LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] berekening onbemeterd waterverbruik

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
HansKrijt

berekening onbemeterd waterverbruik

Ongelezen bericht door HansKrijt »

berekening waterverbruik in Amsterdam
Bericht Geachte Radar-medewerkers,
Op 8 december van het afgelopen jaar meldde ik u mijn ongenoegen over de manier waarop drinkwater in rekening wordt gebracht bij huishoudens zonder watermeter.
Kort samengevat: Bij die berekening wordt uitgegaan van het aantal eenheden waaruit een woning bestaat en niet van het aantal personen die daar deel van uitmaken. Volgens Waternet wordt het gemiddelde jaarverbruik per persoon op 50 m3 geschat. Mijn woning is ingeschaald op 6 eenheden, waarmee ik als alleenwonende voor 185 m3 per jaar word aangeslagen, dus ruim 3 keer zoveel.
Volgens de gegevens van de Gemeente Amsterdam bestaat de stad uit 156.000 woningen zonder watermeter, waarvan meer dan de helft door alleenwonenden wordt ingenomen. Op basis daarvan durf ik te stellen dat er jaarlijks aan 78.000 huishoudens gemiddeld 50 m3 water (een erg lage inschatting!) teveel wordt doorberekend. Dat vertegenwoordigt een bedrag van € 6.267.300,- aan inkomsten voor niet-geleverd water! Ook al ontvangen éénpersoons huishoudens daar nog een korting van 16,7% over, toch blijft het een enorm bedrag.
Ik ben graag bereid een goede prijs te betalen voor ons kwalitatief zeer goede drinkwater, maar vind deze manier van berekenen misplaatst. Berekening volgens het aantal personen waaruit een huishouden bestaat, zou een betere optie zijn, waarvan de gegevens bij de Gemeente opvraagbaar zijn.
Hopelijk kan er in uw programma aandacht aan dit onderwerp worden besteed.
Met vriendelijke groet,
H. Krijt,

jjmoes

Re: berekening onbemeterd waterverbruik

Ongelezen bericht door jjmoes »

Dezelfde sores hebben mensen met stadsverwarming of blokverwarming: als de leverancier ergens zijn product verliest (lekkage of nalatigheid van onderhoud of zoals bij elektriciteit de clandestien afgetapte stroom), dan wordt de smart omgeslagen over de veelal automatisch betalende trouwe betalers. Beroep tegen deze maffioze praktijken zijn vrijwel altijd kansloos. In de leveringsvoorwaarden staat vaak een uitsluitingsclausule, de leverancier bepaalt gewoon wat er betaald gaat worden.
Overigens heb je met zelfs dubbele bemetering hetzelfde geduvel. Er4ger is dat de heffingen van het Zuiveringsschap /Waterschap altijd uitgaan van veel te hoge aanslagen. Zoals van het gebruikte water een groot deel niet in het riool terecht komt maar op de tuinplanten, het geboende straatje etc. Zelf een watermeter (geijkt) aanschaffen en monteren op het punt waar de eigendom overgaat. Dagelijks gebruik noteren en dan naar de ACM met de cijfers.

kleinrjl

Ongelezen bericht door kleinrjl »

Woon ook in Amsterdam en heb dezelfde onplezierige ervaring met Waternet Amsterdam.
Paar keer gebeld met die grappenmakers, maar ook ik woon alleen en word voor 3 eenheden aangeslagen.
De idiote regels staan hieronder:
Eenheden
Als u geen watermeter hebt, kijken we naar het aantal eenheden van uw woning om uw rekening te maken. Hoe meer eenheden u hebt, hoe meer u voor uw drinkwater betaalt.
We tellen al uw eenheden bij elkaar op. U betaalt voor maximaal 9 eenheden.
Eenheden berekenen

De volgende ruimtes tellen als 1 eenheid:

kamer groter dan 6 m²
(open) keuken
ligbad
garage
tuin groter dan 65 m²
De volgende ruimte telt als 2 eenheden:

kamer groter dan 30 m²
Voorbeelden van eenheden

Voorbeeld 1
U woont in een appartement met 3 kamers, keuken en ligbad. Iedere kamer is groter dan 6 m². Dit zijn uw eenheden:
3 kamers groter dan 6 m²: 3 eenheden
1 keuken: 1 eenheid
1 ligbad: 1 eenheid
Totaal: 5 eenheden

Het laten plaatsen van een watermeter kost vele honderden euro's.

Hawk-Eye

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

heeft u al ens geprobeerd om het aantal eenheden te laten aanpassen?

watervallen

Ongelezen bericht door watervallen »

50m3 per persoon vind ik erg veel water. Wij gebruikten indertijd met 4 personen ca 100m3, later met 3 personen ca. 75 m3 en met 2 personen ca. 50m3. Nu alleen gebruik ik al jaren 24-26m3 per jaar. Ik heb een voor en achtertuin waar ik geregeld moet sproeien.

Harm.calc

Ongelezen bericht door Harm.calc »

50m3 per persoonlijk is een redelijk normaal verbruik voor een 1-persoons huishouden.
Volgens website Nibud: 46,172m3
https://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/

Mijn verbruik, ook 1-persoons huishouding: 45,6m3
(gemiddeld over de laatste 5 jaar)

Afrekenen op basis van geen watermeter, dan moet de berekening wel kloppen.
Discussie over een slimme elektrameter die niet goed registreert is ook niet alles maar dit slaat werkelijk waar alles.
Niemand die dit met droge ogen geloofwaardig kan verdedigen :roll:

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je geen meter hebt is zuinig zijn niet rendabel dus zullen ze per persoon meestal iets meer gebruiken dan gemiddelde Nederlander!

Verder even bij gemeente opvragen of er nog foute personen staan ingeschreven op jou adres en als dat zo is die laten verwijderen!
De GBA moet wel kloppen voor juiste stand.
Als er ooit vele studenten woonde kan het hoger zijn.

Dus vraag bij gemeente naar aantal inwoners + bewijs alleenstaande en stuur die op.
Verder is voor riool en huisvuil ook de alleenstaande en gezinnen regeling in vrijwel geheel Nederland dus controleer die ook gelijk even of het daar wel goed gaat.

Gesloten