Ik heb een elektro achtergrond uit ver verleden, maar een plausibele verklaring van je stelling heb ik nog niet gelezen.
Sterker, ik heb nog niets gezien wat ook maar op een verklaring lijkt.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
Ik heb een elektro achtergrond uit ver verleden, maar een plausibele verklaring van je stelling heb ik nog niet gelezen.
>>
>>Lady1234 schreef: ↑23 sep 2020 14:07Als ik dit zo lees
https://www.accudienst.nl/h355/hoe-gebr ... abels.html#
is de juiste volgorde toch wel heel belangrijk.
Waarom? Ik kan me prima voorstellen dat juist in het droge deel, door het harde blazen, vocht op een plek gekomen is waar de auto een elektrisch probleem had. Dan is een kortsluiting, gevolgd door schade aan diverse systemen, helemaal niet raar. En dan is er geen sprake van een defect aan de wasstraat, maar aan de auto.
>>Moneyman schreef: ↑23 sep 2020 16:31Waarom? Ik kan me prima voorstellen dat juist in het droge deel, door het harde blazen, vocht op een plek gekomen is waar de auto een elektrisch probleem had. Dan is een kortsluiting, gevolgd door schade aan diverse systemen, helemaal niet raar. En dan is er geen sprake van een defect aan de wasstraat, maar aan de auto.
>>Erthanax schreef: ↑23 sep 2020 16:36Wasr het (mij) om gaat is dat ik mij heel goed voor kan stellen dat een "vonkenregen" tot gevolg heeft dat er problemen ontstaan in de elektronica van de auto. Dat er meer dan een functie uitvalt verbaast mij niet.
De vonkende accu door de verkeerde volgorde bij het aansluiten gaf ik slechts als voorbeeld. Ik was er zelf getuige van: Een vonk, een "kwek" van de claxon, en de ongelukkige riep het opperwezen aan. Toen zag ik dat hij de minpool al had aangesloten. Er was geen zekering doorgebrand, en na aansluiting in de juiste volgorde leek alles te werken. Maar iets later bleek de ontvanger van de centrale deurvergrendeling het niet meer te doen.
Dat er door een slecht contact in de wasstraat spanning zou staan op de poetsflappen en dat dát de problemen veroorzaakte, kan ik me niet voorstellen. Ook statische oplading doir wrijving kan ik me nauwelijks voorstellen. Dat er iets niet deugde onder de motorkap lijkt mij het meest waarschijnlijk.
Dat is niet zijn broodwinning. Maar als wel techneut, is het wat mij betreft de meest waarschijnlijke verklaringhebra98 schreef: ↑23 sep 2020 16:35>>Moneyman schreef: ↑23 sep 2020 16:31Waarom? Ik kan me prima voorstellen dat juist in het droge deel, door het harde blazen, vocht op een plek gekomen is waar de auto een elektrisch probleem had. Dan is een kortsluiting, gevolgd door schade aan diverse systemen, helemaal niet raar. En dan is er geen sprake van een defect aan de wasstraat, maar aan de auto.
Ben jij zelf techneut?
Soms is gezond verstand voldoende. Sterk antwoord, by the way.hebra98 schreef: ↑23 sep 2020 16:35>>Moneyman schreef: ↑23 sep 2020 16:31Waarom? Ik kan me prima voorstellen dat juist in het droge deel, door het harde blazen, vocht op een plek gekomen is waar de auto een elektrisch probleem had. Dan is een kortsluiting, gevolgd door schade aan diverse systemen, helemaal niet raar. En dan is er geen sprake van een defect aan de wasstraat, maar aan de auto.
Ben jij zelf techneut?
Weliswaar off-topic, maar in dat verhaal is de volgorde niet eens zo belangrijk. Essentieel is:Lady1234 schreef: ↑23 sep 2020 14:07Als ik dit zo lees
https://www.accudienst.nl/h355/hoe-gebr ... abels.html#
is de juiste volgorde toch wel heel belangrijk.
Dit om extreem grote stroom te vermijden , bij het parallel schakelen van beide spanningsbronnen.Let op: sluit hem dus NIET aan op de -pool van slechte accu maar minimaal 50 cm daar vanaf.
Wees echter zeker dat het gaat om een sollide motor- of carrosserie-deel.
>>
De monteur legde het anders uit, als het contact uit staat is het circuit afgesloten. De E.C.U is het hart van de elektronica en aansturing van het systeem. Dus er kan geen stroom lopen en vonken en dan nog wel een regen!.Een vonk bij het in de verkeerde volgorde aansluiten kan funest zijn.