LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] aanbetaling
aanbetaling
Ik heb een bedrijfje die websites maakt, en omdat ik net ben begonnen, vraag ik bij elke opdracht een aanbetaling van 50%. Dit ook omdat ik eerder een website heb gemaakt en deze niet kan factureren. Dit omdat de site na een jaar nog niet klaar is, doordat de klant me geen digitale bestanden aanleverd. Dus de aanbetaling moet de wilsovereenkomst versterken.
Nu heb ik een klant en die heeft een aanbetaling gedaan voor een opdracht van een webshop. 4 weken later heb ik reeds al een webshop klaar , alleen moet die natuurlijk door de klant ingevuld worden. Heb deze laten zien en is door hem goedgekeurd. Door 1 of ander reden wil de klant zich terugtrekken en vraagt zijn aanbetaling terug. Ik ben hiermee niet eens, omdat ik uren heb gemaakt voor het realiseren van de webshop.
Kan mijn klant de aanbetaling opeisen ?
groetjes
Arthur
Nu heb ik een klant en die heeft een aanbetaling gedaan voor een opdracht van een webshop. 4 weken later heb ik reeds al een webshop klaar , alleen moet die natuurlijk door de klant ingevuld worden. Heb deze laten zien en is door hem goedgekeurd. Door 1 of ander reden wil de klant zich terugtrekken en vraagt zijn aanbetaling terug. Ik ben hiermee niet eens, omdat ik uren heb gemaakt voor het realiseren van de webshop.
Kan mijn klant de aanbetaling opeisen ?
groetjes
Arthur
Re: aanbetaling
Maak je afnemer duidelijk dat deze alleen van de overeenkomst af kan indien hij jou onkosten vergoed.
Tot deze onkosten behoort niet alleen reeds gemaakte uren maar ook ook een stuk inkomstenderving.
Dit zal betekenen dat je al snel recht heb op meer dan 50% van aanneemsom.
Tot deze onkosten behoort niet alleen reeds gemaakte uren maar ook ook een stuk inkomstenderving.
Dit zal betekenen dat je al snel recht heb op meer dan 50% van aanneemsom.
Re: aanbetaling
De klant kan in ieder geval niet zijn geld terugeisen. Sterker nog: ik denk zelfs dat hij verplicht is het restant van het bedrag aan jou te voldoen. Hij is tenslotte akkoord gegaan met de opdracht die jij voor de afgesproken prijs zou gaan maken, dus moet hij ook de uren die jij hierin hebt gestoken betalen. Ik weet echter niet hoe dit juridisch zit (heb dit eigenlijk nog nooit bij de hand gehad).
Wat ik als webdeveloper meestal doe als ik een website of applicatie maak voor een klant is het volgende:
1. De klant geeft aan wat de opdracht is en wat zijn wensen zijn.
2. Ik bespreek de mogelijkheden met de klant om de opdracht verder uit te werken, en maak op basis hiervan een projectplan. Hierin staat heel gedetailleerd wat ik voor de klant ga maken, wat mijn planning is en hoeveel uren ik denk hiermee bezig te zijn. Ook maak ik een offerte van de kosten die ik hiervoor reken.
3. Vervolgens laat ik de klant het projectplan, de offerte en een contract ondertekenen. In dit contract zijn ook de voorwaarden opgenomen waaronder ik met het project aan de slag ga.
4. De betaling geschiedt in drie delen: het eerste deel als aanbetaling, het tweede deel halverwege het project en het laatste deel bij de oplevering. Als een betaling niet voldaan wordt, ga ik niet verder met het project.
5. Nadat het bedrag in zijn geheel is voldaan, lever ik het project op en installeer ik het op de webserver van de klant.
Op deze manier dek ik mezelf tegen dit soort situaties in. Van "geld terug" kan geen sprake zijn, omdat de klant voor mijn diensten betaalt en niet voor een product. Mocht een klant zich halverwege alsnog bedenken, dan zal ik de tweede betaling ook opeisen, maar bij wijze van service de derde betaling laten zitten. Maar in een geval als het jouwe, wanneer de klant zich helemaal aan het einde van het traject alsnog bedenkt, zal ik wel de derde betaling opeisen.
Het is in jouw geval dus heel simpel: de klant heeft jou ingehuurd om een webwinkel te maken en jij hebt je aan dat deel van de overeenkomst gehouden. Als jouw werk helemaal klaar is, dan is de klant hierdoor verplicht om zijn deel van het contract óók na te komen en het afgesproken bedrag te betalen. En anders in ieder geval de uren die jij hierin hebt gestopt. Wat hij vervolgens (niet) met het product doet is niet jouw probleem.
Zie het maar als een prachtige bruidsjurk die je door een modeontwerper helemaal hebt laten maken. Als het bruidje dan bij de levering alsnog zegt: "nah, laat eigenlijk toch maar zitten, weet je..." dan komt ze daar ook niet mee weg. Ze is verplicht de bruidsjurk af te nemen en het volledige bedrag te betalen. Of ze hem vervolgens ook gaat dragen, dat is haar probleem.
Dus deze klant van jou heeft niet alleen geen recht op teruggave van de aanbetaling, maar is ook nog eens verplicht om het restant van het bedrag aan jou te voldoen. Je kunt dit bedrag dan ook opeisen, mits je aan kunt tonen dat er sprake is van een overeenkomst en wat de voorwaarden hiervoor waren. Heb je zulk bewijs niet, dan moet je misschien toch even kijken naar het traject dat je volgt bij het afsluiten van een overeenkomst.
Je kunt wellicht een beetje goodwill tonen door niet het hele bedrag op te eisen, maar een percentage hiervan. Dat zou een stukje service van jouw kant zijn (ik zelf zou dit wel doen, zodat de klant me misschien toch aan zou bevelen aan anderen). Maar in principe heb je recht op het hele bedrag.
Succes!
Wat ik als webdeveloper meestal doe als ik een website of applicatie maak voor een klant is het volgende:
1. De klant geeft aan wat de opdracht is en wat zijn wensen zijn.
2. Ik bespreek de mogelijkheden met de klant om de opdracht verder uit te werken, en maak op basis hiervan een projectplan. Hierin staat heel gedetailleerd wat ik voor de klant ga maken, wat mijn planning is en hoeveel uren ik denk hiermee bezig te zijn. Ook maak ik een offerte van de kosten die ik hiervoor reken.
3. Vervolgens laat ik de klant het projectplan, de offerte en een contract ondertekenen. In dit contract zijn ook de voorwaarden opgenomen waaronder ik met het project aan de slag ga.
4. De betaling geschiedt in drie delen: het eerste deel als aanbetaling, het tweede deel halverwege het project en het laatste deel bij de oplevering. Als een betaling niet voldaan wordt, ga ik niet verder met het project.
5. Nadat het bedrag in zijn geheel is voldaan, lever ik het project op en installeer ik het op de webserver van de klant.
Op deze manier dek ik mezelf tegen dit soort situaties in. Van "geld terug" kan geen sprake zijn, omdat de klant voor mijn diensten betaalt en niet voor een product. Mocht een klant zich halverwege alsnog bedenken, dan zal ik de tweede betaling ook opeisen, maar bij wijze van service de derde betaling laten zitten. Maar in een geval als het jouwe, wanneer de klant zich helemaal aan het einde van het traject alsnog bedenkt, zal ik wel de derde betaling opeisen.
Het is in jouw geval dus heel simpel: de klant heeft jou ingehuurd om een webwinkel te maken en jij hebt je aan dat deel van de overeenkomst gehouden. Als jouw werk helemaal klaar is, dan is de klant hierdoor verplicht om zijn deel van het contract óók na te komen en het afgesproken bedrag te betalen. En anders in ieder geval de uren die jij hierin hebt gestopt. Wat hij vervolgens (niet) met het product doet is niet jouw probleem.
Zie het maar als een prachtige bruidsjurk die je door een modeontwerper helemaal hebt laten maken. Als het bruidje dan bij de levering alsnog zegt: "nah, laat eigenlijk toch maar zitten, weet je..." dan komt ze daar ook niet mee weg. Ze is verplicht de bruidsjurk af te nemen en het volledige bedrag te betalen. Of ze hem vervolgens ook gaat dragen, dat is haar probleem.
Dus deze klant van jou heeft niet alleen geen recht op teruggave van de aanbetaling, maar is ook nog eens verplicht om het restant van het bedrag aan jou te voldoen. Je kunt dit bedrag dan ook opeisen, mits je aan kunt tonen dat er sprake is van een overeenkomst en wat de voorwaarden hiervoor waren. Heb je zulk bewijs niet, dan moet je misschien toch even kijken naar het traject dat je volgt bij het afsluiten van een overeenkomst.
Je kunt wellicht een beetje goodwill tonen door niet het hele bedrag op te eisen, maar een percentage hiervan. Dat zou een stukje service van jouw kant zijn (ik zelf zou dit wel doen, zodat de klant me misschien toch aan zou bevelen aan anderen). Maar in principe heb je recht op het hele bedrag.
Succes!
Re: aanbetaling
Harstikke bedankt voor jullie reactie. Inderdaad een goede tip om eens verder uit te werken voor mijn toekomstige klanten. Ik heb daar weleens over gehad met een ander webdesigner om je project in 4 te delen en daar je werkzaamheden gedetailleerd vast te leggen en daar ook de betalingstermijnen van de klant aan te binden.
Ik ben reeds al een brief aan het opstellen voor het opeisen van kostenvergoeding en gederfde winst door zijn ontbinding van onze overeenkomst, zoals 16again al over heeft gehad.
Alvast bedankt voor jullie tip......
Ik ben reeds al een brief aan het opstellen voor het opeisen van kostenvergoeding en gederfde winst door zijn ontbinding van onze overeenkomst, zoals 16again al over heeft gehad.
Alvast bedankt voor jullie tip......
-
- Berichten: 1995
- Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38
Re: aanbetaling
Ga als (beginnend) ondernemer eerst maar eens zorgen dat de overeenkomsten die je sluit met opdrachtgevers zwart op wit worden vastgelegd en de kontrakten goed geformuleerd zijn. . Waarbij je dus ook dit soort zaken gewoon moet vastleggen. Misschien heb je zelfs een jurist hiervoor nodig, er mogen geen zaken in staan die indruisen tegen de wet, want dan zou de hele overeenkomst wel eens nietig kunnen zijn.
En een boetebepaling voor illegale kopie van je werk.. (hij heeft nu de opzet, wil hem gratis hebeen...zet mij te denken..).
Succes!
En een boetebepaling voor illegale kopie van je werk.. (hij heeft nu de opzet, wil hem gratis hebeen...zet mij te denken..).
Succes!
-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03
Re: aanbetaling
Tureluur, wat heb je jruidisch zwart op wit vastgelegd?
Re: aanbetaling
Dat is het punt niet. Ik heb een offerte gemaakt met daarin duidelijk en gedetailleerd de voorwaarden erin. Daarnaast gaan de voorwaarden van de leveringsvoorwaarden voor de Grafische Industrie van kracht. Deze is ook vermeld op de offerte. Deze offerte is tergoedkeuring van mijn (ex) klant ondertekend.
-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03
Re: aanbetaling
Dat is het punt wel Tureluur.
Jij wilt weten wat je kan eisen van je klanten. Mocht het voor een rechter komen dan zijn mondelinge afspraken waardeloos, want je mist getuigen en zal je je volledig moeten beroepen op wat zwart op wit vast ligt en bewijsbaar is.
Jij wilt weten wat je kan eisen van je klanten. Mocht het voor een rechter komen dan zijn mondelinge afspraken waardeloos, want je mist getuigen en zal je je volledig moeten beroepen op wat zwart op wit vast ligt en bewijsbaar is.
Re: aanbetaling
dan zijn we er toch.......das het punt niet. ik heb alles zwart op wit, met netjes zijn handtekening eronder.......
-
- Berichten: 1995
- Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38
Re: aanbetaling
Ja dan ben je klaar. nu nog netjes eindafrekening sturen, en conform de leveringsvoorwaarden vervolg incassotraject inzetten als ie niet betaalt...
succes!
succes!
Re: aanbetaling
Ik heb nog een vraagje ben je wel verzekerd (zakelijke rechtsbijstand) zo ja let dan op de vraag of de ingeschakelde instantie eigen bemiddeling mag voeren of dat het totaalbedrag in eens moet worden geïncasseerd, vul dit laatste in ander kun je nog wel een jaar wachten
Re: aanbetaling
Een offerte is maar een offerte.Dat is het punt niet. Ik heb een offerte gemaakt met daarin duidelijk en gedetailleerd de voorwaarden erin. Daarnaast gaan de voorwaarden van de leveringsvoorwaarden voor de Grafische Industrie van kracht. Deze is ook vermeld op de offerte. Deze offerte is tergoedkeuring van mijn (ex) klant ondertekend.
Die kun je wel met beide partijen ondertekenen, maar dat betekent alleen dat je met de beide partijen met de offerte eens bent.
Een getekende offerte is nog geen contract!!!!
Als jouw klant een offerte goedgekeurd heeft, dan stel je een orderbevestiging op en die worden dan door beide partijen ondertekent.
DAN pas is de opdracht rechtsgeldig en dan pas is er spraken van een contract.
Als je alleen een offerte getekent hebt en er komen problemen, dan heb je als ondernemer geen poot om op te staan, omdat een offerte geen juridische overeenkomst is.
Een offerte is alleen een voorstel.
En ja, ik ben ook een ondernemer.
Wat ik altijd doe:
Ik maak een offerte, die is vrijblijvend en kan nog veranderd worden.
Als de klant met de offerte accoord gaat, stel ik een orderbevestiging op. Deze worden door de klant en door mij getekent en deze is in tweevoud (1 voor de klant en 1 voor mij.)
Als ik dan de order uitgevoerd heb, krijgt de klant een factuur.
Re: aanbetaling
Door een aanbetaling te doen op een offerte is de financiele bevestiging voor accoord.
Dus deze persoon moet de gehele kosten betalen en geen 50%.
Tevens dien je nu een half jaar later te kijken of er geen misbruik van gemaakt is, dus een werkende site?
Als deze klant gestopt is valt er meestal weinig te halen, maar bij een werkende winkel moeten ze vaak ook geholpen worden met het onderhoud.
Ik heb zelf met een gratis programma begonnen wel hulp gevraagt, maar daarvoor kreeg ik sterk verschillende offertes...
Dus was het bedrag redelijk?
En wat rekende je voor onderhoud website? Vele bedrijven vergeten dit in hun offerte te vermelden, onderhoud en storingen verhelpen verdien je soms net zoveel als het openen van een standaard winkeltje, dit zijn standaard programma's die je invul, en later aanpassen is pas het echte werk!
Dus deze persoon moet de gehele kosten betalen en geen 50%.
Tevens dien je nu een half jaar later te kijken of er geen misbruik van gemaakt is, dus een werkende site?
Als deze klant gestopt is valt er meestal weinig te halen, maar bij een werkende winkel moeten ze vaak ook geholpen worden met het onderhoud.
Ik heb zelf met een gratis programma begonnen wel hulp gevraagt, maar daarvoor kreeg ik sterk verschillende offertes...
Dus was het bedrag redelijk?
En wat rekende je voor onderhoud website? Vele bedrijven vergeten dit in hun offerte te vermelden, onderhoud en storingen verhelpen verdien je soms net zoveel als het openen van een standaard winkeltje, dit zijn standaard programma's die je invul, en later aanpassen is pas het echte werk!
Re: aanbetaling
Hoe beste lui.
Hier een officiële beknopte bepaling
Algemene bepalingen
1. onder opdrachtgever wordt verstaan degene die de opdracht voor het werk heeft gegeven, onder auteur degene die de opdracht heeft aanvaard.
Wettelijke bepalingen op gebied van artistieke eigendom en oneerlijke mededinging:
2. Alle door de auteur ontworpen schetsen, grafische ontwerpen, modellen, tekeningen, enz, welke ook de gebruikte techniek weze, blijven zijn uitsluitende eigendom en mogen noch nagemaakt, noch vermenigvuldigd worden zonder uitdrukkelijke en voorafgaande overeenkomst.
Om het geheel iets in te korten is mij het volgende gevonden.
Elke offerte dient schriftelijk bevestigd te worden door ondertekening door de opdrachtgever of door een bevestigend schrijven. Hierdoor is deze offerte rechtsgeldig en kan niet gewijzigd worden.
Ander is; indien het vermeld wordt een vrijstaande c.q. kosteloos opmaak van offerte.
3. Dee auteur is in geen geval verantwoordelijk voor vertraging in de levering enz.
4. op straffe van verval van recht, moet elke klacht of protest bij aangetekend schrijven en binnen de 8 dagen na ontvangst van de factuur geschieden.
Indien u meer wil weten kan ik u deze mailen.
Groeten Jan
Hier een officiële beknopte bepaling
Algemene bepalingen
1. onder opdrachtgever wordt verstaan degene die de opdracht voor het werk heeft gegeven, onder auteur degene die de opdracht heeft aanvaard.
Wettelijke bepalingen op gebied van artistieke eigendom en oneerlijke mededinging:
2. Alle door de auteur ontworpen schetsen, grafische ontwerpen, modellen, tekeningen, enz, welke ook de gebruikte techniek weze, blijven zijn uitsluitende eigendom en mogen noch nagemaakt, noch vermenigvuldigd worden zonder uitdrukkelijke en voorafgaande overeenkomst.
Om het geheel iets in te korten is mij het volgende gevonden.
Elke offerte dient schriftelijk bevestigd te worden door ondertekening door de opdrachtgever of door een bevestigend schrijven. Hierdoor is deze offerte rechtsgeldig en kan niet gewijzigd worden.
Ander is; indien het vermeld wordt een vrijstaande c.q. kosteloos opmaak van offerte.
3. Dee auteur is in geen geval verantwoordelijk voor vertraging in de levering enz.
4. op straffe van verval van recht, moet elke klacht of protest bij aangetekend schrijven en binnen de 8 dagen na ontvangst van de factuur geschieden.
Indien u meer wil weten kan ik u deze mailen.
Groeten Jan
Re: aanbetaling
Verkoop contract.
Deze zal zoals u denkelijk wel weet zijn opgebouwd zonder juridische tegen spraak.
Maar toch voor de lezer die het interessant vind.
1. Omschrijving product.
2. persoongegevens de koper.
3. persoonsgegevens de verkoper.
4. datum overeenkomst .
5. overeenkomst als koptekst.
6. prijs aankoop product.
7. btw bedrag vermelding.
8. garantie voorwaarden aan gelijk als.
9. voorwarde als in offerte overeen gekomen.
10. kamer van verkoop nummer.
11. btw nummer.
12. adres bedrijf.
Tevens zijn er op het internet deze tegen betaling en juridische goedgekeurde opmaak officieel te koop
Deze zal zoals u denkelijk wel weet zijn opgebouwd zonder juridische tegen spraak.
Maar toch voor de lezer die het interessant vind.
1. Omschrijving product.
2. persoongegevens de koper.
3. persoonsgegevens de verkoper.
4. datum overeenkomst .
5. overeenkomst als koptekst.
6. prijs aankoop product.
7. btw bedrag vermelding.
8. garantie voorwaarden aan gelijk als.
9. voorwarde als in offerte overeen gekomen.
10. kamer van verkoop nummer.
11. btw nummer.
12. adres bedrijf.
Tevens zijn er op het internet deze tegen betaling en juridische goedgekeurde opmaak officieel te koop
Re: aanbetaling
beste tureluur.
Betalingen.
1. Facturen zijn betaalbaar – ofwel in contanten – ofwel door middel van overschrijving op rekening van de auteur, en dit binnen de 30 dagen na factuur datum.
2. niet-betaling van een factuur op de vervaldag legt, van rechtswege en zonder voorafgaandelijk ingebrekestelling, een intrest op, vastgesteld op 1% per maand en een bijkomende schadevergoeding, conventioneel en onverminderd vastgesteld op 10% van het verschuldigde bedrag van de factuur en met een minimum van 40 euro.
3. Door het niet betalen van een factuur gedurende meer dan dertig dagen na haar vervaldag worden alle nog verschuldigde bedragen onmiddellijk eisbaar, onafgezien de toegestane betalingsvoorwaarden.
4. alle betwistingen behoren zonder uitzondering tot de bevoegdheid van de rechtbank.
ik hoop dat ik met deze gegevens een bijdrage hab kunnen doen.
groeten Jan
Betalingen.
1. Facturen zijn betaalbaar – ofwel in contanten – ofwel door middel van overschrijving op rekening van de auteur, en dit binnen de 30 dagen na factuur datum.
2. niet-betaling van een factuur op de vervaldag legt, van rechtswege en zonder voorafgaandelijk ingebrekestelling, een intrest op, vastgesteld op 1% per maand en een bijkomende schadevergoeding, conventioneel en onverminderd vastgesteld op 10% van het verschuldigde bedrag van de factuur en met een minimum van 40 euro.
3. Door het niet betalen van een factuur gedurende meer dan dertig dagen na haar vervaldag worden alle nog verschuldigde bedragen onmiddellijk eisbaar, onafgezien de toegestane betalingsvoorwaarden.
4. alle betwistingen behoren zonder uitzondering tot de bevoegdheid van de rechtbank.
ik hoop dat ik met deze gegevens een bijdrage hab kunnen doen.
groeten Jan