LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Peilstok gebroken, motor opgeblazen

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
zwartestift

Peilstok gebroken, motor opgeblazen

Ongelezen bericht door zwartestift »

Gekke vraag wellicht….maar ik stel hem toch:
Auto altijd in onderhoud gehad bij de garage, grote beurt, kleine beurt, apk…altijd goed. Nu wilde ik zelf (om wat kosten te besparen) zelf de olie bijvullen. Zo gezegd, zo gedaan.

24 uur later is de motor volkomen opgeblazen. Waarom? Peilstok bleek afgebroken waardoor ik niet goed kon peilen en heb daardoor teveel olie toegevoegd. Had ik dat moeten opmerken of was dit iets wat de garage had moeten doorgeven? Is dit aan te tonen? Waarom heeft de garage de peilstok niet vervangen? En is aan te tonen dat het opblazen van de motor te maken heeft met het teveel aan olie?

Ik ben ook maar een leek en ga uit van expertise. Maar als ik in het land ben dan verwacht ik op z’n minst een goede peilstok. Waarom heeft deze garage mij nooit gewezen op het ontbreken van een goede peilstok? Wat kan ik hiermee?

evdbeek99

Re: Peilstok gebroken, motor opgeblazen

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Dat is erg vervelend, maar ik vermoed ook erg lastig om deze schade te verhalen.

Je hebt waarschijnlijk wel veel te veel olie erin gedaan, een beetje olie raak je wel weer kwijt door de uitlaat.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Peilstok bleek afgebroken waardoor ik niet goed kon peilen
Had je dat zelf niet door dan, dat het ding afgebroken was? :? Ik neem toch aan dat je éérst het peil controleert, en dan pas gaat bijvullen. Als er niks te controleren valt omdat de peilstok afgebroken is, kun je ook niks bijvullen.

Ik denk niet dat je de schade op de garage kunt verhalen.

v.d.Heyden

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Motor blaast niet zomaar op. Als er teveel olie in zit, zal de olie een weg naar buiten proberen te vinden.
Wie heeft de diagnose gesteld dat de motor "volkomen opgeblazen" is?
Laat eerst eens de overtollige olie uit het carter lopen, zorg voor een goede peilstok en breng de motorolie op het juiste peil.
Kon allemaal nog best eens meevallen.

v.d.Heyden

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

hoe kan je je olie peilen met een afgebroken stok? Waar zit dan de min en de max? Juist, in het motorblok :?

Hoe weet je dan dat er olie bij moet? En dan de garage die periodiek onderhoud doet aansprakelijk? Nee, dat ben je in dezen toch echt zelf. Het is jou auto. Je geeft zelf aan dat je een leek bent, waarom ga je dan zelf de olie bijvullen als je niet eens weet hoe het moet. Om geld te besparen? En de afgebroken peilstok? Waar is die gebleven. Is dat niet de reden geweest dat je motor opgeblazen is. Als zoiets in je blok terecht komt, ga je ook rare schades krijgen.

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

Ik vraag mij ook af, hoe kan een peilstok afbreken!
Als er een stukje afgebroken is, en de peilstok heeft in de motor gezeten, is het stukje in het carter van de motor.
Voor de veiligheid, moest het carter losgemaakt en het stukje verwijderd worden.
Maar dit hoef blijkbaar niet meer, want de motor is toch stuk, maar ik denk niet opgeblazen.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

ben het volledig met je eens tennis. Dit topic roept heel wat vragen op. Ben benieuwd naar de antwoorden van TS. Lijkt me ook niet dat olie je motor opblaast. Dat hij stuk is wil ik wel geloven.

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

berndv schreef:ben het volledig met je eens tennis. Dit topic roept heel wat vragen op. Ben benieuwd naar de antwoorden van TS. Lijkt me ook niet dat olie je motor opblaast. Dat hij stuk is wil ik wel geloven.
Omdat TS niet meer reageert, heb ik weer zo mijn vermoeden!

trebelski

Ongelezen bericht door trebelski »

zwartestift schreef:Gekke vraag wellicht….maar ik stel hem toch:
Auto altijd in onderhoud gehad bij de garage, grote beurt, kleine beurt, apk…altijd goed. Nu wilde ik zelf (om wat kosten te besparen) zelf de olie bijvullen. Zo gezegd, zo gedaan.

24 uur later is de motor volkomen opgeblazen.En is aan te tonen dat het opblazen van de motor te maken heeft met het teveel aan olie?

Ik ben ook maar een leek en ga uit van expertise. Wat kan ik hiermee?
Het opblazen van de motor simpel door er 1of 2 liter olie teveel in te gooien is erg onwaarschijnlijk. Eerder zal bv de oliekering bij het vliegwiel (tussen motor en bak)het begeven en krijg je dus een flinke olie-lekkage waar als je niet op je oliedruklampje/meter let weer wel de boel kan opblazen. Zelf olie verversen terwijl je zelf zegt een leek te zijn is natuurlijk niet echt slim ook al omdat de afgewerkte olie die uit de motor komt chemisch afval is en als zodanig dient te worden afgevoerd ( kan ook weer geld kosten).Aan te tonen lijkt het mij nooit,een dure les. Dat is het wel.

ener38

Ongelezen bericht door ener38 »

naar mijn bescheiden mening kun je wel degelijk je motor opblazen met te veel olie een keering of pakking gaat er echt niet zomaar uit de olie zal eerder via de carter ventilatie het inlaat spruitstuk in lopen waardoor de olie in de verbrandingsruimte komt en dan kan een motor "op de hol gaan" en als je niet weet wat je dan moet doen is het einde motor. je hoort het bijna nooit meer maar de volkswagen diesels hadden er vroeger "golf1 en 2"last van

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

het is inderdaad mogelijk dat de motor z'n eigen olie 'verbrand' in plaats van brandstof. motor slaat op hol, en in no time is het over en uit. Kennis van me heeft het eens gehad met een Honda Prelude.

Gesloten