In november 2007 heb ik de distributieriem en de bijbehorende onderdelen van mijn Fiat laten vervangen bij een BOVAG-garage. Sindsdien heb ik 8000 km gereden met deze auto. De laatste tijd maakt deze veel herrie, reden waarom ik naar een Fiatgarage ben gegaan om er naar te laten kijken. Daar vertelden ze mij dat het geluid veroorzaakt wordt door de spanner van de lager van de distributieriem en dat deze vervangen dient te worden. Dit is een van de onderdelen die ik in 2007 al bij die andere garage heb laten vervangen, en gezien de periode en het aantal kilometers lijkt het mij onmogelijk dat deze nu alweer aan vervanging toe is. Bij de Fiatgarage vertelden ze mij namelijk dat een distributieriem 120.000 km mee moet gaan en daar zit ik met 8000 km bij lange na niet aan! Ik vraag me dus af of het een materiaalfout kan zijn. Probleem is echter dat ik daar op de BOVAG-website niets over terug kan vinden. Ik zie alleen dat de BOVAG-garantie voor reparaties 3 maanden is, maar het kan toch niet zo zijn dat ik ook slechts 3 maanden garantie heb op een onderdeel dat het tienvoud mee moet gaan van het aantal kilometers dat ik ermee gereden heb en dat ik dus gewoon pech heb?
Heb ik een poot om op te staan als ik ga reclameren bij de garage? Wie kan mij adviseren?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Distributieriem na 8000 km aan vervanging toe
-
Re: Distributieriem na 8000 km aan vervanging toe
Ik zou eerst even terug gaan naar de garage waar je in 2007 de riem (incl.spanrol?) hebt laten vervangen. Probeer op een vriendelijke manier uit te leggen dat je een vreemd geluid hoort. Maak er desnoods een verhaaltje bij dat de Wegenwacht vermoedt dat het aan de spanrol ligt. De meeste garages gaan nl. nogal gauw in de "afschuifmodus" als je agressief binnenkomt met het verhaal dat een andere garage heeft vastgesteld dat zij hun werk niet goed hebben gedaan.
Voor wat betreft de rechten die je hebt? Ik ben bang dat je na 2,5 jaar niet gek veel te eisen hebt, ookal is er in tussentijd extreem weinig met de auto gereden.
Waarom trouwens eerst naar een Fiat garage gegaan en niet meteen naar de garage waar je de distributieriem hebt laten vervangen?
v.d.Heyden
Voor wat betreft de rechten die je hebt? Ik ben bang dat je na 2,5 jaar niet gek veel te eisen hebt, ookal is er in tussentijd extreem weinig met de auto gereden.
Waarom trouwens eerst naar een Fiat garage gegaan en niet meteen naar de garage waar je de distributieriem hebt laten vervangen?
v.d.Heyden
-
overigens kan je een distributieriem sowieso het beste altijd na 5 jaar vervangen. het rubber wordt vooral slecht van de seizoensinvloeden en in mindere mate van het gebruik. En de schade bij het te laat vervangen van dit relatief goedkope onderdeel zijn vaak desastreus
Een distributieriem gaat of 120.000 km mee of 3/5 jaar. Dit laatste moet je even navragen, verschil per merk c.q. type. Het is belangrijk omde riem na de gebruikersperiode te vervangen en dus in dit geval niet de 120.000 km af te wachten.
Dat een spanrol niet zolang meegaat, die pech kan je hebben. Zijn deze wel vervangen bij het vervangen van de distributieriem?
In mijn optiek heb je, helaas, gewoon pech.
Zo weinig rijden met een auto komt de motor, en dus de distributie, ook niet ten goede.
Dat een spanrol niet zolang meegaat, die pech kan je hebben. Zijn deze wel vervangen bij het vervangen van de distributieriem?
In mijn optiek heb je, helaas, gewoon pech.
Zo weinig rijden met een auto komt de motor, en dus de distributie, ook niet ten goede.
is gewoon gevolg van te weinig gebruik idd. wellicht ook langere tijd stilstaan? komt auto`s idd niet ten goede, en is niemand verwijtbaar.