LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom
Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom
[quote="16again"Bij constante snelheid van circa 80km/h is het verbruik het laagst.
Zolang groenlinks niet in regering zit kunnen ze zoveel willen.[/quote]
Dacht eigenlijk niet dat 80 km het verbruik het laagst is. Neem de A13, ter hoogte van Rotterdam-Overschie. Is toch weer naar 80 km teruggebracht, en niet vanwege de snelheid maar de luchtvervuiling (zeggen ze).
Zolang groenlinks niet in regering zit kunnen ze zoveel willen.[/quote]
Dacht eigenlijk niet dat 80 km het verbruik het laagst is. Neem de A13, ter hoogte van Rotterdam-Overschie. Is toch weer naar 80 km teruggebracht, en niet vanwege de snelheid maar de luchtvervuiling (zeggen ze).
Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom
Lopen of fietsen in de meeste steden sowieso efficienter. Of je nu 30, 50 of 70 mag rijden.witte angora schreef:Gehele bebouwde kom? Kun je bijna net zo goed gaan lopen.
Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom
[quote="GJvdZ"
Lopen of fietsen in de meeste steden sowieso efficienter. Of je nu 30, 50 of 70 mag rijden.[/quote]
Zeker waar. Al de grote steden is het bijna onmogelijk zonder geld te parkeren; dus alternatief is inderdaad de tweewieler, als je benen het laten afweten. Of je moet flinke knip hebben; parkeren is, in ieder geval voor mij, bijna overal onbetaalbaar.
Lopen of fietsen in de meeste steden sowieso efficienter. Of je nu 30, 50 of 70 mag rijden.[/quote]
Zeker waar. Al de grote steden is het bijna onmogelijk zonder geld te parkeren; dus alternatief is inderdaad de tweewieler, als je benen het laten afweten. Of je moet flinke knip hebben; parkeren is, in ieder geval voor mij, bijna overal onbetaalbaar.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom
?
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom
Lijkt mij behoorlijk relevant het vanuit de persoonlijke ervaring te bekijken. Geen persoonlijke ervaring, dan ook geen commentaar m.i. want dan kan men immers niet meepraten/schrijven over...?MichielFRL schreef:Grappig om te lezen hoe de reactie beïnvloed wordt door de persoonlijke ervaring van een ieder.
Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom
Met welk voertuig? De fiets?Radar schreef:GroenLinks wil de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom naar 30 kilometer per uur verlagen. De wegen worden daardoor schoner en veiliger:
http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... ouwde-kom/
Goed idee of niet?
Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom
Denk het, opgevoerde elektro fiets. Gewone fiets moet je je al gauw de pest trappen om 30 km te halen. (Denk ik: fiets niet meer).prem schreef:Radar schreef: Met welk voertuig? De fiets?
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom
Wie gaat dit handhaven? De wijkagente in haar politieheli? Ik ben benieuwd.
-
- Berichten: 31990
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom
Een taakgestrafte op een autoped?Bob Schurkjens schreef:Wie gaat dit handhaven? De wijkagente in haar politieheli? Ik ben benieuwd.
Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom
Uitlaatgassen beperken zich ook niet tot de bebouwde kom waar ze uit de uitlaat komen.. Als men serieus werk wil maken van dat soort vervuiling, dan zijn de Nederlandse auto's zo ongeveer het laatste waar je tijd geld en moeite in moet steken, met het aanpakken van die schepen zijn voor een fractie van de kosten, veel betere resultaten te behalen. Per liter stoot die stookolie 4500x meer zwavel uit als de benzine die jij en ik tanken.angel1978 schreef:Gaan die grote containerschepen bij jullie door de bebouwde kom?n wat betreft schoner, daarmee zullen ze wel doelen op de uitlaatgassen? Dan heb ik een veel beter idee, laat ze wat doen aan de stookolie die de grote containerschepen gebruiken. Die drab uit de rioolputjes van de raffinaderijen, bevat zoveel zwavel, dat de 16 grootste containerschepen per jaar evenveel zwavel uitstoten als alle auto's op de wereld.
Dat zal me idd. wel een gassen geven..
Maar 30 in bebouwde kom? Prima!
Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom
Lager verbruik gaat hand in hand met minder vervuiling, dus je spreekt jezelf tegen in die 2 zinnen.tenormin schreef:Dacht eigenlijk niet dat 80 km het verbruik het laagst is. Neem de A13, ter hoogte van Rotterdam-Overschie. Is toch weer naar 80 km teruggebracht, en niet vanwege de snelheid maar de luchtvervuiling (zeggen ze).
Wat bij file rijden ongunstig is , is harmonica effect: Er wordt niet met constant snelheid gereden, maar steeds fors optrekken en afremmen, veroorzaakt door te weinig afstand houden.
Komend vanaf DenHaag valt me op dat harmonica effect veel minder wordt vanaf de 80 km zone Overschie, daar zit de grootste milieu winst.
Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom
Alle troep die overblijft bij het maken van de schone benzine wordt in de stookolie gebruikt.sjohie schreef:met het aanpakken van die schepen zijn voor een fractie van de kosten, veel betere resultaten te behalen. Per liter stoot die stookolie 4500x meer zwavel uit als de benzine die jij en ik tanken.
Netto milieu voordeel schone benzine is dus nul. Wel worden steden iets schoner, ten koste van omgeving waterwegen
Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom
Opvallend dat men zich weer en alleen richt op de auto!
In de stad krioelt het van de brommers/scooters. De uitstoot van deze tweewielers is enorm. Vele malen groter dan de huidige gemiddelde auto. Het zou groenlinks en andere millieu'activisten' niet misstaan zich eens op deze grote vervuiler te richten en hierin maatregelen te nemen. Brommers/scooters zijn vervuilkanonnen.
http://www.crow.nl/documents/kpvv-kenni ... onnen.aspx
Even los van het millieu, in wijken geldt al deze maximale snelheid. Echter het gros van de autorijders en trouwens óók brommer/scooterrijders houdt zich hier helemaal niet aan. Het crossed door de woonwijken alsof het een lieve lust is en brengt de veiligheid regelmatig in groot gevaar. Als je hier dan over klaagt bij de politie,met het verzoek eens meer controles in 30km woonwijken uit te voeren krijg je te allen tijden nul op request.
In de stad krioelt het van de brommers/scooters. De uitstoot van deze tweewielers is enorm. Vele malen groter dan de huidige gemiddelde auto. Het zou groenlinks en andere millieu'activisten' niet misstaan zich eens op deze grote vervuiler te richten en hierin maatregelen te nemen. Brommers/scooters zijn vervuilkanonnen.
http://www.crow.nl/documents/kpvv-kenni ... onnen.aspx
Even los van het millieu, in wijken geldt al deze maximale snelheid. Echter het gros van de autorijders en trouwens óók brommer/scooterrijders houdt zich hier helemaal niet aan. Het crossed door de woonwijken alsof het een lieve lust is en brengt de veiligheid regelmatig in groot gevaar. Als je hier dan over klaagt bij de politie,met het verzoek eens meer controles in 30km woonwijken uit te voeren krijg je te allen tijden nul op request.
-
- Berichten: 31990
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom
Klopt wel. Mijn Golfje uit 1990 reed (rijdt vermoedelijk nog, maar ik ben niet meer de eigenaar) 1:13, bij rustig rijden 1:14. Niet zo heel veel onzuiniger dan moderne auto's dus. Toch was de vervuiling van het ding volgens de cijfers een stuk hoger dan die van moderne auto's. Sowieso het gebrek aan een katalysator (alleen, waar blijft het vuil in de kat?), maar kennelijk ook geen optimale verbranding.MichielFRL schreef:Dat is pertinent niet waar!16again schreef:Lager verbruik gaat hand in hand met minder vervuiling
Een lager verbruik betekent niet per definitie een optimale verbranding. Pas bij een optimale verbranding is de uitstoot (vervuiling) het kleinst.
Waarom ik er toch in door bleef rijden? Kom op, dikke kans dat het ding na verkoop naar Afrika wordt verscheept en daar nog jarenlang rond zou tuffen, terwijl ik hier een ander karretje zou hebben. Hoezo milieuwinst? Dan is er toch alleen maar een extra auto aan het rondrijden?
Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom
Brandstof wordt grotendeels in CO2 en H2O omgezet, meer brandstof verbruik betekent altijd meer CO2MichielFRL schreef:Dat is pertinent niet waar!16again schreef:Lager verbruik gaat hand in hand met minder vervuiling
Een lager verbruik betekent niet per definitie een optimale verbranding. Pas bij een optimale verbranding is de uitstoot (vervuiling) het kleinst.
Bij lage snelheid / stationair draaien ontstaan inderdaad per liter brandstof meer vervuilende bij producten.
Bij te hoge snelheid rijden komt echter een ander nadeel om de hoek: Verbruik bij hoge snelheden wordt vrijwel alleen bepaald door luchtweerstand, welke kwadratisch toe neemt met de snelheid.
Dit verhoogt benzineverbruik. Ook al is dan sprake van optimalere verbranding, dan nog kan kan meer uitstoot ontstaan doordat simpelweg meer brandstof (per km) verbruikt wordt.
Bij mijn weten is snelheid rond 80km/h de optimale combinatie van redelijk optimale verbranding en laag verbruik
-
- Berichten: 31990
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom
Dus de vroegere (zeer lang geleden) algemeen geldende maximumsnelheid van 100 was nog niet zo gek eigenlijk.
Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom
Euh, ja MAAR.. het is niet gerelateerd aan voertuigsnelheid maar aan het aantal toeren dat een motor draait. En elke motor is anders. Met mijn turbodiesel knetter ik 140 over de snelweg met slechts 1800 rpm.16again schreef:...Bij mijn weten is snelheid rond 80km/h de optimale combinatie van redelijk optimale verbranding en laag verbruik
Mijn benzine karretje heeft daar zeker 3000 rpm voor nodig.
Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom
Van mij mogen ze op de autobanen onbeperkt racen, echter de milieufreaks zijn daar op tegen.
In de bebouwde kom wil GL nog meer belemmeringen opwerpen voor de rijders, bulten,vernauwingen etc etc, vlg mij rijden de GL lui op trapfietsen
In de bebouwde kom wil GL nog meer belemmeringen opwerpen voor de rijders, bulten,vernauwingen etc etc, vlg mij rijden de GL lui op trapfietsen
Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom
Die optimale snelheid is inderdaad afhankelijk van het voertuig (maar ligt zeker niet pas bij 140km/h).53078 schreef:Euh, ja MAAR.. het is niet gerelateerd aan voertuigsnelheid maar aan het aantal toeren dat een motor draait. En elke motor is anders. Met mijn turbodiesel knetter ik 140 over de snelweg met slechts 1800 rpm.16again schreef:...Bij mijn weten is snelheid rond 80km/h de optimale combinatie van redelijk optimale verbranding en laag verbruik
Echter, op een traject zoals bij Overschie geldt uiteraard dezelfde snelheidsbeperking voor alle voertuigen.
Je begint over diesel vs benzine , bij mijn weten zijn diesels berucht om roet! Er worden wel roetfilters gebruikt maar het kleinste en meest schadelijke fijnstof wordt door filter juist niet tegengehouden
-
- Berichten: 31990
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom
Je bedoelt (denk ik): het is niet ALLEEN gerelateerd aan voertuigsnelheid. Luchtweerstand heeft ook een heel grote rol, maar dat heeft iemand anders hiervoor ook al geschreven.53078 schreef:Euh, ja MAAR.. het is niet gerelateerd aan voertuigsnelheid maar aan het aantal toeren dat een motor draait. En elke motor is anders. Met mijn turbodiesel knetter ik 140 over de snelweg met slechts 1800 rpm.16again schreef:...Bij mijn weten is snelheid rond 80km/h de optimale combinatie van redelijk optimale verbranding en laag verbruik
Mijn benzine karretje heeft daar zeker 3000 rpm voor nodig.