LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onderzoekskosten Garage

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
PaulvA

Onderzoekskosten Garage

Ongelezen bericht door PaulvA »

Vorige week wou ik voor een kapotte sproeier(motor) een prijsindicatie opvragen bij de plaatselijke merkdealer. Nadat er door de monteur hoogstens 10 minuten naar was gekeken werd mij verteld dat de reparatie uit zou komen op een kleine 200 euro. Het motortje bleek 45 Euro te kosten en de rest was arbeidsloon.

Dat leek mij bijzonder veel. Ik besloot dan ook voor de zekerheid bij een andere garage te informeren. Deze kwam uit op hoogstens 100 Euro. De man, vertelde dat je bijzonder makkelijk bij het motortje kon komen en dat er hoogstens een uur aan gewerkt hoefde te worden. De kosten bij de eerste garage bleken dus zoals verwacht erg hoog. Ik besloot de reparatie dan ook bij de tweede garage uit te laten voeren.

Vandaag werd ik gebeld door de eerste garage. Er werd aan mij gevraagd of ik de kapotte sproeiermotor nog wou laten repareren. Toen ik hier negatief op antwoordde werd mij verteld dat er onderzoekskosten van 31 Euro in rekening gebracht zouden worden. Hier was ik even stil van.

Gevoelsmatig word ik door de eerste garage onredelijk / oneerlijk behandeld. Je zou immers denken dat dit van te voren aan mij gemeld zou moeten worden. Verder lijkt mij dat prijsopgave vrijblijvend behoord te zijn, een stukje service. Op mijn werk kan ik ten slotte ook niet al mijn offertes in rekening brengen, ook al maak ik hier uren voor.

Mijn vraag is dan ook, mag de garage dit doen en zo ja, is dit redelijk?

alfatrion

Re: Onderzoekskosten Garage

Ongelezen bericht door alfatrion »

De garage heeft natuurlijk wel werk verricht en heeft daarom recht op een redelijke vergoeding. Als hier iets over iets anders is afgesproken dan geld dat.

PaulvA

Dat zou ik onredelijk vinden:

-Op deze manier zou je als consument nooit meer prijzen van garages kunnen vergelijken;
-Van tevoren was niks afgesproken. Achteraf kreeg ik te horen wat dit zou gaan kosten. Ik zou het dan redelijk vinden om een offerte voor de offerte te krijgen;
-De monteur was hoogstens 10 minuten bezig geweest. 31 Euro vind ik dan wel heel veel geld. Er zijn advocaten die een lager uurtarief hebben;
-Hoort een stukje onderzoek niet simpelweg bij het ondernemerschap of hoort dit geen service te zijn. Als ik in een winkel een prijs wil weten van een product, dat eventueel opgezocht moet worden in de computer, krijg ik ook geen rekening.
Laatst gewijzigd door PaulvA op 14 okt 2009 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion

Dan stel jij je primair op het standpunt dat je geen onderzoekskosten verschuldigd bent en secundair op het standpunt dat deze onderzoekskosten onredelijk zijn. Maximaal vijftig euro uur lijkt mij redelijk, meer niet.

PaulvA

Hier ben ik het mee eens, mits dit van tevoren duidelijk tegen de klant wordt verteld. Daar was in dit geval geen sprake van.

alfatrion

Ik vraag me af wat je hier komt doen. Je stelt een vraag, maar eigenlijk heb je al lang bepaald welk antwoord het juiste is.

Vincenti

Ongelezen bericht door Vincenti »

Dat onderzoekskosten in rekening worden gebracht, komt vrij vaak voor. Zeker als de klant uiteindelijk besluit niet tot aanschaf over te gaan, is dat best wel verdedigbaar (tijd = geld).
Dat de klant hierover niet van te voren wordt ingelicht is ook gebruikelijk, maar is niet zo netjes.

Wil je het netjes doen: betaal braaf en kom er nooit weer.
Wil je het niet netjes doen: betaal niet en laat ze maar aantonen dat er een overeenkomst is gesloten, of dat je er überhaupt bent geweest. Geen kans van slagen, bovendien niet de moeite voor de garage om energie in te steken.

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

at leek mij bijzonder veel. Ik besloot dan ook voor de zekerheid bij een andere garage te informeren. Deze kwam uit op hoogstens 100 Euro. De man, vertelde dat je bijzonder makkelijk bij het motortje kon komen en dat er hoogstens een uur aan gewerkt hoefde te worden. De kosten bij de eerste garage bleken dus zoals verwacht erg hoog. Ik besloot de reparatie dan ook bij de tweede garage uit te laten voeren.
En wat heeft het uiteindelijk gekost bij die garage? Vaak worden snel prijzen genoemd ex btw en ben je achteraf toch nog duurder uit dan je eigenlijk dacht.Volgende keer gewoon even een garage bedrijf bellen met de vraag ruitensproeier motor doet het niet meer wat kost een nieuwe incl montage ongeveer,dan kan de magazijn man meestal meteen het bedrag noemen en kost het je ook geen onderzoekskosten dat is mijn ervaring.

gr Henk

bokito74

Ongelezen bericht door bokito74 »

-De monteur was hoogstens 10 minuten bezig geweest. 31 Euro vind ik dan wel heel veel geld. Er zijn advocaten die een lager uurtarief hebben;
Waarom is dat veel geld, in heel veel branches is het gebruikelijk dat het uurtarief vastligt en de klant het eerste uur altijd volledig betaald.

Beetje gangbare prijs ligt op de 60 euro per uur dus ik denk dat ze coulant zijn en je slechts een half uur berekenen.

Mag jij mij een fatsoenlijke advocaat noemen onder de 31 euro per uur zal je moeilijk vinden ik denk dat je er beter een 1 voor kan zetten.

Maar ja jij werkt schijnbaar ook gratis voor je baas

RobbieS.

Ongelezen bericht door RobbieS. »

@PaulvA

Bent u vaste klant bij de merkdealer of niet? Dat maakt in veel gevallen uit met betrekking tot onderzoekskosten.
Als u al het reguliere onderhouden en reparaties uit laat voeren door de merkdealer, dan stuurt hij normaal geen rekening voor 'onderzoekskosten'.
Bij 'vreemde' klanten doet men dit wel.
Daarbij is het bedrag niet buitensporig hoog, de uurtarieven liggen meestal rond de 70 tot 80 euro.

Wat ik wel vindt, is dat ze de rekening direct moeten geven na diagnose, als u tenminste besluit het niet bij de merkdealer te laten repareren.

RTD-Z

Ongelezen bericht door RTD-Z »

Als je naar de tandarts gata en er word niks gedaan MOET je ook onderzoekkosten betalen klaag je dan ook zo ??

Wat een gezeur om niks en een merkdealer heeft VASTGESTELDE tarieven en vastgestelde reparatietijden zodat je weet wat je moet betalen en geen verrassing krijgt heel ideaal iig bij mijn merk en dat zal bij meer wezen.

Je auto is onderzocht jij wilt hem niet gemaakt hebben daar dan betaal je dus onderzoekkosten simpel zat.. En die garage voor 100 euro is vast en zeker beun op de hoek dus binnenkort zien we weer een klaagtopic over je reparatie hier wedde .....

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste
Als je naar de tandarts gata en er word niks gedaan MOET je ook onderzoekkosten betalen klaag je dan ook zo ??
Dit vind ik geen vergelijking. Een controle beurt bij de tandarts is vergelijkbaar met een APK, dan wordt de gehele auto cq. gebit nagekeken.

Als je bij zomaar bij een garage binnenloopt en vraagt wat het vervangen van een ruitensproeiermotor kost vind ik niet dat hier kosten voor in rekening kunnen worden gebracht.

Als je bij dezelfde garage binnenloopt en vraag wat een nieuwe auto kost krijg je ook geen kosten berekend als je deze auto niet koopt.

Het uitbrengen van een offerte behoort gratis te zijn

RTD-Z

Ongelezen bericht door RTD-Z »

Offerte niet idd
maar hier heeft d eMonteur er naar gekeken !!! een monteur doet geen offertes daar si hij niet voor en heeft dus werk verricht dus betalen.

(kijk service verlenen is een ander verhaal natuurlijk) Maarja als je 10 van die gasten krijgt alleen ff kijken kijken en niks kopen is dta 10 x 10 min is dik 1 1/2 uur wat je weggooi als garage zou jezelf ook niet doen :D

bokito74

Ongelezen bericht door bokito74 »

(kijk service verlenen is een ander verhaal natuurlijk) Maarja als je 10 van die gasten krijgt alleen ff kijken kijken en niks kopen is dta 10 x 10 min is dik 1 1/2 uur wat je weggooi als garage zou jezelf ook niet doen :D
Lees TR maar na 90% werkt hier allemaal gratis schijnbaar willen allemaal diensten afnemen maar betalen ho maar.
Doen ze dat bij hun baas ook.

DutchNme

Ongelezen bericht door DutchNme »

goedendag, even op de vraag of er kosten in rekening moeten/mogen worden gebracht voor de 10 minuten die de monteur heeft besteedt aan uw auto.

mijn zwager heeft een garage dus ik wil u inlichten vannuit mijn eigen perspectief,

de garage kan u kosten in rekening brengen ( ikzelf vind 31 euro vrij hoog voor 10 minuten werk )
het klinkt heel onredelijk, maar u moet het van de andere kant af bekijken.

stel dat er op een dag 10 klanten langs komen, die de monteur alleen even laten kijken wat er mis is met
de auto, waar het bij 6 klanten 10 minuten duurt en bij de andere 4 een kwartier, dan is de monteur in totaal 2 uur bezig.

het is niet onredelijk om een kleine vergoeding te vragen voor de controle, aangezien de monteur ook
2 uur had kunnen werken aan een project waar hij zijn brood mee moet verdienen.

de gemiddelde garage vraagt per uur 55,- tot 75,- exc. btw. voor een monteur, dus dan draait het bedrijf dagelijks +- 110,- tot 150,- euro verlies door alleen te kijken naar autos. en dan bereken ik alleen nog maar de uren van de monteur (die net als u en alle andere werknemers ook betaald moeten worden).

het uur tarief bij mijn zwager ligt op 35,- exc btw. wat voor mijn idee een hele redelijke prijs is voor de meeste consumenten. en de controle die bij u in rekening werd gebracht zou hij zien als een stukje service voor de klant, aangezien hij zijn klanten wel graag (tevreden) houd. :wink:

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

je betaalt natuurlijk niet alleen het arbeidsloon
de man werkt ook nog in een garage
ook die staat daar niet gratis

maar hoe zit het eigenlijk aan uw kant?
toen u met uw auto naar de garage kwam, hebt u toen naar de prijzen geinformeerd?
als u dat had gedaan had u van tevoren geweten wat het zou kosten

gtp

Ongelezen bericht door gtp »

Deze post is van bijna 3 jaar geleden,auto zal inmiddels wel of verkocht danwel op de sloop staan dit inclusief nieuw motortje exclusie € 31,00

Gesloten