LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Halal vlees, klacht tegen AH indienen.

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
Henoch
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 okt 2006 22:17

Halal vlees, klacht tegen AH indienen.

Ongelezen bericht door Henoch »

Graag wil ik een ander gezichtspunt betreffende de Halal uitzending belichten. De Partij voor de Dieren benadrukt vooral dat de slachtdieren niet verdoofd worden; maar ik wil de nadruk van mijn klacht betref. Halal vlees leggen, op het feit dat Imams de dieren met prevelend gebed aan Allah opdragen. Ik ben namelijk een Christen en mag volgens de Bijbel niets eten dat aan de afgoden geofferd/opgedragen is:

"[Namelijk], dat gij u onthoudt van hetgeen den afgoden geofferd is, en van bloed, en van het verstikte, en van hoererij; van welke dingen, indien gij uzelven wacht, zo zult gij weldoen." (Handelingen 15:29)

Christenen moeten zich dus onthouden van hetgeen [vlees in dit geval] aan de afgod Allah dat d.m.v. gebed of spreuk door een Imam opgedragen is.

Daarom vind ik dat Christenen bij AH een klacht moeten indienen, en eisen dat er op het kalfsvlees [en ieder ander produkt] aangegeven moet worden, of het vlees Halal geslacht is! Uit de uitzending van TROS-Radar blijkt, dat de slagerij van AH al het kalfsvlees al Halal slacht [inclusief islam-rituelen] zonder het op de verpakking te vermelden. Zelf mag ik het niet eten, op Bijbelse gronden.

Ga naar: Albert Heijn vraag/klacht

Henoch.

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Halal vlees, klacht tegen AH indienen.

Ongelezen bericht door janfreak »

Christenen moeten zich dus onthouden van hetgeen [vlees in dit geval] aan de afgod Allah dat d.m.v. gebed of spreuk door een Imam opgedragen is.
Domme reactie, Allah is géén afgod maar is waarschijnlijk dezelfde god als de jouwe, heeft alleen een andere naam.

noebis
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2006 23:28

Re: Halal vlees, klacht tegen AH indienen.

Ongelezen bericht door noebis »

Ik heb bij AH al een klacht cq opmerking geplaatst.
Ik vind het namelijk niet meer van deze tijd om dieren zo te laten lijden op basis van geloof.
Godsdiensten kunnen het lijden verlichten, maar houden het ook in stand.
Dit is een aforisme gelezen in een bundel van Paul van den Bergh. Ik vond dat hier wel zeer van toepassing.

atheist
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2006 23:40

Re: Halal vlees, klacht tegen AH indienen.

Ongelezen bericht door atheist »

Janfreak heeft gelijk,

Een islamiet en een christen hebben dezelfde god. Wat ritueel slachten betreft zie ik bij het industrieel slachten (de bio-industrie) net zoveel leed als bij het rituele slachten.

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Halal vlees, klacht tegen AH indienen.

Ongelezen bericht door janfreak »

Ps: Janfreak: voor mij (en heel veel anderen) is Allah niet dezelfde als de God die wij in het christendom aanbidden.
Natuurlijk wel, er is toch maar één god en dan kan het niet anders of het is één en dezelfde. En als heel veel anderen zoals je zegt dezelfde mening toegedaan zijn als jij dan beklaag ik ze hoor om hun onwetendheid!

haagse kakker
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2006 02:16

Re: Halal vlees, klacht tegen AH indienen.

Ongelezen bericht door haagse kakker »

Ik heb ook een protest gestuurd naar Ah: Albert Heyn, of is het nu Achmed Halal? AH is zo sociaal en betrokken, maar laat nu wel dieren onverdoorfd slachten, stressen en pijnlijden. Ik ben vegeterarier en ben tegen elke vorm van dierenleed. We gaan zo weer terug naar de middeleeuwen!

karin1809
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 sep 2006 22:51

Re: Halal vlees, klacht tegen AH indienen.

Ongelezen bericht door karin1809 »

Ik heb ook al een mail gestuurd naar AH en een flinke gepeperde. Halalvlees is vlees dat geslacht wordt volgens de regels van de sharia en was die niet verboden in nederland? Sharia staat ook voor bigamie en het stenigen van vrouwen, handen afhakken en doodstraf voor homosexuelen en daar doet AH aan mee??? Alles voor de poen maar ik doe mn boodschappen voortaan ergens anders

Henoch
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 okt 2006 22:17

Re: Halal vlees, klacht tegen AH indienen.

Ongelezen bericht door Henoch »

Ik ga niet discussieren hier! Maar Janfreak en atheist hebben het totaal mis; de God van de Bijbel is niet dezelfde als de God van de Koran. Moslims willen ons dat graag doen geloven, en jullie hebben het jezelf aan laten praten dat dat één en dezelfde God is. Als Christen geloof ik deze leugen niet, en wil er hier op dit forum niet verder op in gaan. Voor een verdere uitslag wil ik je verwijzen naar 2 websites:

1. Is de G'd van Israël dezelfde als Allah?

2. GOD vs. ALLAH

De anderen: bedankt voor het schrijven van een klacht naar AH.

Henoch.

miek1
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 jan 2006 20:43

Re: Halal vlees, klacht tegen AH indienen.

Ongelezen bericht door miek1 »

god is allah en allah is god.
Alleen ***** erkent men niet als de zoon van god maar als een boodschapper. Voor de rest zijn alle verhalen vrijwel hetzelfde uit de koran en de bijbel.

Halal komt niet uit de sharia maar gewoon uit de koran.

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Halal vlees, klacht tegen AH indienen.

Ongelezen bericht door janfreak »

Henoch, het spijt me dat ik het zeggen moet, maar je bent een verrekt kortzichtig iemand. Bovendien is het arrogant om te stellen dat god een ander is dan allah. Als er een god is, dan is het er maar één en hoe je hem (of haar) dan noemt is om het even.

marietjeriet
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2006 06:38

Re: Halal vlees, klacht tegen AH indienen.

Ongelezen bericht door marietjeriet »

:x het is schandalig dat AH dat doet en ik ben er op tegen dat er ritueel geslacht wordt dat moet verboden worden.

wds
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2006 10:17

Re: Halal vlees, klacht tegen AH indienen.

Ongelezen bericht door wds »

hoi, ook even een reactie.

kalveren worden wel degelijk verdoofd geslacht, Halal hoeft niet per definitie te betekenen dat er bij het volledig bij bewust zijnde dier een halssnede toegediend wordt die de dood tot gevolg moet hebben.
In het kort komt het er op neer dat een dier een goed leven moet hebben gehad, gezond is op moment van slachten en geen onherstelbaar letsel heeft. Het "schieten" met een normaal schietmasker is dan ook niet toegestaan. Wat bij kalveren toegepast word is de zogenaamde pneumatische (dus met luchtdruk) bedwelming waarbij de schedel intact blijft en het dier het bewustzijn verliest, waarna de verbloeding plaats kan vinden. Volledig verdoofd dus, maar wel Halal.

Dit geeft denk ik wel een ander beeld op de zaak, het is dus niet zo als gesuggereerd wordt dat alle kalveren in Nederland zonder verdoving met een halssnede (zoals iedereen ritueel slachten kent) worden geslacht.

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Halal vlees, klacht tegen AH indienen.

Ongelezen bericht door janfreak »

Dit geeft denk ik wel een ander beeld op de zaak, het is dus niet zo als gesuggereerd wordt dat alle kalveren in Nederland zonder verdoving met een halssnede (zoals iedereen ritueel slachten kent) worden geslacht.
Waarom vertellen de slachters dan een ander verhaal zoals we op het filmpje hebben kunnen zien?

wds
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2006 10:17

Re: Halal vlees, klacht tegen AH indienen.

Ongelezen bericht door wds »

Hoi,

Het is wel zo dat het ook op mij zo overkwam alsof de dieren allemaal bij bewustzijn verbloed werden, maar dit kwam niet door hetgeen de slachters zeiden.
Volgens mij hebben de slachters niet gezegd dat ze een halssnede toedienen bij het bij bewust zijnde dier, of heb ik dit gemist?
Volgens mij zeiden de slachters dat er Halal geslacht werd en ik heb uitgelegd dat bepaalde vormen van bedwelming dus geaccepteerd worden als Halal slachting, dit is dus een andere benadering.

Marissa
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2006 11:46

Re: Halal vlees, klacht tegen AH indienen.

Ongelezen bericht door Marissa »

Laten we hier niet een discussie starten over God of Allah, het belangrijkste hier is volgens mij het onverdoofd slachten. Wellicht worden niet alle dieren die als halal-vlees worden verkocht, dan onverdoofd geslacht, maar wat is nu nog zeker? Het is niet eens zeker dat er geen halal-vlees tussen het gewone vlees ligt!

Ik vind het ongeoorloofd dat in deze moderne tijd dieren zo veel te lijden hebben. En dat een winkel als de 'appie' die zich naar buiten toe zo profileert als maatschappelijk verantwoord ondernemer, hier het voortouw in neemt. Ik heb ook een protestbrief naar Albert Heijn gestuurd. Mijn boodschappen doe ik echt wel ergens anders zolang ze hiermee doorgaan.

Het filmpje op in de radar-uitzending zag er pijnlijk uit. Met deze slachtingsmethode duurt het tussen de 5 en 15 seconden voor het dier is doodgebloed. We zijn lekker humaan bezig! Ik hoop dat Nederland de Albert Heijn massaal boycot en we deze slachtingsrituelen een halt toeroepen.

floyd
Berichten: 85
Lid geworden op: 07 sep 2005 13:45

Re: Halal vlees, klacht tegen AH indienen.

Ongelezen bericht door floyd »


Pegasus2007
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2006 12:24

Re: Halal vlees, klacht tegen AH indienen.

Ongelezen bericht door Pegasus2007 »

AH heeft gewoon voor de zoveelste keer lak aan de consument. Wat voor smerig beleid voeren ze nu weer om de zakken te vullen ? Dierenmishandeling ten TOP is het onverdoofd slachten van beesten. Ja AH blijkt slands grootste verkwanselaar van Nederland te zijn ! Tot dat dit beleid is geschrapt besteed ik geen cent meer in de AH zaken en zijn dochterondernemingen. Inplaats juist dit smerige moslim gedoe te verwerpen verkoopt AH liever dit bizare en wreed geslacht dierenvlees. Als het maar geld oplevert denkt men zeker bij AH. Fraude geld bekeuringen op deze misselijke manier terug verdienen zeker ? AH voor mij zijn jullie de Nederland verkwanselaars en dierenmishandelaars van 2006 !

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Halal vlees, klacht tegen AH indienen.

Ongelezen bericht door janfreak »

Ik hoop dat Nederland de Albert Heijn massaal boycot en we deze slachtingsrituelen een halt toeroepen.
Daar ben ik het helemaal mee eens, dergelijke praktijken passen niet in onze cultuur.

esther-marye
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 nov 2005 18:37

Re: Halal vlees, klacht tegen AH indienen.

Ongelezen bericht door esther-marye »

Gewoon niet meer bij de AH shoppen.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Halal vlees, klacht tegen AH indienen.

Ongelezen bericht door mr T. »

Daarom vind ik dat Christenen bij AH een klacht moeten indienen, en eisen dat er op het kalfsvlees [en ieder ander produkt] aangegeven moet worden, of het vlees Halal geslacht is!
Je kunt het ook gewoon praktisch oplossen: stop dan met het eten van vlees. Het feit dat er vlees wordt verkocht is altijd nog te wijten aan de keus van de consument. Wel een dieronvriendelijke en milieuonvriendelijke keus, dat wel.

Gesloten