LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Amsterdam-Dakar Challange

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
jack11
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2007 14:49

Amsterdam-Dakar Challange

Ongelezen bericht door jack11 »

Vrijdag stond er weer een groot stuk, bijna pagina groot, over “Dakar halen in een barrel” in dagblad “de Limburger”
Het is toch langzamerhand bekend dat Gambia wordt overspoeld met de goed-bedoelde rotzooi die door Nederlanders door dit soort acties naar het land wordt gebracht?? Maar ook andere projecten hiermee in die wielen rijden!
Gambia is het autokerkhof geworden van onze “goed-geefsheid”!!
De vrijwel enige fatsoenlijke auto’s die daar rijden zijn van blanke vertegenwoordigers van instellingen en goede doelen, van de blanke eigenaren van de hotels aan de kust, een paar blanke emigranten en van enkele rijke Gambianen.
Het land heefteen bevolking die arm is en grotendeels geen auto kan betalen. Als men al iets verdient dan is dat ongeveer 1 (EEN!!) euro per dag. De brandstof heeft ongeveer dezelfde prijs als hier.
De meeste vehikels worden verkocht op een veiling in Banjul. Ze gaan dan naar enkele handelaren die ze weer door- verkopen of -huren aan mensen die hopen om er als Taxi nog iets mee te kunnen verdienen. En dat dan met een barrel die hier van de sloop is gered en net ongeveer 7000 zware kilometers achter de rug heeft!!!!(ziet u al een kevertje van 1967 voor u???)
Dit fenomeen wordt gebracht als een goed doel. Echter de ellende voor het land is een veelvoud van de opbrengst van het voertuig.
De enigen die er goed garen mee spinnen zijn de organisatoren, die een bedrag voor de inschrijving van 480 euro per persoon!!!!!!!! ontvangen. De meesten rijden met 2 personen dus: 960 euro!!!!!! per voertuig.
Het vervelende is dat de mensen die zich inschrijven het goed bedoelen, op allerlei manieren sponsoren proberen te vinden voor het zg. goede doel.
Een kosten - baten analyse:
Barrel: € 500,=
Inschrijving twee personen 960,=
Prepareren voertuig 250,=
Brandstof (1 op 10) 800,=
Verzekering (?) 50,=
Kosten overnachtingen 500,=
Kosten invoerrechten enz. 250,=
Kosten gidsen en douane 200,=
Kosten terugreis 600,=
Kosten hotel in Gambia 200,=
Kosten voeding en drinken onderweg 200,=
Verder zal er best iets vergeten zijn en zijn sommige bedrage geschat, maar globaal kost het:
Totaal: 4510euro!!!! wat van mij naar boven of naar beneden mag worden afgerond op 4000 of 5000 euro wegens niet weten van alle bedragen.
De opbrengsten van de voertuigen op de betreffende veiling is globaal:
€ 500,= VOOR HET GOEDE DOEL!!!

Een leuke vakantie die door anderen betaald wordt!! 8) :evil:
Mensen die regelmatig in Gambia komen ergeren zich aan dit fenomeen.
Wanneer zien mensen eens in dat het ook op een andere manier kan??????

sproet
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2007 22:29

Re: Amsterdam-Dakar Challange

Ongelezen bericht door sproet »

Voor veel mensen is dit gewoon een heel avontuur wat anders nooit niet te betalen is. Je krijgt geld voor een goed doel, je zet toch ook reclame op je auto dus de sponcers krijgen er toch ook reclame voor , in de regionale kranten, op tv, via mond op mond reclame. En ze geven ook nog aan het goede doel. wat is daar mis mee. De rijders kunnen nu dus de droom waar maken, de sponcers krijgen leuke reclame, het goede doel krijg geld of materialen, wat wil je nog meer. groetjes

tollol
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2007 07:03

Re: Amsterdam-Dakar Challange

Ongelezen bericht door tollol »

Dakar is hoofdstad van Senegal, frans talig.
Banjul is die van Gambia, engels talig.Gambia is geheel omsloten (muv westkant/Atlantische oceaan)door Senegal.
Ooit ergens in de zeven-/tachtiger jaren is de gedacht geweest om het totaal om te noemen naar Senegambia.

De Gambiaan ergert zich totaal niet. Overigens, hoeveel van "uw" mensen komen regelmatig in Gambia.
U weet toch dat Gambia een bestemming met een speciaal karakter is, welnu, hoe valt het dan die mensen op.

marius d.
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2007 11:22

Re: Amsterdam-Dakar Challange

Ongelezen bericht door marius d. »

''Voor veel mensen is dit gewoon een heel avontuur wat anders nooit niet te betalen is.''
Zo schrijft Sproet. En vervolgt dan dat je om dit avontuur waar te maken geld moet vragen voor het goede doel. Want omdat je zelf geen geld hebt voor een dergelijk avontuur vindt Sproet het kennelijk gerechtvaardigd dat je geld dat je voor arme Afrikaanse medemens hebt ingezameld gebruikt voor je eigen plezier.

Alleszeggend is het bijzinnetje: ,,Ze geven ook nog aan het goede doel''. Wanneer er dus wat overschiet gaat dat naar het goede doel. Maar zoals uit de opsomming van Jack blijkt zijn die kosten niet gering, en is de kans dat er geld over schiet niet bijster groot. Zodat het menslievende van de missie in de meeste gevallen bestaat uit het doneren van een autowrak van 500 euro van een in vele gevallen in Afrika incourant merk en model. En dat terwijl het officiele beleid van zowel Gambia, Senegal en nu ook Mauritanie er op gericht is om de import van oude auto's tegen te gaan.

Ik vind die hele rally schandalig en begrijp niet dat - afgezien van mensen die er persoonlijk voordeel aan behalen zoals deelnemers en organisatoren - er mensen zijn die dit durven te verdedigen.

jack11
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2007 14:49

Re: Amsterdam-Dakar Challange

Ongelezen bericht door jack11 »

Natuurlijk ergert de Gambiaan zich niet aan de ADC. Ze hebben er weinig weet van.
Verder is jouw topografische kennis geweldig, een pluim hoor!!

De mensen die naar Gambia gaan waar jij op doelt zijn er inderdaad: Oude mannen die op jonge vrouwen vallen en oude vrouwen die op jonge mannen vallen! Daar doel je toch op? noem het dan ook gewoon!
Er zijn echter gelukkig heel wat meer mensen die voor een gewone zonvakantie gaan, die voor het land gaan, of, die na er eerder te zijn geweest, voor hulp aan de mensen die echt haast niets hebben.
Misschien zegt jouw reactie meer over jezelf dan over de Gambiagangers.

Gesloten