LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto geleverd in verkeerde kleur

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
hawk8748
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2011 14:59

Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door hawk8748 »

Afgelopen weekend is mijn nieuwe auto binnengekomen, maar in de verkeerde kleur.

Ik heb een fabia combi 1.2 TSI DSG besteld in de kleur Antraciet .

De dealer heeft per ongeluk de verkeerde kleur doorgegeven in de bestelling (silver-blauw metallica achtige kleur) en is daar afgelopen weekend bij de levering pas achtergekomen.

De levertijd van een nieuwe auto week is 5 maanden (november -december) waardoor het zelf logischer zou worden om hem pas in 2012 op kenteken te alten zetten.

Een aantal keuzes resten ons.
- deze auto aannemen met compensatie voor de verkeerde kleur
- wachten op de juiste auto, met compensatie voor het langere wachten
- contract ontbinden en...

Maar wat zou een redelijke compensatie zijn voor,
6 maanden langer wachten
8 jaar rijden in een auto met een verkeerde kleur

???

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Wat is de compensatie voor de verkeerde kleur ?
Wat is de compensatie voor het lange wachten voor een nieuwe auto ?

Dat zou je toch al moeten weten, heb je het daar niet over gehad
met het garage bedrijf ?

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Neem toch aan dat de genoemde compensaties zijn doorgegeven aan je?

Ik mis er nog 1.
Deal maken om in de auto met verkeerde kleur te gaan rijden totdat de juiste binnenkomt.
BV max aantal km, en jij er als goed vader voor zorgen.

Als bij een PON dealer is gekocht dan kan de dealer wellicht de verkeerde kleur auto alvast aanmelden als leen / lease auto tbv een PON maatschappij. Weet toevallig dat de backorders van Skode momenteel hoger is dan de VW

hawk8748
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2011 14:59

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door hawk8748 »

het 1ste vage aanbod van de dealer...
Chocomelk schreef:Wat is de compensatie voor de verkeerde kleur ? 300euro
Wat is de compensatie voor het lange wachten voor een nieuwe auto ? Inruilwaarde huidige auto blijft gelijk

Dat zou je toch al moeten weten, heb je het daar niet over gehad
met het garage bedrijf ?
Beide compensaties vond ik niet afdoende, dus vraagt hij wat ik een redelijke vergoeding zou vinden....

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door Chocomelk »

hawk8748 schreef:het 1ste vage aanbod van de dealer...
Chocomelk schreef:Wat is de compensatie voor de verkeerde kleur ? 300euro
Wat is de compensatie voor het lange wachten voor een nieuwe auto ? Inruilwaarde huidige auto blijft gelijk

Dat zou je toch al moeten weten, heb je het daar niet over gehad
met het garage bedrijf ?
Beide compensaties vond ik niet afdoende, dus vraagt hij wat ik een redelijke vergoeding zou vinden....
Wat was het aanbod ?

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door tufima »

Het is natuurlijk erg vervelend dat na lang wachten de auto nu in de verkeerde kleur blijkt te zijn gespoten. De vraag is natuurlijk waar het fout is gegaan.

Voldoet de kleur echt niet aan je wensen dan zou ik de auto niet accepteren ongeacht een eventuele compensatie. Mocht de kleur niet je eerste keus zijn geweest, maar desondanks toch een mooie kleur te zijn dan is het logisch dat je op een of andere manier kan worden gecompenseerd, maar heel veel zal dit niet zijn. (edit je geeft zelf al aan 300 euro)

Ik denk dat het aanbod om de inruilwaarde van je huidige auto te houden niet verkeerd is. Dit zal ook wel om een paar honderd euro gaan.

Krijg nu wel een beetje het idee dat je een slaatje uit de situatie wil slaan en wil kijken hoe jij het beste hiervan kan profiteren.

hawk8748
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2011 14:59

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door hawk8748 »

tufima schreef:Het is natuurlijk erg vervelend dat na lang wachten de auto nu in de verkeerde kleur blijkt te zijn gespoten. De vraag is natuurlijk waar het fout is gegaan.

Voldoet de kleur echt niet aan je wensen dan zou ik de auto niet accepteren ongeacht een eventuele compensatie. Mocht de kleur niet je eerste keus zijn geweest, maar desondanks toch een mooie kleur te zijn dan is het logisch dat je op een of andere manier kan worden gecompenseerd, maar heel veel zal dit niet zijn.

Krijg nu wel een beetje het idee dat je een slaatje uit de situatie wil slaan en wil kijken hoe jij het beste hiervan kan profiteren.
De dealer heeft zijn fout eerlijk toegegeven, dat waardeer ik ook wel.

Ik vraag duidelijk wat een redelijke vergoeding zou zijn..

Ik vind het gewoon lastig om in te schatten hoe is deze 'schade' moet waarderen...

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Chocomelk schreef:
hawk8748 schreef:het 1ste vage aanbod van de dealer...
Chocomelk schreef:Wat is de compensatie voor de verkeerde kleur ? 300euro
Wat is de compensatie voor het lange wachten voor een nieuwe auto ? Inruilwaarde huidige auto blijft gelijk

Dat zou je toch al moeten weten, heb je het daar niet over gehad
met het garage bedrijf ?
Beide compensaties vond ik niet afdoende, dus vraagt hij wat ik een redelijke vergoeding zou vinden....
Wat was het aanbod ?

TS zegt het net....... :?

hawk8748
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2011 14:59

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door hawk8748 »

Chocomelk schreef:
hawk8748 schreef:het 1ste vage aanbod van de dealer...
Chocomelk schreef:Wat is de compensatie voor de verkeerde kleur ? 300euro
Wat is de compensatie voor het lange wachten voor een nieuwe auto ? Inruilwaarde huidige auto blijft gelijk

Dat zou je toch al moeten weten, heb je het daar niet over gehad
met het garage bedrijf ?
Beide compensaties werd ik niet gelijk warm van, dus vroeg hij wat ik een redelijke vergoeding zou vinden....
Wat was het aanbod ?

Dat staat in het cursief in de tekst

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

hawk8748 schreef:
tufima schreef:Het is natuurlijk erg vervelend dat na lang wachten de auto nu in de verkeerde kleur blijkt te zijn gespoten. De vraag is natuurlijk waar het fout is gegaan.

Voldoet de kleur echt niet aan je wensen dan zou ik de auto niet accepteren ongeacht een eventuele compensatie. Mocht de kleur niet je eerste keus zijn geweest, maar desondanks toch een mooie kleur te zijn dan is het logisch dat je op een of andere manier kan worden gecompenseerd, maar heel veel zal dit niet zijn.

Krijg nu wel een beetje het idee dat je een slaatje uit de situatie wil slaan en wil kijken hoe jij het beste hiervan kan profiteren.
De dealer heeft zijn fout eerlijk toegegeven, dat waardeer ik ook wel.

Ik vraag duidelijk wat een redelijke vergoeding zou zijn..

Ik vind het gewoon lastig om in te schatten hoe is deze 'schade' moet waarderen...

Kan je ook bijna niet inschatten. Maar als ik de specs zie vermoedt ik een bpm vrije en wegenbelastingvrije auto?
Zoja, tsja dan lijkt mij de schade dat je nu 5 maanden langer wegenbelasting moet betalen.
Als dit gecompenseerd wordt, lijkt mij dat je verder geen schade ondervindt omdat ook je inruilwaarde gelijk blijft.

Brandstofverbruik laat ik maar buitenwege.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Mag je tot die tijd tot nieuwe auto binnen is in deze auto rijden ?

hawk8748
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2011 14:59

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door hawk8748 »

Chocomelk schreef:Mag je tot die tijd tot nieuwe auto binnen is in deze auto rijden ?
Die kans lijkt mij klein.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door tufima »

De vraag is natuurlijk wat daadwerkelijk jouw schade is.

Rijden in een auto met een andere kleur levert je geen "schade" op.
Het eventuele ongemakt (verkeerde kleur) wordt gecompenseerd met € 300 euro.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Overspuiten in juiste gewenste kleur door dealer?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Teunbosseman schreef:Overspuiten in juiste gewenste kleur door dealer?
Dat zou inderdaad DE oplossing kunnen zijn.

hawk8748
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2011 14:59

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door hawk8748 »

Chocomelk schreef:
Teunbosseman schreef:Overspuiten in juiste gewenste kleur door dealer?
Dat zou inderdaad DE oplossing kunnen zijn.
Doen ze niet.. ze zeggen dat dit de waarde van de auto verminderd , je kunt het altijd zien en de kosten er hoog zijn..ook de kenteken papieren moeten aangepast worden.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door Emmy75 »

hawk8748 schreef: Beide compensaties vond ik niet afdoende, dus vraagt hij wat ik een redelijke vergoeding zou vinden....
Ik denk dat dat ook voor iedereen persoonlijk is. De dealer vraagt wat jij persoonlijk redelijk vindt. Dat kan heel iets anders zijn dan wat ik redelijk vind. Nu is het ook nog de vraag of je de verkeerde kleur mooi vind of niet. Als het een echt schreeuwerige kleur is waar ik 's ochtends niet vrolijk van wordt, ligt het bij mij anders dan dat ik de andere kleur ook mooi zou vinden. Natuurlijk is het heel vervelend dat zoiets gebeurd als na lang wachten eindelijk de nieuwe auto daar is.. Maarja je geeft zelf aan dat je de compensatie niet afdoende vindt dan heb je toch ook een idee wat wel de juiste oplossing zou moeten zijn? Hoe kun je anders beoordelen dat iets niet voldoende is..

Nu is het ook de vraag of je bereid bent zolang te wachten op de auto met de juiste kleur. Misschien kun je inderdaad wel overleggen het kenteken op 2012 te laten zetten als deze zo laat pas komt, maar mogelijk wordt de levertijd bekort.

Het contract ontbinden, gaat mij persoonlijk te ver. Het in de verkeerde kleur zijn van de auto staat in geen verhouding tot de waarde van de auto. Ontbinden zal waarschijnlijk wel via de juridische weg moeten en dan is het maar de vraag of het je dat waard is. Dit kan nog langer duren dan wachten op de nieuwe auto zeker als er ook nog eens hoger beroep aangetekend wordt etc. En al die tijd kun je dan maar beter niet elders een auto kopen want stel je zou in het ongelijk worden gesteld...

Nog een mogelijkheid zou kunnen zijn de andere auto te laten overspuiten op kosten van de dealer uiteraard, maar deze zal dat te duur vinden denk ik.


@Choco,
Zoals ik het lees....
Bij het accepteren van de verkeerde kleur, heeft de dealer 300,- korting geboden.
Bij het wachten op de nieuwe auto heeft de dealer aangeboden dat de inruilwaarde van de oude auto hetzelfde blijft. Vergeet niet dat als je zoveel maanden moet wachten de kilometerstand van de oude auto oploopt waardoor de waarde daalt, dus moet hier de compensatie gezocht worden.

hawk8748
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2011 14:59

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door hawk8748 »

Teunbosseman schreef:
hawk8748 schreef:
tufima schreef:Het is natuurlijk erg vervelend dat na lang wachten de auto nu in de verkeerde kleur blijkt te zijn gespoten. De vraag is natuurlijk waar het fout is gegaan.

Voldoet de kleur echt niet aan je wensen dan zou ik de auto niet accepteren ongeacht een eventuele compensatie. Mocht de kleur niet je eerste keus zijn geweest, maar desondanks toch een mooie kleur te zijn dan is het logisch dat je op een of andere manier kan worden gecompenseerd, maar heel veel zal dit niet zijn.

Krijg nu wel een beetje het idee dat je een slaatje uit de situatie wil slaan en wil kijken hoe jij het beste hiervan kan profiteren.
De dealer heeft zijn fout eerlijk toegegeven, dat waardeer ik ook wel.

Ik vraag duidelijk wat een redelijke vergoeding zou zijn..

Ik vind het gewoon lastig om in te schatten hoe is deze 'schade' moet waarderen...

Kan je ook bijna niet inschatten. Maar als ik de specs zie vermoedt ik een bpm vrije en wegenbelastingvrije auto?
Zoja, tsja dan lijkt mij de schade dat je nu 5 maanden langer wegenbelasting moet betalen.
Als dit gecompenseerd wordt, lijkt mij dat je verder geen schade ondervindt omdat ook je inruilwaarde gelijk blijft.

Brandstofverbruik laat ik maar buitenwege.
Het is niet de Greenline versie.... Maar het kost wel een beetje extra brandstof.

Ik zou met mijn nieuwe auto op vakantie gaan. Nu moet ik dat doen met een oude auto waar 200.00km op de teller staat, met eventuele risico's vandien...

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door Emmy75 »

In de tijd van het schrijven van mijn vorige bericht zijn er een hoop berichtjes bijgekomen..
Dus een paar dingen waren al gezegd/beantwoord... :wink:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door Emmy75 »

hawk8748 schreef: Ik zou met mijn nieuwe auto op vakantie gaan. Nu moet ik dat doen met een oude auto waar 200.00km op de teller staat, met eventuele risico's vandien...
Misschien kun je daarvoor een leenauto krijgen van de dealer ?

Gesloten