Ik had daar ooit al een slechte ervaring opgedaan in 1994 en sindsdien ook niet weer terug geweest. Maar goed...nood aan de man zeg ik maar.
Daar aangekomen staan twee monteurs zich op te warmen met koffie en een sigaret, voor een drukke dag (geen auto of klant te bekennen). Ik mag mijn auto laten staan voor de keuring.
Drie uurtjes later gaat de telefoon. Er zijn gebreken waardoor de auto niet door de keuring komt
* Fuseekogel links heeft speling
* Rubber van de draagarm rechts is totaal versleten en is ijzer op ijzer.
Oplossing is beide draagarmen compleet vervangen en daarna uitlijnen.
Totale kosten €665 !!!
Omdat ik 4 jaar geleden zelf de complete draagarmen heb vervangen en de kosten wel ken (€150), wist ik meteen dat dit niet pluis was. Montage als niet-automonteur kost mij dit 1,5 uur...zonder brug.
Ik heb dus ook aangegeven om de auto maar af te keuren.
Het is echter mogelijk om de fuseekogel en het rubber los te vervangen. Immers, de draagarmen zelf is niks mis mee. Kosten bij een onderdelenbedrijf +/- €40 tezamen.
Conclusie Kwikfit: Zij hebben geen pers voor fuseekogels en dus moeten er twee compleet nieuwe draagarmen gemonteerd worden.
Prijs bij Kwikfit voor 2 draagarmen €188
Uitlijnen €70
APK €19,95
Onderdelen met APK dus ruwweg €280
Waar komt nu het grote verschil vandaan? € 385 euro voor montage?
Na betalen van de keuring krijg ik het keuringsrapport mee waarop alleen vermeld staat dat 2 fuseekogels speling hebben. Draagarmrubber ijzer op ijzer wordt niet eens vermeld.
Zal deze week, gezien het weer, nog een terugkoppeling geven als ik er zelf onder heb gekeken.
En uiteraard, wat de werkelijke onkosten na reparatie zijn geweest