| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] 'Scooter en brommer naar rijbaan vanwege gezondheid fietser'
'Scooter en brommer naar rijbaan vanwege gezondheid fietser'
Brommers en scooters stoten zo veel ultrafijnstof uit, dat het ongezond is voor fietsers. Om de lucht direct te verbeteren, moeten de scooters van het fietspad af en op de rijbanen gaan rijden. Daarvoor pleiten de Fietsersbond, Longfonds, Natuur&Milieu en Milieudefensie maandag.
Lees het volledige nieuwsbericht (maandag 6 maart 2017)
Wat vind jij van het pleidooi van de belangenorganisaties?
Lees het volledige nieuwsbericht (maandag 6 maart 2017)
Wat vind jij van het pleidooi van de belangenorganisaties?
Re: 'Scooter en brommer naar rijbaan vanwege gezondheid fietser'
Voor de veiligheid kan ik het me voorstellen, niet vanwege de lucht, maar nog meer vanwege het snelheidsverschil. Officieel mogen de snorfietsen binnen de bebouwde kom maar 25, maar naar mijn idee rijden ze vaak wel ietsje harder. Daarnaast zullen ze op de rijbaan alleen maar gevaarlijke situaties gaan creeeren met auto's. Het snelheidsverschil tussen auto's en snorfietsers is nog groter, en zal meer onveiligheid veroorzaken. Maar het argument dat ze nu gebruiken, begrijp ik niet helemaal.
Dus 25% van het fijnstof komt door snorfietsers op het fietspad. Dat betekent dus dat de overige 75% elders vandaan komt. Een groot deel komt dus van de auto's op de rijbaan, naar waar ze de snorfietsers naar willen verplaatsen. Wellicht zal dit een daling tot gevolg hebben, maar het verplaatsen van de snorfietsers zal niet resulteren in een verlaging van 25%, het lijkt mij dan wellicht handiger om te gaan kijken naar die overige 75%Ze baseren zich op onderzoek van de GGD Gelderland-Midden, die op negentien locaties in Amsterdam, Arnhem, Nijmegen en Harderwijk metingen deed op fietspaden. Daaruit blijkt dat bijna een kwart van de luchtvervuiling op de paden afkomstig is van brom- en snorfietsen. Deze voertuigen veroorzaken soms pieken die twintig keer hoger zijn dan de concentratie ultrafijnstof die daar al is, aldus de GGD.
Ik vraag me af of de concentratie fijnstof vlak naast de rijbaan niet gewoon nagenoeg net zo hoog is als op de rijbaan.
dus ook of dan de luchtkwaliteit verbeterd door brommers op de rijbaan te laten rijden.
Ik denk dat het aantal doden onder de bromfietsers niet opweegt tegen de winst in de lucht kwaliteit.
als we serieus wat willen doen, dan moeten we bromfietsen met verbrandingsmotor helemaal verbieden en alleen nog maar elektrische brommers/scooters toestaan.
dus ook of dan de luchtkwaliteit verbeterd door brommers op de rijbaan te laten rijden.
Ik denk dat het aantal doden onder de bromfietsers niet opweegt tegen de winst in de lucht kwaliteit.
als we serieus wat willen doen, dan moeten we bromfietsen met verbrandingsmotor helemaal verbieden en alleen nog maar elektrische brommers/scooters toestaan.
inderdaad, die 75% die niet door de snorfietsers wordt veroorzaakt, zal voor een groot deel veroorzaakt worden door de auto's, vrachtauto's en bussen die al op de rijbaan rijden.kokka schreef:Ik vraag me af of de concentratie fijnstof vlak naast de rijbaan niet gewoon nagenoeg net zo hoog is als op de rijbaan
wat wel verwonderlijk is, dat het relatief lage aantal brommers/scooters zo'n groot aandeel in de fijnstof uitstoot kunnen hebben.
Tweetakt motoren horen eigenlijk helemaal niet meer gebruikt te worden. Tenzij ze op ethanol kunnen draaien....
Laten ze maar eens een flinke subsidie regeling maken voor elektrische bromfietsen. Zijn de walmende en knetterende scooters uit China zo verdwenen.
Laten ze maar eens een flinke subsidie regeling maken voor elektrische bromfietsen. Zijn de walmende en knetterende scooters uit China zo verdwenen.
Mijn eerste reactie is ook: laat eerst maar eens zien hoeveel de concentratie dan ook werkelijk verlaagd wordt als de brommers een meter verder op straat rijden in plaats van op het fietspad. Lijkt mij dat er veel effectievere methodes zijn om het fijnstof te verminderen.
Alstu.. (pdf link naar het originele rapport) En op pagina 29, 4.1.3 Effect van afstand, kan je lezen dat de concentratie (ultra)fijnstof exponentieel afneemt met de afstand, dit is oa onderzocht in Londen. Voor fietsers en voetgangers zou de voorgestelde verplaatsing dan ook echt wel een verschil maken.kweenie schreef:Mijn eerste reactie is ook: laat eerst maar eens zien hoeveel de concentratie dan ook werkelijk verlaagd wordt als de brommers een meter verder op straat rijden in plaats van op het fietspad. Lijkt mij dat er veel effectievere methodes zijn om het fijnstof te verminderen.
Maar goed, het vigerende overkoepelende overheidsbeleid is dat ze langzaamaan af willen van die 2-takt motortjes in het algemeen, want die zijn net op de plekken waar je het niet wilt, de binnensteden, kneitervervuilend.
Dan lees je het toch wel behoorlijk anders dan dat ik de conclusies interpreteer. De uitkomsten uit het Londense onderzoek gaat uit van de weg ten opzichte van de rand van de bebouwing. En dit is 1 tot 5 meter afstand. Als ik kijk bij mij in de stad zijn de meeste gescheiden fietspaden gescheiden door een verhoogde rijbaanafscheiding van een klinker of 3 breed, totale verschuiving zou dus ongeveer 1 meter zijn. Als ik dan het Nieuw-Zeelandse onderzoek er bij pak, worden afstanden van 4,5 tot 7 meter gebruikt. Waarbij het resultaat bij 4,5 uit komt op 9% vermindering. Dus dat betekent dat als de scooters nu verantwoordwoordelijk zijn voor 25% van de fijnstof, de daling dus ongeveer 2,5% is. Mits je ze 4,5 meter uit elkaar kunt plaatsen, met de veiligheidsrisico's die er bij komen voor scooters als die opeens op de rijbaan van de snellere auto's gaan rijden. Het resultaat wordt wel significant beter bij 7 meter, maar het is bijna overal nagenoeg onmogelijk om de scooters en fietsers 7 meter uit elkaar te plaatsen.