Het is namelijk zo dat ik in december 2011 bij de BMW dealer een BMW heb gekocht met daarbij een uitgebreide garantie de zogenaamde premium selection inhoudende een volledige garantie gelijk aan die van een nieuwe auto voor de duur van 24 maanden na aankoopdatum.
Mij is destijds duidelijk verteld dat alle mogelijke reparaties aan de auto onder de garantie vallen behalve onder slijtage onderhevige onderdelen. Alle onderdelen hebben een beperkte levensduur of zijn onderhevig aan slijtage als gevolg van normaal gebruik.
Maar wat men eigenlijk bedoeld zijn het de onderdelen aan een auto waarbij in het algemeen wordt voorgeschreven om deze bij een onderhoudsbeurt te vervangen, zoals o.a. ruitenwisserbladen, remmen, gloeilampen en banden.
Mij staat nog heel goed bij dat de verkoper mij heeft verteld dat zowel motorische, elektrische als mechanische onderdelen onder de garantie vallen.
En ik derhalve gevrijwaard zou blijven van repartie kosten aan dergelijke onderdelen binnen de overeengekomen garantie periode van 24 maanden.Vanaf de aanschaf in december 2011 o.a. een klacht gemeld dat de auto moeizaam schakelt, en er een vreemde lucht ontstaat tijdens het rijden, en de motor een raar en ongewoon geluid maakt (diesel motor achtig getik).Toen is de koppeling vervangen en voor het verhelpen van een tikkend geluid in de motor zijn later de bobines en de bougies vervangen deze bleken defect te zijn.
Op 18 november 2013 heb ik een telefonisch een melding gedaan van een aantal klachten, bijna identiek aan een eerdere gemelde klacht in 2011 en 2012 namelijk dat de auto moeizaam schakelt, en er een vreemde lucht ontstaat tijdens het rijden, en de motor een raar en ongewoon geluid maakt (diesel motor achtig getik).Na het invoeren van deze gegevens is er een afspraak gemaakt voor een reparatie op 27-11-2013 en staat mijn auto op 27-11-2013 van 07.30 tot 17.30 bij de BMW dealer Ekris in Utrecht, aan de twee serieuze klachten is op die dag niest gedaan terwijl de auto daar de hele dag heeft gestaan.
Mij werd verzocht om een vervolg afspraak te maken en de eerst volgende optie die mij door BMW Ekris werd geboden was op 3 december 2013(precies toevallig….. één dag na het verstrijken van mijn garantie termijn op 2 december 2013 ).De klachten waren naar mijn inziens niet verholpen en ik twijfelde dan ook aan welke werkzaamheden BMW Ekris al dan wel of niet had verricht, Ik heb daarvoor dan ook een specificatie van de nota gevraagd zodat ik dit kon inzien en laten beoordelen.
De koppeling van de auto was namelijk volgens hem een zogenaamd onder slijtage onderhevig onderdeel. De gevraagde factuur heeft hij overigens niet verzonden maar eiste wel dat ik deze zou betalen.....
Ik vertelde dat ik deze praktijken niet accepteerde uit principiële overwegingen bereid was om dit onrecht aan te vechten.
Ik heb BMW Ekris toen gevraagd om ook de klacht m.b.t. de motor nog eens nader te onderzoeken ,de BMW monteur heeft toen mijn auto bekeken (buiten op de parkeerplaats)en melde dat er aan mijn auto niets afwijkends was, het werd afgedaan met een niets zeggend technisch verhaal waar ik als leek alleen maar van kon zeggen dat ik deze zogenaamde diagnose niet deelde met hen en het geluid van de motor niet vertrouwde.
BMW Ekris reageert nu niet meer op mijn e-mail, heeft eerder een telefoon gesprek afgekapt en BMW Ekris heeft heel duidelijk gemaakt dat zij niet verder willen communiceren met mij hieromtrent het enige wat men wil is dat ik de (onrechtmatige) factuur van bijna 900 euro aan hen overmaak en mijn motorische problemen evt verhelpen als ik daar direct zelf voor betaal.
Deze plotselinge restrictie op de garantie en deze misleidende manoeuvres om zo de garantie verstrekking af te houden dan ook zeer onprofessioneel en stuitend. Wie heeft er een goed advies of kan meer wat meer vertellen over van dit soort gevallen,en willen mogelijke gedupeerde zich willen melden.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] BMW Ekris sleutelt aan garantie
Re: BMW Ekris sleutelt aan garantie
U weet het kennelijk beter dan de garage.Raimond 11 schreef:Het is namelijk zo dat ik in december 2011 bij de BMW dealer een BMW heb gekocht met daarbij een uitgebreide garantie de zogenaamde premium selection inhoudende een volledige garantie gelijk aan die van een nieuwe auto voor de duur van 24 maanden na aankoopdatum.
Mij is destijds duidelijk verteld dat alle mogelijke reparaties aan de auto onder de garantie vallen behalve onder slijtage onderhevige onderdelen. Alle onderdelen hebben een beperkte levensduur of zijn onderhevig aan slijtage als gevolg van normaal gebruik.
Maar wat men eigenlijk bedoeld zijn het de onderdelen aan een auto waarbij in het algemeen wordt voorgeschreven om deze bij een onderhoudsbeurt te vervangen, zoals o.a. ruitenwisserbladen, remmen, gloeilampen en banden.
Mij staat nog heel goed bij dat de verkoper mij heeft verteld dat zowel motorische, elektrische als mechanische onderdelen onder de garantie vallen.
En ik derhalve gevrijwaard zou blijven van repartie kosten aan dergelijke onderdelen binnen de overeengekomen garantie periode van 24 maanden.Vanaf de aanschaf in december 2011 o.a. een klacht gemeld dat de auto moeizaam schakelt, en er een vreemde lucht ontstaat tijdens het rijden, en de motor een raar en ongewoon geluid maakt (diesel motor achtig getik).Toen is de koppeling vervangen en voor het verhelpen van een tikkend geluid in de motor zijn later de bobines en de bougies vervangen deze bleken defect te zijn.
Op 18 november 2013 heb ik een telefonisch een melding gedaan van een aantal klachten, bijna identiek aan een eerdere gemelde klacht in 2011 en 2012 namelijk dat de auto moeizaam schakelt, en er een vreemde lucht ontstaat tijdens het rijden, en de motor een raar en ongewoon geluid maakt (diesel motor achtig getik).Na het invoeren van deze gegevens is er een afspraak gemaakt voor een reparatie op 27-11-2013 en staat mijn auto op 27-11-2013 van 07.30 tot 17.30 bij de BMW dealer Ekris in Utrecht, aan de twee serieuze klachten is op die dag niest gedaan terwijl de auto daar de hele dag heeft gestaan.
Mij werd verzocht om een vervolg afspraak te maken en de eerst volgende optie die mij door BMW Ekris werd geboden was op 3 december 2013(precies toevallig….. één dag na het verstrijken van mijn garantie termijn op 2 december 2013 ).De klachten waren naar mijn inziens niet verholpen en ik twijfelde dan ook aan welke werkzaamheden BMW Ekris al dan wel of niet had verricht, Ik heb daarvoor dan ook een specificatie van de nota gevraagd zodat ik dit kon inzien en laten beoordelen.
De koppeling van de auto was namelijk volgens hem een zogenaamd onder slijtage onderhevig onderdeel. De gevraagde factuur heeft hij overigens niet verzonden maar eiste wel dat ik deze zou betalen.....
Ik vertelde dat ik deze praktijken niet accepteerde uit principiële overwegingen bereid was om dit onrecht aan te vechten.
Ik heb BMW Ekris toen gevraagd om ook de klacht m.b.t. de motor nog eens nader te onderzoeken ,de BMW monteur heeft toen mijn auto bekeken (buiten op de parkeerplaats)en melde dat er aan mijn auto niets afwijkends was, het werd afgedaan met een niets zeggend technisch verhaal waar ik als leek alleen maar van kon zeggen dat ik deze zogenaamde diagnose niet deelde met hen en het geluid van de motor niet vertrouwde.
BMW Ekris reageert nu niet meer op mijn e-mail, heeft eerder een telefoon gesprek afgekapt en BMW Ekris heeft heel duidelijk gemaakt dat zij niet verder willen communiceren met mij hieromtrent het enige wat men wil is dat ik de (onrechtmatige) factuur van bijna 900 euro aan hen overmaak en mijn motorische problemen evt verhelpen als ik daar direct zelf voor betaal.
<knip>
Laat uw klacht dan eens onafhankelijk beoordelen ?
Laatst gewijzigd door crazyme op 14 jan 2014 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: BMW Ekris sleutelt aan garantie
Dat maakt voor garantie niet uit. Peildatum is of moment van het melden van de klacht nog binen de garantietermijn valt.Raimond 11 schreef: Mij werd verzocht om een vervolg afspraak te maken en de eerst volgende optie die mij door BMW Ekris werd geboden was op 3 december 2013(precies toevallig….. één dag na het verstrijken van mijn garantie termijn op 2 december 2013 )
Over slijtage van motoronderdelen:
Belangrijk in deze is hoeveel km je normaal kan rijden met bijvoorbeeld je koppeling. Staan er bij jou veel minder kilometers op de teller, dan kun je proberen te stellen dat het geen normale slijtage is en dus onder garantie valt
Re: BMW Ekris sleutelt aan garantie
De koppeling is inderdaad een slijtage deel.
om wat voor BMW gaat het? hoe oud was hij toen je hem kocht? hoeveel kilometer is er in die twee jaar mee gereden?
Twee jaar is wel aan de korte kant, maar als er veel kilometers in stadsverkeer/file wordt gereden en de bestuurder houdt veel zijn voet op de koppeling kan het inderdaad zijn dat hij het na twee jaar opgeeft.
de garage heeft er zelf weinig bij te winnen om je je garantie niet te geven. hij sluit voor de garantie gewoon een verzekering af, zodra iets onder de dekking valt kan hij de kosten daar op verhalen.
om wat voor BMW gaat het? hoe oud was hij toen je hem kocht? hoeveel kilometer is er in die twee jaar mee gereden?
Twee jaar is wel aan de korte kant, maar als er veel kilometers in stadsverkeer/file wordt gereden en de bestuurder houdt veel zijn voet op de koppeling kan het inderdaad zijn dat hij het na twee jaar opgeeft.
de garage heeft er zelf weinig bij te winnen om je je garantie niet te geven. hij sluit voor de garantie gewoon een verzekering af, zodra iets onder de dekking valt kan hij de kosten daar op verhalen.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 05 dec 2013 08:58
Re: BMW Ekris sleutelt aan garantie
Verwarring ALL over ,ik ben zelf werkzaam geweest in de auto industrie.
Een koppeling is een duurzaam onderdeel en derhalve zeker geen slijtage onderdeel .Voor de auto in zijn geheel geldt het volgende (met uitzondering van zogenoemde slijtagedelen o.a. remmen en banden)vallen alle onderdelen aan de auto onder de door u afgesloten premium selection garantie ,ook geldt op alle Original BMW Onderdelen 2 jaar garantie zonder kilometerbeperking.
De verzekering betaald slechts een gedeelte van de kosten in het laag tarief aan een dealer en u weet voor niets gaat de zon op en zeker bij verzekeraars.
Dealers worden afgerekend op hun claimgedrag, hebben ze veel claims dan betalen ze meer premie ,dus er is in zekere zin een belang voor een dealer om terughoudend te zijn met het toewijzen van claims aan garantie houders.
U geeft aan dat de koppeling in 2011 is vervangen op deze onderdelen had u 2 jaar garantie ,het is dus zaak dat de BMW al uw klachten die zijn gemeld binnen deze termijn ook na behoren voor u verhelpt, Op internetsite van BMW staat de volgende vermelding:
''Bij onderhoud en reparatie gebruikt uw BMW dealer of BMW Erkend Service Partner uitsluitend originele BMW onderdelen.
Deze voldoen aan alle strenge kwaliteitsnormen van BMW. In het bijzonder als het gaat om pasvorm, duurzaamheid, functionaliteit en betrouwbaarheid. Zo vormen deze onderdelen altijd een perfecte match met uw BMW. Bovendien heeft u op originele BMW onderdelen altijd 24 maanden garantie. Daarmee is uw rijplezier gegarandeerd.''
Probeer er met de dealer uit te komen, zo niet zal ik u adviseren om een expert in te schakelen vaak zijn de kosten van een expertise te verhalen.
succes ..
Een koppeling is een duurzaam onderdeel en derhalve zeker geen slijtage onderdeel .Voor de auto in zijn geheel geldt het volgende (met uitzondering van zogenoemde slijtagedelen o.a. remmen en banden)vallen alle onderdelen aan de auto onder de door u afgesloten premium selection garantie ,ook geldt op alle Original BMW Onderdelen 2 jaar garantie zonder kilometerbeperking.
De verzekering betaald slechts een gedeelte van de kosten in het laag tarief aan een dealer en u weet voor niets gaat de zon op en zeker bij verzekeraars.
Dealers worden afgerekend op hun claimgedrag, hebben ze veel claims dan betalen ze meer premie ,dus er is in zekere zin een belang voor een dealer om terughoudend te zijn met het toewijzen van claims aan garantie houders.
U geeft aan dat de koppeling in 2011 is vervangen op deze onderdelen had u 2 jaar garantie ,het is dus zaak dat de BMW al uw klachten die zijn gemeld binnen deze termijn ook na behoren voor u verhelpt, Op internetsite van BMW staat de volgende vermelding:
''Bij onderhoud en reparatie gebruikt uw BMW dealer of BMW Erkend Service Partner uitsluitend originele BMW onderdelen.
Deze voldoen aan alle strenge kwaliteitsnormen van BMW. In het bijzonder als het gaat om pasvorm, duurzaamheid, functionaliteit en betrouwbaarheid. Zo vormen deze onderdelen altijd een perfecte match met uw BMW. Bovendien heeft u op originele BMW onderdelen altijd 24 maanden garantie. Daarmee is uw rijplezier gegarandeerd.''
Probeer er met de dealer uit te komen, zo niet zal ik u adviseren om een expert in te schakelen vaak zijn de kosten van een expertise te verhalen.
succes ..
Re: BMW Ekris sleutelt aan garantie
kennis heeft hier ooit een een discussie over gehad met een Audi dealer. Dit is uiteindelijk uitgemond in een rechtzaak en de uitspraak was uiteidelijk geen garantie.
Een koppeling d.w.z. de platen is wel degelijk een slijtagedeel maar daar zijn restricties aan.
Indien aangetoond kan worden dat de slijtage is ontstaan door een falend onderdeel waardoor de platen niet meer vrij komen en de platen verslijten hierdoor tijdens de garantie en met een redelijke kilometrage dan zal dit gewoon garantie zijn.
Voor de platen zelf zit het iets anders, als deze niet goed zijn (slechte compound bijv.) dan zullen de klachten redelijk snel aal het licht komen (bijv. binnen de 8000 km) dan zal dit onder de garantie vallen, zijn alle andere onderdelen echter intact/goed funkitionerend en zijn de platen na bijv. 25.000 km op dan mag aan worden genomen dat de snelle slijtage te wijten is aan een onjuist gebruik (hele volkstammen rijden met teveel koppel met slippende koppeling of gebruiken het koppelingspedaal als voetsteun dat dat extra slijtage oplevert mag helder zijn en dat valt de producent niet te verwijten).
Eind van het verhaal was dat de koppeling bij mijn kennins het na 50.000 km en binnen de garantietermijn begaf. Er door een deskundige geen gebreken in het mechaniek werden geconstateerd en de rechter op basis hiervan concludeerde dat de garantieclaim terecht door de importeur was afgewezen (overigens was de voortijge slijtage niet echt een verrassing gezien het motorvermogen van de auto en de daarbij horende rijstijl van de berijder.
Een koppeling d.w.z. de platen is wel degelijk een slijtagedeel maar daar zijn restricties aan.
Indien aangetoond kan worden dat de slijtage is ontstaan door een falend onderdeel waardoor de platen niet meer vrij komen en de platen verslijten hierdoor tijdens de garantie en met een redelijke kilometrage dan zal dit gewoon garantie zijn.
Voor de platen zelf zit het iets anders, als deze niet goed zijn (slechte compound bijv.) dan zullen de klachten redelijk snel aal het licht komen (bijv. binnen de 8000 km) dan zal dit onder de garantie vallen, zijn alle andere onderdelen echter intact/goed funkitionerend en zijn de platen na bijv. 25.000 km op dan mag aan worden genomen dat de snelle slijtage te wijten is aan een onjuist gebruik (hele volkstammen rijden met teveel koppel met slippende koppeling of gebruiken het koppelingspedaal als voetsteun dat dat extra slijtage oplevert mag helder zijn en dat valt de producent niet te verwijten).
Eind van het verhaal was dat de koppeling bij mijn kennins het na 50.000 km en binnen de garantietermijn begaf. Er door een deskundige geen gebreken in het mechaniek werden geconstateerd en de rechter op basis hiervan concludeerde dat de garantieclaim terecht door de importeur was afgewezen (overigens was de voortijge slijtage niet echt een verrassing gezien het motorvermogen van de auto en de daarbij horende rijstijl van de berijder.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 05 dec 2013 08:58
Re: BMW Ekris sleutelt aan garantie
Even terugkomend op de kern, meneer meldt dat de auto onder een uitgebreide garantie is geleverd en vervolgens binnen no time een defecte koppeling heeft laten vervangen en dat er problemen aan de motor zijn verholpen.
Echter gaat het hier om dat de gemelde klachten van 18 november 2013 niet naar behoren zijn opgepakt pas in tweede instantie mocht meneer terug komen, en dat dit dan uitgerekend precies 1 dag na het verlopen van zijn garantie is noem ik geen toeval(wel of geen slijtage onderdeel dat is dan nog niet aan de orde want tot dat moment begrijp ik uit de lezing is de auto nog niet uitelkaar geweest en is tot dan ook nog niet bepaald wat er vervangen en gerepareerd moet worden).
op 27-11-2013 en staat mijn auto op 27-11-2013 van 07.30 tot 17.30 bij de BMW dealer Ekris in Utrecht, aan de twee serieuze klachten is op die dag niest gedaan terwijl de auto daar de hele dag heeft gestaan.
Dus door het verschuiven van deze datum naar 3 december 2013 voor de herstelwerkzaamheden neemt de dealer Ekris de zekerheid voor zich zelf en sluit zodoende alleen al de mogelijkheid op een beroep op garantie uit.
Dis is commercieel gezien wellicht lucratief voor de BMW groep en gunstig voor de omzet van de dealer Ekris die i.p.v. van het laag tarief vergoeding vanuit de garantie, nu het hogere consumenten tarief kan berekenen.
Heel vernuftig om op deze wijze het recht op reclamatie te ontnemen ,maar uiteraard geheel immoreel en laakbaar wangedrag.Representatief voor de graai en draai cultuur die bij onroerend goed witte boorden al wordt aangepakt maar bij de roerend goed witte boorden nog ongestraft door gaat. Heel jammer voor de consument die op deze manier links om of rechtsom aan het kortste eind trekt en uiteindelijk altijd weer zonder pardon de rekening mag betalen.
Echter gaat het hier om dat de gemelde klachten van 18 november 2013 niet naar behoren zijn opgepakt pas in tweede instantie mocht meneer terug komen, en dat dit dan uitgerekend precies 1 dag na het verlopen van zijn garantie is noem ik geen toeval(wel of geen slijtage onderdeel dat is dan nog niet aan de orde want tot dat moment begrijp ik uit de lezing is de auto nog niet uitelkaar geweest en is tot dan ook nog niet bepaald wat er vervangen en gerepareerd moet worden).
op 27-11-2013 en staat mijn auto op 27-11-2013 van 07.30 tot 17.30 bij de BMW dealer Ekris in Utrecht, aan de twee serieuze klachten is op die dag niest gedaan terwijl de auto daar de hele dag heeft gestaan.
Dus door het verschuiven van deze datum naar 3 december 2013 voor de herstelwerkzaamheden neemt de dealer Ekris de zekerheid voor zich zelf en sluit zodoende alleen al de mogelijkheid op een beroep op garantie uit.
Dis is commercieel gezien wellicht lucratief voor de BMW groep en gunstig voor de omzet van de dealer Ekris die i.p.v. van het laag tarief vergoeding vanuit de garantie, nu het hogere consumenten tarief kan berekenen.
Heel vernuftig om op deze wijze het recht op reclamatie te ontnemen ,maar uiteraard geheel immoreel en laakbaar wangedrag.Representatief voor de graai en draai cultuur die bij onroerend goed witte boorden al wordt aangepakt maar bij de roerend goed witte boorden nog ongestraft door gaat. Heel jammer voor de consument die op deze manier links om of rechtsom aan het kortste eind trekt en uiteindelijk altijd weer zonder pardon de rekening mag betalen.