LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Auto kapot na 150 kilometer, wat zijn mijn rechten?
Auto kapot na 150 kilometer, wat zijn mijn rechten?
Beste,
Ik heb onlangs een 2e hands auto gekocht. Een auto uit 2011 met 146.000km op de teller NAP het betreft een diesel.
Volgens de verkoper was het een auto in “topstaat” dus heb ik besloten om na de auto te gaan kijken. Wat me meteen opviel was dat de auto voor wat schade had dus daar ging eigenlijk al mijn aandacht naar uit. Uiteindelijk heb ik een proefrit met de auto gemaakt en besloten hem de kopen.
Toen ik met de auto naar huis reed gingen 2 lampjes branden. Een van dat start stop systeem niet meer werk. En het ander lampje van het motor management (na 150km). Ik heb toen gelijk contact gezocht met de verkoper of we dit op een redelijke manier kunnen oplossen. Maar hij zij je kan langs komen maar ik kan hem niet voor je repareren want je hebt de auto zonder garantie gekocht.
De volgende dag toen ik de auto starten rookte die behoorlijk als de motor koud is. Beide foutmeldingen zijn nog steeds aanwezig. Toen ben ik eens goed onder de motor kap gaan kijken. En zag ik dat de accu gewoon los zat, tevens zat er een te grote accu in waardoor de accu niet meer vast gezet kan worden. Ook zag ik dat er gerommeld was aan de elektronica van de auto. Er hingen relais los en er ontbraken kappen.
Toen heb ik nogmaals contact met de verkoper gehad maar hij zij weer gelijk geen garantie.
Ik heb het gevoel dat hij van de gebreken afwist, zeker omdat er onder de motor kap aan de elektronica gerommeld was.
Wat kan ik nu verder nog doen? Als ik rond lees op het internet is hij toch wettelijk verplicht mij 6 maanden garantie te geven? Of zie ik dit fout?
Tevens heb ik het gevoel dat hij me een auto met verborgen gebreken verkocht heeft.
Heeft het zin om een aangetekende brief naar het bedrijf te sturen? En vervolgens de rechtsbijstand in te schakelen? Of zijn er nog anderen mogelijkheden?
Ik heb onlangs een 2e hands auto gekocht. Een auto uit 2011 met 146.000km op de teller NAP het betreft een diesel.
Volgens de verkoper was het een auto in “topstaat” dus heb ik besloten om na de auto te gaan kijken. Wat me meteen opviel was dat de auto voor wat schade had dus daar ging eigenlijk al mijn aandacht naar uit. Uiteindelijk heb ik een proefrit met de auto gemaakt en besloten hem de kopen.
Toen ik met de auto naar huis reed gingen 2 lampjes branden. Een van dat start stop systeem niet meer werk. En het ander lampje van het motor management (na 150km). Ik heb toen gelijk contact gezocht met de verkoper of we dit op een redelijke manier kunnen oplossen. Maar hij zij je kan langs komen maar ik kan hem niet voor je repareren want je hebt de auto zonder garantie gekocht.
De volgende dag toen ik de auto starten rookte die behoorlijk als de motor koud is. Beide foutmeldingen zijn nog steeds aanwezig. Toen ben ik eens goed onder de motor kap gaan kijken. En zag ik dat de accu gewoon los zat, tevens zat er een te grote accu in waardoor de accu niet meer vast gezet kan worden. Ook zag ik dat er gerommeld was aan de elektronica van de auto. Er hingen relais los en er ontbraken kappen.
Toen heb ik nogmaals contact met de verkoper gehad maar hij zij weer gelijk geen garantie.
Ik heb het gevoel dat hij van de gebreken afwist, zeker omdat er onder de motor kap aan de elektronica gerommeld was.
Wat kan ik nu verder nog doen? Als ik rond lees op het internet is hij toch wettelijk verplicht mij 6 maanden garantie te geven? Of zie ik dit fout?
Tevens heb ik het gevoel dat hij me een auto met verborgen gebreken verkocht heeft.
Heeft het zin om een aangetekende brief naar het bedrijf te sturen? En vervolgens de rechtsbijstand in te schakelen? Of zijn er nog anderen mogelijkheden?
Laatst gewijzigd door Radar op 08 nov 2017 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast
Reden: Onderwerp aangepast
Re: Auto kapot na 150 kilometer, wat zijn mijn rechten?
rechtsbijstand inschakelen als het onder je pakket valt! Het kan zijn dat deze voorval niet onder de dekking ligt. Staat er ook geen garantie op je bon? Zorg voor een schriftelijke of audio opname dat je de verkoper de kans hebt gegeven om het te fixen.
Re: Auto kapot na 150 kilometer, wat zijn mijn rechten?
Misschien dat wat info zoals merk type en betaalde prijs meer licht kan brengen. Staat er expliciet geen garantie of alleen garantie op draaiende delen oid op de nota? Staat er iets op het apk bewijs als aandachtspunt? Een losse accu mag zo wie zo al niet.
Re: Auto kapot na 150 kilometer, wat zijn mijn rechten?
mijn rechtsbijstand sluit zeken met/tegen autobedrijven die niet bij bovag aangesloten zijn uit...ik denk dat dit voor de meeste rechtsbijstandsverzekeringen van toepassing is, mijn vorige maatschappij had deze uitsluiting ook.
vrees dat dit een gewone gang naar de rechter moet worden.
vrees dat dit een gewone gang naar de rechter moet worden.
Re: Auto kapot na 150 kilometer, wat zijn mijn rechten?
Wat ik een beetje mis in het verhaal, heb je dit tweede hands bij een handelaar/dealer gekocht of direct bij een persoon die zijn auto verkocht?
Kan namelijk flink wat verschil brengen in je rechten
Kan namelijk flink wat verschil brengen in je rechten
-
- Berichten: 32419
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Auto kapot na 150 kilometer, wat zijn mijn rechten?
Topics zat hier waar je over je rechten kunt lezen... Even een paar praktische vragen om een en ander helder te krijgen.
- heb je voor de aankoop onder de motorkap gekeken, of deed je dit achteraf?
- heb je behalve de proefrit en de constatering van de schade aan de voorkant sowieso nog verder onderzoek gedaan?
- was de prijs gelijkwaardig aan andere vergelijkbare auto's, of zat de prijs er een stuk onder? In het geval de prijs een stuk lager lag, heb je jezelf dan afgevraagd waarom dat zo was?
- zat er geen garantie op, of heb je de garantie zelf afgekocht? Als er geen garantie op zat (de auto is pas 6 jaar oud), waarom zat die er niet op? Heb je überhaupt afspraken nagevraagd wat er gedaan wordt als er mankementen zijn?
- heb je voor de aankoop onder de motorkap gekeken, of deed je dit achteraf?
- heb je behalve de proefrit en de constatering van de schade aan de voorkant sowieso nog verder onderzoek gedaan?
- was de prijs gelijkwaardig aan andere vergelijkbare auto's, of zat de prijs er een stuk onder? In het geval de prijs een stuk lager lag, heb je jezelf dan afgevraagd waarom dat zo was?
- zat er geen garantie op, of heb je de garantie zelf afgekocht? Als er geen garantie op zat (de auto is pas 6 jaar oud), waarom zat die er niet op? Heb je überhaupt afspraken nagevraagd wat er gedaan wordt als er mankementen zijn?
Re: Auto kapot na 150 kilometer, wat zijn mijn rechten?
Mis net als boven genoemd ook wat informatie.
Dealer of handelaar?
aankoop keuring gedaan ? Wat je achteraf hebt geconstateerd had je vooraf ook kunnen zien.
Bovag aangesloten bedrijf?
Import auto ?
Voor een diesel van 2011met zo weinig KM vindt ik zoals jij hem beschrijft een slechte afgereden auto.
Dealer of handelaar?
aankoop keuring gedaan ? Wat je achteraf hebt geconstateerd had je vooraf ook kunnen zien.
Bovag aangesloten bedrijf?
Import auto ?
Voor een diesel van 2011met zo weinig KM vindt ik zoals jij hem beschrijft een slechte afgereden auto.
Re: Auto kapot na 150 kilometer, wat zijn mijn rechten?
Even voor de duidelijkheid. Ik heb de auto bij een garage gekocht die niet aangesloten is bij de bovag.
Op de rekening staat geen garantie.
De garage adverteerd met dat allen autos gecontroleerd zijn en nagekeken.
De schade voor heb ik zelf gezien. Hier werd mij niet op gewezen dit heb ik zelf moeten zien. De lossen accu kwam omdat er geen accu in zat. Dit heeft de garage snel erin gezet toen ik ging proef rijden. De storingslampjes branden niet bij het proefrijden. Als de accu een tijdje los is van de auto worden storingen gereset en blijft het lampje een tijdje uit.
Auto heb ik gekocht met een jar apk. Ik heb door de schade behoorlijk wat van de leijs afgekregen €400 heb er nog €4000 voor betaald
Op de rekening staat geen garantie.
De garage adverteerd met dat allen autos gecontroleerd zijn en nagekeken.
De schade voor heb ik zelf gezien. Hier werd mij niet op gewezen dit heb ik zelf moeten zien. De lossen accu kwam omdat er geen accu in zat. Dit heeft de garage snel erin gezet toen ik ging proef rijden. De storingslampjes branden niet bij het proefrijden. Als de accu een tijdje los is van de auto worden storingen gereset en blijft het lampje een tijdje uit.
Auto heb ik gekocht met een jar apk. Ik heb door de schade behoorlijk wat van de leijs afgekregen €400 heb er nog €4000 voor betaald
Re: Auto kapot na 150 kilometer, wat zijn mijn rechten?
Dan geldt de wettelijke garantie gewoon. Je mag in ieder geval verwachten dat de auto beschikt over alle eigenschappen die noodzakelijk voor normaal gebruik, behalve die eigenschappen waarvan je de afwezigheid als leek eenvoudig had kunnen ontdekken.nelis 76 schreef:Even voor de duidelijkheid. Ik heb de auto bij een garage gekocht die niet aangesloten is bij de bovag.
Dat klinkt als een gevalletje dwaling.nelis 76 schreef:De volgende dag toen ik de auto starten rookte die behoorlijk als de motor koud is. Beide foutmeldingen zijn nog steeds aanwezig. Toen ben ik eens goed onder de motor kap gaan kijken. En zag ik dat de accu gewoon los zat, tevens zat er een te grote accu in waardoor de accu niet meer vast gezet kan worden. Ook zag ik dat er gerommeld was aan de elektronica van de auto. Er hingen relais los en er ontbraken kappen.
Re: Auto kapot na 150 kilometer, wat zijn mijn rechten?
Maar hebben ze dan nog gerommeld in de auto nadat u onder de motorkap heeft gekeken?
Re: Auto kapot na 150 kilometer, wat zijn mijn rechten?
De volgende dag ging hij eens goed kijken onder de motorkap, dus daarna is er niks gebeurd tenzij hij zelf heeft lopen rommelen.Toen ben ik eens goed onder de motor kap gaan kijken.
Toen hij de auto heeft gekocht heeft hij niet onder de kap gekeken, ik zou dat wel doen als is het maar om het oliepeil te checken.
Hij kan verhaal halen bij de garage want er klopt niks van, te grote accu die los zit kan natuurlijk nooit als de auto APK gekeurd is. Dus vroeeeem... terug naar die garage.
-
- Berichten: 32419
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Auto kapot na 150 kilometer, wat zijn mijn rechten?
Ik vraag me sowieso af hoe hij een jaar APK kon krijgen als er geen accu in zat... immers, die zat er niet in toen de TS een proefritje wilde maken. Iemand heeft het ding er na de keuring uitgehaald, en daar was een reden voor. En ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die reden. En ik ben dan eigenlijk ook wel benieuwd wat er eventueel nog meer uitgehaald/veranderd is waardoor deze kar op het ogenblik niet APK-waardig is.
Re: Auto kapot na 150 kilometer, wat zijn mijn rechten?
Ik heb een diesel uit 2011 met minder dan 110.000 op de teller... Op zich niks mis mee.....Nevyn schreef:Voor een diesel van 2011met zo weinig KM vindt ik zoals jij hem beschrijft een slechte afgereden auto.
-
- Berichten: 741
- Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04
Re: Auto kapot na 150 kilometer, wat zijn mijn rechten?
Een 6 jaar oude diesel met 146000km en NAP? Als er een logisch tellerrapport bij de auto zit, kan het enkel een origineel NL auto zijn, een import krijgt nooit "logisch" op het tellerrapport. Is het inderdaad een NL auto of is er enkel gezegd dat NAP bij is.
Ben ook wel benieuwd naar het merk en type.
Geen BOVAG en geen rechtsbijstand, dan blijft er niet veel anders over dan een gang naar de rechter.
(Of een bezoekje aan de handelaar met een paar vrienden van de sportschool)
v.d.Heyden
Ben ook wel benieuwd naar het merk en type.
Geen BOVAG en geen rechtsbijstand, dan blijft er niet veel anders over dan een gang naar de rechter.
(Of een bezoekje aan de handelaar met een paar vrienden van de sportschool)
v.d.Heyden
Re: Auto kapot na 150 kilometer, wat zijn mijn rechten?
Het betreft een Fiat Punto Evo, met deze km stand is er dus z'n 25.000 per jaar mee gereden. dat is vrij logisch voor een lichte diesel naar mijn mening.
Verder zit er een NAP rapport bij van september, onderhoudshistorie is volledig aanwezig en ingevuld, auto is origineels Nederlands en heeft pas 1 eigenaar gehad.
Wat betreft de accu vind ik gewoon als hun de accu er in zetten voor ik ga proef rijden dan mag ik toch wel verwachten dat ze de juiste accu plaatsen, en deugdelijk monteren. Auto was 2 weken terug APK gekeurd. dus als op dat moment de accu er deugdelijk inzit komt die er mee gewoon door de apk. De relais die los hingen waren waarschijnlijk los gedraaid om plaats te maken voor de accu.
over het lampje van het motor management dat probleem kun je als leek niet vinden door onder de motor kap te kijken. deze foutmelding heeft met de verbranding te maken van de motor, of een sensor die kapot is.
Ik ben bezig met het schijven van een aangetekende brief, met een laatste verzoek om een redelijk oplossing te vinden voor dit probleem. of de koop te ontbinden. de eerste 2x wees hij het gelijk af. In de tussentijd ga ik even kijken of mijn rechtsbijstand dit soort zaken dekt.
Ook heb ik contact gehad met de consument wijzer en die vertelde me het volgende;
Goed dat je contact hebt opgenomen met ConsuWijzer. Ook als het gaat om een tweedehandse auto heb je als consument recht op een goed product. Op het moment dat het product ondeugdelijk is, moet de verkoper zorgen voor een kosteloze oplossing. Als de verkoper dit niet kan of niet wil, kun je de overeenkomst ontbinden. Je zou hiervoor ook je rechtsbijstand in kunnen schakelen. Wij hebben echter veel informatie op onze website staan. Hiermee zou je ook eerst zelf een brief of e-mail kunnen sturen naar de verkoper. Je kunt hier meer informatie vinden over een tweedehandse auto: http://bit.ly/2hmR3QL. Heb ik je zo voldoende informatie gegeven?
Verder zit er een NAP rapport bij van september, onderhoudshistorie is volledig aanwezig en ingevuld, auto is origineels Nederlands en heeft pas 1 eigenaar gehad.
Wat betreft de accu vind ik gewoon als hun de accu er in zetten voor ik ga proef rijden dan mag ik toch wel verwachten dat ze de juiste accu plaatsen, en deugdelijk monteren. Auto was 2 weken terug APK gekeurd. dus als op dat moment de accu er deugdelijk inzit komt die er mee gewoon door de apk. De relais die los hingen waren waarschijnlijk los gedraaid om plaats te maken voor de accu.
over het lampje van het motor management dat probleem kun je als leek niet vinden door onder de motor kap te kijken. deze foutmelding heeft met de verbranding te maken van de motor, of een sensor die kapot is.
Ik ben bezig met het schijven van een aangetekende brief, met een laatste verzoek om een redelijk oplossing te vinden voor dit probleem. of de koop te ontbinden. de eerste 2x wees hij het gelijk af. In de tussentijd ga ik even kijken of mijn rechtsbijstand dit soort zaken dekt.
Ook heb ik contact gehad met de consument wijzer en die vertelde me het volgende;
Goed dat je contact hebt opgenomen met ConsuWijzer. Ook als het gaat om een tweedehandse auto heb je als consument recht op een goed product. Op het moment dat het product ondeugdelijk is, moet de verkoper zorgen voor een kosteloze oplossing. Als de verkoper dit niet kan of niet wil, kun je de overeenkomst ontbinden. Je zou hiervoor ook je rechtsbijstand in kunnen schakelen. Wij hebben echter veel informatie op onze website staan. Hiermee zou je ook eerst zelf een brief of e-mail kunnen sturen naar de verkoper. Je kunt hier meer informatie vinden over een tweedehandse auto: http://bit.ly/2hmR3QL. Heb ik je zo voldoende informatie gegeven?
Re: Auto kapot na 150 kilometer, wat zijn mijn rechten?
30 min accu eraf en dan weer erop. Mocht het lampje niet uit gaan kijk of je het kunt laten resetten en uitlezen. Nadat je het hebt gereset ga weer rijden. Kijk wat hij doet. Ik vermoed dat men heeft lopen klunzen en dat er niks aan de hand is. Door slechte aansluiting accu kan de auto gaan roken omdat de computer kan aangeven dat de mengsel niet goed is of in noodstand gaat of anders. Controleer regelmatig oliepeil van de auto. Gaat er weer een lampje branden dan uitlezen en weet je de oorzaak. Dan kun je verder.
Re: Auto kapot na 150 kilometer, wat zijn mijn rechten?
Zo'n auto heb ik er ook eentje, gekocht toen er een kleine 70.000 km op stond. Was eerder het dubbele, dan €4000. Denk dat je aan de prijs toch wel had kunnen destileren dat het misschien niet helemaal de beste deal is. Dan nog: waarom niet bij een bovag dealer halen? Dan heb je namelijk wél garantie.nelis 76 schreef:Het betreft een Fiat Punto Evo, met deze km stand is er dus z'n 25.000 per jaar mee gereden. dat is vrij logisch voor een lichte diesel naar mijn mening.
Re: Auto kapot na 150 kilometer, wat zijn mijn rechten?
Voor zover ik weet heb je nu ook gewoon garantie hoor.Julie4444 schreef:Zo'n auto heb ik er ook eentje, gekocht toen er een kleine 70.000 km op stond. Was eerder het dubbele, dan €4000. Denk dat je aan de prijs toch wel had kunnen destileren dat het misschien niet helemaal de beste deal is. Dan nog: waarom niet bij een bovag dealer halen? Dan heb je namelijk wél garantie.nelis 76 schreef:Het betreft een Fiat Punto Evo, met deze km stand is er dus z'n 25.000 per jaar mee gereden. dat is vrij logisch voor een lichte diesel naar mijn mening.
Re: Auto kapot na 150 kilometer, wat zijn mijn rechten?
Uiteraard bedoel ik garantie zonder discussie of gedoe.
-
- Berichten: 741
- Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04
Re: Auto kapot na 150 kilometer, wat zijn mijn rechten?
Prijs van 4.000,= voor de Fiat is niet extreem laag, gezien het feit dat er (volgens TS) schade aan de auto zit.
Volgens mijn bescheiden mening niet zo laag dat non-conformiteit zou zijn uitgesloten.
Ik denk toch dat, om te beginnen, de route om met de verkoper in gesprek te gaan en tot een voor beide partijen acceptabele oplossing te komen de eerste optie zou zijn.
De juridische weg bewandelen kan zowel kostbaar als tijdrovend zijn, zonder een gegarandeerde positieve uitkomst voor TS.
v.d.Heyden
Volgens mijn bescheiden mening niet zo laag dat non-conformiteit zou zijn uitgesloten.
Ik denk toch dat, om te beginnen, de route om met de verkoper in gesprek te gaan en tot een voor beide partijen acceptabele oplossing te komen de eerste optie zou zijn.
De juridische weg bewandelen kan zowel kostbaar als tijdrovend zijn, zonder een gegarandeerde positieve uitkomst voor TS.
v.d.Heyden