Maar ik ken veel professionele handelaren en brocanteurs.
deze mensen kopen in in Duitsland Frankrijk etc
De spullen die deze mensen zoeken zijn niet te koop bij winkels of groothandels( de Antiek groothandel is er wel..maar die is vaak erg duur).
Het is niet anders dan om een beetje te kunnen inkopen dat je veel markten bezoekt in omringende landen of verder.
En daar gaat vaak heeeeeeel veel geld om. en wie de mensen zijn op verschillende markten zijn weet je vaak niet..Sommige ken je na jaren..maar velen ook niet!
U heeft een hele verkeerde voorstelling in deze.
U denkt aan kerkrommelmarktjes..markten die worden georganiseerd voor het goede doel(daar kun je bv nog wel eens een mazzeltje vinden)
Of Koninginnen dag ..maar zelfs daar kun je dure zaken tegenkomen.
Ik denk dat ik je verhaal wel redelijk kan volgen.
Vorige maand was ik op een curiosaveiling, gewoon om eens te kijken hoe het er aan toe gaat, maar ook, omdat er soms best wel leuke dingen te halen zijn. Heb ook nog even een babbeltje met een voormalige antiekhandelaar gemaakt, en dan ga je dingen wat anders begrijpen.
Om iets op een veiling te kopen, zul je eerst naar de bezichtiging moeten. Vervolgens naar de bieddag, en, als het om grotere stukken gaat, moet je nog een derde keer komen om je spulletjes op te halen. Dat betekent, als je verder weg woont, dat je drie keer een lange rit moet maken. Dat doe je niet voor één ding waarvan het maar de vraag is of je het voor de prijs kunt bemachtigen die je in gedachten hebt. Je probeert dan zoveel mogelijk handel te scoren.
Bij veilingen heb je trouwens ook nog eens het opgeld: 25-30% komt bovenop het geboden bedrag, dat is voor het veilinghuis.
Die dag was er iemand met biednummer 3: de ex-handelaar zei al, als hij er is, kun je net zo goed weggaan, die man koopt gewoon alles op wat hij wil, hij blijft net zolang door bieden tot hij het heeft.
En ja, dan heb je als handelaar je spulletjes, maar vaak moet het ook nog gerestaureerd worden, daar gaat ook tijd en energie in zitten.
Dus, om op je verhaal terug te komen: ik vind het alleen maar logisch dat handelaren juist op zoek zijn naar wat grotere partijen, omdat daar nu eenmaal winst is te behalen. Dat kan van alles zijn, waaronder dus de inboedel van iemand die overleden is. En ja, dan weet je ook niet altijd waar het vandaan komt.