Nieuwe auto, toch tweede eigenaar?
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 11 feb 2021 19:32
Nieuwe auto, toch tweede eigenaar?
Even voor de goede orde: het gebeurt bij een nieuwe auto weleens dat de datum eerste toelating eerder is dan de tenaamstelling. Zolang de auto echter tussen die twee tijdstippen tot de bedrijfsvoorraad van een dealer behoort is nadien de tenaamgestelde tóch eerste eigenaar. Ondanks dat de APK-datum wel degelijk gebaseerd wordt op de datum eerste toelating.
Redenen die ik hiervoor meen te kennen zijn: auto hoort al drie maanden bij de bedrijfsvoorraad en dan is er registratieplicht, maar soms zet de dealer de auto op eigen naam om voldoende auto's "verkocht" te hebben en het dealerschap te behouden. Maar corrigeer me alsjeblieft als dit niet zo is.
Maar waar ik het hier over heb: koop auto geregeld op 30 november 2020, aflevering 4 december. Ik wist overigens al dat 30 oktober de datum eerste toelating was, maar goed: er zat ook best wat korting op het voertuig. Dan maar een toekomstige APK-datum ruim een maand te vroeg.
Na 4 december bleek ik van deze NIEUWE auto de tweede(!) eigenaar te zijn. En de auto was écht nieuw: hij stond op 30 november vóór onze proefrit met 14 km op de teller in de showroom, en het kenteken was dus al wel bekend maar de platen nog niet eens aangemaakt.
Van 30 oktober tot 1 december heeft de auto op naam gestaan van het "overkoepelende bedrijf", die bij RDW bekend staat als fleetowner. (We hebben de auto gekocht bij een bedrijf dat bij een keten hoort.) Waarom het overkoepelende bedrijf zo bekend staat weet ik niet, maar daarnaast is het dus in ieder geval ook een hoofd-autodealer. Maar goed, een fleetowner telt bij RDW dus als eigenaar! Op 1 december, de dag nadat we de aankoop hadden geregeld, werd de auto op naam van de garage gezet als bedrijfsvoorraad (telt dan niet mee als eigenaar), en op 4 december op mijn naam. En dus ben ik tweede eigenaar van deze splinternieuwe auto!
De verkoper bij onze autodealer vertelde me dat het bij 60% van de auto's die er verkocht worden het zo gaat, en dat het bij de meeste andere bedrijven ook zo gaat. Dus een heel groot deel van de mensen met een pas nieuwe auto zou bij RDW te boek staan als tweede eigenaar. (En dat geloof ik niet!)
Ik kreeg daarbij het persoonlijke verwijt dat bij honderden op die manier verkochte nieuwe auto's ik de eerste was die erover viel. Zou dat werkelijk zo zijn?
Mijn vraag: wie heeft ditzelfde meegemaakt? Is het nodig dat een dealer je op deze manier tot tweede eigenaar maakt? En heeft de dealer een punt, en ben ik dus maar een zeurpiet?
Bij mijn weten heeft het aantal eigenaren wel degelijk invloed op de waarde van een auto. Dan is het behoorlijk zuur als je onverwacht tot tweede eigenaar van je splinternieuwe auto wordt gebombardeerd.
Redenen die ik hiervoor meen te kennen zijn: auto hoort al drie maanden bij de bedrijfsvoorraad en dan is er registratieplicht, maar soms zet de dealer de auto op eigen naam om voldoende auto's "verkocht" te hebben en het dealerschap te behouden. Maar corrigeer me alsjeblieft als dit niet zo is.
Maar waar ik het hier over heb: koop auto geregeld op 30 november 2020, aflevering 4 december. Ik wist overigens al dat 30 oktober de datum eerste toelating was, maar goed: er zat ook best wat korting op het voertuig. Dan maar een toekomstige APK-datum ruim een maand te vroeg.
Na 4 december bleek ik van deze NIEUWE auto de tweede(!) eigenaar te zijn. En de auto was écht nieuw: hij stond op 30 november vóór onze proefrit met 14 km op de teller in de showroom, en het kenteken was dus al wel bekend maar de platen nog niet eens aangemaakt.
Van 30 oktober tot 1 december heeft de auto op naam gestaan van het "overkoepelende bedrijf", die bij RDW bekend staat als fleetowner. (We hebben de auto gekocht bij een bedrijf dat bij een keten hoort.) Waarom het overkoepelende bedrijf zo bekend staat weet ik niet, maar daarnaast is het dus in ieder geval ook een hoofd-autodealer. Maar goed, een fleetowner telt bij RDW dus als eigenaar! Op 1 december, de dag nadat we de aankoop hadden geregeld, werd de auto op naam van de garage gezet als bedrijfsvoorraad (telt dan niet mee als eigenaar), en op 4 december op mijn naam. En dus ben ik tweede eigenaar van deze splinternieuwe auto!
De verkoper bij onze autodealer vertelde me dat het bij 60% van de auto's die er verkocht worden het zo gaat, en dat het bij de meeste andere bedrijven ook zo gaat. Dus een heel groot deel van de mensen met een pas nieuwe auto zou bij RDW te boek staan als tweede eigenaar. (En dat geloof ik niet!)
Ik kreeg daarbij het persoonlijke verwijt dat bij honderden op die manier verkochte nieuwe auto's ik de eerste was die erover viel. Zou dat werkelijk zo zijn?
Mijn vraag: wie heeft ditzelfde meegemaakt? Is het nodig dat een dealer je op deze manier tot tweede eigenaar maakt? En heeft de dealer een punt, en ben ik dus maar een zeurpiet?
Bij mijn weten heeft het aantal eigenaren wel degelijk invloed op de waarde van een auto. Dan is het behoorlijk zuur als je onverwacht tot tweede eigenaar van je splinternieuwe auto wordt gebombardeerd.
Re: Nieuwe auto, toch tweede eigenaar?
Om een auto te registreren moet deze tenaamgesteld worden voor het gebruik op de weg. Dealers halen hiermee verkoopbonussen binnen. U krijgt een stevige korting voor het kopen van de geregistreerde auto. Dat de auto daarna in de handelsvoorraad gezet wordt doet niets af aan de registratie van de eerste eigenaar. U bent gewoon de tweede eigenaar en u heeft een ongebruikte auto gekocht.
In dit geval is de garantie ingegaan op 30 oktober.
In dit geval is de garantie ingegaan op 30 oktober.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 11 feb 2021 19:32
Re: Nieuwe auto, toch tweede eigenaar?
Dit antwoord klopt niet. Het komt regelmatig voor dat iemand eigenaar geworden is op een latere datum dan de datum eerste toelating, en toch bij RDW te boek staat als eerste eigenaar. Stuur mij een berichtje en ik geef je een voorbeeldkenteken.
Waar het wél om gaat: auto heeft 32 dagen op naam gestaan van een 'fleetowner'. Die telde als eerste eigenaar. Hij werd dus niet beschouwd als bedrijfsvoorraad, maar als rijdend materieel (wat hij niet was). Een 'gewoon' autobedrijf telt daarentegen NIET als eigenaar mee (behalve als het een demo of auto voor het personeel is, neem ik aan).
Dat had naar mijn mening niet gehoeven als het autobedrijf eea klantvriendelijker georganiseerd had, dus meer gericht op het behoud van waarde voor de klant.
Onze vorige auto kochten we in 2010 ook nieuw, kregen we een kleine twee maanden na DET op onze naam, maar desondanks zijn we ruim 10 jaar eerste eigenaar geweest!
Waar het wél om gaat: auto heeft 32 dagen op naam gestaan van een 'fleetowner'. Die telde als eerste eigenaar. Hij werd dus niet beschouwd als bedrijfsvoorraad, maar als rijdend materieel (wat hij niet was). Een 'gewoon' autobedrijf telt daarentegen NIET als eigenaar mee (behalve als het een demo of auto voor het personeel is, neem ik aan).
Dat had naar mijn mening niet gehoeven als het autobedrijf eea klantvriendelijker georganiseerd had, dus meer gericht op het behoud van waarde voor de klant.
Onze vorige auto kochten we in 2010 ook nieuw, kregen we een kleine twee maanden na DET op onze naam, maar desondanks zijn we ruim 10 jaar eerste eigenaar geweest!
Re: Nieuwe auto, toch tweede eigenaar?
Bij rdw.nl zie je tegenwoordig een historie eigenaren van slechts laatste 9 jaar.Wim van Dam schreef: ↑12 feb 2021 11:05
Onze vorige auto kochten we in 2010 ook nieuw, kregen we een kleine twee maanden na DET op onze naam, maar desondanks zijn we ruim 10 jaar eerste eigenaar geweest!
Bij mijn auto die ik 4 jaar oud kocht, staat nu aantal eigenaren prive/ zakelijk 1/0
-
- Berichten: 32266
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Nieuwe auto, toch tweede eigenaar?
Hoe kom je daar nu bij?Wim van Dam schreef: ↑11 feb 2021 20:39Bij mijn weten heeft het aantal eigenaren wel degelijk invloed op de waarde van een auto. Dan is het behoorlijk zuur als je onverwacht tot tweede eigenaar van je splinternieuwe auto wordt gebombardeerd.
Als ik een 'nieuwe' auto koop (doorgaans 15+) kijk ik inderdaad naar het aantal eigenaren. Als een auto in de laatste 9 jaar meer dan 3 of 4 eigenaren heeft gehad ga ik me afvragen of er wat mee is, dat hij zo vaak doorverkocht is, en wat er in die 9 jaar aan onderhoud gedaan is. Maar verder?
Ik rij liever in een goed onderhouden auto van een derde eigenaar dan een barrel dat van de eerste eigenaar komt.
bupaul
vindt dit leuk
Re: Nieuwe auto, toch tweede eigenaar?
wat geeft de RDW aan ? 2/0 of 1/1 ?
Een kameraad van mij heeft een Fiat gekocht, showroom model deze geeft dus 1/1 aan. 1 particulier en 1 zakelijke eigenaar.
Een kameraad van mij heeft een Fiat gekocht, showroom model deze geeft dus 1/1 aan. 1 particulier en 1 zakelijke eigenaar.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 11 feb 2021 19:32
Re: Nieuwe auto, toch tweede eigenaar?
Ik had alleen via de RDW-app op mijn telefoon gekeken, en die maakt geen onderscheid tussen privé en zakelijk.
Op de website van RDW staat aantal eigenaren privé/zakelijk op 1/1.
Op de website van RDW staat aantal eigenaren privé/zakelijk op 1/1.
bupaul
vindt dit leuk
Re: Nieuwe auto, toch tweede eigenaar?
Om een auto voor de importeur te registreren moet deze tenaamgesteld zijn. Veel grote dealergroepen doen dit bij hun eigen leasemaatschappij, bijvoorbeeld van Mossel bedrijven doen die bij van Mossel Lease. Voor de importeur is de auto dan geleverd en geregistreerd. Opnemen in de bedrijfsvoorraad telt niet mee bij de telling van eigenaren bij de RDW.Wim van Dam schreef: ↑12 feb 2021 11:05Dit antwoord klopt niet. Het komt regelmatig voor dat iemand eigenaar geworden is op een latere datum dan de datum eerste toelating, en toch bij RDW te boek staat als eerste eigenaar. Stuur mij een berichtje en ik geef je een voorbeeldkenteken.
@Wim van Dam: Kom dan maar eens met het voorbeeldkenteken, eventueel in een PB, dan zullen we eens kijken.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 11 feb 2021 19:32
Re: Nieuwe auto, toch tweede eigenaar?
Veel dank voor je reactie, verheldert al veel.
Ik heb wel voorbeeldkentekens met verschil tussen DET en laatste tenaamstelling en slechts 1 eigenaar kunnen vinden, maar daarbij tot nu toe bij jonge auto's alleen privé/zakelijk gelijk aan 0/1 kunnen vinden. En nog niet een met 1/0, behalve (vóör de inruil op 4-12) onze vorige auto die toen meer dan 9 jaar in ons bezit was (eerste zakelijke eigenaar was daarbij dus "verjaard").
Waarom bij jonge zakelijke auto's één eigenaar bij verschil tussen DET en laatste tenaamstelling wél kan en bij jonge privé-auto's kennelijk niet vind ik toch raadselachtig. Biedt RDW misschien cursussen aan hoe zij het aantal eigenaren tellen?
Heb je daar misschien ook een verklaring voor? Ik wil nu eigenlijk écht weten hoe het zit. Vwb mijn eigen auto ben ik al gerustgesteld, hoor.
Ik heb wel voorbeeldkentekens met verschil tussen DET en laatste tenaamstelling en slechts 1 eigenaar kunnen vinden, maar daarbij tot nu toe bij jonge auto's alleen privé/zakelijk gelijk aan 0/1 kunnen vinden. En nog niet een met 1/0, behalve (vóör de inruil op 4-12) onze vorige auto die toen meer dan 9 jaar in ons bezit was (eerste zakelijke eigenaar was daarbij dus "verjaard").
Waarom bij jonge zakelijke auto's één eigenaar bij verschil tussen DET en laatste tenaamstelling wél kan en bij jonge privé-auto's kennelijk niet vind ik toch raadselachtig. Biedt RDW misschien cursussen aan hoe zij het aantal eigenaren tellen?
Heb je daar misschien ook een verklaring voor? Ik wil nu eigenlijk écht weten hoe het zit. Vwb mijn eigen auto ben ik al gerustgesteld, hoor.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 11 feb 2021 19:32
Re: Nieuwe auto, toch tweede eigenaar?
En voor de goede orde: ik heb die RDW-app van mijn telefoon verwijderd. Ik was namelijk erg verbaasd de je bij de kentekencheck op de RDW-site méér informatie over eigenaren krijgt dan in hun eigen app... Heeft in dit geval bij mij voor veel verwarring gezorgd.
Re: Nieuwe auto, toch tweede eigenaar?
1/1 is dus 1 particuliere eigenaar dat bent u en 1 zakelijke eigenaar, dus de auto is bij registratie van het kenteken op naam van het bedrijf gezet.
Daarom ook veel korting en geen nieuwprijs.
Daarom ook veel korting en geen nieuwprijs.
v.d.Heyden
en bupaul
vinden dit leuk
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 11 feb 2021 19:32
Re: Nieuwe auto, toch tweede eigenaar?
@sake1987: je hebt ongetwijfeld gelijk, maar ik verkeerde in de veronderstelling dat ik die korting kreeg voor een model 2020, terwijl model 2021 al op de markt was... Alleen daarvoor al is een korting van ruim 10% (dat was het namelijk) naar mijn mening al gerechtvaardigd. En zo had ik het ook van de verkoper begrepen.
Re: Nieuwe auto, toch tweede eigenaar?
@Wim van Dam:
Ik kijk niet op de RDW app, maar op Finnik. Is ook een gratis app maar die laat de hele historie zien, ook van data ouder dan 9 jaar. Ook is de APK historie zichtbaar. Dit is gratis.
Jammer dat de verkoper niet duidelijk genoeg heeft uitgelegd wat een geregistreerde auto betekent, het is namelijk echt wat anders dan overjarig.
Ik kijk niet op de RDW app, maar op Finnik. Is ook een gratis app maar die laat de hele historie zien, ook van data ouder dan 9 jaar. Ook is de APK historie zichtbaar. Dit is gratis.
Jammer dat de verkoper niet duidelijk genoeg heeft uitgelegd wat een geregistreerde auto betekent, het is namelijk echt wat anders dan overjarig.
bupaul
vindt dit leuk
Re: Nieuwe auto, toch tweede eigenaar?
Heel simpel: Tenaamstellingen voor op de weg (prive/zakelijk) tellen mee. Opnames in de bedrijfsvoorraad (de handelsvoorraad van autobedrijven) telt niet mee, omdat de auto dan niet gebruikt mag worden.Wim van Dam schreef: ↑12 feb 2021 13:36. Biedt RDW misschien cursussen aan hoe zij het aantal eigenaren tellen?
Heb je daar misschien ook een verklaring voor? Ik wil nu eigenlijk écht weten hoe het zit. Vwb mijn eigen auto ben ik al gerustgesteld, hoor.
Re: Nieuwe auto, toch tweede eigenaar?
Om wat voor prijsklasse gaat het? U maakt zich "zorgen" om de inruilprijs over tien jaar.
Is dit niet een erg vreemd hypothetisch topic?
Maar goed. Auto's komen Rotjeknor in. Moeten van de boot af, verzekeringsagent staat bij de ramp. Auto's moeten verzekerd zijn, want wet en blablabla. Dus de auto's gaan onder naam van de vloot eigenaar de boekjes in. Want verzekering.
Dit geldt ook als de auto's niet via de boot Nederland inkomen...
En over tien jaar scheelt het je misschien wel 10 hele euro's bij inruil.
Is dit niet een erg vreemd hypothetisch topic?
Maar goed. Auto's komen Rotjeknor in. Moeten van de boot af, verzekeringsagent staat bij de ramp. Auto's moeten verzekerd zijn, want wet en blablabla. Dus de auto's gaan onder naam van de vloot eigenaar de boekjes in. Want verzekering.
Dit geldt ook als de auto's niet via de boot Nederland inkomen...
En over tien jaar scheelt het je misschien wel 10 hele euro's bij inruil.
Re: Nieuwe auto, toch tweede eigenaar?
Deze auto's komen niet op de openbare weg en hebben nog niet eens een kenteken. Pas bij de eerste registratie DOOR DE DEALER hebben deze auto's een datum eerste toelating.Revoked schreef: ↑12 feb 2021 16:00
Maar goed. Auto's komen Rotjeknor in. Moeten van de boot af, verzekeringsagent staat bij de ramp. Auto's moeten verzekerd zijn, want wet en blablabla. Dus de auto's gaan onder naam van de vloot eigenaar de boekjes in. Want verzekering.
Dit geldt ook als de auto's niet via de boot Nederland inkomen...
En over tien jaar scheelt het je misschien wel 10 hele euro's bij inruil.
-
- Berichten: 1020
- Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49
Re: Nieuwe auto, toch tweede eigenaar?
Het lijkt mij nu niet zo'n probleem maar bij een eventuele verkoop is het geen nieuwe auto maar een derdehands wagen. Ik weet niet of dat te zijner tijd een drukkend effect heeft op de verkoopprijs, maar is zeker niet uit te sluiten.
Re: Nieuwe auto, toch tweede eigenaar?
De meeste autoverkopers kijken niet naar het aantal eigenaren. Het gaat er meer om de leeftijd, kilometers,hoe de auto eruit ziet en of de auto goed is onderhouden. Dat bepaalt de inruilwaarde. Ik heb nog nooit een dealer/handelaar gesproken die wou weten hoeveel eigenaren de auto heeft gehad.
Re: Nieuwe auto, toch tweede eigenaar?
Ts heeft een nieuwe auto op kenteken gekocht met een leuke korting en is gewoon " 1ste eigenaar ".Ik_weet_niet_alles schreef: ↑12 feb 2021 16:49Het lijkt mij nu niet zo'n probleem maar bij een eventuele verkoop is het geen nieuwe auto maar een derdehands wagen. Ik weet niet of dat te zijner tijd een drukkend effect heeft op de verkoopprijs, maar is zeker niet uit te sluiten.
Daar heeft hij gewoon een aankoopnota als bewijs van en dealers weten hoe het spelletje verder werkt.
Wat malloten op marktplaats denken iemand te moeten mailen maakt dan verder gewoon niets meer uit, die vinden altijd wel een insteek maar zijn dan uiteindelijk toch ook weer niet de kopers van het 2de handsje.
Laatst gewijzigd door jonis op 12 feb 2021 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.