LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Werkbonus' voor mensen met laagste salarissen: goed idee?

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Gesloten
Radar
Site Admin

'Werkbonus' voor mensen met laagste salarissen: goed idee?

Ongelezen bericht door Radar »

Zo'n 40.000 Rotterdammers krijgen een presentje van 50 euro van het stadsbestuur. De 'werkbonus' is bedoeld voor mensen met een baan die tussen de 100 en de 130 procent van het minimumloon verdienen. Dat meldt de NOS.

Het verschil tussen een uitkering en de laagste salarissen is te klein, vindt Ronald Buijt, fractievoorzitter van Leefbaar Rotterdam. 'Rotterdam wil een signaal afgeven dat werken moet lonen.'

Lees verder in het volledige nieuwsbericht van maandag 12 juni.

Wat vind jij van zo'n werkbonus: een goed initiatief of niet?

wilhelmima1

Re: 'Werkbonus' voor mensen met laagste salarissen: goed idee?

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Is dat eenmalig of per maand??
Als het eenmalig is kost het meer dan dat het wat oplevert
Dus weer gemeenschapsgeld wat niet goed besteed wordt.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Beetje gemakkelijk scoren en bovenal symboolpolitiek. Laten ze dan, via de Landelijke overheid, iets doen aan het feit dat dit zo bestaat, denk ik dan. Ik zou de uitkeringen verlagen, en werkelozen te compenseren door voor een aantal vaste lasten vouchers te geven, zoals voor gas/water/licht/basis internet, 2 weken vakantie in eigen land op een basic vakantiepark en een OV daluren kaart. Als je méér wil, kan je gaan werken om luxere opties als breedband, vliegvakantie, een complete ov jaarkaart, of een eigen auto aan te schaffen.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

Als werken moet lonen dan zijn de salarissen dus te laag of zijn de uitkeringen (en toeslagen) te hoog.
Maar om gemeenschapsgeld te gaan uitgeven aan werkenden lijkt mij een volledig verkeerde insteek. Daar los je geen maatschappelijk probleem mee op.
Gemeenschapsgeld dient ten goede te komen aan hen die het echt niet breed hebben en daarbij ondersteuning nodig hebben en niet als een soort "Kerstgratificatie" aan mensen met een betaalde baan te worden uitgedeeld.

scontra

sjohie schreef:Beetje gemakkelijk scoren en bovenal symboolpolitiek. Laten ze dan, via de Landelijke overheid, iets doen aan het feit dat dit zo bestaat, denk ik dan. Ik zou de uitkeringen verlagen, en werkelozen te compenseren door voor een aantal vaste lasten vouchers te geven, zoals voor gas/water/licht/basis internet, 2 weken vakantie in eigen land op een basic vakantiepark en een OV daluren kaart. Als je méér wil, kan je gaan werken om luxere opties als breedband, vliegvakantie, een complete ov jaarkaart, of een eigen auto aan te schaffen.
Tekst met een lichte ondertoon ??? of toch serieus bedoeld, al kan ik mij dat laatste bijna niet voorstellen :(

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad vooral symboolpolitiek. Bovendien krijg je nu weer een gat bij mensen die net meer dan 130% van het minimumloon verdienen. Die vallen nu weer buiten de boot.

Of gaan die dan ook een extraatje, bijvoorbeeld 40 euro, krijgen...? En als je boven de 140% zit, ga je dan 30 euro krijgen?

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

sjohie schreef:Beetje gemakkelijk scoren en bovenal symboolpolitiek. Laten ze dan, via de Landelijke overheid, iets doen aan het feit dat dit zo bestaat, denk ik dan. Ik zou de uitkeringen verlagen, en werkelozen te compenseren door voor een aantal vaste lasten vouchers te geven, zoals voor gas/water/licht/basis internet, 2 weken vakantie in eigen land op een basic vakantiepark en een OV daluren kaart. Als je méér wil, kan je gaan werken om luxere opties als breedband, vliegvakantie, een complete ov jaarkaart, of een eigen auto aan te schaffen.
Mee eens.

scontra

Julie4444 schreef:
Mee eens.
Een versje uit vroeger tijd luidt : "En wie gaat dat betalen zoete lieve Gerritje".
Dat vraag ik mij nl. ook af.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

scontra schreef:
Julie4444 schreef:
Mee eens.
Een versje uit vroeger tijd luidt : "En wie gaat dat betalen zoete lieve Gerritje".
Met de verlaging van de uitkeringen. Lijkt me dat vouchers voor een echtpaar met bijstand heel wat minder dan €1450 kost, wat nu ongeveer bijstand is. :lol:

Lijkt me een prima inrichting van een basisinkomen. :mrgreen:

John van Drongelen

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Het is een sigaar uit eigen doos.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Julie4444 schreef:
scontra schreef:
Met de verlaging van de uitkeringen. Lijkt me dat vouchers voor een echtpaar met bijstand heel wat minder dan €1450 kost, wat nu ongeveer bijstand is. :lol:

Lijkt me een prima inrichting van een basisinkomen. :mrgreen:
Even los van je (flauwe) opmerking over basisinkomen... Voucher is natuurlijk gewoon een mooi woord voor "bon". Dus wonen op de bon, gas en licht op de bon, water op de bon... hoe zie je zo'n systeem voor je eigenlijk?
Ongeacht de keuze die je maakt zal je een administratief apparaat moeten optuigen om al die bonnen te verwerken en te verrekenen met banken, verhuurders, energie- en watermaatschappijen. En als je er ook nog voor kiest om voedsel "op de bon" te gooien: de grootgrutters.
Wat denk je dat zo'n administratieve afhandeling kost?

En wie zal dát betalen dan?

Gesloten