LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe zit het bij een beschuldiging van diefstal??

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Leo The Emperor

Re: Hoe zit het bij een beschuldiging van diefstal??

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Mensen die antiek speelgoed verzamelen maken vaak foto's van datgene wat ze in huis hebben, en je mag ook verwachten dat bij een diefstal aangifte is gedaan. Als de klant ter goeder trouw is zal het voor hem niet al te moeilijk zijn om aan te tonen dat dit specifieke treintje hem toebehoorde en gestolen is.

In dat geval is er dus sprake van heling, maar dit kan nog steeds ter goeder trouw zijn gebeurd. Van belang daarbij is dat de bekende van jouw vriend de naam weet van wie hij het treintje een half jaar geleden heeft gekocht. (Overigens een datum die voor de gemelde inbraak ligt ?).Als hij geen naam kan of wil noemen dan is deze bekende toch een serieuze verdachte. Zeker mensen die beroepshalve met antieke spullen handelen dienen zich te realiseren dat ze niet zomaar iets "op straat " kunnen kopen zonder dat de verkoper zich legitimeert.
(erg zoiets gun je niemand natuurlijk,maar wij als marktmensen zijn weinig onder de indruk van het geschreeuw van deze klant..want zelf staat hij bekent als iemand met losse handjes..en nieuwelingen op de Markt worden altijd gewaarschuwd hun spulletjes in de gaten te houden bij deze figuur.maar er zijn geen bewijzen natuurlijk..ik zeg dit alleen omdat ik me afvraag of dit een nieuwe tactiek van deze persoon was??)
En bovenstaande quote slaat nergens op. Heb je niet zelf gezegd dat iemand onschuldig is tot zijn schuld is bewezen ... :?

izegrim

Ongelezen bericht door izegrim »

bprosman schreef:Wat ik altijd begrepen heb van de politie (mijn huis is ook diverse keren leeggehaald) als iemand iets koopt "ter goeder trouw", dus op een rommelmarkt en niet in een donker café voor een redelijke prijs dat "heling" ontzetten moeilijk aan te tonen is.
Kijk dat bedoel..dat is het verschil.
Je koopt op een markt ter goeder trouw..dan zou het toch van de pot gerukt zijn dat ze kunnen betichten van heling als de zaken gestolen blijken.
En hij heeft nu geluk het van een bekende gekocht te hebben..maar wat als dat niet het geval was..Dat vind ik toch behoorlijk eng hoor.
Ik kan me niet voorstellen dat je erop gaat voor heling..als je niet kunt aantonen bij wie je het gekocht hebt op een rommelmarkt -*-
Van de andere kant vind ik het ook heel erg dat mensen dit overkomt zoals u..dat ze je hele huis leeghalen..het zal je maar gebeuren :(
Bedankt voor uw reactie Groet

izegrim

Leo The Emperor schreef:Mensen die antiek speelgoed verzamelen maken vaak foto's van datgene wat ze in huis hebben, en je mag ook verwachten dat bij een diefstal aangifte is gedaan. Als de klant ter goeder trouw is zal het voor hem niet al te moeilijk zijn om aan te tonen dat dit specifieke treintje hem toebehoorde en gestolen is.

In dat geval is er dus sprake van heling, maar dit kan nog steeds ter goeder trouw zijn gebeurd. Van belang daarbij is dat de bekende van jouw vriend de naam weet van wie hij het treintje een half jaar geleden heeft gekocht. (Overigens een datum die voor de gemelde inbraak ligt ?).Als hij geen naam kan of wil noemen dan is deze bekende toch een serieuze verdachte. Zeker mensen die beroepshalve met antieke spullen handelen dienen zich te realiseren dat ze niet zomaar iets "op straat " kunnen kopen zonder dat de verkoper zich legitimeert.
En daar ben ik bang voor..dat hij dat niet weet.
Hij neemt zijn verantwoording..maar ik denk dat hij niet weet wie die persoon was.
Daarbij moet ik zeggen dat het niet ongebruikelijk is dat Antiekhandelaren voor duizenden Euro's op markten kopen.
Vaak zijn ze aangewezen op deze mogelijkheid om hun handel in te kopen.
Er is zelfs bij de belasting rekening gehouden met dit gegeven ivm met invullen omzet etc!
En als je iets word aangeboden waarbij je denkt dit kan eigenlijk niet..dan heeft iemand geen verstand van wat hij verkoopt,en heb je een mazzeltje..Of....
En vooral als je meerdere dingen worden aangeboden ver onder de prijs..Dan kun je je afvragen..en handjes af!
aar zoals ik al ze..daarvan was hier geen sprake!
Groet

(erg zoiets gun je niemand natuurlijk,maar wij als marktmensen zijn weinig onder de indruk van het geschreeuw van deze klant..want zelf staat hij bekent als iemand met losse handjes..en nieuwelingen op de Markt worden altijd gewaarschuwd hun spulletjes in de gaten te houden bij deze figuur.maar er zijn geen bewijzen natuurlijk..ik zeg dit alleen omdat ik me afvraag of dit een nieuwe tactiek van deze persoon was??)
En bovenstaande quote slaat nergens op. Heb je niet zelf gezegd dat iemand onschuldig is tot zijn schuld is bewezen ... :?
Ja daar heeft u gelijk in..Ik praat dan ook Collega's na die beweren dat hun dit is overkomen,met aangifte,het hele gedoe..en het zijn er niet 2 of 3..zoals ik zei hij staat erom bekent.
Maar ik heb er niet bij gestaan toen het gebeurde..het is van horen zeggen.
Ik noem ook geen naam..het is meer dat je redenen gaat bedenken waarom dit gebeurd?
Maar het is inderdaad niet netjes..dat geef ik toe!
Groet

Leo The Emperor

Daarbij moet ik zeggen dat het niet ongebruikelijk is dat Antiekhandelaren voor duizenden Euro's op markten kopen.
Op zich is dat ook geen probleem, zolang je maar weet bij wie je de duizenden Euro's besteed.

Ik neem namelijk aan dat dit ook professionele handelaren zijn, en ik heb moeite om te geloven dat er voor duizenden euro's wordt gekocht bij particulieren die toevallig een keer op een rommelmarkt staan. Dat laatste is veeleer kwartjes en dubbeltjes business.

izegrim

Leo The Emperor schreef:
Op zich is dat ook geen probleem, zolang je maar weet bij wie je de duizenden Euro's besteed.

Ik neem namelijk aan dat dit ook professionele handelaren zijn, en ik heb moeite om te geloven dat er voor duizenden euro's wordt gekocht bij particulieren die toevallig een keer op een rommelmarkt staan. Dat laatste is veeleer kwartjes en dubbeltjes business.
hoe moeilijk u dat ook vind te geloven..het is wel realiteit.
Ik sta zelf ook op de Markt..maar bij mij is het meer een uit de hand gelopen hobby..Ik hoef er niet van te leven.
Maar ik ken veel professionele handelaren en brocanteurs.
deze mensen kopen in in Duitsland Frankrijk etc
De spullen die deze mensen zoeken zijn niet te koop bij winkels of groothandels( de Antiek groothandel is er wel..maar die is vaak erg duur).
Het is niet anders dan om een beetje te kunnen inkopen dat je veel markten bezoekt in omringende landen of verder.
En daar gaat vaak heeeeeeel veel geld om. en wie de mensen zijn op verschillende markten zijn weet je vaak niet..Sommige ken je na jaren..maar velen ook niet!
U heeft een hele verkeerde voorstelling in deze.
U denkt aan kerkrommelmarktjes..markten die worden georganiseerd voor het goede doel(daar kun je bv nog wel eens een mazzeltje vinden)
Of Koninginnen dag ..maar zelfs daar kun je dure zaken tegenkomen.
Kijk maar op deze filmpjes..deze spullen koop je niet met kwartjes!http://www.youtube.com/watch?v=ae6vg-Ndj0U
http://www.youtube.com/watch?v=hoHVQqQQN7k Ook deze poppenhuis miniaturen en antieke poppen worden veel verkocht op Antiek Beurzen..Nadat ze oa gekocht zijn bij een handelaar in bv Duitsland op de markt..Deze Duitse handelaren kochten vaak boedels op en verkochten die dan weer.
Groet
Laatst gewijzigd door izegrim op 06 feb 2012 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

De spullen die deze mensen zoeken zijn niet te koop bij winkels of groothandels( de Antiek groothandel is er wel..maar die is vaak erg duur).
Het is niet anders dan om een beetje te kunnen inkopen dat je veel markten bezoekt in omringende landen of verder.
En daar gaat vaak heeeeeeel veel geld om. en wie de mensen zijn op verschillende markten zijn weet je vaak niet..Sommige ken je na jaren..maar velen ook niet!
U denkt aan kerkrommelmarktjes..markten die worden georganiseerd voor het goede doel(daar kun je bv nog wel eens een mazzeltje vinden)
Ik denk dat ik je verhaal wel redelijk kan volgen.

Vorige maand was ik op een curiosaveiling, gewoon om eens te kijken hoe het er aan toe gaat, maar ook, omdat er soms best wel leuke dingen te halen zijn. Heb ook nog even een babbeltje met een voormalige antiekhandelaar gemaakt, en dan ga je dingen wat anders begrijpen.

Om iets op een veiling te kopen, zul je eerst naar de bezichtiging moeten. Vervolgens naar de bieddag, en, als het om grotere stukken gaat, moet je nog een derde keer komen om je spulletjes op te halen. Dat betekent, als je verder weg woont, dat je drie keer een lange rit moet maken. Dat doe je niet voor één ding waarvan het maar de vraag is of je het voor de prijs kunt bemachtigen die je in gedachten hebt. Je probeert dan zoveel mogelijk handel te scoren.

Bij veilingen heb je trouwens ook nog eens het opgeld: 25-30% komt bovenop het geboden bedrag, dat is voor het veilinghuis.

Die dag was er iemand met biednummer 3: de ex-handelaar zei al, als hij er is, kun je net zo goed weggaan, die man koopt gewoon alles op wat hij wil, hij blijft net zolang door bieden tot hij het heeft.

En ja, dan heb je als handelaar je spulletjes, maar vaak moet het ook nog gerestaureerd worden, daar gaat ook tijd en energie in zitten.

Dus, om op je verhaal terug te komen: ik vind het alleen maar logisch dat handelaren juist op zoek zijn naar wat grotere partijen, omdat daar nu eenmaal winst is te behalen. Dat kan van alles zijn, waaronder dus de inboedel van iemand die overleden is. En ja, dan weet je ook niet altijd waar het vandaan komt.

Leo The Emperor

Om iets op een veiling te kopen, zul je eerst naar de bezichtiging moeten. Vervolgens naar de bieddag, en, als het om grotere stukken gaat, moet je nog een derde keer komen om je spulletjes op te halen. Dat betekent, als je verder weg woont, dat je drie keer een lange rit moet maken. Dat doe je niet voor één ding waarvan het maar de vraag is of je het voor de prijs kunt bemachtigen die je in gedachten hebt. Je probeert dan zoveel mogelijk handel te scoren.

Bij veilingen heb je trouwens ook nog eens het opgeld: 25-30% komt bovenop het geboden bedrag, dat is voor het veilinghuis.
Om iets in te brengen bij een veiling dien je jezelf toch echt te legitimeren, zodat bekend is wie de spullen heeft aangeboden.

Het lijkt me juist door bij een officiele veiling te kopen je aantoont ter goeder trouw te zijn.
Dat mag dan zo zijn, maar dat betekent dan ook dat je in het geval van heling niet atuomatisch als ter goeder trouw kan worden aangemerkt.

Er is niet zoveel verschil tussen een antiek poppenhuis wat in een cafe door een onbekende man voor een matsprijs wordt aangeboden, en een koop van datzelfde poppenhuis op onbekende markt in het buitenland door een onbekende verkoper.

Het ligt dus aan de werkwijze van de handelaren en de handel zelf dat ze bij dit soort gevallen als verdachten worden gezien.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 06 feb 2012 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

izegrim

witte angora schreef:
Ik denk dat ik je verhaal wel redelijk kan volgen.

Vorige maand was ik op een curiosaveiling, gewoon om eens te kijken hoe het er aan toe gaat, maar ook, omdat er soms best wel leuke dingen te halen zijn. Heb ook nog even een babbeltje met een voormalige antiekhandelaar gemaakt, en dan ga je dingen wat anders begrijpen.

Die dag was er iemand met biednummer 3: de ex-handelaar zei al, als hij er is, kun je net zo goed weggaan, die man koopt gewoon alles op wat hij wil, hij blijft net zolang door bieden tot hij het heeft.

En ja, dan heb je als handelaar je spulletjes, maar vaak moet het ook nog gerestaureerd worden, daar gaat ook tijd en energie in zitten.

Dus, om op je verhaal terug te komen: ik vind het alleen maar logisch dat handelaren juist op zoek zijn naar wat grotere partijenOf grote markten waar veel verschillende handelaren zitten..en waar dus de kans om leuk in te kopen groter is..Want meestal koop je op 1 markt van meerdere verkopers..overal pik je dan dingen op van interesse..of waar je klanten voor hebt!, omdat daar nu eenmaal winst is te behalen. Dat kan van alles zijn, waaronder dus de inboedel van iemand die overleden is. En ja, dan weet je ook niet altijd waar het vandaan komt.
Juist..U heeft het begrepen. :D
Groet

izegrim

Leo The Emperor schreef:

Om iets in te brengen bij een veiling dien je jezelf toch echt te legitimeren, zodat bekend is wie de spullen heeft aangeboden.
Waar..maar ook hier is soms de herkomst niet helemaal bekend..Vaak worden zaken aangeboden door weer de handelaren als ze stoppen..of eens willen ruimen.
Bekend zijn dan de veiling..en de aanbieder..maar ook die heeft vaak weer op de markt gekocht bij ????? :)

Het lijkt me juist door bij een officiele veiling te kopen je aantoont ter goeder trouw te zijn.

izegrim

Leo The Emperor schreef:

Dat mag dan zo zijn, maar dat betekent dan ook dat je in het geval van heling niet atuomatisch als ter goeder trouw kan worden aangemerkt.
Hoezo niet??Als u naar de warenmarkt gaat op Zaterdag..kent u daar dan ook de mensen allemaal?? Moet ik dan achterdochtig zijn??

Er is niet zoveel verschil tussen een antiek poppenhuis wat in een cafe door een onbekende man voor een matsprijs wordt aangebodenDie ik dus niet zou kopen,want dan zou ik het niet vertrouwen., en een koop van datzelfde poppenhuis op onbekende markt in het buitenland door een onbekende verkoper.Als dat tegen een gangbare prijs was dan Ja..waarom niet..als ik dat niet zou doen als handelaar..dan kon ik beter mijn handel opdoeken..want dan zou ik bijna niets meer kunnen kopen!
Maar inderdaad veel verschil is er dan niet..het is een kwestie van vertrouwen.

Het ligt dus aan de werkwijze van de handelaren en de handel zelf dat ze bij dit soort gevallen als verdachten worden gezien.

Leo The Emperor

Hoezo niet??Als u naar de warenmarkt gaat op Zaterdag..kent u daar dan ook de mensen allemaal?? Moet ik dan achterdochtig zijn??
Alle verkopers op de warenmarkt hebben een vergunning (en kvk inschrijving) en van iedereen is de identiteit bij de marktmeester bekend.

Verder geldt dat het nogal iets anders is of je een kilo prei voor twee euro koopt, of een antiek treintje voor 250 euro. In het laatste geval is heling een optie en in het eerste geval is dit nauwelijks voorstelbaar

izegrim

Leo The Emperor schreef:
Alle verkopers op de warenmarkt hebben een vergunning (en kvk inschrijving) en van iedereen is de identiteit bij de marktmeester bekend.
Dat horen de verkopers op een Curiosa of Antiek Markt ook te hebben.
Ook ik sta ingeschreven..en gaat alles netjes volgens het boekje.
maar ik loop noch bij de Waren markt of de Antiekmarkt met een lijst van de KvK op zak om de verkopers te controleren.
En als ik achteraf geen gegevens heb..helpt me dat ook niet verder.

Verder geldt dat het nogal iets anders is of je een kilo prei voor twee euro koopt, of een antiek treintje voor 250 euro. In het laatste geval is heling een optie en in het eerste geval is dit nauwelijks voorstelbaar
Ik Heb wel eens meer uit gegeven hoor op een warenmarkt..Kleding..Schoenen..en wat is er al meer te koop buiten prei.
Hier is er altijd een combinatie..en kun je zo'n beetje alles kopen.
Vaak worden er merkschoenen een stuk goedkoper aangeboden(niet zo goedkoop dat je er iets achter moet zoeken)op de markt is je euro.......
Voor gordijnstof heb ik wel boven de 200 euro gezeten..voor kleding ook.
Dus???

Groet

Gesloten