LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afleverkosten/rijklaar maken?

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Afleverkosten/rijklaar maken?

Ongelezen bericht door megatron29 »

Hallo beste mensen, ik was vandaag voor een occasion gaan kijken en zag een mooie auto staan voor 3950 Euro. Echter er komt 500Euro extra er bovenop voor het rijklaar maken. (kleine lettertjes onder prijs)
Ben ik verplicht om dit te betalen? Kan ik deze auto ook zonder deze kosten meenemen of is dit gewoon dealer afhankelijk? Dit is gewoon centenklopperij.
Er word misschien olie vervangen met oliefilter kosten 75 euro. Meer niet.

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: Afleverkosten/rijklaar maken?

Ongelezen bericht door pima »

Uitonderhandelen, de ruil je wat in, dan is het enige dat telt wat moet ik bijbetalen. Ruil je niets in ga je pingelen.
Misschien maken ze alleen de olievuldop schoon met een doekje, ruitensproeier bijvullen. De enige zekere kosten zijn de overschrijvingskosten van het kenteken.

Dirkie
Berichten: 2943
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Afleverkosten/rijklaar maken?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ben ik verplicht om dit te betalen? Nee.
Kan ik deze auto ook zonder deze kosten meenemen of is dit gewoon dealer afhankelijk? Ja.
Dit is gewoon centenklopperij. Nee, de dealer maakt wel degelijk kosten en blijkbaar is de prijs geen AllIn prijs.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Afleverkosten/rijklaar maken?

Ongelezen bericht door berndv »

Moet je dit betalen? Als jij de auto wilt, en niet kunt onderhandelen zal je het moeten betalen. Ook al zijn het kleine lettertjes, ze staan aangegeven.

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Afleverkosten/rijklaar maken?

Ongelezen bericht door megatron29 »

Dus met andere woorden zou dus de prijs 4450 Euro moeten zijn? En niet 3950.
Heb hem al gezegd dat ik dit erg misleidend vind. Een auto aanbieden voor 3950 Euro en dan nog eens 500 Euro extra. Ik bedoel je ziet de auto staan en de prijs dik gedrukt, je denkt wauw leuke prijs. Je komt dichterbij en je ziet de kleine lettertjes rijklaar maken 500 pop. En bedankt.
Hij was het er natuurlijk niet mee eens. :)

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Afleverkosten/rijklaar maken?

Ongelezen bericht door megatron29 »

berndv schreef:Moet je dit betalen? Als jij de auto wilt, en niet kunt onderhandelen zal je het moeten betalen. Ook al zijn het kleine lettertjes, ze staan aangegeven.
Heb hem al gevraagd of er niks van de prijs af kon. Dit was niet bespreekbaar..

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: Afleverkosten/rijklaar maken?

Ongelezen bericht door trebelski »

megatron29 schreef:
berndv schreef:Moet je dit betalen? Als jij de auto wilt, en niet kunt onderhandelen zal je het moeten betalen. Ook al zijn het kleine lettertjes, ze staan aangegeven.
Heb hem al gevraagd of er niks van de prijs af kon. Dit was niet bespreekbaar..
Heel makkelijk, niet een hand vol maar een land vol andere autobedrijven die dit soort kunsten niet uithalen. Gewoon verder zoeken.

MAXIEM

Re: Afleverkosten/rijklaar maken?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

megatron29

Je bent niet verplicht die auto te kopen. Zolang de wagen daar staat, is de verkoper de baas. Het is dus: take it or leave it!

Maxiem.

Har45
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Afleverkosten/rijklaar maken?

Ongelezen bericht door Har45 »

Totaal prijs de auto is dus 4450 euro.....voor 50 euro meer zou u een auto met 6 maanden Bovag garantie kunnen kopen :wink:

artikel 15 lid 3 van de BOVAG....De verkoper kan BOVAG Garantie verlenen indien het aankoopbedrag van de gebruikte auto € 4.500 of meer bedraagt.

v.d.Heyden
Berichten: 739
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Afleverkosten/rijklaar maken?

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Har45 schreef:Totaal prijs de auto is dus 4450 euro.....voor 50 euro meer zou u een auto met 6 maanden Bovag garantie kunnen kopen :wink:

artikel 15 lid 3 van de BOVAG....De verkoper kan BOVAG Garantie verlenen indien het aankoopbedrag van de gebruikte auto € 4.500 of meer bedraagt.

Even voor de volledigheid:

In artikel 15 lid 3 van de BOVAG algemene voorwaarden staat het volgende vermeld:

“Op gebruikte auto’s verleent de verkoper, tenzij koper uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard af te zien van BOVAG Garantie, minimaal zes maanden BOVAG Garantie. De verkoper kan BOVAG Garantie verlenen indien het aankoopbedrag van de gebruikte auto € 4.500 of meer bedraagt of indien het aankoopbedrag weliswaar minder bedraagt dan € 4.500 maar wél meer is dan 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto.”

Je ziet overigens wel vaker dat de auto's net onder de BOVAG garantiegrens zijn geprijsd. Of een meeneemprijs met een meerprijs voor garantie.
Lage prijs = hoge positie in de verkoopsites. Wel een beetje erg flauw dat je dan met soms onredelijk hoge afleveringskosten wordt geconfronteerd als je de advertentie doorleest (of, in geval van TS, bij het lezen van de verkoopkaart op de auto).

Is inherent aan de wijze van zoeken door potentiele klanten: de "laagste" prijs als zoekargument.

v.d.Heyden

alian_dus
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:01
Locatie: Harderwijk

Re: Afleverkosten/rijklaar maken?

Ongelezen bericht door alian_dus »

Tot voor kort was ik ook op zoek naar een andere auto. Kwam zelfs een bedrijf tegen die 950,- afleverkosten rekende. Denk ik vooral een manier om te prijs waarmee ze adverteren laag te houden om klanten te trekken.

MAXIEM

Re: Afleverkosten/rijklaar maken?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

rajdiederen

Een 2dehands moet je altijd met een all-in prijs kopen. Apart de afleverkosten moeten betalen is al een duidelijk signaal, dat je bij de verkeerde handelaar bent aanbeland.

Maxiem.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Afleverkosten/rijklaar maken?

Ongelezen bericht door dhc »

MAXIEM schreef:rajdiederenEen 2dehands moet je altijd met een all-in prijs kopen. Apart de afleverkosten moeten betalen is al een duidelijk signaal, dat je bij de verkeerde handelaar bent aanbeland.

Maxiem.
wel ff scherp blijven vriend! "rajdiederen" is niet actief in dit topic...die zit aan de espresso....
Advies: niet teveel knippen en plakken, gaat ten koste van je zorgvuldigheid.....

Gesloten