LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Auto van de zaak
Auto van de zaak
Hallo,
Ik heb een auto van de zaak, hier moet ik belasting over betalen,
dat is die 22% zodat ik er prive er ook mee kan rijden.
wat is er nu aan de hand!
van de zomer had ik vakantie (4 weken) en moest die auto inleveren,
dat is niet zo leuk, een leen auto kreeg ik ook niet.
nou mijn vraag, Mag een werkgever dit zomaar doen!
Ik heb een auto van de zaak, hier moet ik belasting over betalen,
dat is die 22% zodat ik er prive er ook mee kan rijden.
wat is er nu aan de hand!
van de zomer had ik vakantie (4 weken) en moest die auto inleveren,
dat is niet zo leuk, een leen auto kreeg ik ook niet.
nou mijn vraag, Mag een werkgever dit zomaar doen!
-
Re: Auto van de zaak
Wat staat er in je lease overeenkomst?
-
Hoe er in ieder geval rekening mee in je aangifte dat je dus 4 weken geen bijtelling hoeft te betalen.
het is geen lease auto, de werkgever heeft de auto gekocht
Dan is je werkgever eigenaar van de auto en heeft hij hem aan jou in bruikleen gegeven. Kortom, hij mag er mee doen wat hij wil en is jou niets verschuldigd.
-
De bijtelling hangt af van het aantal kilometers dat je prive'met die auto rijdt. Dus een kilometertelling bijhouden lijkt mij de enige oplossing om onder die 22% uit te komen maar het blijft een auto van de zaak en de baas beslist . Precies weet ik het aantal niet zo gauw maar je zit volgens mij al bij de 5000 kilometer prive'gereden kilometers aan die maximale bijtelling.
het lijkt mij normaal dat je baas 1/13 deel meebetaald aan de belasting
-
Nee bot321, 500 kilometer is de eerste/minimale bijtelling, daarna wordt het alleen maar meer met een maximum van 22% bij ik dacht 5000 km.
Reintje,
het is gewoon 22% bij meer dan 500 kilometer, kijk maar in art 3.145 lid 1wet IB 2001 (kun je vinden op www.wetten.nl).
Het is ten minste 22% tenzij je minder dan 500 km rijdt (dan is het nihil). Bot321 wat een beetje kortaf, maar wat-ie zei klopte wel (en wat jij zei dus niet)
Chappy,
Er is geen enkele reden waarom die werkgever mee hoeft te betalen aan de belasting. Mmichael hoeft ook maar 48/52 van die 22% te betalen. Die 22% is namelijk het bedrag op JAARBASIS.
het is gewoon 22% bij meer dan 500 kilometer, kijk maar in art 3.145 lid 1wet IB 2001 (kun je vinden op www.wetten.nl).
Het is ten minste 22% tenzij je minder dan 500 km rijdt (dan is het nihil). Bot321 wat een beetje kortaf, maar wat-ie zei klopte wel (en wat jij zei dus niet)
Chappy,
Er is geen enkele reden waarom die werkgever mee hoeft te betalen aan de belasting. Mmichael hoeft ook maar 48/52 van die 22% te betalen. Die 22% is namelijk het bedrag op JAARBASIS.
-
Als ik mij vergis, sorry dan en bedankt voor de les
Bedankt voor de info, maar het blijft toch raar he,
dat je hem moet laten staan, gaat er in 2006 nog
dingen veranderen?
of wordt het nog erger.
en volgensmij wordt een prive auto goedkoper dan een auto van de zaak.
dat je hem moet laten staan, gaat er in 2006 nog
dingen veranderen?
of wordt het nog erger.
en volgensmij wordt een prive auto goedkoper dan een auto van de zaak.
De bijtelling gaat vallen onder de loonheffing in 2006. Verder betwijfel ik of een prive auto goedkoper is... benzine, onderhoud, verzekeringen, belastingen?
Het is trouwens wel erg vreemd dat je hem moet laten staan in de vakantie!
Het is trouwens wel erg vreemd dat je hem moet laten staan in de vakantie!
Laatst gewijzigd door ilife op 17 nov 2005 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij is dit een uitspraak van iemand die niet weet wat een auto kost! Zo heb ik ook een vriend die als schoolverlater al een leaseauto kreeg. Ben je 30 jaar en snap je nog niet wat een auto kost.volgensmij wordt een prive auto goedkoper dan een auto van de zaak.
Maar ik zou zeggen: koop lekker zelf een auto, en over een jaar spreken we mekaar nog eens om te kijken wat voordeliger is: eigen auto of auto van de zaak.