LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Sutherland Heerenveen 'Hoezo afgezet?'
Sutherland Heerenveen 'Hoezo afgezet?'
Vrijdag 3 februari 15:00u. start ik mijn Ford Focus en doe ik de ruitenwissers aan. Ze gaan welgeteld 1x op en neer, maar houden er dan mee op. Diezelfde ochtend is er een weeralert uitgevaardigd door het KNMI, dus rijden zonder mijn ruitenwissers van Leeuwarden naar Groningen zit er niet in.
Mijn eigen garage, garage Wassenaar Leeuwarden, kan niet direct kijken dus gebeld met Sutherland Heerenveen, omdat ik daar iemand op moest halen.
Ik kon terecht dus meteen vertrokken.
Bij Sutherland wordt ik geholpen door een kale meneer van rond de dertig jr. Hij laat een collega in de werkplaats naar mijn auto kijken. Ik heb reeds doorgegeven dat het motortje wel hetzelfde geluid maakt maar er geen beweging in de ruitenwissers zit. Volgens dhr. van Sutherland kan de boel doorgebrand zijn, maar gezien het motertje nog werk zal er iets los/stuk zijn in de aandrijving.
Na 20 minuten komt de monteur, een jongeman met donker haar, die mij en zijn collega het volgende meldt;
-Er zit een pinnetje met een bolletje aan de ruitenwisser. Dit bolletje is eraf gegaan en daardoor is het pinnetje niet meer geborgt.
-Hij geeft aan dat het pinnetje een scharnierfunctie is en hij verteld erbij dat het een pin is dat een soort elleboog functie bindt en zonder deze verbinding de ruitenwissers dus niet bewegen.
-Als tijdelijke oplossing heeft hij het oude pinnetje er weer tussen gedrukt. Hij kan echter niet zeggen hoe lang dit blijft zitten, maar de ruitenwissers doen het weer.
Dhr. uit de werkplaats had een duidelijk verhaal. Zijn collega gaf aan dat het pinnetje en het bijbehorende bolletje niet op voorraad waren, dus moest dit besteld worden. Klinkt logisch en tja wat kost een pinnetje met bolletje wat dient als scharnierfunctie? Bestel dat pinnetje maar, zeg ik....
Ik moet afrekenen en dit kost me €45, (nog wat). Bij mijn eigen garage was dit onder service gevallen maar goed .
Thuis vertel ik mijn vriendin dat we €45 euro lichter zijn na deze check-up. We besluiten er niet over te zeuren. We praten verder en geven aan dat we nu ook weten hoe lang het duurt de auto te demonteren, het kapotte pinnetje te vinden en te monteren. De kosten hiervoor zijn dus bekend (€45) .
Woensdag 8 februari brengt mijn vriendin de auto 09:00u. naar Sutherland Heerenveen.
In de middag krijgt ze een voicemail van Sutherland waarin wordt aangegeven; 'Goedemiddag de Ford Focus met kenteken (....) is klaar en de kosten bedragen €351,47!!! . Mijn vriendin bleef kalm en was in de veronderstelling dat het ging om de verkeerde factuur, tot ze hierover belde met de werkplaatschef. De werkplaatschef gaf aan dat het klopte en dat het gehele mechanisme was vervangen. Mijn vriendin vroeg hoe dit mogelijk was omdat zij in de veronderstelling was dat het pinnetje en het bolletje stuk waren en het mechanisme nog prima werkte, volgens Sutherland. De medewerker geeft aan dat dit pinnejte en bolletje niet los van het mechanisme verkijgbaar zijn... Nadat mijn vriendin ontdaan is belt ze mij en legt het verhaal voor. De medewerker heeft het bedrag meteen verlaagd naar €251,63,-. Als je het mij vraagt nog steeds een enorm bedrag voor een pinnetje met bolletje dat dient als scharnierfunctie.
Ik bel zelf vanaf het werk met de werkplaatschef nadat ik net als mijn vriendin in een bui ben. Ik zeg tegen de checf dat mij enkel en alleen is verteld dat er een pinnetje en een bolletje (= één onderdeel) vervangen diende te worden en dat het demonteren, bevestigen pinnetje en monteren van het geheel €45, 49,- kost. Met enig sarcasme vraag ik of dit pinnetje dan dik €260,- kost?, want laatste keer dat ik heb gekeken reed ik in een Ford en geen Mercedes! De aarzelende werkplaatschef geeft aan dat dit niet het geval is, maar dat het mechanisme zo duur kost. Ik geef aan wat mij is verteld en dat ik niet gediend ben van deze oplichting. We werkplaatschef geeft aan dat dit niet zijn probleem is en dat hij dit ook niet zijn probleem gaat maken. Lekker makkelijk denk ik...
De werkplaatschef geeft aan dat hij zich niet voor kan stellen dat de werker dit gezegd zou hebben. Verteld dat ik het anders waarschijnlijk niet zo letterlijk kan herhalen, gezien ik de ballen verstand van auto`s heb. Ik vraag waar ik met een klacht als deze terecht kan en de werkplaatschef geeft aan bij de geschillencomissie. Afgesproken dat ik dit zal doen en nogmaals mijn ongenoegen geuit.
De geschillencomissie komen we de volgende dag niet een steek mee verder, omdat een bedrijf daarbij aangesloten moet zijn en zoals je al kan raden is Sutherland Heerenveen dit niet.
Helaas is de auto ons primaire vervoer en moesten we dus betalen. We hebben het werkende mechanisme dat in zijn geheel is vervangen natuurlijk meegevraagd, want dit kan ons komende winter €251, 63,- schelen.
Ik wil u adviseren niet met Sutherland Heerenveen in zee te gaan als u een eerlijke dienst wenst bij een autogarage.
Vervolg: Ik zal zelf bij de lokale autoonderdelenhandelaar Ype Kramer checken of dit onderdeel inderdaad niet los te bestellen is. Mocht dit wel het geval zijn zullen jullie het vervolg spoedig lezen op dit forum.
Dhr. Dam
Mijn eigen garage, garage Wassenaar Leeuwarden, kan niet direct kijken dus gebeld met Sutherland Heerenveen, omdat ik daar iemand op moest halen.
Ik kon terecht dus meteen vertrokken.
Bij Sutherland wordt ik geholpen door een kale meneer van rond de dertig jr. Hij laat een collega in de werkplaats naar mijn auto kijken. Ik heb reeds doorgegeven dat het motortje wel hetzelfde geluid maakt maar er geen beweging in de ruitenwissers zit. Volgens dhr. van Sutherland kan de boel doorgebrand zijn, maar gezien het motertje nog werk zal er iets los/stuk zijn in de aandrijving.
Na 20 minuten komt de monteur, een jongeman met donker haar, die mij en zijn collega het volgende meldt;
-Er zit een pinnetje met een bolletje aan de ruitenwisser. Dit bolletje is eraf gegaan en daardoor is het pinnetje niet meer geborgt.
-Hij geeft aan dat het pinnetje een scharnierfunctie is en hij verteld erbij dat het een pin is dat een soort elleboog functie bindt en zonder deze verbinding de ruitenwissers dus niet bewegen.
-Als tijdelijke oplossing heeft hij het oude pinnetje er weer tussen gedrukt. Hij kan echter niet zeggen hoe lang dit blijft zitten, maar de ruitenwissers doen het weer.
Dhr. uit de werkplaats had een duidelijk verhaal. Zijn collega gaf aan dat het pinnetje en het bijbehorende bolletje niet op voorraad waren, dus moest dit besteld worden. Klinkt logisch en tja wat kost een pinnetje met bolletje wat dient als scharnierfunctie? Bestel dat pinnetje maar, zeg ik....
Ik moet afrekenen en dit kost me €45, (nog wat). Bij mijn eigen garage was dit onder service gevallen maar goed .
Thuis vertel ik mijn vriendin dat we €45 euro lichter zijn na deze check-up. We besluiten er niet over te zeuren. We praten verder en geven aan dat we nu ook weten hoe lang het duurt de auto te demonteren, het kapotte pinnetje te vinden en te monteren. De kosten hiervoor zijn dus bekend (€45) .
Woensdag 8 februari brengt mijn vriendin de auto 09:00u. naar Sutherland Heerenveen.
In de middag krijgt ze een voicemail van Sutherland waarin wordt aangegeven; 'Goedemiddag de Ford Focus met kenteken (....) is klaar en de kosten bedragen €351,47!!! . Mijn vriendin bleef kalm en was in de veronderstelling dat het ging om de verkeerde factuur, tot ze hierover belde met de werkplaatschef. De werkplaatschef gaf aan dat het klopte en dat het gehele mechanisme was vervangen. Mijn vriendin vroeg hoe dit mogelijk was omdat zij in de veronderstelling was dat het pinnetje en het bolletje stuk waren en het mechanisme nog prima werkte, volgens Sutherland. De medewerker geeft aan dat dit pinnejte en bolletje niet los van het mechanisme verkijgbaar zijn... Nadat mijn vriendin ontdaan is belt ze mij en legt het verhaal voor. De medewerker heeft het bedrag meteen verlaagd naar €251,63,-. Als je het mij vraagt nog steeds een enorm bedrag voor een pinnetje met bolletje dat dient als scharnierfunctie.
Ik bel zelf vanaf het werk met de werkplaatschef nadat ik net als mijn vriendin in een bui ben. Ik zeg tegen de checf dat mij enkel en alleen is verteld dat er een pinnetje en een bolletje (= één onderdeel) vervangen diende te worden en dat het demonteren, bevestigen pinnetje en monteren van het geheel €45, 49,- kost. Met enig sarcasme vraag ik of dit pinnetje dan dik €260,- kost?, want laatste keer dat ik heb gekeken reed ik in een Ford en geen Mercedes! De aarzelende werkplaatschef geeft aan dat dit niet het geval is, maar dat het mechanisme zo duur kost. Ik geef aan wat mij is verteld en dat ik niet gediend ben van deze oplichting. We werkplaatschef geeft aan dat dit niet zijn probleem is en dat hij dit ook niet zijn probleem gaat maken. Lekker makkelijk denk ik...
De werkplaatschef geeft aan dat hij zich niet voor kan stellen dat de werker dit gezegd zou hebben. Verteld dat ik het anders waarschijnlijk niet zo letterlijk kan herhalen, gezien ik de ballen verstand van auto`s heb. Ik vraag waar ik met een klacht als deze terecht kan en de werkplaatschef geeft aan bij de geschillencomissie. Afgesproken dat ik dit zal doen en nogmaals mijn ongenoegen geuit.
De geschillencomissie komen we de volgende dag niet een steek mee verder, omdat een bedrijf daarbij aangesloten moet zijn en zoals je al kan raden is Sutherland Heerenveen dit niet.
Helaas is de auto ons primaire vervoer en moesten we dus betalen. We hebben het werkende mechanisme dat in zijn geheel is vervangen natuurlijk meegevraagd, want dit kan ons komende winter €251, 63,- schelen.
Ik wil u adviseren niet met Sutherland Heerenveen in zee te gaan als u een eerlijke dienst wenst bij een autogarage.
Vervolg: Ik zal zelf bij de lokale autoonderdelenhandelaar Ype Kramer checken of dit onderdeel inderdaad niet los te bestellen is. Mocht dit wel het geval zijn zullen jullie het vervolg spoedig lezen op dit forum.
Dhr. Dam
-
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37
Re: Sutherland Heerenveen 'Hoezo afgezet?'
Als u nou eerst eens bij de andere dealer wel los te krijgen was was wel zo netjes geweest. Wanneer Sutherland wel gelijk heeft had u dit bericht over afzetting namelijk helemaal niet hoeven plaaste, ik vind dit suf.
Re: Sutherland Heerenveen 'Hoezo afgezet?'
Ik ben het met TS eens dat dit een absurd bedrag is voor een kleinigheid. MAAR, het is inderdaad zo maar mogelijk dat alleen maar het volledige mechanisme te koop is, en dan is het heel goed mogelijk dat dit zoveel kost. Alleen waarom er dan ineens €100 van de prijs wordt afgehaald kan ik dan weer niet begrijpen.
Re: Sutherland Heerenveen 'Hoezo afgezet?'
losse onderdelen van mechanismen worden wel vaker niet geleverd.
ik denk ook wel eens: dat kleine pinnetje, fiefeltje of nippeltje bestel ik wel even, om er later achter te komen dat het helaas niet los wordt geleverd.
Hier is ook zoiets fout gegaan, de monteurs dachten dat het wel los te leveren zou zijn, om er later achter te komen dat het niet zo is.
Helaas is dat soms zo, anders zouden autofabrikanten vele honderduizenden losse onderdelen op voorraad moeten houden. dat wordt veel te duur.
Dit is echter geen oplichting. Uw auto is immers prima gerepareerd.
Waar het hier natuurlijk fout gegaan is, is communicatie. U had van te voren een kostenopgave moeten ontvangen van deze kosten.
Aangezien ze eerst nog probeerden het pinnetje los te bestellen, konden ze wel nagaan dat u niet gerekend had op de hoge kosten van een compleet mechaniek.
Kortom, oplichting vind ik te kort door de bocht, maar een schoonheidsprijs verdient het niet.
ik denk ook wel eens: dat kleine pinnetje, fiefeltje of nippeltje bestel ik wel even, om er later achter te komen dat het helaas niet los wordt geleverd.
Hier is ook zoiets fout gegaan, de monteurs dachten dat het wel los te leveren zou zijn, om er later achter te komen dat het niet zo is.
Helaas is dat soms zo, anders zouden autofabrikanten vele honderduizenden losse onderdelen op voorraad moeten houden. dat wordt veel te duur.
Dit is echter geen oplichting. Uw auto is immers prima gerepareerd.
Waar het hier natuurlijk fout gegaan is, is communicatie. U had van te voren een kostenopgave moeten ontvangen van deze kosten.
Aangezien ze eerst nog probeerden het pinnetje los te bestellen, konden ze wel nagaan dat u niet gerekend had op de hoge kosten van een compleet mechaniek.
Kortom, oplichting vind ik te kort door de bocht, maar een schoonheidsprijs verdient het niet.
Re: Sutherland Heerenveen 'Hoezo afgezet?'
Ook bij bepaalde opel type's zijn geen losseonderdelen te bestellen en ben je genoodzaakt een heel mechanisme (inclusief nieuw motortje) aan te schaffen. Echter de doe het zelver kan met een boor en een parker het geheel prima weer aan het werk krijgen. Ook de sloop kan uitkomst bieden. En vooraf prijsopgave vragen kan een boel ellende besparen.
Re: Sutherland Heerenveen 'Hoezo afgezet?'
En dan is het niet fair om de garage hiervoor de zwarte piet te geven.pima schreef:Ook bij bepaalde opel type's zijn geen losseonderdelen te bestellen en ben je genoodzaakt een heel mechanisme (inclusief nieuw motortje) aan te schaffen.
Ze hadden vooraf kunnen overleggen, maar meer kun je ze niet verwijten.
Re: Sutherland Heerenveen 'Hoezo afgezet?'
Beste Siemen112,Dhr. uit de werkplaats had een duidelijk verhaal. Zijn collega gaf aan dat het pinnetje en het bijbehorende bolletje niet op voorraad waren, dus moest dit besteld worden. Klinkt logisch en tja wat kost een pinnetje met bolletje wat dient als scharnierfunctie? Bestel dat pinnetje maar, zeg ik....
Ik moet afrekenen en dit kost me €45, (nog wat). Bij mijn eigen garage was dit onder service gevallen maar goed
Je kan bij jouw eigen garage niet terecht. Diezelfde garage verwacht jij, dat deze de reparatie "uit service" doet. Had je dan nog garantie op die Focus ?
Als vreemde klant kom je een ander bedrijf binnen en wordt zomaar geholpen. Mag deze garage in beginsel dan alsjeblieft 45 euri hiervoor vragen ?
Vervolgens geef jijzelf opdracht tot reparatie, zonder duidelijk vooraf te bespreken wat de kosten zijn...
Sorry, maar wat je op dit forum doet is ononderbouwd en slechts met modder gooien...
Re: Sutherland Heerenveen 'Hoezo afgezet?'
Nadat wij een bericht hebben ontvangen over een klacht over onze reparatie willen wij als volgt reageren. Nadat meneer Dam op 3 februari zijn auto bij ons heeft aangeboden ter reparatie is er diagnose gesteld en is de conclusie versleten draai mechanisme uitgebreid met meneer besproken.
Ook de kosten voor volledige vervanging is besproken en deze zijn begroot op ongeveer 300 euro.
Daarna heeft meneer Dam de auto opnieuw gebracht en is het defecte onderdeel vervangen (er is op dit moment geen alternatieve reparatie methode voorhanden).
Het daadwerkelijke factuurtotaal komt uit op 251,63 euro waarbij wij meneer Dam een korting hebben verleend. Wij zijn ervan overtuigd dat wij meneer Dam oprecht en eerlijk hebben geïnformeerd en vinden zijn opmerking “hoezo afgezet” dan ook niet terecht.
R. Bakker receptie/werkplaats
Ook de kosten voor volledige vervanging is besproken en deze zijn begroot op ongeveer 300 euro.
Daarna heeft meneer Dam de auto opnieuw gebracht en is het defecte onderdeel vervangen (er is op dit moment geen alternatieve reparatie methode voorhanden).
Het daadwerkelijke factuurtotaal komt uit op 251,63 euro waarbij wij meneer Dam een korting hebben verleend. Wij zijn ervan overtuigd dat wij meneer Dam oprecht en eerlijk hebben geïnformeerd en vinden zijn opmerking “hoezo afgezet” dan ook niet terecht.
R. Bakker receptie/werkplaats
Re: Sutherland Heerenveen 'Hoezo afgezet?'
Keurig weerwoord tegenpartij,en gezien het feit dat TS geen vervolg meer schrijft denk ik dat de dealer het juiste verhaal neerzet.Vervolg: Ik zal zelf bij de lokale autoonderdelenhandelaar Ype Kramer checken of dit onderdeel inderdaad niet los te bestellen is. Mocht dit wel het geval zijn zullen jullie het vervolg spoedig lezen op dit forum.
Zo zie je maar als je het verhaal van 2 kanten hoort ziet er heel anders uit.
gr Henk