LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aansprakelijkheid Gemeente?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
LauravdBrink
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 aug 2006 15:07

Aansprakelijkheid Gemeente?

Ongelezen bericht door LauravdBrink »

Hallo allemaal,

Vorige week ben ik in Houten (utrecht) tegen een lantaarnpaal gereden. Ik reed achteruit een parkeervak. In mijn draai keek ik alleen achteruit omdat daar kleine kinderen speelden. In mijn draai heb ik die lantaarn geraakt boven mijn rechtervoorwiel.
Het is een flinke deuk wat mij toch een paar honderd euro gaat kosten. Zelf studeer ik, dus het is duidelijk dat dit mij niet goed uitkomt.
Nu opperde iemand het idee om hiervoor de gemeente aansprakelijk te stellen. De lantaarnpaal staat namelijk op het randje van de stoep (maar een paar cm). Nu zou mijn argument tegen de gemeente kunnen zijn dat de lantaarpaal verder op de stoep geplaatst had moeten worden, maar ik weet niet wat de richtlijnen hiervoor zijn en ik kan het nergerns vinden. Kan iemand mij hiermee helpen?!

Alvast bedankt.

Reacties op dit forum of graag mailen naar: [email protected]

Met vriendelijke groet,

Laura van den Brink

Toolboy

Re: Aansprakelijkheid Gemeente?

Ongelezen bericht door Toolboy »

Heeft u zich al bij de politie gemeld.want anders bent u doorgereden na een aanrijding.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Aansprakelijkheid Gemeente?

Ongelezen bericht door Jan1 »

Is die lantarenpaal tijdens het manuvreren van plaats verandert, zo ja, dan kun je de gemeente verantwoordelijk stellen als eigenaar van betreffende paal. Zo niet, dan bent u zelf verantwoordelijk, en moet u de schade aan de paal betalen. Ook zou het nog mogelijk zijn dat er mensen nog snel even die paal achter u hebben neergezet, als dat is te bewijzen, ook dan gaat u m.i. vrijuit, en kun je de schade aan je wagen claimen.

LauravdBrink
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 aug 2006 15:07

Re: Aansprakelijkheid Gemeente?

Ongelezen bericht door LauravdBrink »

Beste Toolboy en Jan,

Nee, ik heb mij niet gemeld bij de politie. Omdat de paal verder geen enkele schade heeft opgelopen, en ik eigenlijk niet wist wat ik ermee aan moest, heb ik geen politie ingeschakeld.

De paal is ook niet verplaatst. Het is een gewone grote lantaarnpaal die wel mee bewoog, maar verder volledig nog op zijn plaats staat.

Aan de ene kant wil ik het wel vragen aan de gemeente, maar ik zie er tegenop. Stel je voor dat IK de paal mag betalen. Uiteraard ben ik er wel voor verzekerd (denk ik; WA beperkt casco) maar ik heb de auto en m'n rijbewijs net. Heeft dat dan geen gevolgen?

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Aansprakelijkheid Gemeente?

Ongelezen bericht door mr T. »

Nu opperde iemand het idee om hiervoor de gemeente aansprakelijk te stellen. De lantaarnpaal staat namelijk op het randje van de stoep (maar een paar cm).
Het hangt er vanaf of de schade die is opgelopen het gevolg is geweest van het niet nakomen van een zorgplicht die de gemeente (als wegbeheerder) heeft. Hierbij kan worden gedacht aan achterstallig onderhoud aan de weg. Is het echter zo dat er bewust voor gekozen is om de lantaarnpaal op die manier te plaatsen, dan is een schadeclaim zinloos. U had dan zelf beter moeten opletten.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Aansprakelijkheid Gemeente?

Ongelezen bericht door Walter van V »

1 wa + beperkt casco dekt zelf veroorzaakte schade niet.
2. u reed achteruit...die paal stond er al. Maar zelfs al was die paal er pas neergezet nadat u de auto geparkeerd had, dan nog eigen schuld. Er had ook een auto kunnen staan of rijden , dan ook uw schuld, u reed immers achteruit...

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Aansprakelijkheid Gemeente?

Ongelezen bericht door Ulbe »

Met respect voor de lantaarnpaal en je rijstijl!, :lol:

Die lantaarnpaal is al jaren niet van z'n plek geweest, en die auto wel!,

De gemeente aansprakelijk stellen voor de plaatsing van de paal zal zeer waarschijnlijk wel erg moeilijk worden,

Bij ons voor het huis op de stoeprand van de parkeerhaven waar de auto's worden geparkeerd staan van die stevige plastic paaltjes, hier heeft iedereen al eens een bumper tegenaan gehad, uiteraard met de nodige schade en de zwarte gezichten van de bestuurder van de auto!, :evil:

Het probleem is als volgt; de paaltjes staan er om het achterliggende boompje te beschermen tegen te ver achteruitrijdende auto's, ook mijn wagen heeft al een keer tegen dit paaltje gestaan, hetgeen ook een flinke kras in de mooi meegespoten bumper veroorzaakte!, :cry:

Wie was er nu fout?, het paaltje of ik!, zeker weten dat ik bij een evt. rechtzaak over de plaatsing van dit paaltje dat het paaltje de rechtzaak wint!, want ik rijdt met die auto, en het paaltje staat al jaren op dezelfde toch gevaarlijke plek voor de auto,

De lantaarnpaal waar u over schrijft, staat zeer waarschijnlijk al jaren op dezelfde plaats, en al diverse krassen en kleuren van voorgangers van uw auto!,

Er zijn inderdaad "rotplekken", zoals nauwe parkeergarage's ed. waar je echt heel gemakkelijk de auto van een ongewenste "schuur- en deurkbeurt" kan voorzien,

Jammer voor de schade van de auto, want zelf ben ik bang dat u zelf voor de schade van deze lantaarnpaal op moet draaien!,

Sterkte en vriendelijke groeten,

Ulbe.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Aansprakelijkheid Gemeente?

Ongelezen bericht door bot321 »

Opzij opzij opzij maak plaats maak plaats
maak plaats we hebben ongeloofelijke haast. :twisted:

pvd
Berichten: 394
Lid geworden op: 18 mar 2006 18:35

Re: Aansprakelijkheid Gemeente?

Ongelezen bericht door pvd »

Bot doe toch niet steeds zo Bot.

Maar ehh, volgens mij is het aansprakelijk stellen van de gemeente een hopeloze zaak.

Indien je geen geld hebt en de auto rijdt nog heb ik een tip:
Repareer de schade pas nadat je weer wat geld te makken hebt 8)

pvd

HvdC
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 okt 2004 14:59

Re: Aansprakelijkheid Gemeente?

Ongelezen bericht door HvdC »

Het beste wat je kunt doen in dit geval is een forum opzoeken en daar dit ongelofelijke rare verhaal tentoonstellen.
Ik weet niet wat je studeert maar je rijbewijs zouden ze gelijk af moeten pakken.

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: Aansprakelijkheid Gemeente?

Ongelezen bericht door showgirl »

Stel je voor dat IK de paal mag betalen
nu mogen alle bewoners van de gemeente ervoor opdraaien. :roll:

De lantaarnpaal staat namelijk op het randje van de stoep
met parkeren hoef je de stoep niet te raken.

maar goed, de paal had geen schade toch? :P
ik denk niet dat je ook maar iets vergoed zal krijgen.
als ze de lantaarnpaal verder op de stoep plaatsen hebben ze straks een schadeclaim van een wandelaar die er tegenaan loopt.
of je doet alsof je neus bloed en je belt met een anoniem nummer een ''vreemde'' gemeente en je stelt je vraag.
dan krijg je vast een beter antwoord :)

Toolboy

Re: Aansprakelijkheid Gemeente?

Ongelezen bericht door Toolboy »

Ik zou het zo laten .
Zelf heb ik het ook een keer voor handen gehad,en reed de paal krom,
Direkt de politie gebeld en het verhaal verteld,Dan moet u niet bij ons zijn maar bij de gemeente.
O ja en als er nu iemand had gebeld naar jullie dat ik doorgereden was na een aanrijding???.
Ja dan had u een boete gehad. :oops:
Vervolgens melde ik het bij de gemeente,en die wilde mij in eerste instantie laten opdraaien voor de kosten(wat hun recht is) vervolgens kreeg ik te horen dat ik niet voor de kosten hoefde op te draaien .
Er was al eerder een melding (annoniem) die de paal had geraakt.
De schade aan mijn auto was wel voor mijn rekening.

LauravdBrink
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 aug 2006 15:07

Re: Aansprakelijkheid Gemeente?

Ongelezen bericht door LauravdBrink »

met parkeren hoef je de stoep niet te raken.
Met parkeren raak je gewoonlijk ook niet de stoep. En met eruit draaien ook niet. Maar de paal stond precies in mijn draaipunt van het achteruit draaien. Ik heb dus geen stoeprand geraakt.
Het beste wat je kunt doen in dit geval is een forum opzoeken en daar dit ongelofelijke rare verhaal tentoonstellen.
Ik weet niet wat je studeert maar je rijbewijs zouden ze gelijk af moeten pakken.


Vrij lullige opmerking. Ik zoek gewoon mensen die mij kunnen helpen. En dat ze meteen mijn rijbewijs zouden moeten afpakken? U wilt mij vertellen dat u NOG NOOIT schade heeft gehad of ergens tegenaan bent gereden zonder opzet? Dat kan iedereen overkomen.

Ik wil in iedergeval iedereen bedanken voor de tips. Ik had ook een mail naar de Ombudsman gestuurd voor advies. Zij hebben mij gemailt en gezegd dat ik mijn adres aan hen moet geven en het adres van waar het gebeurd is. Overige informatie die zij gaven was niet erg van belang. Ik denk niet dat ik erop reageer; zo heb ik een schadeclaim op mijn deurmat.

Ik denk in ieder geval dat ik het maar zo laat, en mijn eigen schade zal betalen.

Bedankt iedereen, en overige tips zijn natuurlijk altijd welkom!

Toolboy

Re: Aansprakelijkheid Gemeente?

Ongelezen bericht door Toolboy »

Good on ya .
bespaard je een hoop tijd en elende

Kangoeroe
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 jul 2006 15:59

Re: Aansprakelijkheid Gemeente?

Ongelezen bericht door Kangoeroe »

De gemeentelijke verordeningen sterven van de regels voor van alles en nog wat. Ik kan me voorstellen dat er ook regels zijn voor het plaatsen van lantaarnpalen.

Bestaat de ouderwetse rechtswinkel nog in utrecht? Of een medestudent die rechten studeert en weet hoe je die verordeningen kunt inzien?

LauravdBrink
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 aug 2006 15:07

Re: Aansprakelijkheid Gemeente?

Ongelezen bericht door LauravdBrink »

Haha. Laat ik zelf beginnend rechtstudent zijn!
Nou ja, in combinatie dan. Management, Economie en Recht.

Omdat ik net begonnen ben en mijn volgende schooljaar nog niet is begonnen, kon ik het niet aan anderen vragen. Vandaar dat ik dit forum heb geraadpleegd.

Volgende week begin in weer, en zal ik het eens navragen. Het is niet eens zo'n slecht idee om de rechtswinkel te raadplegen. Die zit volgens mij nog op Janskerkhof.

Bedankt!

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Aansprakelijkheid Gemeente?

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 22 Aug 2006 00:38 door pvd


--------------------------------------------------------------------------------

Bot doe toch niet steeds zo Bot.

Indien je geen geld hebt en de auto rijdt nog heb ik een tip:
Repareer de schade pas nadat je weer wat geld te makken hebt
pvd

pvd Een ongelooflijke goede tip.
Nou laat Bot maar Bot doen zonder zo'n tip :wink:

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Aansprakelijkheid Gemeente?

Ongelezen bericht door Jonjo »

Laura, succes met de studie. Let wel goed op bij het deel rechtenstudie, je zult je verbazen!!!!!!!!!!!!!

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Aansprakelijkheid Gemeente?

Ongelezen bericht door mr T. »

De gemeentelijke verordeningen sterven van de regels voor van alles en nog wat. Ik kan me voorstellen dat er ook regels zijn voor het plaatsen van lantaarnpalen.
Over het algemeen is dit niet geregeld in dergelijke verordeningen. die bepalen meestal in de verhouding tot lantaarnpalen dat je er geen reclameuitingen aan mag hangen. Mogelijk is dit wel geregeld in bouwplannen, maar daar heb je alleen als botsende particulier niets aan.
Met parkeren raak je gewoonlijk ook niet de stoep. En met eruit draaien ook niet. Maar de paal stond precies in mijn draaipunt van het achteruit draaien. Ik heb dus geen stoeprand geraakt.
Dat je geen stoeprand hebt geraakt is volkomen irrelevant. Je bent tegen een lantaarnpaal (soms ook aanwezig op plekken waar geen stoeprand is) gebotst. Dat is hier het enige relevante feit.

Kangoeroe
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 jul 2006 15:59

Re: Aansprakelijkheid Gemeente?

Ongelezen bericht door Kangoeroe »

Je kan best gelijk hebben, T, maar het komt er dus op neer dat we het allebei niet echt weten.

De vraag kan misschien anders gesteld worden: mag de gemeente lantaarnpalen op rare plaatsen neerzetten?

(Zo nee, dan zou er aansprakelijkheid uit kunnen volgen.)

Gesloten