LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bescherming persoonsgegevens

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
gekopprivacy

bescherming persoonsgegevens

Ongelezen bericht door gekopprivacy »

Mijn echtgenote wil acteerlessen nemen op verzoek van een castingbureau. Het bedrijf, dat ook deze acteerlessen verzorgt, zegt dat ze eerst een krediet nemen bij de ABN-AMRO-bank om deze lessen te kunnen laten geven door acteurs.
Nu stelt dit bedrijf dat mijn echtgenote eerst al haar persoonsgegevens mbt inkomen, hypotheek, evt afgesloten leningen met leningnummer, schulden, etc moet doorgeven aan het bedrijf.
Dit zou volgens dit bedrijf verplicht worden door de ABN-AMRO-bank !
De reden zou volgens dit castingbureau zijn dat de bank zekerheid wil dat het geld wordt terug betaald !?!?

Mijn vragen luiden:
Is het niet zo dat dit castingbedrijf helemaal niets met deze persoonlijke gegevens te maken heeft ?
Zij neemt toch zelf een lening bij de bank en moet dan toch de bank het geleende geld terug betalen !
De cursist (mijn echtgenote dus) is daar toch verder niet verantwoordelijk voor en betaalt naar mijn mening alleen voor de lessen ?
En al zou het door de bank verplicht zijn, dan moet volgens mij mijn echtgenote haar persoonsgegevens alleen aan de bank doorgeven en dus niet aan een of ander castingbureau !?
Is dit castingbureau nu in overtreding mbt de Wet Bescherming Persoonsgegevens ? Met andere woorden: Mag dit ????
En wie garandeert mijn echtgenote dan dat haar persoonsgegevens niet worden misbruikt ?

Bij voorbaat dank voor uw advies.

januca

Re: bescherming persoonsgegevens

Ongelezen bericht door januca »

Volgens mij heeft de lesgever helemaal niets te maken met de financiële zaken van de cursist.
Er wordt gevraagd om acteerlessen, en hoe je die betaalt is je eigen zaak.

-margriet-

Ongelezen bericht door -margriet- »

Tja, of het mag? Dat betwijfel ik! Maar ik vind het wél een raar verhaal! :!:

Ik snap dat de bank zijn geld wil zien (van dat bedrijf). Dat het bedrijf zekerheid wil hebben dat je betaalt, lijkt me ook logisch.

Maar dat heeft dus niets te maken met je betalingsverleden lijkt me! Banken daarentegen kunnen een BKR-toetsing doen, waarbij alle bedragen van openstaande leningen én de notering over betalingsgedrag direct zichtbaar zijn van de cliënt.

Het bedrijf in kwestie kan dat niet. Het enige dat me enigszins logisch lijkt is dat er een soort "zekerheidsstelling" is, dat het geld dat je leent ook ten goede komt aan dat bedrijf.

Het klinkt mij vooralsnog niet zuiver in de oren. Bel anders de klantenservice van de ABN AMRO eens? Die kunnen je vast meer vertellen over de regelgeving in dit soort zaken!

Ik zou zéker geen leningnummers en rekeningnummers enzo doorgeven aan het bedrijf.

Heb je referenties van het bedrijf? Als het een startende onderneming is, zou ik zéker voorzichtig zijn.

In feite is het bedrag wat u moet betalen om de lessen te nemen dekkend voor de kosten van de in te huren acteurs. Daarnaast zou er winst van moeten worden gemaakt.
Daarom vind ik het vreemd dat de leningverstrekker (ABN AMRO) van het bedrijf de gegevens nodig heeft van de klanten. Dat is namelijk geen belang voor de Bank. Of de klant betaalt is het probleem van het bedrijf :wink:

ABN AMRO bellen zou ik zeggen, en probeer referenties te vinden over het bedrijf!

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Nieuw gevalletje oplichting. Zoveel gegevens vraagt een werkgever nog niet eens. Lukt het de oplichters het op internet niet dan wel op deze manier. Er moest toch ook wel een lampje gaan branden wat zeg ik wel duizend.

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

NIET DOEN.

Jammer dat ik het niet groter kan schrijven.
Stoppen bij dat bureau.
Je wordt opgelicht waar je bij staat.

Als je vrouw dan zo nodig moet leren acteren, laat ze dan lid worden van de plaatselijke toneel vereniging.

Als je ald e gevraagde gegevens in hun handen speelt is het niet ondenkbaar dat je over een tijdje je eigen huis uit moet of dat je hypotheek misschien wel verhoogd is.

just the cook

Ongelezen bericht door just the cook »

Waarom bel je niet gewoon naar de bank of het verhaal van het bureau juist is?

gekopprivacy

Ongelezen bericht door gekopprivacy »

Beste mensen,

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie snelle en goede antwoorden :D !!

Het heeft ons nog meer gesterkt in de gedachte dat eea niet klopt en wellicht een louche zaak zou kunnen zijn.
We zullen het dan ook zeker niet doen!

Zo zie je maar dat je altijd voorzichtig moet zijn.
Al word ik er soms wel doodmoe van om steeds maar weer alert op alles te moeten zijn :(
Voor je het weet trap je er in en ben je een hoop geld kwijt oid.

Nogmaals dank!

prof

Ongelezen bericht door prof »

Bij het lezen van het hier omschreven ik de volgende vraag beantwoord hebben.
WAAR KAN JE DE GEVENS DIE VAN MIJ BEKEND ZIJN VINDEN
Laatst gewijzigd door prof op 10 jan 2006 13:01, 2 keer totaal gewijzigd.

NAK

WAAR KAN JE DE GEVENS DIE VAN MIJ BEKENT ZIJN VINDEN
WAAR KAN JE DE GEVENS DIE VAN MIJ BEKEND ZIJN VINDEN
Oeps..........jammer prof :oops:

prof

NAK deze ken je :
Gedragsregels Uitleg Zoeken Registreer Profiel Inloggen

Overzicht forums
Forum TROS Radar

Welkom op het forum van TROS Radar. Dit forum is bedoeld voor consumenten, die willen praten over onderwerpen die in de uitzendingen van TROS Radar behandeld zijn of over andere onderwerpen op het gebied van consumentenzaken of andere dienstverleningen. Om dit forum beschaafd, informatief, aangenaam en interessant te houden, zijn Gebruikersvoorwaarden opgesteld waar iedere bezoeker van dit forum zich aan dient te houden. De TROS heeft de mogelijkheid en de bevoegdheid om bezoekers van het forum te weren indien deze Gebruikersvoorwaarden niet worden nageleefd.

Gebruiksvoorwaarden
Modereerbeleid
Privacy
Algemeen

Gebruiksvoorwaarden

Agressieve, onwettelijke, bedreigende, lasterlijke, vulgaire, schadelijke, obscene, racistische, misleidende of anderszins ongepaste, irrelevante of "vervuilende" bijdragen zijn niet toegestaan
Bezoekers mogen slechts gebruik maken van een (1) identiteit; het gebruik van een "valse" identiteit is niet toegestaan
Het opzettelijk verhullen van de afkomst van berichten is verboden
Het is bezoekers niet toegestaan om persoonlijke informatie (zoals telefoonnummers, privé-adressen) van anderen in de bijdragen op te nemen
Bijdragen mogen maar een (1) keer worden geplaatst door bezoekers
Het is niet toegestaan advertenties te (doen) plaatsen op het forum of allerlei commerciële of non-commerciële bedrijven en organisaties te promoten
Bezoekers zullen elkaar en anderen respecteren
Bijdragen, die verwijzen of linken naar websites, die de wettelijke grenzen en/of de grenzen van het fatsoen overschrijden, kunnen verwijderd worden
De bijdragen mogen niet te lang zijn, TROS Radar kan bijdragen inkorten
Het gebruik van hoofdletters is niet toegestaan
Bezoekers plaatsen alleen bijdragen waar zij de (auteurs)rechten of toestemming voor hebben om deze bijdragen elektronisch openbaar te maken of te verveelvoudigen
Bezoekers onder de achttien jaar dienen toestemming van hun ouders te hebben verkregen, alvorens zij aan het forum deelnemen
Het verdient de voorkeur om alvorens een nieuwe discussie op te starten, te controleren of er al soortgelijke discussies opgestart zijn
Het is niet toegestaan te chatten op het forum.

Modereerbeleid
Het modereerbeleid is er in eerste instantie op gericht om alle bijdragen, onafhankelijk van de inhoud, te laten staan. Een (scherpe) discussie moedigt TROS Radar alleen maar aan. Daar is een forum per slot van rekening voor bedoeld. Als blijkt dat een bezoeker zich niet aan de Gebruikersvoorwaarden houdt, wordt deze bezoeker direct van het forum verwijderd.

Privacy
Het e-mail adres dat u tijdens registratie voor dit forum opgeeft, wordt enkel gebruikt voor communicatie met de TROS. De TROS zal uw e-mail adres op geen enkele manier publiceren of aan derden verstrekken.

Algemeen
De TROS kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de inhoud van de bijdragen die in het forum worden geplaatst. De TROS behoudt zich het recht voor om bijdragen zonder waarschuwing van dit forum te verwijderen, discussie's (af) te sluiten.

Over het modereerbeleid en de Gebruikersvoorwaarden kan niet met de TROS worden gecorrespondeerd. De TROS behoudt zich het recht voor om de Gebruikersvoorwaarden op elk moment te wijzigen.

NAK

En wat wil je daar mee zeggen :?: :?: :?:

prof

Bescherming persoons-gegevens.
Hoe: vindt ik de gegevens die elders in data-banken staan.[over mijn persoontje]
Welke:naam data banken zijn er [hoe vindt ik deze data-bank]
Hoe kom je van geadresseerde post af.
Wissen: hoe en waar kan je deze gegevens wissen of laten wissen.

En even apart: je hoort wel eens dat er een justitie bestand bestaat,
voor als je bij gemeente of rijk zou willen werken.[zelf niet beter weten dat het Oké moet zijn]Hoe kom je er achter wat er in staat.

prof

Nak: wat ik wil zegen.
De radar forums zijn er voor vraag en antwoord.
Als je een vraag niet begrijpt, is menselijk.
En neem je dat dan ook niet kwalijk.
Reageer dan niet.
Maar de muggensifterij dat wordt al zeer hinderlijk ervaren.
[of er nu een D of een T achter moet of mag staan]

Voor jou speciaal:in het officieuze Nederlands woorden boek.=bekend/met een /d\
Voor jou speciaal:de Google spellingcontrole rekend bekent of bekend bij goed.[en het bekent of bekend is bij-de goed volgens het nieuwe Groene-boekje]
Voor jou als laatste speciaal: Het vanDale boeken boek geeft /Bekent\
als juiste spelling aan.

Nu kunnen wij alles tot de puntjes uit gaan zoeken.
Mag het zo zijn dat jij bij de beter geletterde personen behoord, ga dan geheel vrijwillig Naar een universitair forum.

Dus wat staat hier nu: laat mensen in de waarde
Laatst gewijzigd door prof op 11 jan 2006 17:08, 2 keer totaal gewijzigd.

-margriet-

Ongelezen bericht door -margriet- »

Bescherming persoons-gegevens.
Hoe: vindt ik de gegevens die elders in data-banken staan.[over mijn persoontje]
Welke:naam data banken zijn er [hoe vindt ik deze data-bank]
Hoe kom je van geadresseerde post af.
Wissen: hoe en waar kan je deze gegevens wissen of laten wissen.

En even apart: je hoort wel eens dat er een justitie bestand bestaat,
voor als je bij gemeente of rijk zou willen werken.[zelf niet beter weten dat het Oké moet zijn]Hoe kom je er achter wat er in staat.
BKR Registraties:
Ga naar je bank, vul terplekke een formulier in (Paspoort meenemen) en stuur het op. Het kost een paar euro geloof ik, direct te voldoen bij de balie van de bank.

Registratie in het bevolkingsregister:
Uittreksel bevolkingsregister aanvragen. Je ziet, waar en wanneer je geboren bent. Deze gegevens komen uit de GBA (Gemeentelijke basisadministratie).

CWI - uitkeringsinstanties / belastingdienst:
Je kunt te allen tijde een overzicht aanvragen van je werkverleden en derkgelijke. ook aanspraken en gegevens over de auto's waarin je gereden hebt kun je opvragen bij de BD.

"Bestand justitie":
Haal een bewijs van goed gedrag (ook bij de gemeente). Elke misstap is in dít systeem bekend. Overigens, een screening om ambtenaar te worden (gemeente of rijk) gaat meestal níet veel verder als dit. En... het is natuurlijk nooit zo, dat jij je van geen kwaad bewust zou zijn, terwijl er wél vanalles mis is? Lijkt me stug.

Als er wél meer nodig is (werken bij de minister in de buurt, de landmacht of bijvoorbeeld AIVD), dan komt er een éxtra screening aan te pas. Dit gaat dan véél meer ook over je achtergronden, wie zijn je ouders, wat doen ze en wat is hun verleden. Dit kan bést ver gaan. Maar het is aan jou om te bepalen of je dat wil ja of nee.... Als je het niet wilt, dan vervalt uiteraard ook de functie waarvoor je opteerde. :wink:

Overigens een dergelijke "heftige" screening vindt ook plaats als jij in de pleegzorg (als pleegouder) aan de slag wilt, of als je kinderen wilt adopteren.

Ohw,... en geadresseerde post? Sta je bij de Telefoongids geregistreerd? Dan zou je dáár even de kleine lettertjes moeten lezen :) En zo'n sticker op de deur helpt natuurlijk ook wel! Ook het niet overal achterlaten van adres/telefoonnummergegevens op het internet helpt een boel!

Is je vraag zó een beetje beantwoord? :roll:

prof

Margriet:Dit is een duidelijk en informatief antwoord .Daar kan menigeen een puntje aan zuigen .

NAK

Bij het lezen van het hier omschreven ik de volgende vraag beantwoord hebben.
Wel een directieve manier van schrijven hè prof.
Dus wat staat hier nu: laat mensen in de waarde
Tja, wie zegt het..........

prof

NAK: Een vogeltje speekt als hij gebekt is.
Had geen intentie om je weg te blazen.
Maar zal je even uitleggen,ieder zijn waarde.
Maar soms even verduidelijke wat ergerd.
Nu weten we wat wij aan elkaar hebben.

Tot verder schrijven .

Gesloten