Autohandelaren wuiven wettelijke garantie weg
Re: Autohandelaren wuiven wettelijke garantie weg
@Moneyman, helemaal eens met uw reactie. Behalve de eigen verantwoordelijkheid wordt inderdaad nog wel eens vergeten dat je een auto niet te ver weg moet kopen van je woonplaats, wil je zaken na aankoop goed willen afhandelen.
Moneyman
vindt dit leuk
-
- Berichten: 741
- Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04
Re: Autohandelaren wuiven wettelijke garantie weg
WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN
BOVAG GARANTIE EN ‘WETTELIJKE GARANTIE’?
‘WETTELIJKE GARANTIE’
- 12 maanden omgekeerde bewijslast, maar geen zekerheid;
- Is feitelijk geen garantie maar ‘conformiteit’: product moet doen wat klant er
redelijkerwijs van mag verwachten;
- Geen duidelijke omschrijving wat er wel of niet onder valt, groot grijs gebied;
- Geldigheid claim afhankelijk van vele factoren, zoals bijvoorbeeld leeftijd,
kilometrage, merk, model, prijs en informatie ten tijde van verkoop;
Recht hebben is één ding, je recht halen is een ander. Risico op ingewikkelde, dure
en langdurige juridische procedures.
BOVAG GARANTIE BIJ AANKOOP VAN EEN GEBRUIKTE AUTO
- 12 maanden glasheldere garantie, dus zekerheid;
- Vrijwel alle gebreken vallen hier onder. Staat helder omschreven in de BOVAG
- Garantievoorwaarden. Zie https://bovag.nl/voorwaarden;
Dus geen discussie over wat je wel of niet redelijkerwijs zou mogen verwachten;
- Geen kilometerbeperking;
- Geen leeftijdsbeperking;
- Hulploket van BOVAG voor garantieclaims: https://www.bovag.nl/hulp-bij-klachten;
- Beroep op de Geschillencommissie;
- Nakomingsgarantie van BOVAG: als een BOVAG-bedrijf zicht niet houdt aan een
uitspraak van de Geschillencommissie, staat BOVAG garant en helpt de klant!
- De mogelijkheid om een andere reparateur een garantie-gebrek te laten herstellen.
Voorwaarde is dat er zich elders een noodzaak tot onmiddellijk herstel heeft
voorgedaan. Bijvoorbeeld in het buitenland.
Bron: BOVAG
BOVAG GARANTIE EN ‘WETTELIJKE GARANTIE’?
‘WETTELIJKE GARANTIE’
- 12 maanden omgekeerde bewijslast, maar geen zekerheid;
- Is feitelijk geen garantie maar ‘conformiteit’: product moet doen wat klant er
redelijkerwijs van mag verwachten;
- Geen duidelijke omschrijving wat er wel of niet onder valt, groot grijs gebied;
- Geldigheid claim afhankelijk van vele factoren, zoals bijvoorbeeld leeftijd,
kilometrage, merk, model, prijs en informatie ten tijde van verkoop;
Recht hebben is één ding, je recht halen is een ander. Risico op ingewikkelde, dure
en langdurige juridische procedures.
BOVAG GARANTIE BIJ AANKOOP VAN EEN GEBRUIKTE AUTO
- 12 maanden glasheldere garantie, dus zekerheid;
- Vrijwel alle gebreken vallen hier onder. Staat helder omschreven in de BOVAG
- Garantievoorwaarden. Zie https://bovag.nl/voorwaarden;
Dus geen discussie over wat je wel of niet redelijkerwijs zou mogen verwachten;
- Geen kilometerbeperking;
- Geen leeftijdsbeperking;
- Hulploket van BOVAG voor garantieclaims: https://www.bovag.nl/hulp-bij-klachten;
- Beroep op de Geschillencommissie;
- Nakomingsgarantie van BOVAG: als een BOVAG-bedrijf zicht niet houdt aan een
uitspraak van de Geschillencommissie, staat BOVAG garant en helpt de klant!
- De mogelijkheid om een andere reparateur een garantie-gebrek te laten herstellen.
Voorwaarde is dat er zich elders een noodzaak tot onmiddellijk herstel heeft
voorgedaan. Bijvoorbeeld in het buitenland.
Bron: BOVAG
Re: Autohandelaren wuiven wettelijke garantie weg
Mijn slechte ervaring. Dealers zijn, sorry, oplichters geworden en Bovag meewerken, niet te vertrouwen.
Verkopen auto's (€ 12.000) na totaalloos aanrijding, met grote schade herstel, (klant was niet geïnformeerd), ook met Bovag garantie, extra dealer garantie pakket € 760; Bovag stuur de klant naar verschillende commissies en Dekra (met extra kosten), en de echte hulp heb ik alleen van een privé advocaat gekregen, en na 3 manden extra kosten, eindelijk heb ik geld terug ontvangen en andere auto genomen, deze keer met kenteken check rapport.
Amstelveen
Verkopen auto's (€ 12.000) na totaalloos aanrijding, met grote schade herstel, (klant was niet geïnformeerd), ook met Bovag garantie, extra dealer garantie pakket € 760; Bovag stuur de klant naar verschillende commissies en Dekra (met extra kosten), en de echte hulp heb ik alleen van een privé advocaat gekregen, en na 3 manden extra kosten, eindelijk heb ik geld terug ontvangen en andere auto genomen, deze keer met kenteken check rapport.
Amstelveen
Re: Autohandelaren wuiven wettelijke garantie weg
En een aankoopkeuring hoop ik.
Re: Autohandelaren wuiven wettelijke garantie weg
Een tweedehands auto gekocht, 3 jr. oud, met BOVAG en dealer extra pakket garantie., ik heb auto niet gecheckt, ik vertrouw deze dealer. Auto was schade hersteld na totaal los geweest, ben ik niet geïnformeerd. BOVAG heeft mij niet geholpen, garantie was voor niets geweest. Met hulp van een advocaat, deze dealer heeft mij andere auto geheven. Zeker zijn niet allee dealers niet te vertrouwen, maar in garantie heb ik geen vertrouwen meer, moet op alles goed opletten.
AdiPit
vindt dit leuk
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 07 jan 2007 15:18
Re: Autohandelaren wuiven wettelijke garantie weg
De bewijslast ligt bij de dealer, dus die moet aantonen dat de koper zelf gebreken veroorzaakt heeft.
Dat alles binnen een jaar kapot te maken is, kan de dealer niet als argument gebruiken.
Re: Autohandelaren wuiven wettelijke garantie weg
Niet helemaal: de dealer moet gedurende het eerste jaar aantonen dat het product op het moment van de koop niet non-conform was. Dat is breder dan wat jij er van maakt.schreurs_roel schreef: ↑22 okt 2023 09:10De bewijslast ligt bij de dealer, dus die moet aantonen dat de koper zelf gebreken veroorzaakt heeft.
Re: Autohandelaren wuiven wettelijke garantie weg
Na zoveel gehoord te hebben over wettelijke garantie, leek het mij niet nodig om een garantie in te kopen bij de dealer waar ik mijn auto gekocht heb. Echter een paar dagen na de koop had ik problemen met de automaat. Ik heb dit gemeld aan de verkoper en gezegd dat ik de automaat wel wil laten flushen om te zien of het daar mee opgelost is. Was dus niet het geval. Wilde toen dat de verkoper of een reparatie regelde of tot een andere oplossing zou komen. Daar wilde hij niet aan meewerken. Ik kon de auto terugbrengen en een bedrag krijgen die 2000 euro lager was dan ik er voor betaald heb. Hier ging ik natuurlijk niet mee akkoord. Heb toen gezegd dat ik mijn rechtsbijstand zou inschakelen. Dat probeerde ik toen, maar er blijken "kleine lettertjes" te zijn in de overeenkomst van de rechtsbijstand waarbij ze aangeven dat ze alleen helpen als je een auto hebt gekocht MET garantie. Dus geen hulp... Als ik met garantie had gekocht was de rechtsbijstand waarschijnlijk niet nodig geweest... Nu ben ik bezig met "stichting wettelijke garantie" waarvan ik een advocaat heb ingeschakeld. Maar als ik nu zie wat het allemaal gaat kosten om je recht te kunnen halen val ik daarvan achterover. Als ik dat van te voren had geweten zou ik wel met garantie gekocht hebben. Dus Radar/Kassa en dit soort programma's, laat ook aan jullie kijkers weten wat de rompslomp en kosten zijn als je jouw recht wilt behalen via de zogenaamde "Wettelijke garantie". Een hele hoop hoofdpijn terwijl je in je recht staat... erg irritant allemaal...
Re: Autohandelaren wuiven wettelijke garantie weg
wat een onzin. een auto is een stuk techniek met heel veel elektronica en bewegende delen. al deze onderdelen kunnen storingen hebben of problemen die niets met onderhoud of slecht gebruik te maken hebben. neem zoiets simpels als een kogellager. deze kunnen heel erg lang meegaan zonder dat er onderhoud aan gedaan wordt, maar met grote regelmaat geven ze voortijdig de geest. de garantie periode is zo gesteld dat alle kinderziektes en fabricage problemen zich binnen die tijd wel gemanifesteerd hebben, voor de problemen die zich na de normale garantieperiode voordoen, en die te wijten zijn aan een gebrek geldt geen termijn natuurlijk
Re: Autohandelaren wuiven wettelijke garantie weg
Fijn, zo'n oude post even oprakelen.
Maar, alle echte gebreken zouden bij een aankoopkeuring wel gevonden worden. Een kogellager is nu juist een dingetje wat bij onderhoud hoort. Volgens mij vergeet je dat het hier gaat om auto's gekocht bij handelaren en niet om nieuwe auto's die nog fabrieksgarantie hebben.
Maar, alle echte gebreken zouden bij een aankoopkeuring wel gevonden worden. Een kogellager is nu juist een dingetje wat bij onderhoud hoort. Volgens mij vergeet je dat het hier gaat om auto's gekocht bij handelaren en niet om nieuwe auto's die nog fabrieksgarantie hebben.
Re: Autohandelaren wuiven wettelijke garantie weg
IK zie dat het inderdaad een oude post is, die ik overigens niet heb opgerakeld. aan veel (kogel)lagers zit bij auto's inderdaad een vervangingstermijn, dit wordt regelmatig niet gehaald. Een aankoopkeuring is een moment opname. een week later kan het er al heel anders voorstaan.
Re: Autohandelaren wuiven wettelijke garantie weg
In geval van Bodah die op 24 september 2024 dit oude topic weer actueel heeft gemaakt zijn er problemen met de automatische versnellingsbak van de gekochte auto en dat is het enige wat we over de auto weten.
Wat we wel weten is dat de auto zonder garantie is aangekocht mede omdat Bodah van de wettelijke garantie gehoord had en er nu pas bijna 2 jaar later achterkomt dat er veel haken en ogen aan vastzitten om die wettelijke garantie ook te krijgen.
Toen Bodah dit oudere topic vond kwam het besef dat een auto zonder garantie toch niet zo'n slimme keuze is geweest en heeft nu spijt dat er geen garantie is bijgekocht.
Wat Bodah nu doet is consumentenprogramma Radar en conculega Kassa de schuld geven want die hadden kijkers beter voor moeten lichten en dat deden ze ook maar ik heb niet het idee dat Bodah die programma's die in oktober 2022 uitgezonden zijn voor de aanschaf over te gaan ook daadwerkelijk bekeken heeft.
@Bodah, dat u boos en geïrriteerd bent snap ik maar leg de schuld niet bij de consumentenprogramma's neer omdat die in oktober 2022 de kijkers er al voor gewaarschuwd hadden.
Wat we wel weten is dat de auto zonder garantie is aangekocht mede omdat Bodah van de wettelijke garantie gehoord had en er nu pas bijna 2 jaar later achterkomt dat er veel haken en ogen aan vastzitten om die wettelijke garantie ook te krijgen.
Toen Bodah dit oudere topic vond kwam het besef dat een auto zonder garantie toch niet zo'n slimme keuze is geweest en heeft nu spijt dat er geen garantie is bijgekocht.
Wat Bodah nu doet is consumentenprogramma Radar en conculega Kassa de schuld geven want die hadden kijkers beter voor moeten lichten en dat deden ze ook maar ik heb niet het idee dat Bodah die programma's die in oktober 2022 uitgezonden zijn voor de aanschaf over te gaan ook daadwerkelijk bekeken heeft.
@Bodah, dat u boos en geïrriteerd bent snap ik maar leg de schuld niet bij de consumentenprogramma's neer omdat die in oktober 2022 de kijkers er al voor gewaarschuwd hadden.
-
- Berichten: 5221
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: Autohandelaren wuiven wettelijke garantie weg
Ben benieuwd wat de reactie was van de handelaar op het voorstel dat de koper de bak wel eerst zou laten flushen.
Is dit als een mededeling gebracht of heeft de handelaar hier toestemming voor gegeven?
Is dit als een mededeling gebracht of heeft de handelaar hier toestemming voor gegeven?