LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nalatigheid garage of eigen schuld?
Re: Nalatigheid garage of eigen schuld?
Het is gebruikelijk dat versnellingsbakolie niet wordt gecontroleerd bij een kleine beurt. Maar als je adverteert met "alle" vloeistoffen kun je erover discussiëren. Ik denk alleen niet dat je gelijk krijgt.
En zoals al eerder door iemand gezegd, een remklauw kan tijdens de beurt gewoon werken en inderdaad een paar weken later ineens vastzitten.
En zoals al eerder door iemand gezegd, een remklauw kan tijdens de beurt gewoon werken en inderdaad een paar weken later ineens vastzitten.
Wat staat er in het onderhoudsboekje bij de zaken die onder een kleine beurt vallen?
En dan nog: er zit 4 maanden tussen beurt en probleem. In die tijd kan er van alles zijn gebeurd.madfred schreef:Het is gebruikelijk dat versnellingsbakolie niet wordt gecontroleerd bij een kleine beurt. Maar als je adverteert met "alle" vloeistoffen kun je erover discussiëren. Ik denk alleen niet dat je gelijk krijgt.
Bij dit soort (reclame)uitingen gaat het niet persé om de letterlijke betekenis van het woord, maar vooral om wat je als gemiddelde consument bij de gebruikte termen mag verwachten. Oftewel: wat gebruikelijk is. En wat gebruikelijk is, hangt weer af van de omstandigheden van het geval. 't Is dus te kort door de bocht om te zeggen "alle is alle".olaf79 schreef:Als ze zeggen alle vloeistoffen, dan moeten ze alle vloeistoffen controleren. Zo simpel is het. Want andere bedrijven wel of niet doen is niet relevant. Alle is alle.
Als ik op de website van dit bedrijf kijk, is het duidelijk dat het om een universeel familiebedrijfje gaat. Niet aangesloten bij Bovag of iets dergelijks. De hele website wekt de indruk van handige klussers, niet te formeel. Ik vermoed dat ze überhaupt nooit met een juridische blik naar de teksten op hun website hebben laten kijken.
Het gaat hier niet om een reclame uiting maar om de specificatie van de dienstverlening. Als er stond alle vloeistoffen die volgens het onderhoudsboekje moeten worden gecontroleerd en indien nodig vervangen of aangevuld, dan was het een ander verhaal.Moneyman schreef:Bij dit soort (reclame)uitingen gaat het niet persé om de letterlijke betekenis van het woord, maar vooral om wat je als gemiddelde consument bij de gebruikte termen mag verwachten. Oftewel: wat gebruikelijk is. En wat gebruikelijk is, hangt weer af van de omstandigheden van het geval. 't Is dus te kort door de bocht om te zeggen "alle is alle".olaf79 schreef:Als ze zeggen alle vloeistoffen, dan moeten ze alle vloeistoffen controleren. Zo simpel is het. Want andere bedrijven wel of niet doen is niet relevant. Alle is alle.
Alle wekt in dit geval de indruk dat alle ook echt alle betekend.
het woord "reclame" stond niet voor niets tussen haakjes dezelfde criteria zijn ook op commerciële websites van toepassing.
Het feit dat het in een limitatieve opsomming staat is dan wel weer één van die omstandigheden van het geval die neigen naar een letterlijke uitleg.
Het feit dat het in een limitatieve opsomming staat is dan wel weer één van die omstandigheden van het geval die neigen naar een letterlijke uitleg.
-
Ik ben een leek, ik snap heus wel dat ze brandstof niet controleren zo dom ben ik niet maar de rest van de vloeistoffen valt daar naar mijn idee wel onder.igen schreef:Alle vloeistoffen...*zucht* controleren ze ook het brandstof niveau en vullen het desgewenst aan? ....
-
ik ging naar deze garage omdat heel mijn bedrijf er heen gaat. Ik weet er zelf niks van maar ben eerlijk dat ik niet heb gecontroleerd of ze ergens aangesloten waren heel dom van mij en een leerpunt.Moneyman schreef:Als ik op de website van dit bedrijf kijk, is het duidelijk dat het om een universeel familiebedrijfje gaat. Niet aangesloten bij Bovag of iets dergelijks. De hele website wekt de indruk van handige klussers, niet te formeel. Ik vermoed dat ze überhaupt nooit met een juridische blik naar de teksten op hun website hebben laten kijken.
Ik zie mezelf ook als leek en mij is wel duidelijk dat ze dan olie, sproeivloeistof e.d. bedoelen en niet zomaar overal aan je auto gaan sleutelen om bij wat voor afgesloten vloeistof dan ook te komen.Pareltje31 schreef:Ik ben een leek, ik snap heus wel dat ze brandstof niet controleren zo dom ben ik niet maar de rest van de vloeistoffen valt daar naar mijn idee wel onder.igen schreef:Alle vloeistoffen...*zucht* controleren ze ook het brandstof niveau en vullen het desgewenst aan? ....
Overigens kan je makkelijk zelf je olie levels en sproeivloeistof controleren. Banden oppompen duurt nog geen 2 minuten en de verlichting checken... daar geven veel auto's gewoon een melding voor. Heb je als je bij een goede rijschool zat ook allemaal geleerd voor je op examen ging.
-
ik ga de discussie ook niet aan hoor totaal geen zin dat weet ik.madfred schreef:Het is gebruikelijk dat versnellingsbakolie niet wordt gecontroleerd bij een kleine beurt. Maar als je adverteert met "alle" vloeistoffen kun je erover discussiëren. Ik denk alleen niet dat je gelijk krijgt.
-
ik heb zeker een en ander geleerd kan banden oppompen en olie controleren. Maar wist jij dat er in een versnellingsbak vloeistof zit? Ik echt niet is ook tijdens mijn rijden niet geleerd.Julie4444 schreef:Ik zie mezelf ook als leek en mij is wel duidelijk dat ze dan olie, sproeivloeistof e.d. bedoelen en niet zomaar overal aan je auto gaan sleutelen om bij wat voor afgesloten vloeistof dan ook te komen.Pareltje31 schreef:Ik ben een leek, ik snap heus wel dat ze brandstof niet controleren zo dom ben ik niet maar de rest van de vloeistoffen valt daar naar mijn idee wel onder.igen schreef:Alle vloeistoffen...*zucht* controleren ze ook het brandstof niveau en vullen het desgewenst aan? ....
Overigens kan je makkelijk zelf je olie levels en sproeivloeistof controleren. Banden oppompen duurt nog geen 2 minuten en de verlichting checken... daar geven veel auto's gewoon een melding voor. Heb je als je bij een goede rijschool zat ook allemaal geleerd voor je op examen ging.
Bij een auto hoort een gebruikershandleiding......normaal lees je die na aankoop eens rustig door zodat je alles weet wat erop en eraan zit.....en dus ook weet te vinden en zodoende kom je ook te weten of er ook specifiek onderhoud bij je auto zit en bij welke KMstanden....maar blijkbaar gaan dit soort zaken aan je voorbij.Pareltje31 schreef:
ik heb zeker een en ander geleerd kan banden oppompen en olie controleren. Maar wist jij dat er in een versnellingsbak vloeistof zit? Ik echt niet is ook tijdens mijn rijden niet geleerd.
Nooit over nagedacht maar klinkt logisch. Wist er niet van en denk ook dat dit voor de meerderheid van autobezitters geldt, maar ik weet wel dat je versnellingsbak niet even zo makkelijk te checken is als het oliepijl of de bandenspanning. Lijkt me logisch dat ze bij al die "makkelijke" checks niet ineens de halve motor uit elkaar halen of per onderdeel controleren.Pareltje31 schreef:ik heb zeker een en ander geleerd kan banden oppompen en olie controleren. Maar wist jij dat er in een versnellingsbak vloeistof zit? Ik echt niet is ook tijdens mijn rijden niet geleerd.Julie4444 schreef:Ik zie mezelf ook als leek en mij is wel duidelijk dat ze dan olie, sproeivloeistof e.d. bedoelen en niet zomaar overal aan je auto gaan sleutelen om bij wat voor afgesloten vloeistof dan ook te komen.Pareltje31 schreef:[...]
Ik ben een leek, ik snap heus wel dat ze brandstof niet controleren zo dom ben ik niet maar de rest van de vloeistoffen valt daar naar mijn idee wel onder.
Julie4444 schreef:Nooit over nagedacht maar klinkt logisch. Wist er niet van en denk ook dat dit voor de meerderheid van autobezitters geldt, maar ik weet wel dat je versnellingsbak niet even zo makkelijk te checken is als het oliepijl of de bandenspanning. Lijkt me logisch dat ze bij al die "makkelijke" checks niet ineens de halve motor uit elkaar halen of per onderdeel controleren.Pareltje31 schreef:ik heb zeker een en ander geleerd kan banden oppompen en olie controleren. Maar wist jij dat er in een versnellingsbak vloeistof zit? Ik echt niet is ook tijdens mijn rijden niet geleerd.Julie4444 schreef:
Dit geeft alleen maar jullie onwetendheid aan.....de automaatvloeistof wordt gecontroleerd d.m.v. peilstok onder de motorkap ....dus i.p.v. 1 peilstok ergens daar ,zitten er bij een automaat dus gewoon 2 ...ergens daar onder de motorkap ....en zullen de leken de gebruikershandleiding moeten raadplegen welke peilstok voor welke vloeistof is.....voordat je de automaat vloeistof peilt en motorolie gaat bijvullen
-
Juist omdat het met een peilstok is had ik verwacht dat ze dit nakeken maar ze kijken het niet eens na
-
ik heb heus wel wat gelezen hoor maar ik laat juist de auto een beurt geven en betaal daar ook graag voor om dit soort dingen te laten doen.jonis schreef:Bij een auto hoort een gebruikershandleiding......normaal lees je die na aankoop eens rustig door zodat je alles weet wat erop en eraan zit.....en dus ook weet te vinden en zodoende kom je ook te weten of er ook specifiek onderhoud bij je auto zit en bij welke KMstanden....maar blijkbaar gaan dit soort zaken aan je voorbij.Pareltje31 schreef:
ik heb zeker een en ander geleerd kan banden oppompen en olie controleren. Maar wist jij dat er in een versnellingsbak vloeistof zit? Ik echt niet is ook tijdens mijn rijden niet geleerd.
Hier moet me toch echt even iets van het hart. Het gros van de Nederlanders heeft geen benul van autotechniek en aangezien auto's steeds gecompliceerder worden is dat niet vreemd. Daarom ga je naar de garage. Als je allemaal zo deskundig bent/lijkt als sommige forumleden hoeft dat niet want dan kun je het zelf.
Ik ken niet heel veel mensen met een auto met automaat en al helemaal niemand die geregeld de bakolie peilt. Mevrouw brengt haar auto naar de garage. Ik denk inderdaad dat ze er niet uit gaat komen met het bedrijf mbt de geconstateerde gebreken en ik denk dat ze met die 320 euro nog vrij goed af is. Maar de olie uit een automaat verdwijnt niet zomaar. Normaal gesproken moet deze olie wel eens in de zoveel jaar worden ververst. Het lijkt me dat er oliesporen moeten zijn geweest en zowel zij als het bedrijf zou die dan toch moeten hebben gezien.
Ik ken niet heel veel mensen met een auto met automaat en al helemaal niemand die geregeld de bakolie peilt. Mevrouw brengt haar auto naar de garage. Ik denk inderdaad dat ze er niet uit gaat komen met het bedrijf mbt de geconstateerde gebreken en ik denk dat ze met die 320 euro nog vrij goed af is. Maar de olie uit een automaat verdwijnt niet zomaar. Normaal gesproken moet deze olie wel eens in de zoveel jaar worden ververst. Het lijkt me dat er oliesporen moeten zijn geweest en zowel zij als het bedrijf zou die dan toch moeten hebben gezien.
Nogal een arrogante bijdrage vind ik dit. Heel veel auto's met een automatische of handgeschakelde versnellingsbak hebben géén peilstok! Het peil is dan alleen te controleren door olie bij te vullen totdat via een overloop de olie eruit komt.jonis schreef: Dit geeft alleen maar jullie onwetendheid aan.....de automaatvloeistof wordt gecontroleerd d.m.v. peilstok onder de motorkap ....dus i.p.v. 1 peilstok ergens daar ,zitten er bij een automaat dus gewoon 2 ...ergens daar onder de motorkap ....en zullen de leken de gebruikershandleiding moeten raadplegen welke peilstok voor welke vloeistof is.....voordat je de automaat vloeistof peilt en motorolie gaat bijvullen
Daarbij zijn er steeds meer auto's waar zelfs geen motorolie peilstok meer te vinden is, uitlezing gebeurt dan via het dashboard.
Dus mensen beschuldigen van onwetendheid is in mijn ogen misplaatst en arrogant.
-
ik leg me erbij neer dat het is gebeurd en misschien had ik zelf ook dingen beter in de gaten moeten houden. Hoe dan ook de rest van mijn leven vergeet ik niet meer te vragen of ze de versnellingsbakolie willen nakijkenpeteroo schreef:Hier moet me toch echt even iets van het hart. Het gros van de Nederlanders heeft geen benul van autotechniek en aangezien auto's steeds gecompliceerder worden is dat niet vreemd. Daarom ga je naar de garage. Als je allemaal zo deskundig bent/lijkt als sommige forumleden hoeft dat niet want dan kun je het zelf.