LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schuilstal paarden moet weggehaald worden, paarden in de kou

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
HeleenDekker

Schuilstal paarden moet weggehaald worden, paarden in de kou

Ongelezen bericht door HeleenDekker »

Beste iedereen,
Wij willen graag een dringend beroep doen op je hulp, omdat wij een groot probleem hebben.
Mijn broer Paul heeft een stuk grasland gekocht, om hier een paard op te laten lopen, zodat onze gehandicapte broer Cees af en toe kan rijden met het paard en wagen. Het land is twee jaar geleden door hem gekocht en hij heeft er vorig jaar een kleine schuilstal opgezet, zodat de paarden ( er is inmiddels een klein paard bijgekomen die te oud was voor de manage en die bij het andere paard nog wat gezelligheid kan brengen) hier kunnen schuilen bij hevige regen of sneeuwval. We dachten alles mooi voor elkaar te hebben en iedereen genoot met volle teugen van de interactie tussen de paarden en Cees. Hij bloeit volledig op in het bijzijn van de paarden en het rijden met de wagen is een waar genot voor hem en daardoor ook voor Paul, mijn moeder van 88 en mijzelf.
Tot begin dit jaar de gemeente met het bericht kwam dat de schuilstal afgebroken moest worden omdat het stuk land geen grasland maar natuurgebied is. In het koopcontract staat echter dat het stuk een stuk grasland is en dit is ook na te lezen in het Kadaster. De gemeente houdt echter vol dat het natuurgebied is en de burgermeester van de gemeente Vlist laat weten dat het voor ons ook geen enkele zin heeft om hier tegenin te gaan. Echter zijn er enkele mails heen en weer gegaan tussen Paul en de raadsleden, waarin gemeenteraadsleden zeggen dat ze niet begrijpen waarom de stal weg moet en dat dit niet besproken is in de raadsvergadering. Nou vraag ik mij toch sterk af hoe het met de democratie zit, dat een burgermeester en een wethouder bepalen of iets mag of niet. Er kwamen steeds positieve berichten naar ons toe over het feit dat de stal wel mocht blijven staan, maar als het officiële antwoord op tafel kwam loopt het toch steeds uit op een negatief bericht. Wij begrijpen hier dus helemaal niets van!!
De stal moest voor 5 augustus weggehaald worden, anders zou er een boete volgen van €5000 per dag. We hebben ons hier netjes aan gehouden en de stal is weggehaald. Mede door het slechte weer is nu het moment gekomen dat de paarden verkocht moeten gaan worden! Het land is er nu slecht aan toe door de regen en de paarden lopen hun benen kapot op het natte gras en de modder. Toen de schuilstal nog aanwezig was, stonden de paarden in goede gezondheid de hele herfst en winter op het land.
De verkoop van de paarden brengt veel verdriet met zich mee, omdat dit nog de enige hobby van Cees is. Mede daardoor hebben we het hem nog niet kunnen en durven vertellen, omdat we bang zijn dat dit een enorme slechte invloed zal hebben op zijn gezondheid en zijn vele epileptische toevallen.
Hopelijk is het duidelijk dat we echt dringend hulp nodig hebben, want zelf hebben we geen enkele hoop meer over. De tijd dringt omdat de paarden anders binnen een maand weg moeten zijn, omdat het weer dan zo slecht gaat worden dat hun goede gezondheid hierdoor niet meer gegarandeerd kan worden. Wij willen goed zorgen voor onze paarden en daarmee ook voor onze broer. Dit kan niet zonder een kleine schuilstal en dit is naar onze mening toch niet te veel gevraagd.
Nu is het enige wat we nog kunnen doen, wachten en hopen dat iemand ons kan helpen!!
Groeten Helma Verhoef

brenda229

Re: Schuilstal paarden moet weggehaald worden, paarden in de kou

Ongelezen bericht door brenda229 »

als je rechtsbijstand heb, deze inschakelen!
misschien de rijdende rechter of zoiets.
maar daar is het misschien al laat voor!
sterkte!

lostlovey

Re: Schuilstal paarden moet weggehaald worden, paarden in de kou

Ongelezen bericht door lostlovey »

Een heel triest verhaal maar ik heb wel vraagtekens. De paarden (of het paard) hebben in eerste instantie schijnbaar een jaar lang zonder schuilstal op het land gestaan dus waarom nu ineens de paarden halsoverkop verkocht moeten worden, snap ik niet helemaal.
Het bericht dat de stal weg moest, bereikte jullie begin dit jaar...het is nu september en nu moet er dan heel snel iets gebeuren? In de negen maanden had allang een permanentere oplossing gevonden kunnen worden.
Als het zo belangrijk is, dan had hier wat nauwkeuriger mee omgesprongen moeten worden. Hier in Nederland mag je onderhand geen paaltje in je eigen grond slaan zonder de een of andere vergunning. Voor de schuilstal had dus inderdaad gewoon een vergunning moeten worden aangevraagd.

Mocht het zo zijn dat de bestemming inderdaad is veranderd (en jullie waren daarvan niet op de hoogte?) dan zou de gemeente het land misschien terug kunnen kopen en kunnen de paarden elders worden gestald. Een manage, een boer, er is vast wel iets te vinden. De paarden verkopen zou natuurlijk niet mogen, ik denk dat ik daarvoor eerst een oplossing zou zoeken in plaats van de bierkaai Gemeente aan te vechten.

Gesloten