Beëindiging energiecontract bij emigratie
Beëindiging energiecontract bij emigratie
Energiedirect geeft mij een boete voor het voortijdig opzeggen van 3 jarig contract van 850 euro. Dit terwijl ik ga emigreren naar Spanje, waar zij geen energie kunnen leveren. Hierdoor is contract meenemen naar het nieuwe adres niet mogelijk.
Mag dit zomaar? Ze laten mij geen keus. Ik wil graag het contract meenemen, maar dan kan dat blijkbaar alleen naar een adres van hun keuze.
Mag dit zomaar? Ze laten mij geen keus. Ik wil graag het contract meenemen, maar dan kan dat blijkbaar alleen naar een adres van hun keuze.
Re: Beëindiging energiecontract bij emigratie
Waarom zou het niet mogen? Jij hebt toch zelf gekozen voor emigratie en ook om een contract van 3 jaar aan te gaan?
Gaslicht.com:
Een energiecontract is persoonsgebonden. Dat betekent dat het contract op naam staat in plaats van op een adres. Als u gaat emigreren moet u zelf uw contract opzeggen. Indien u voortijdig uw energiecontract verbreekt, bent u een opzegvergoeding verschuldigd. Hoeveel u aan opzegvergoeding moet betalen, hangt af van het energiecontract dat u heeft en van het moment waarop u stopt. Op 1 juni 2023 zijn de regels veranderd. De opzegvergoeding is vanaf dan gelijk aan het verlies dat uw leverancier maakt omdat u het contract niet uitzit.
Je gaat een contract aan, maar je zegt het eenzijdig eerder op. Energiedirect ging er van uit dat ze je 3 jaren gingen (en moesten) leveren.....
-
Aan een contract hangen verplichtingen van beide kanten. De zakelijke partij moet stroom leveren en daarvoor betaald u de afgesproken vergoeding. U spreekt samen een termijn af en dat termijn moet simpelweg volbracht worden. Dat u besluit om te gaan emigreren en geen stroom meer wenst af te nemen wil niet zeggen dat EnergieDirect verplicht hieraan moet meewerken.
Andersom werkt het ook zo. Als u een tijdelijk contract bij een werkgever hebt die besluit het bedrijf in Nederland te gaan sluiten, dan kan deze ook niet zomaar u op straat zetten zonder salaris.
Andersom werkt het ook zo. Als u een tijdelijk contract bij een werkgever hebt die besluit het bedrijf in Nederland te gaan sluiten, dan kan deze ook niet zomaar u op straat zetten zonder salaris.
-
Er zijn al voldoende argumenten de revue gepasseerd, die hoef ik niet te herhalen. Maar waarom denk je dat Energiedirect jou geen keuze geeft? Je hebt zelf keuzes gemaakt, maar daar zitten gevolgen aan vast waar je blijkbaar geen rekening mee hield.
Komt dat idee om te emigreren dan zo plotseling? Er zullen nog wel meer langdurige contracten zijn die niet plotseling gratis beëindigd kunnen worden. Telefoon, verzekeringen.
Rialtho58
vindt dit leuk
-
Ja, dat mag.
Goeie emigratie!
Goeie emigratie!
Als jouw werkgever het bedrijf verplaatst naar een ander land, accepteer je dan ook zomaar dat jouw contract ontbonden wordt? Of verwacht je dan toch wel een vergoeding of regeling?
-
850 euro boete is wel een megabedrag.gertir schreef: ↑02 aug 2024 18:28Energiedirect geeft mij een boete voor het voortijdig opzeggen van 3 jarig contract van 850 euro. Dit terwijl ik ga emigreren naar Spanje, waar zij geen energie kunnen leveren. Hierdoor is contract meenemen naar het nieuwe adres niet mogelijk.
Dit kan eigenlijk alleen als je een vaste prijs contract hebt afgesloten na 1 juni 2023, en dus nog 2 jaar hebt te gaan.
Ik zou in ieder geval op independer of consumentenbond of energiedirect de hoogte van de boete narekenen.