LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Air Miles fraude bij Shell

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Joop de Groot

Air Miles fraude bij Shell

Ongelezen bericht door Joop de Groot »

Op 12 oktober 2018 zijn met een uur tussenpauze twee frauduleuze verzilveringen van Air Miles verricht bij Shell van 49 euro en 70 euro. In totaal dus 119 euro. Er moet gebruik zijn gemaakt van een nagemaakt pasje en mijn postcode moet zijn opgegeven. Dit wijst op fraude van binnenuit. Bovendien is het systeem niet beveiligd tegen 2 illegale opnames achter elkaar. Air Miles weigert zijn verantwoordelijkheid te nemen en houdt het op phishing, wat zeer beslist niet aan de orde was. Vorig jaar was er massaal fraude met Air Miles bij Bol.com. Ook toen weigerde Air Miles de schade te vergoeden.

NeoDutchio

Re: Air Miles fraude bij Shell

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hoe kan airmiles zien wat een frauduleuze aankoop is? Als iemand mijn pinpas steelt en daar mee gaat pinnen kan een bank of winkel ook niet ruiken dat het om een gestolen pas gaat.
Maar hoe verklaard u de aankopen met uw milespas? Iemand moet uw barcode hebben en uw pincode.

Wat u kunt doen is vragen aan airmiles of er onlangs een extra pas is aangevraagd. En op de app kunt u zien of de gegevens nog kloppen. Maar om uberhaupt iets te kunnen doen zal iemand beschikking hebben gehad van uw pasje. Heeft u geen tweede pas laten slingeren?

Anne S

Ongelezen bericht door Anne S »

Bij ons is precies hetzelfde gebeurd. Geen pasje uitgeleend, wel 11.400 air miles bij een Shell-benzinepomp afgeschreven.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Joop de Groot schreef:
07 nov 2018 09:59
Dit wijst op fraude van binnenuit.
Altijd uitkijken met ongefundeerde beschuldigingen. Zeker op een openbaar forum.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

O ja, waarom dan? Vallen aanstonds dreigende woorden over "smaad en laster"?
Hoeveel rechtszaken zijn naar aanleiding van dit forum daarover gevoerd, weet u dat?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Joop de Groot schreef:
07 nov 2018 09:59
Op 12 oktober 2018 zijn met een uur tussenpauze twee frauduleuze verzilveringen van Air Miles verricht bij Shell van 49 euro en 70 euro. In totaal dus 119 euro. Er moet gebruik zijn gemaakt van een nagemaakt pasje en mijn postcode moet zijn opgegeven. Dit wijst op fraude van binnenuit. Bovendien is het systeem niet beveiligd tegen 2 illegale opnames achter elkaar. Air Miles weigert zijn verantwoordelijkheid te nemen en houdt het op phishing, wat zeer beslist niet aan de orde was. Vorig jaar was er massaal fraude met Air Miles bij Bol.com. Ook toen weigerde Air Miles de schade te vergoeden.
Of uw wachtwoord+login voor de airmiles site is in verkeerde handen gekomen, zeg door hacking/phishing, en vervolgens zijn ze daarmee aan de haal gegaan. Je hoef in apps als stocard alleen maar je airmiles cijfercode te geven, en dan wordt er een digitale airmiles kaar van gemaakt in de app. En daar wordt door meer mensen gebruik van gemaakt, dat zou geen alarmbellen af moeten doen gaan bij een shell.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Erthanax schreef:
11 nov 2018 22:10
O ja, waarom dan? Vallen aanstonds dreigende woorden over "smaad en laster"?
Hoeveel rechtszaken zijn naar aanleiding van dit forum daarover gevoerd, weet u dat?
Omdat het tegen de huisregels is van deze website:
Belastende uitlatingen over bedrijven, instanties, diensten of producten dienen altijd te worden onderbouwd.
https://radar.avrotros.nl/over/huisrege ... orwaarden/

Los dat de beschuldigen richting Shell nergens op slaan. Twee tankbeurten voor een normaal bedrag betaald via Airmiles wijst natuurlijk niet op de fraude.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Sylvesterb: Joop de Groot beschrijft wat er is gebeurd en hoe dat volgens hem verklaard kan worden. Voldoende onderbouwing voor een forum als dit, lijkt me.

Als er twee keer een tankbeurt is betaald, maar niet door de eigenaar, wat is het dan wel? Er gebeuren voor de eigenaar onverklaarbare boekingen van zijn rekening; dan noemt hij dat in lekentermen fraude. Van mij mag dat. Iemand die een klacht op een consumentenforum plaatst, hoeft die van mij niet juridisch sluitend te formuleren.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Erthanax schreef:
12 nov 2018 11:40
Sylvesterb: Joop de Groot beschrijft wat er is gebeurd en hoe dat volgens hem verklaard kan worden. Voldoende onderbouwing voor een forum als dit, lijkt me.

Als er twee keer een tankbeurt is betaald, maar niet door de eigenaar, wat is het dan wel? Er gebeuren voor de eigenaar onverklaarbare boekingen van zijn rekening; dan noemt hij dat in lekentermen fraude. Van mij mag dat. Iemand die een klacht op een consumentenforum plaatst, hoeft die van mij niet juridisch sluitend te formuleren.
Maar waarom dan niet de klacht benoemen en dan mag je het wellicht ook nog fraude noemen.. maar fraude van binnenuit?

ErikdenOuden

Ongelezen bericht door ErikdenOuden »

Bij mij is op 7 november hetzelfde gebeurd. In 3 tankbeurten bij Shell zijn er 49000 airmiles afgeboekt (heb er nu nog ongeveer 800 over). Ik ging in eerste instantie uit van een foutje bij Airmiles, dus vanmorgen met hen gebeld. Hun reactie is echter zeer frustrerend:
- u zult wel op een phishing mail hebben geklikt (heb ik niet, heb m'n mails nog nagezocht op verdachte emails)
- u bent uw pas zeker verloren (heb nooit een pas gehad, alleen de digitale)
- ik heb zojuist uw pas geblokkeerd (ik kan dus niet meer inloggen op het portal en ook de frauduleuze afboekingen zijn nu onzichtbaar
- ik krijg een nieuwe pas toegestuurd (wil ik niet ivm tweede punt hierboven)
- we kunnen u verder niet helpen, u moet aangifte doen bij de politie. Tsja, gisteren nog op het nieuws dat de politie hier geen tijd voor heeft..

Afgezien van het verlies van die airmiles ben ik vooral boos op het gemak waarmee Airmiles zelf elke verantwoordelijkheid afschuift. Wie garandeert mij dat zij zorgvuldig met mijn gegevens zijn omgegaan om dit te voorkomen?

Ik ga het hier uiteraard niet bij laten, Airmiles is nog niet klaar met me. En ik ga zeker geen nieuwe airmiles meer sparen totdat dit is uitgediept.

Erik.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

ErikdenOuden schreef:
30 nov 2018 10:19
Ik ga het hier uiteraard niet bij laten, Airmiles is nog niet klaar met me. En ik ga zeker geen nieuwe airmiles meer sparen totdat dit is uitgediept.
En, wat ga je concreet doen dan?

Los daarvan: met niet meer sparen heb je vooral jezelf. Maar da's jouw keuze.

ErikdenOuden

Hi Moneyman,

Heb nogmaals met Airmiles gebeld. Deze keer vriendelijker medewerkster. Zij gaf aan dat er bij Shell niet meer nodig is dan alleen het kaartnummer (kun je eenvoudig toevoegen aan de airmiles app) om te verzilveren. Shell vraagt niet om extra verificatie zoals bijvoorbeeld postcode, huisnummer, geboortedatum. Het is dus kinderlijk eenvoudig iemand anders airmiles uit te geven, en zolang dat niet is opgelost heeft het voor mij geen zin te sparen.

Het inmiddels een officiele klacht ingediend bij zowel Airmiles als Shell; en bij airmiles aangevraagd bij welke pomp de airmiles zijn verzilverd.

Zal hier posten als daar wat zinnigs uitkomt.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

ErikdenOuden schreef:
30 nov 2018 12:46
Heb nogmaals met Airmiles gebeld. Deze keer vriendelijker medewerkster. Zij gaf aan dat er bij Shell niet meer nodig is dan alleen het kaartnummer (kun je eenvoudig toevoegen aan de airmiles app) om te verzilveren.
En staat dat kaartnummer niet gewoon open en bloot op je kassabon?

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Als dat nummer vermeld staat en er is geen verdere verificatie, dan werkt dat natuurlijk wel fraude in de hand bij kwaadwillenden.

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dus als je de bon laat liggen kan de volgende op jouw kosten inkopen? Dan hebben we de oplossing van de zogenaamde fraude.

ErikdenOuden

Op de bon staan alleen de laatste 4 cijfers. Maar als het een recent uitgegeven airmiles nummer is zijn de eerste 3 cijfers 458 459 of 460. Dus dan nog maar 2 cijfers te raden.. Maar dan nog, niemand ziet zijn airmiles kaart nummer als iets 'geheim' toch? Net als een bankrekeningnummer wordt dat overal gedeeld / uitgewisseld..

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Met mijn bankrekening nummer kun je niets kopen, gelukkig.

Gesloten