Vandaag mijn auto laten keuren bij de Kwik-Fit in Zoetermeer. Aangezien bij de vorige APK keuring bij de Kwik-Fit (ander filiaal door vorige eigenaar) geen adviespunten te bespeuren waren, dacht ik de gok te kunnen wagen.
Dit bleek helaas een verkeerde gok te zijn. De auto werd afgekeurd op vier punten, te weten:
- Uitlaatsysteem niet gasdicht/ondeugdelijk bevestigd;
- Wiellager heeft teveel speling;
- Slijtage/beschadiging wiellager hoorbaar of voelbaar;
- Onderdeel reminrichting ondeugdelijk.
Bovenstaande afkeurpunten zijn mi zeer discutabel. Zo werd beweerd dat er een gat bovenin de uitlaat zou zitten. In de keuringseisen APK staat vermeld dat de controle van dit onderdeel zowel visueel als auditief dient te geschieden. Volgens de monteur was het gat helaas niet zichtbaar vanaf de brug en kon - naar ik mag aannemen - enkel bekeken worden indien de uitlaat gedemonteerd wordt. De monteur vertelde dat hij kon voelen dat er een gaslek zou zitten. Vreemd genoeg droeg de monteur vrij dikke werkhandschoenen, dus ik vraag me af in hoeverre dit te voelen is. Dit alles nog afgezien van het feit dat de uitlaat zeer recentelijk nog vervangen is.
Het gegeven dat de wiellagers teveel speling zouden hebben danwel versleten of beschadigd zouden zijn, werd door de monteur niet gemeten. Ik heb er de hele tijd bijgestaan en het enige dat ik de monteur heb zien doen, is de wielen een beetje heen en weer bewegen. Dit bevreemdt mij ten zeerste aangezien er in de keuringseisen vermeld staat dat de speling van de wiellagers door middel van visuele controle dient te geschieden en dat bij twijfel de speling opgemeten dient te worden. Aangezien ik de hele keuring bij de auto heb gestaan, kan ik met zekerheid stellen dat de monteur niets opgemeten heeft. Verder heb ik op diverse andere fora mogen vernemen dat speling van de wiellagers een zeer subjectieve beleving kan zijn en te verhelpen kan zijn met het invetten van de wiellagers. De monteur stelde helaas een dure reparatie voor. Ook meende de monteur te kunnen horen dat de wiellagers verseten zouden zijn. Ook dit is uiteraard zeer subjectief en ook in dit geval zou het probleem op te lossen kunnen zijn met het aanbrengen van vet. Aangezien een dergelijke reparatie zeer goedkoop uitgevoerd kan worden, had Kwik-Fit hier geen oren naar en stelde vervanging voor. Ook hier keek de monteur niet om naar de keuringseisen, welke voorschrijft in geval van twijfel een rijproef te doen.
Tot slot werd mij te kennen gegeven dat de reminrichting corrosie bevat. De monteur is behoorlijk met schuurpapier in de weer geweest om - naar ik aanneem - putcorrosie te vinden. Hij kon dit enkel op 1 plek terugvinden. Ik heb de putcorrosie zelf niet kunnen aanschouwen. Ik heb hem het opgeschuurde deel, dat geen putcorrosie bevatte, helaas niet zien vullen. Dat zal dus lekker wegroesten met al dat zout op de weg in de winter. In regeling permanente eisen APK staat vermeld dat corrosie ofwel roestschade beoordeeld dient te worden met een hamertje met een bolle of afgeronde kop danwel door middel van meten met een meetmiddel van voldoende bereik. Ik heb de monteur enkel met schuurpapier in de weer zien zijn.
Ik ben kortom totaal niet te spreken over de Kwik-Fit en kwam hier pas achter na al hetgeen ik net heb neergepend. Ook kwam ik er toen pas achter dat ik beter de RDW gelijk had kunnen inschakelen. Ik vraag me daarom af wat ik het beste kan doen, want ik ben van mening dat de Kwik-Fit geen deugdelijk werk heeft afgeleverd. Zonder ook maar iets goed te hebben bekeken, gaan ze er immers vanuit dat hele onderdelen vervangen dienen te worden. Mij werd een gepeperde offerte van 530 euro voorgeschoteld. Ik vraag me echter af wat nu wijsheid is. Ik ga morgen in ieder geval een second opinion aanvragen bij een andere garage en zal Kwik-Fit met de uitslag confronteren. Na al hetgeen ik op internet heb teruggelezen, weet ik in ieder geval wel wat mij rest: geen Kwik-Fit meer voor mij!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kwik Fit Zoetermeer (filiaal Lansinghageweg)
-
- Berichten: 32457
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Kwik Fit Zoetermeer (filiaal Lansinghageweg)
Als je nu eens eerst die second-opinion afwacht voor je hier gaat roepen? Auto's kunnen namelijk verslijten, weet je... Leuk dat je jezelf op de hoogte stelt van de keuringseisen, maar dat is nog maar de theorie, dat maakt je nog geen deskundige.FennaM schreef:Ik ga morgen in ieder geval een second opinion aanvragen bij een andere garage en zal Kwik-Fit met de uitslag confronteren. Na al hetgeen ik op internet heb teruggelezen, weet ik in ieder geval wel wat mij rest: geen Kwik-Fit meer voor mij!
Verder zie ik in de gauwigheid niet dat de monteur zo fout is geweest. Als er speling op dat wiellager zit, dan is dat op die manier te controleren, het is ook te merken tijdens het rijden naar de brug toe, en als er niet over getwijfeld hoeft te worden, dan zit dat er gewoon op. Wat die uitlaat betreft, uiteraard had hij dikke handschoenen aan, weet je ook hoe heet zo'n uitlaat kan zijn? Niet alleen dat hij dat gat evengoed zou kunnen voelen, als er inderdaad een gat zit kon hij dat ook horen tijdens het rijden namelijk.
Toen ik je topictitel las dacht ik eerlijk gezegd: Hee, Kwikflut, die zijn we lang niet tegen gekomen, hebben ze hun leven gebeterd? Ik zie inderdaad geen 'noodzaak' tot vervanging van alle vier de banden, alle vier de remblokken, en alle vier de schokdempers, want dat was in het verleden nogal eens de klacht.
Re: Kwik Fit Zoetermeer (filiaal Lansinghageweg)
Waarom niet ter plekke een herkeuring RDW aangevraagd ?
-
- Berichten: 741
- Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04
Re: Kwik Fit Zoetermeer (filiaal Lansinghageweg)
Omdat TS in zijn hele betoog blijk geeft van "boekenwijsheid" maar geen enkele technische kundigheid ten toon spreidt.Quark schreef:Waarom niet ter plekke een herkeuring RDW aangevraagd ?
Is waarschijnlijk thuis direct achter de computer gekropen om te kijken wat de betekenis is van de afkeurpunten.
Neem alleen de opmerking van TS " In regeling permanente eisen APK staat vermeld dat corrosie ofwel roestschade beoordeeld dient te worden met een hamertje met een bolle of afgeronde kop danwel door middel van meten met een meetmiddel van voldoende bereik." TS heeft dus geen flauw benul wat hij nou precies gekopieerd heeft van internet. Als je hoog van de toren wilt blazen moet je wel op de hoogte zijn van de materie.
Ik ben normaal gesproken absoluut geen fan van Kwikfit, maar Witte Angora heeft het al heel redelijk geformuleerd.
v.d.Heyden
Re: Kwik Fit Zoetermeer (filiaal Lansinghageweg)
Ik ben inderdaad geen monteur, maar kan echt wel begrijpen wanneer iets al dan niet gemeten is of visueel geinspecteerd is. Omdat ik inderdaad geen verstand van auto's heb, heb me zelf idd ingelezen op internet om nog enigszins beslagen ten ijs te komen. Wat kan ik anders doen.
Ik heb de RDW helaas niet ingeschakeld, omdat ik er niet van op de hoogte was dat meteen na de inspectie dient te gebeuren. Goed om te weten voor een volgende keer in ieder geval. Ik ben wel naar een andere garage gegaan, waar mij verteld werd dat de wiellagers niet teveel speling vertoonden en dat de roestvorming ook geen afkeurpunt zou moeten zijn. Wel werd mij verteld dat er idd een gat in de uitlaat zat. Wat overigens van dergelijke omvang was dat het volgens de tweede garage niet een jaar zo heeft kunnen wegroesten. De Kwik-fit heeft dus wel degelijk steken laten vallen bij de vorige keuring. Wat de Kwik-Fit voor 530 euro kon repareren, zou de tweede garage echter voor iets meer dan 300 euro kunnen verhelpen. De Kwik-Fit rekent voor het vullen van remvloeistof al zo'n kleine 50 euro; geen wonder dus dat er zo'n torenhoog bedrag uit komt rollen.
Mijn slechte ervaring met Kwik-Fit komt trouwens mede voort uit een akkefietje vorig jaar. Toen kwam ik de APK met een andere auto niet door vanwege versleten remblokken. Toen heeft de Kwik-Fit verkeerde remblokken op mijn auto gezet, waar ze dezelfde dag nog achterkwamen. Aangezien mijn APK een dag later verliep heb ze de oude remblokken er weer ingezet en mijn auto goedgekeurd met de opmerking dat ik nog wel een keer kon langskomen om mijn remblokken te vervangen.
Al met al dus niet zo'n prettige ervaring met de Kwik-Fit, maar wel weer een leermoment. Volgende keer de RDW inschakelen bij twijfel.
Ik heb de RDW helaas niet ingeschakeld, omdat ik er niet van op de hoogte was dat meteen na de inspectie dient te gebeuren. Goed om te weten voor een volgende keer in ieder geval. Ik ben wel naar een andere garage gegaan, waar mij verteld werd dat de wiellagers niet teveel speling vertoonden en dat de roestvorming ook geen afkeurpunt zou moeten zijn. Wel werd mij verteld dat er idd een gat in de uitlaat zat. Wat overigens van dergelijke omvang was dat het volgens de tweede garage niet een jaar zo heeft kunnen wegroesten. De Kwik-fit heeft dus wel degelijk steken laten vallen bij de vorige keuring. Wat de Kwik-Fit voor 530 euro kon repareren, zou de tweede garage echter voor iets meer dan 300 euro kunnen verhelpen. De Kwik-Fit rekent voor het vullen van remvloeistof al zo'n kleine 50 euro; geen wonder dus dat er zo'n torenhoog bedrag uit komt rollen.
Mijn slechte ervaring met Kwik-Fit komt trouwens mede voort uit een akkefietje vorig jaar. Toen kwam ik de APK met een andere auto niet door vanwege versleten remblokken. Toen heeft de Kwik-Fit verkeerde remblokken op mijn auto gezet, waar ze dezelfde dag nog achterkwamen. Aangezien mijn APK een dag later verliep heb ze de oude remblokken er weer ingezet en mijn auto goedgekeurd met de opmerking dat ik nog wel een keer kon langskomen om mijn remblokken te vervangen.
Al met al dus niet zo'n prettige ervaring met de Kwik-Fit, maar wel weer een leermoment. Volgende keer de RDW inschakelen bij twijfel.