het minst noodzakelijk en leunen verder tegen papa aan. Walgelijk.
Verbieden die troep van tegenwoordig, is pure harddrug.
En Chicago wilden ze om dezelfde reden droogleggen. Enig historisch besef leert dat dat niet gelukt is.
Er zijn inmiddels Amerikaanse staten, die ons drugsbeleid ingehaald hebben.
Legaliseren (nationaliseren..?) en er de schatkist mee vullen lijkt mij het verstandigst.
Laatst gewijzigd door 16again op 26 feb 2015 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: D66 wil wiet kweken legaliseren

Ongelezen bericht door prem »

Het gaat om de "kwaliteit" wiet. Dat van hier is chemisch onverantwoorde hard drug. Kun je niet vergelijken met een plantje in een tropisch tuintje.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: D66 wil wiet kweken legaliseren

Ongelezen bericht door sjohie »

Goed idee, scheelt criminaliteit en de aanverwante handhavingskosten, en het is een genotsmiddel wat net als alcohol en tabak kan worden voorzien van accijnzen etc. Ik heb een broertje dood aan de term, maar het lijkt me win-win, en op z'n minst het experiment waard. Zo illegaal werkt ook zeker niet optimaal.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: D66 wil wiet kweken legaliseren

Ongelezen bericht door tenormin »

sjohie schreef:Goed idee, scheelt criminaliteit en de aanverwante handhavingskosten, en het is een genotsmiddel wat net als alcohol en tabak kan worden voorzien van accijnzen etc. Ik heb een broertje dood aan de term, maar het lijkt me win-win, en op z'n minst het experiment waard. Zo illegaal werkt ook zeker niet optimaal.
Heb er dus geen verstand van maar het is, hoe ik het lees, inderdaad een win-win situatie en lees ook dat je het op een lijn kan stellen met alcohol en tabak. Maar ook, en dat lijkt me dan voor mensen met pijn, ook een soort oplossing. Nogmaals, ik ken zelf niemand die het gebruikt maar als iemand er baat bij heeft? Maar je mocht toch al 5 plantjes zelf hebben? Voor eigen gebruik?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: D66 wil wiet kweken legaliseren

Ongelezen bericht door Julie4444 »

sjohie schreef:Goed idee, scheelt criminaliteit en de aanverwante handhavingskosten, en het is een genotsmiddel wat net als alcohol en tabak kan worden voorzien van accijnzen etc. Ik heb een broertje dood aan de term, maar het lijkt me win-win, en op z'n minst het experiment waard. Zo illegaal werkt ook zeker niet optimaal.
Maar naar mijn begrip van de effecten en consequenties van drugsgebruik is het wel degelijk een stuk schadelijker, voornamelijk op brein/mentaal gebied. Heb "soft" drugs het leven van menig mens zien vernaggelen. Banen kwijt, uit de hand gelopen verslavingen en mentale stoornissen (hallucinaties, angststoornissen, depressie) behoorden tot de resultaten.

Lijkt me toch iets erger dan zo nu en dan een biertje of wat wijn drinken, aangezien drugs veel verslavender zouden zijn.

angel1978
Berichten: 11287
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: D66 wil wiet kweken legaliseren

Ongelezen bericht door angel1978 »

Julie4444 schreef:
sjohie schreef:Goed idee, scheelt criminaliteit en de aanverwante handhavingskosten, en het is een genotsmiddel wat net als alcohol en tabak kan worden voorzien van accijnzen etc. Ik heb een broertje dood aan de term, maar het lijkt me win-win, en op z'n minst het experiment waard. Zo illegaal werkt ook zeker niet optimaal.
Maar naar mijn begrip van de effecten en consequenties van drugsgebruik is het wel degelijk een stuk schadelijker, voornamelijk op brein/mentaal gebied. Heb "soft" drugs het leven van menig mens zien vernaggelen. Banen kwijt, uit de hand gelopen verslavingen en mentale stoornissen (hallucinaties, angststoornissen, depressie) behoorden tot de resultaten.

Lijkt me toch iets erger dan zo nu en dan een biertje of wat wijn drinken, aangezien drugs veel verslavender zouden zijn.
Dat heb ik alcohol ook allemaal zien doen.
Dat drugs verslavender zouden zijn is klinkklare onzin.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: D66 wil wiet kweken legaliseren

Ongelezen bericht door Julie4444 »

angel1978 schreef:Dat drugs verslavender zouden zijn is klinkklare onzin.
Dat kan ik niet beoordelen. Heb me verder niet verdiept in onderzoeken, maar dat de consequenties ook niet even geweldig zijn mag duidelijk zijn. Dit geldt ook voor alcohol, maar dan is de vraag hoeveel probleemgevallen dit relatief gezien oplevert ten opzichte van drugs.

angel1978
Berichten: 11287
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: D66 wil wiet kweken legaliseren

Ongelezen bericht door angel1978 »

Julie4444 schreef:
angel1978 schreef:Dat drugs verslavender zouden zijn is klinkklare onzin.
Dat kan ik niet beoordelen. Heb me verder niet verdiept in onderzoeken, maar dat de consequenties ook niet even geweldig zijn mag duidelijk zijn. Dit geldt ook voor alcohol, maar dan is de vraag hoeveel probleemgevallen dit relatief gezien oplevert ten opzichte van drugs.
Lees de krant na het weekend. Dit staat bol van problemen als gevolg van alcohol. Vele malen meer dan die als gevolg van drugs.

Als er iets ontwrichtend is voor de samenleving, dan is het wel alcohol.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: D66 wil wiet kweken legaliseren

Ongelezen bericht door Isabel1 »

ik vind het eigenlijk nog niet eens een stom idee, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik niet zo'n fan van het gedoog beleid ben.

Ik vind dat je ofwel
1) de hele toestand moet verbieden, niet gebruiken, niet kweken, niet verkopen, helemaal niets. En als iemand dat dan toch doet daar een fatsoenlijke straf op zetten en niet dingen door de vingers zien

ofwel
2) legaliseren en onder fatsoenlijke normen en voorwaarden gebruik, handel en kweek te reguleren.

Nu zitten we ergens er tussen in, je mag het wel hebben, je mag het wel verkopen in een coffeeshop maar hoe die coffeeshop eraan moet komen is onduidelijk want zij mogen het niet groot inkopen en het mag ook niet gekweekt worden. Ik vind die situatie vreemd, hoe kan het zijn dat je dus wel iets legaal kan kopen, dat alleen op illegale wijze gekweekt kan worden. In mijn optiek zorgt deze situatie voor rare dingen en allerlei criminaliteit en gedoe om die kweek heen.

Medisch gezien maakt het niet heel veel uit of alcohol of harddrugs gebruikt wordt (even afhankelijk van hoeveel natuurlijk) maar in principe doet te veel alcohol ook serieuze schade. Softdrugs geeft lichamelijk bijna nooit problemen, wel soms op het emotionele of psychische vlak, maar meestal alleen (net als bij alcohol) bij grootverbruikers. De verslavingskant van softdrugs is overigens relatief laag (lager dan bij alcohol en sigaretten)

@Har06: ik heb geen cijfers van alle overlast gevers of iets dergelijks, maar als ik een weekend seh draai en daar de meest vervelende en lastige gevallen uithaal is dat meestal cocaïne of speed EN alcohol, een hele populaire combinatie. Dus ik denk dat het denken in termen van 'of het een of het ander' niet zo veel uitmaakt. De meeste mensen die drugs gebruiken, gebruiken ook alcohol (andersom dan weer niet).

isabel

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: D66 wil wiet kweken legaliseren

Ongelezen bericht door sjohie »

angel1978 schreef:
Julie4444 schreef:
angel1978 schreef:Dat drugs verslavender zouden zijn is klinkklare onzin.
Dat kan ik niet beoordelen. Heb me verder niet verdiept in onderzoeken, maar dat de consequenties ook niet even geweldig zijn mag duidelijk zijn. Dit geldt ook voor alcohol, maar dan is de vraag hoeveel probleemgevallen dit relatief gezien oplevert ten opzichte van drugs.
Lees de krant na het weekend. Dit staat bol van problemen als gevolg van alcohol. Vele malen meer dan die als gevolg van drugs.

Als er iets ontwrichtend is voor de samenleving, dan is het wel alcohol.
Mwoa, als ik zie hoe sommige mensen hier de coffeeshop uit strompelen, en (proberen) op een scooter of fiets te stappen, dan moeten ook daar problemen en overlast van zijn. Gelukkig mieteren ze meestal onder veel jolijt met fiets en al om, en dus blijft het bij blauwe plekken persoonlijke schade, maar toch.

Naast de kosten is een andere goede reden, simpelweg duidelijkheid. Nu is er een zekere willekeur op basis van de betreffende gemeente, en mogen ze wel verkopen, maar niet bevoorraad worden. :idea:

Die kromme situatie werkt niet, en heeft het ook nooit echt gedaan ook, dus dan is het tijd om eens te gaan kijken naar een andere oplossing. Strikt verbieden werkt nergens in de wereld, dus dat hoeven we ook niet te proberen, dus dan is legaliseren & reguleren en belasten eigenlijk het enige valide alternatief om te proberen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: D66 wil wiet kweken legaliseren

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Drugsgebruik is niet uit te roeien. Cannabis is troep. Dit voorstel van D66 leidt niet tot meer gebruik, maar wel tot minder criminaliteit en minder politiekosten. De illegale teelt trekt een spoor van vernieling door ons land. Huizen die worden gehuurd en vervolgens worden omgebouwd tot illegale kwekerij. Particuliere verhuurders worden zo geruïneerd.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: D66 wil wiet kweken legaliseren

Ongelezen bericht door Har06 »

Bob Schurkjens schreef:Drugsgebruik is niet uit te roeien. Cannabis is troep. Dit voorstel van D66 leidt niet tot meer gebruik, maar wel tot minder criminaliteit en minder politiekosten. De illegale teelt trekt een spoor van vernieling door ons land. Huizen die worden gehuurd en vervolgens worden omgebouwd tot illegale kwekerij. Particuliere verhuurders worden zo geruïneerd.
Met huisjesmelkers heb ik niet veel mee :), drugs blijft troep, in Amsterdam is nu weer vervuilde heroine in omloop, met alle gevolgen en ziekenhuis opname van dien , lang leve D66 :(

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: D66 wil wiet kweken legaliseren

Ongelezen bericht door moederslink »

Een blower veroorzaakt minder schade ad maatschappij dan een alcoholist.( ik heb het dus niet over harddrugs!)
Kijk zo nu en dan wat drinken ,ok!
De blowers worden meestal weggezet als idiote drugsgebruikers, terwijl ze alleen zichzelf schade berokkenen.
De alcoholist veroorzaakt en schade in zijn eigen hersenpan +schade ad maatschappij en wat te denken van huiselijk geweld?!
Waarom gaat de discussie altijd over blowers// wiet en waarom wordt het excessieve alcoholgebruik niet
aan banden gelegd? Met nog veel strengere regels en handhaving daarvan en ook peperduur maken?
Let wel : ik ben geen blower en drink niet!
Ik " rook " wel :oops:

Als je de softdrugs legaliseert trek je het mi in ieder geval wel uit het criminele circuit.
Maar nogmaals: handhaving is wel een issue.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: D66 wil wiet kweken legaliseren

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sjohie schreef:Goed idee, scheelt criminaliteit
Nee hoor. Het scheelt alleen softdrugsgerelateerde criminaliteit maar het is natuurlijk een illusie dat de criminelen die nu grof geld aan softdrugs verdienen dan opeens keurige burgers worden. Die gaan allemaal wat anders zoeken en dat levert ongetwijfeld onwenselijke situatie op. De "markt" moet opnieuw verdeeld worden met de nodige ellende die daar bij hoort. Nu weet de politie redelijk goed hoe de drugscriminaliteit in elkaar zit, maar zodra de criminelen iets nieuws gaan zoeken begin je vanaf nul.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: D66 wil wiet kweken legaliseren

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De blowers worden meestal weggezet als idiote drugsgebruikers, terwijl ze alleen zichzelf schade berokkenen.
De alcoholist veroorzaakt en schade in zijn eigen hersenpan +schade ad maatschappij
Cannabis is tegenwoordig zo sterk dat deskundigen betogen dat het een harddrug is geworden. Het gehalte werkzame stof is verdriedubbeld in 20 jaar tijd. Het is onzin om te stellen dat deze gebruikers alleen zichzelf schade berokkenen. Verkeersongelukken, psychoses etc zijn het gevolg van dit gebruik. Heel erg belastend dus voor de sociale omgeving van deze mensen.

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011 ... ddrug.html

Gesloten