LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sea Shepherd

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
Archangel

Sea Shepherd

Ongelezen bericht door Archangel »

In LA zijn gisteren honderden mensen de straat opgegaan om tegen de zeehondenjacht in Canada te protesteren en hun steun aan Sea Shepherd te betuigen.
Sea Shepherd zet zich in voor alle (nood)zaken die betrekking hebben op de zeeën, oceanen en diens inwoners.
Lijkt erop dat ze meer succes boeken dan het WNF (tot dusver)

Michellangelo

Re: Sea Shepherd

Ongelezen bericht door Michellangelo »

Ik ben niet bekend met seashepperd, zoals het klinkt is het een groep met de idealogie van de oude Greenpeace zonder de politieke bijbedoelingen. Maar zoals ik zei, ik ken ze verder niet.

Archangel

Het schijnt idd ook opgezet te zijn door een oude Greenpeace activist die het niet geheel eens was met het beleid van GP.
Sea Shepherd probeert op een vreedzame manier de achterliggende grond te achterhalen vande zeehondenjacht.
Voor Canada is het een van de belangrijkste inkomensbronnen. Ivm zeevoer enzo...
Ze schakelen zichzelf iig niet aan boten vast of zoiets onzinnigs.

moike

Ongelezen bericht door moike »

Ze schakelen zichzelf iig niet aan boten vast of zoiets onzinnigs.
Sea shepards zijn inderdaad een afscheiding van Greenpeace. De seasheperds hebben echter een verleden van militante akties waarbij zij het rammen van schepen op open zee niet schuwen.

Het is (of in ieder geval was) een onverantwoordelijke groep radicalen die met mensenlevens speelt.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Iemand enig idee hoe je die Sea Shepard financiëel steunen kan ? Kan ik meteen mijn lidmaatschap van Greanpeace opzeggen, die zijn niet eens in de buurt te vinden !

Is die Paul Watson (als ik het zo goed schrijf) niet de leider en/of kapitein van deze Sea Shepard ?

Wat is ernstiger ? Een radicale groep "die met mensenlevens speelt" of het mensen die "eventjes" driehonderdduizend hulpeloze zeehondenpups neerknuppelen om ze daarna (vaak levend) te villen ? U mag het zeggen !

Oh ja..., bestaan er misschien nog mensen die denken dat het toenemend gebruik van bont door de mode-industrie toeval is ?

Archangel

Ik ken een paar mensen uit de VS die zich hebben hard gemaakt voor Sea shepherd, en die niets met militante acties te maken hebben.

Daarnaast heb ik meer respect voor mensen die boten van stropers en jagers rammen dan mensen die zich aan kerncentrales ketenen.

Ik ben op zich een vredelievend mens, maar als ik een stroper zie zou ik hem of haar ook de poten breken.
(echte aartsengel :wink: )

Tiocchi

Ongelezen bericht door Tiocchi »

Ik ben al een aantal jaren lid van SeaShepard. Ze zijn ook grote voorstander (en voeren dit zelf ook uit) van het "onderwijzen" van mensen; leer ze hoe ze WEL met hun leefomgeving om moeten gaan ipv zich alleen maar te verzetten tegen hoe het niet moet.

Wat betreft de zeehondenjacht... geef me 1 dag bij deze beulen en zo'n stok met haak. Dan maak je pas een ware slachting mee. Als ik de verhalen lees en de beelden zie kom ik letterlijk aan het overgeven van woede. Ik hoop vanuit de grond van mijn hart dat ik nooit zo'n zeehondenjager tegenkom... die weet dan meteen hoe het voelt om nog half levend gevild te worden.

Wat voor een soort beest moet je zijn om zo wreed zulke weerloze dieren zo laf af te slachten. En voor wat??

Archangel

Hey Tiocchi,

Hoe kun je Sea Shepherd steunen?

Tiocchi

Ongelezen bericht door Tiocchi »

Archangel, kun je via onderstaande site doen:

www.seashepherd.nl

(let even goed op bovenstaande spelling, ik schreef in mijn vorig bericht de naam ook fout, dan vind je hem niet! Dus: SEASHEPHERD en niet seashepard!!)

klik in het menu links in het scherm "wat u kunt doen" en dan op "donateur worden". Formuliertje invullen en verzenden en dan krijg je automatisch bericht.

Veel succes!! En te gek dat je ook lid wilt worden!

Gast

Ook namens mij bedankt. Ik word meteen donateur !

Gast

Kritische Vragen aan Sea Shepherd.

Kritische vragen krijgen we zelden en als ze er al zijn dan komt deze kritiek voornamelijk voort uit onwetendheid.

- Sommige mensen denken dat de Noren en de Canadezen afhankelijk zijn van de walvisvaart en zeehondenjacht om in de kosten van hun levensonderhoud te voorzien -

Noorse walvisvaarders leven echter niet van de walvisvaart!
Hun 'walvisvaartschepen' zijn normale vissersboten, zoals wij die op de Noordzee zien. Gedurende het hele jaar gaan deze vissersboten op kabeljauw- en zalmvangst. Alleen voor de korte tijd van de walvisjacht wordt het schip uitgerust met een kanon waarmee harpoenen op de walvissen worden afgevuurd. Afschaffing van de walvisvaart zal de vissers echt niet in sociale ellende storten en de miljoenen die Noorwegen in de walvisvaart investeert kunnen op vele andere manieren voor de Noorse bevolking ingezet worden.

Hetzelfde geldt voor de zeehondenjacht in Noorwegen en Canada. Ook hier worden geen arbeidsplaatsen geschapen waarmee de werkeloosheid bestreden wordt. Slechts voor enkele dagen arbeid per jaar worden honderdduizenden hulpeloze zeehondjes neergeknuppeld of doodgeschoten. Het grote geld wat hieraan wordt verdiend gaat niet naar de slachters op het ijs, maar naar gewetenloze handelaren in potentieverhogende middelen in Azië, waar voor een zeehondenpenis ongeveer € 90,- wordt neergeteld. De pels en het vlees zijn tegenwoordig slechts 'restproducten'.

- Een aantal mensen is van mening dat Sea Shepherd te radicaal is -

Maar is het doden van 500.000 zeehonden per jaar niet radicaal?
Handelt een sleepnetvisser, die met tonnenzware staalkettingen aan zijn net de zeebodem omploegt en daar al het leven doodt en een levenloze woestenij achterlaat, verantwoordelijk?
Is de uitroeiing van hele diersoorten om aan de vraag naar potentieverhogende middelen te voldoen acceptabel?
Mogen enkele op geld beluste monsters de erfenis der natuur van onze kinderen en kleinkinderen stelen?

Wij denken van niet!
Wij zijn ervan overtuigd dat we de plicht hebben zelf een daad te stellen om de vernietiging van de natuur en levensvormen tegen te gaan. Het zijn onze beslissingen, onze daden of ons nalaten van vandaag die de wereld van morgen gestalte geven.

Daarom vinden wij het niet radicaal als Paul Watson een drijfnetvisser dwingt om zijn rooftocht af te breken.
Ieder jaar honderdduizenden dode dolfijnen, zeehonden en walvissen in de drijfnetten is niet acceptabel!

- Volgens sommigen brengt Sea Shepherd met haar directe acties levens in gevaar -

Doel van Sea Shepherd is 'leven te redden' en niet om leven in gevaar te brengen. Het feit dat in meer dan twintig jaar actievoeren nog nooit een mens gewond is geraakt spreekt voor zich en bewijst dat Sea Shepherd met zeer veel verantwoordelijkheidsgevoel optreedt. Alle acties worden zorgvuldig voorbereid. Dit geldt in het bijzonder voor het laten zinken van walvisvaarders. Veel mensen denken dat walvisvaartschepen op volle zee tot zinken worden gebracht. Dat is natuurlijk onzin. Uitsluitend in de haven en alleen als grondig onderzoek heeft uitgewezen dat het schip volledig verlaten is, wordt het schip door het openen van het overstromingsventiel heel langzaam en geruisloos tot zinken gebracht.

- Voor een aantal mensen is niet duidelijk welk doel Sea Shepherd beoogt met het laten zinken van walvisvaarders -

Het doel van het tot zinken brengen van walvisvaarders is tweeledig. In de eerste plaats wordt zo het 'werktuig' waarmee walvissen illegaal(!) worden gedood, buiten werking gesteld, waardoor direct walvissen worden gered. Het tweede doel is de walvisvaart zo duur te maken dat deze economisch niet meer interessant is. De verzekeringspremies voor walvisvaarders zijn door de acties van Sea Shepherd enorm gestegen. Daarnaast zijn er hoge kosten ontstaan als gevolg van noodzakelijke extra beveiliging in de havens. Omdat desondanks nog boten zijn gezonken, hebben de verzekeringsmaatschappijen nu de inbouw van dure alarminstallaties voorgeschreven.
En dit is de enige taal die de walvisvaarders verstaan, want het gaat ze nu eenmaal alleen om winst. Dat het doel op deze manier haalbaar is, is onder meer in IJsland gebleken. Toen Sea Shepherd daar in 1986 de halve walvisvaartvloot tot zinken bracht en tevens het walvisverwerkingsbedrijf buiten werking stelde, is IJsland gestopt met de walvisvaart.

We weten allemaal wat er vandaag de dag met de natuur gebeurt. Niemand zal onwetendheid kunnen voorwenden! Een ieder die zijn ogen ervoor sluit en lijdzaam accepteert dat we de wereld en levensvormen vernietigen, maakt zich medeschuldig. Iedereen kan zijn bijdrage leveren en iedere gift helpt!

If you're not part of the solution, you're part of the problem!

Copyright © Sea Shepherd Europe 1977-2004 Juridische verklaring

Gesloten