LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] wie doet fout in onderwijs
wie doet fout in onderwijs
Misschien een heel erg tegendraads topic, maar ik lees heel veel klachten over het onderwijs, dat het onderwijs altijd alles fout doet, en dat als studenten c.q. leerlingen hun zeer gewilde diploma niet halen, het de schuld is van het onderwijs systeem(actor-waarnemer verschil) maar bij wie ligt de fout nu,! bij ons als docenten ( ik geef SV vakken en sociaal psychologische vakken op MBO en HBO niveau) of bij de maatschappij in het algemeen welke alles afschuift op het onderwijs en eigenlijk het ouderschap ondergeschikt acht aan het onderwijs systeem
Re: wie doet fout in onderwijs
Da's wel een heel algemene probleemomschrijving en vraagstelling. Bovendien een vraag waar niet maar één antwoord goed is.
Re: wie doet fout in onderwijs
De onderwijsinstelling is de leverancier, dus de algemene opinie op dit forum zal wel zijn dat het onderwijs het allemaal fout doet en dat de studenten/leerlingen engeltjes zijn...
Re: wie doet fout in onderwijs
TU Delft; sinds deze eeuw wisseling dubbele aantal studenten en maar 20% meer hoogleraren?
en maar praten over kleinere klassen, en vele scholen hebben wegens de regels nu meer managers en tekort leraren.
Doe de overbodige administratie en controle weg, managers ontslaan en betaal redelijke salarissen om te voorkomen dat ze weglopen.
Een goede leraar verdient meer dan de leerling maar helaas is de praktijk vaak andersom helaas.
en maar praten over kleinere klassen, en vele scholen hebben wegens de regels nu meer managers en tekort leraren.
Doe de overbodige administratie en controle weg, managers ontslaan en betaal redelijke salarissen om te voorkomen dat ze weglopen.
Een goede leraar verdient meer dan de leerling maar helaas is de praktijk vaak andersom helaas.
Re: wie doet fout in onderwijs
Als je het hebt over MBO/HBO, dus het beroepsonderwijs, is er ook een gebrekkige afstemming met het bedrijfsleven, ik hoor regelmatig van onze P&O mensen, en externe recruiters, dat opleidingen niet altijd goed aansluiten op de in de markt gevraagde vacatures. Ik vind dat een overheid daar ook wel wat meer op kan sturen, het is toch best wel absurd dat we elk jaar weer een aardige club mensen vrijetijdswetenschappen laten doen op HBO niveau, terwijl er zeg 15 parken zijn waar ze op niveau aan het werk kunnen. Idem hier in de stad, waar mensen op zwaar gesubsidieerde scholen kunstopleidingen doen, om vervolgens of in wederom zwaar gesubsidieerde lokale kunstinitiatieven "werken", of de bijstand in gaan, omdat ze geen werk kunnen vinden. Los daarvan is het hele technische opleidingen verhaal al langer een probleemdossier.BUNA schreef:Misschien een heel erg tegendraads topic, maar ik lees heel veel klachten over het onderwijs, dat het onderwijs altijd alles fout doet, en dat als studenten c.q. leerlingen hun zeer gewilde diploma niet halen, het de schuld is van het onderwijs systeem(actor-waarnemer verschil) maar bij wie ligt de fout nu,! bij ons als docenten ( ik geef SV vakken en sociaal psychologische vakken op MBO en HBO niveau) of bij de maatschappij in het algemeen welke alles afschuift op het onderwijs en eigenlijk het ouderschap ondergeschikt acht aan het onderwijs systeem
Ik vind dan ook dat het onderwijs zeker niet alle blaam treft, maar wel dat de werkgevers, overheid en ook de opleiders eens wat meer volgens een gezamenlijk meerjarenplan op moeten trekken.
Re: wie doet fout in onderwijs
BUNA schreef:Misschien een heel erg tegendraads topic, maar ik lees heel veel klachten over het onderwijs, dat het onderwijs altijd alles fout doet, en dat als studenten c.q. leerlingen hun zeer gewilde diploma niet halen, het de schuld is van het onderwijs systeem(actor-waarnemer verschil) maar bij wie ligt de fout nu,! bij ons als docenten ( ik geef SV vakken en sociaal psychologische vakken op MBO en HBO niveau) of bij de maatschappij in het algemeen welke alles afschuift op het onderwijs en eigenlijk het ouderschap ondergeschikt acht aan het onderwijs systeem
@buna,
Lees uw eigen topic nog eens goed door en corrigeer daarbij gelijktijdig eens alle 'foutjes' welke er ingeslopen zijn en die, naar ik mag hopen, toch niet het resultaat zijn van onvoldoende kennis van de Nederlandse taal.
U zult zelf schrikken van het aantal missertjes welke u heeft gemaakt.
Als dit een weergave is van de dagelijkse praktijk, dan is het niet zo verbazingwekkend dat er klachten zijn over het niveau van het onderwijs in het algemeen.
Maar niemand is vaudtloos, zelfs ik niet !
Re: wie doet fout in onderwijs
VMBO, MBO of HBO, ik noemde de TU Delft waar ook problemen zijn!
Maar als je op basis school, die sinds mijn ervaring van 6 klassen naar 8 groepen is gegaan...
Daar werken en verdienen Managers meer dan leraren!
Hoe wil een manager die het liefst nieuwe leerlingen selecteerde om het school niveau omhoog te brengen......
Als je ziet wat je met Pabo opleiding verdienen kunt...
Alleen Wiskunde leraren verdienen meer helaas!
Als je op bepaalde scholen €10.000,- welkom kreeg, weet ik wel waar dat geld vandaan moet komen.
Een een slimme Kwis Kundige zal elk jaar wisselen omdat deze niets oplossende stoelendans veel opleverde!
Maar wat blijft er over voor de trouwe leerkrachten in andere vakken?
Gelukkig een zoon met slechts Cito VMBO, lerares twijfelde en misschien Havo, en na 7 jaren op combi school Atheneum gehaald en nu 2e jaars TU Delft, net aan BSA gehaald.... maar toch.....
Engels:
De Universitair opgeleide Alfa Leraar Engels, sympathieke man, maar vooral op de 4 Technische Universiteiten scoren de 6jes vaak beter dan de 8en....
De studie boeken zijn daar door Bèta's geschreven en dat merk je.
Net als instructie boekjes, van kort en duidelijk tot mooi maar ik begreep er niets van verhalen....
Zo is het daar vaak ook.
De telegram stijl punten opnoemen is vaak voldoende, geen mooi verhaal maar daar hebben en daar matige Alfa voor nemen...
Verder is de SMS taal ook een groot probleem.
Ik verw8 niet dit srt antw.
Hoe moet het dan op VMBO gaan?
Maar als je op basis school, die sinds mijn ervaring van 6 klassen naar 8 groepen is gegaan...
Daar werken en verdienen Managers meer dan leraren!
Hoe wil een manager die het liefst nieuwe leerlingen selecteerde om het school niveau omhoog te brengen......
Als je ziet wat je met Pabo opleiding verdienen kunt...
Alleen Wiskunde leraren verdienen meer helaas!
Als je op bepaalde scholen €10.000,- welkom kreeg, weet ik wel waar dat geld vandaan moet komen.
Een een slimme Kwis Kundige zal elk jaar wisselen omdat deze niets oplossende stoelendans veel opleverde!
Maar wat blijft er over voor de trouwe leerkrachten in andere vakken?
Gelukkig een zoon met slechts Cito VMBO, lerares twijfelde en misschien Havo, en na 7 jaren op combi school Atheneum gehaald en nu 2e jaars TU Delft, net aan BSA gehaald.... maar toch.....
Engels:
De Universitair opgeleide Alfa Leraar Engels, sympathieke man, maar vooral op de 4 Technische Universiteiten scoren de 6jes vaak beter dan de 8en....
De studie boeken zijn daar door Bèta's geschreven en dat merk je.
Net als instructie boekjes, van kort en duidelijk tot mooi maar ik begreep er niets van verhalen....
Zo is het daar vaak ook.
De telegram stijl punten opnoemen is vaak voldoende, geen mooi verhaal maar daar hebben en daar matige Alfa voor nemen...
Verder is de SMS taal ook een groot probleem.
Ik verw8 niet dit srt antw.
Hoe moet het dan op VMBO gaan?
Re: wie doet fout in onderwijs
Vroeger kon je een verhaal vertalen voor je Master, nu is alles Beta Engels en met computers val je door de mand.
Dus niet alles is beter.....
Dus niet alles is beter.....
Re: wie doet fout in onderwijs
Nu krijgen jongens én meisjes naailes op sommige basisscholen, naast handenarbeid etc, dus dat gebeurd nog steeds wel hoor.breien schreef:Even de oude zeurkous spelen. Men kan ook zeggen dat vroeger alles beter was en dat de jeugd van tegenwoordig maar verwende nesten zijn.
Wij hadden tenminste als meisjes nog handwerken op de lagere school. De goede oude tijd.
Re: wie doet fout in onderwijs
Tegenwoordig krijgen de jongens inderdaad ook naaien en breien en worden daarin gelijk beoordeeld als de meisjes. Vreemd genoeg wordt er bij de gymles vaak onderscheid gemaakt op geslacht. Meisjes hoeven niet zo hoog te springen, hard te lopen, ver te springen of even goed te kunnen voetballen.breien schreef:Wij hadden tenminste als meisjes nog handwerken op de lagere school. De goede oude tijd.
Ja, zinnen beginnen en niet afmaken maakt een tekst ook niet echt makkelijker leesbaar.stofzuigertje schreef:Verder is de SMS taal ook een groot probleem.
Re: wie doet fout in onderwijs
Voor een docent is je interpunctie wanstaltig slecht. Wellicht toch daar maar eens eerst aan gaan werken voor je alles afschuift op anderen.BUNA schreef:Misschien een heel erg tegendraads topic, maar ik lees heel veel klachten over het onderwijs, dat het onderwijs altijd alles fout doet, en dat als studenten c.q. leerlingen hun zeer gewilde diploma niet halen, het de schuld is van het onderwijs systeem(actor-waarnemer verschil) maar bij wie ligt de fout nu,! bij ons als docenten ( ik geef SV vakken en sociaal psychologische vakken op MBO en HBO niveau) of bij de maatschappij in het algemeen welke alles afschuift op het onderwijs en eigenlijk het ouderschap ondergeschikt acht aan het onderwijs systeem
Re: wie doet fout in onderwijs
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
-
- Berichten: 2156
- Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51
Re: wie doet fout in onderwijs
De laatsten worden gebeten ...
Onderwijs is vandaag de dag allereerst politiek-gestuurd en marktwerking ook hierbij doorgedruppeld. Managers houden voor goedverdienende directeuren de budgettering in de gaten en de idealisten voor de klas krijgen uiteindelijk de schuld van iedere vorm van kritiek. Geen idee hoe 'het voetvolk' georganiseerd is, maar inderdaad, de schuld kan bij leraren en leraressen gelegd worden zolang zij niet voor hun eigen belangen kunnen/willen opkomen. Misschien weerlegt u de stelling eens, dat ú en uw collega's samen ja-knikkers zijn en niet eens voor de eigen belangen kunnen opkomen, laat staan voor de belangen van de leerlingen.
Onderwijs is vandaag de dag allereerst politiek-gestuurd en marktwerking ook hierbij doorgedruppeld. Managers houden voor goedverdienende directeuren de budgettering in de gaten en de idealisten voor de klas krijgen uiteindelijk de schuld van iedere vorm van kritiek. Geen idee hoe 'het voetvolk' georganiseerd is, maar inderdaad, de schuld kan bij leraren en leraressen gelegd worden zolang zij niet voor hun eigen belangen kunnen/willen opkomen. Misschien weerlegt u de stelling eens, dat ú en uw collega's samen ja-knikkers zijn en niet eens voor de eigen belangen kunnen opkomen, laat staan voor de belangen van de leerlingen.
Re: wie doet fout in onderwijs
Omdat de goede leraren vaak de politiek in gaan en wethouder worden, of nog erger, in Den Haag denken dat ze alles beter weten?
Ja, wat hou je dan over, de scholen moeten nu iedereen met Pabo aannemen en bij de €10.000,- voor nieuwe wiskunde leraar....
Dan verplaats je het probleem van jou school naar waar deze vandaan komt.
Wel krijg je vermoedelijk iemand die graag dit extra geld wil en volgend jaar hetzelfde gaat doen.
Dus hoe verbeter je het onderwijs, gewoon betere CAO en geen reclame van scholen in nood......
Minder managers en regels en vooral leraren vast houden.
Het is leuk werk maar niet elke leraar zal alles perfect beheersen!
Een LO leraar, ex topsporter hoeft niet Vautlooz nederlants te beheerzen.
Verder zal een ICT leraar geen foutloze brieven SCHRIJVEN, omdat met hand geschreven hij de spellingscontrole mist!
Ik ben niet 8terlijk!
Ja, wat hou je dan over, de scholen moeten nu iedereen met Pabo aannemen en bij de €10.000,- voor nieuwe wiskunde leraar....
Dan verplaats je het probleem van jou school naar waar deze vandaan komt.
Wel krijg je vermoedelijk iemand die graag dit extra geld wil en volgend jaar hetzelfde gaat doen.
Dus hoe verbeter je het onderwijs, gewoon betere CAO en geen reclame van scholen in nood......
Minder managers en regels en vooral leraren vast houden.
Het is leuk werk maar niet elke leraar zal alles perfect beheersen!
Een LO leraar, ex topsporter hoeft niet Vautlooz nederlants te beheerzen.
Verder zal een ICT leraar geen foutloze brieven SCHRIJVEN, omdat met hand geschreven hij de spellingscontrole mist!
Ik ben niet 8terlijk!
Re: wie doet fout in onderwijs
Bedankt voor jullie reacties in dit topic.
Het klopt, dat ik schriftelijk niet zo heel sterk ben, en dat steek ik niet onder stoelen of banken. Mijn leerlingen en collegae zijn hier ook van op de hoogte en gelukkig is het vakinhoudelijk geen belemmering.
Helaas hebben docenten ook belemmeringen in dit is er een van mij
Het klopt, dat ik schriftelijk niet zo heel sterk ben, en dat steek ik niet onder stoelen of banken. Mijn leerlingen en collegae zijn hier ook van op de hoogte en gelukkig is het vakinhoudelijk geen belemmering.
Helaas hebben docenten ook belemmeringen in dit is er een van mij
-
- Berichten: 2156
- Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51
Re: wie doet fout in onderwijs
Maar daar gaat het hier toch helemaal niet om/over ...BUNA schreef:Bedankt voor jullie reacties in dit topic.
Het klopt, dat ik schriftelijk niet zo heel sterk ben, en dat steek ik niet onder stoelen of banken. Mijn leerlingen en collegae zijn hier ook van op de hoogte en gelukkig is het vakinhoudelijk geen belemmering.
Helaas hebben docenten ook belemmeringen in dit is er een van mij
"Kunt u samen mèt uw collega's geen vuist maken", was mijn inspiratie.
Bent u überhaupt georganiseerd tegen uitbuiting van leerkrachten in een (ongewenst) marktwerkend schoolsysteem?
Mijn zoon is als spreker kort voor de paasdagen bij de schooldirectie geweest en heeft aangekondigd, dat alle collega's zolang na de paasvakantie niet meer zouden komen werken, zolang de helemaal niet vrijwillige overuren niet zouden zijn uitbetaald ... u kunt al raden hoe snel er drie maanden salaris waren overgemaakt. De schuld lag niet bij de directie, maar bij een manager die moedwillig wilde 'sparen'.
Re: wie doet fout in onderwijs
j[/quote]
Maar daar gaat het hier toch helemaal niet om/over ...
"Kunt u samen mèt uw collega's geen vuist maken", was mijn inspiratie.
Bent u überhaupt georganiseerd tegen uitbuiting van leerkrachten in een (ongewenst) marktwerkend schoolsysteem?
Mijn zoon is als spreker kort voor de paasdagen bij de schooldirectie geweest en heeft aangekondigd, dat alle collega's zolang na de paasvakantie niet meer zouden komen werken, zolang de helemaal niet vrijwillige overuren niet zouden zijn uitbetaald ... u kunt al raden hoe snel er drie maanden salaris waren overgemaakt. De schuld lag niet bij de directie, maar bij een manager die moedwillig wilde 'sparen'.[/quote]
klopt, daar gaat het niet om,
maar ik word wel aangevallen op mijn schriftelijke vaardigheden.
Ik begrijp, dat uw zoon ook in het onderwijs werkt. Wij maken wel degelijk een vuist tegen het school "management" maar dat maakt niets uit, ik geef momenteel ook mijn SV lessen aan SJM studenten, welke het maar een "soft" vak vinden en niet op hun van toepassing.
Wij als docenten hebben helaas te maken met integratieve vakken, welke volgens het huidige OER toepasbaar zijn op verschillende opleidingsmogelijkheden in de sociale sector, zonder aanziens van de gekozen richting, en wij als docenten moeten daar maar mee "dealen" en als het om wat voor reden dan ook tot een onvoldoende leidt zijn wij de gebeten persoon.
Maar daar gaat het hier toch helemaal niet om/over ...
"Kunt u samen mèt uw collega's geen vuist maken", was mijn inspiratie.
Bent u überhaupt georganiseerd tegen uitbuiting van leerkrachten in een (ongewenst) marktwerkend schoolsysteem?
Mijn zoon is als spreker kort voor de paasdagen bij de schooldirectie geweest en heeft aangekondigd, dat alle collega's zolang na de paasvakantie niet meer zouden komen werken, zolang de helemaal niet vrijwillige overuren niet zouden zijn uitbetaald ... u kunt al raden hoe snel er drie maanden salaris waren overgemaakt. De schuld lag niet bij de directie, maar bij een manager die moedwillig wilde 'sparen'.[/quote]
klopt, daar gaat het niet om,
maar ik word wel aangevallen op mijn schriftelijke vaardigheden.
Ik begrijp, dat uw zoon ook in het onderwijs werkt. Wij maken wel degelijk een vuist tegen het school "management" maar dat maakt niets uit, ik geef momenteel ook mijn SV lessen aan SJM studenten, welke het maar een "soft" vak vinden en niet op hun van toepassing.
Wij als docenten hebben helaas te maken met integratieve vakken, welke volgens het huidige OER toepasbaar zijn op verschillende opleidingsmogelijkheden in de sociale sector, zonder aanziens van de gekozen richting, en wij als docenten moeten daar maar mee "dealen" en als het om wat voor reden dan ook tot een onvoldoende leidt zijn wij de gebeten persoon.
Re: wie doet fout in onderwijs
Daarnaast heb ik collegae die b.v. het vak Informeren& adviseren gaven!!!!wat redelijk abstract is m.b.t. technieken tot een goede presentatie en voorlichting, maar nu ook muzisch creatief moeten werken
Re: wie doet fout in onderwijs
sorry voor de vak inhoudelijke termen
SV uw eerste ingeving is correct
SJM (sociaal juridisch medewerker)
SV uw eerste ingeving is correct
SJM (sociaal juridisch medewerker)
Re: wie doet fout in onderwijs
ook even voor de verduidelijking, muzisch creatieve vakken houden in: Drama, handvaardigheid, muziek etc