LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bewakingscamera gericht op tuin/keuken/woonkamer ???

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
oneira

bewakingscamera gericht op tuin/keuken/woonkamer ???

Ongelezen bericht door oneira »

hallo, ik weet niet waar ik deze vraag zou moeten stellen, dus daarom maar op deze plaats.
Sinds gisteren hangt er aan de zijgevel van de villa naast mijn (normale)hoekhuis een beveiligingscamera. ik weet dat er in de villa ook een bedrijf/kantoor is gevestigd maar wij hebben verder geen contact.
Mijn tuin en achterkant van mijn huis ligt volledig uit het zicht en er zijn verder geen ramen, dus verder geen inkijk mogelijk. Ik heb dus ook een beschutte tuin en zou als ik dat zou willen poedelnaakt door mijn tuin kunnen rennen en er ziet me niemand ( niet dat ik daar behoefte aan heb, maar toch.
Nu hangt er dus plotseling een professionele bewakingscamera. zo''n ronde, die dus 360 graden kan opnemen.
Hij hangt ook nog eens vrij hoog en kijkt dus niet alleen op mijn tuin, maar ook naar mijn keuken naar binnen, mijn woonkamer en mijn slaapkamer. (waar ik ook eigenlijk geen gordijnen heb habngen omdat er van die kant toch nieman naar binnen (kon) kijken.
Nu is mijn vraag dus:
kan dat zomaar ??? :shock:
dit is een behoorlijke inbreuk op mijn privacy nog los van het feit dat mijn buren het dus ook niet nodig vonden om me vantevoren hiervan op de hoogte te brengen.
Moet je hier niet een vergunning ofzo voor hebben ?

Graag advies, want ik heb geen idee bij wie of waar ik hiermee terecht kan !

Alvast bedankt

Cesar

Re: bewakingscamera gericht op tuin/keuken/woonkamer ???

Ongelezen bericht door Cesar »

Camera’s op de werkplek
Wellicht bent u van plan om in het bedrijf of de instelling (hierna: organisatie) camera's te plaatsen. Het plaatsen van camera’s is in veel gevallen toegestaan, maar u moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo gelden er verschillende regels voor verborgen en zichtbare camera’s en is er een duidelijke rol weggelegd voor de ondernemings-raad (OR). In niet-openbare ruimtes waar men ongestoord zichzelf moet kunnen zijn, zoals een kleedruimte, is het niet toegestaan een camera te plaatsen. Er worden geen camera’s op de werkplek toegepast en slechts in openbare ruimtes..

Situaties waarin privacywet niet van toepassing is
De Wet bescherming persoonsgegevens (WBP) is niet van toepassing op (analoge) videocamera's die geen beeldopnamen vastleggen of op webcams die er op gericht zijn om beelden van openbare plaatsen weer te geven, zonder dat daarbij personen herkenbaar in beeld worden gebracht. Deze situaties, waarop de WBP niet van toepassing is, zijn overigens niet normloos. U zult zich altijd als een ‘goed werkgever’ moeten gedragen. Dat betekent dat u de maatschappelijke zorgvuldigheid in acht moet nemen.

Grondslag videocameratoezicht

Het plaatsen van een videocamera is toegestaan als het noodzakelijk is voor de behartiging van uw gerechtvaardigd belang. U moet wel een privacytoets uitvoeren. Dit betekent dat u uw belang moet afwegen tegen de belangen en de rechten van de werknemers bij het gebruik van videocameratoezicht. Deze belangenafweging moet u kunnen verantwoorden tegenover de werknemers, de OR en eventueel het College bescherming persoonsgegevens (CBP) of de rechter.

Gerechtvaardigd belang
Beveiliging van eigendommen is zo'n gerechtvaardigd belang. Ook videocameratoezicht ter bescherming van de werknemers en de klanten kan een belang zijn. Het is dus toegestaan om een camera te plaatsen bij een benzinepomp waar u uw werknemers en de klanten gedurende een bepaald dagdeel filmt om overvallen te bestrijden. U moet er wel voor zorgen dat uw werknemers en de klanten weten dat er een camera hangt. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door borden op te hangen waarop staat dat er in een
bepaalde ruimte videocameratoezicht aanwezig is. Voor beveiliging is het meestal niet nodig om het personeel permanent te observeren.
Als uitgangspunt geldt dat beelden niet langer dan 24 uur bewaard mogen worden. Voor een langere bewaartermijn moet een goede reden zijn.

Verborgen camera’s
In principe mag u geen gebruik maken van een verborgen camera. Het kan echter zijn dat u zelfs daarvoor een gerechtvaardigd belang heeft. Dit is bijvoorbeeld het geval als er binnen de organisatie veel gestolen wordt en het u ondanks allerlei inspanningen niet lukt om daar een eind aan te maken. U mag dan tijdelijk een camera plaatsen, omdat dit voor u een laatste middel is om de dader op te sporen. Voorwaarde is wel dat de werknemers vooraf in kennis zijn gesteld over de mogelijke inzet van verborgen camera’s onder bijzondere omstandigheden. Natuurlijk kunt u ook de politie inschakelen.

De ondernemingsraad en cameratoezicht
In de Wet op de ondernemingsraden (WOR) staat dat de OR instemmingsrecht heeft over een besluit om gebruik te maken van een personeelsvolgsysteem. In organisaties waar geen OR is, moet het personeel in elk geval worden voorgelicht over het gebruik dat kan worden gemaakt van het camerasysteem. Alle camerasystemen, of ze nu ‘meekijken’ of opnames maken, zijn in de zin van de WOR te beschouwen als personeelsvolgsystemen. Incidenteel gebruik van camerasystemen, bijvoorbeeld ter bestrijding van diefstal of fraude, kan eventueel zonder instemming van de OR plaatsvinden. Instemming is ook niet nodig wanneer het cameratoezicht geen betrekking heeft op de werknemers. Denk hierbij aan de beveiliging van een kantoorpand buiten kantooruren. Het is evenwel in de praktijk aan te bevelen dat een werkgever die incidenteel gebruik wil maken van cameratoezicht dit met de OR bespreekt. Meer informatie is te vinden in de brochure Privacy: checklist voor de ondernemingsraad. De checklist biedt een handreiking voor de OR bij het realiseren van een passend niveau van privacybescherming in de organisatie.

Melding cameratoezicht
Als u gebruik maakt van digitale opname-apparatuur, bent u verplicht dit te melden bij het CBP. Echter, als u camera’s plaatst voor beveiliging van personen, gebouwen, terreinen, zaken en productieprocessen dan kunt u op grond van artikel 38 van het Vrijstellingsbesluit ontslagen zijn van deze verplichting. Overigens betekent een vrijstelling van melding niet dat de WBP niet meer van toepassing is. Zie verder het informatieblad Melden en vrijstellingen.
Indien u niet het personeel heeft geïnformeerd en niet de instemming heeft van de OR, is er sprake van heimelijk cameratoezicht. In dat geval moet u het gebruik van camera’s wel melden én daarbij een
voorafgaand onderzoek aanvragen. Zie verder het informatieblad Voorafgaand onderzoek.

Uw rechten
Op grond van de WBP hebben uw werknemers recht op informatie over, inzage in, aanvulling, verbetering, verwijdering en afscherming van hun persoonsgegevens. Ook kunnen zij verzet aantekenen tegen bepaalde vormen van het gebruik van hun gegevens door u. Meer informatie vindt u in het informatieblad Rechten van de betrokkene.
Als een werknemer vragen of klachten heeft. Een werknemer moet met vragen of klachten altijd eerst naar u komen. Daarna kan de werknemer zijn vragen of klachten voorleggen aan het CBP. Informatie over bemiddeling door het CBP vindt u in het informatieblad Bemiddeling door het CBP inzake uw gegevensverwerkingen. Informatie over de
klachtenbehandeling door het CBP vindt u in het informatieblad Klachtenbehandeling door het CBP. Alle publicaties van het CBP op het gebied van videocameratoezicht is te vinden in het themadossier
Cameratoezicht.

Paragraaf 8. Beheer en beveiliging:
Vrijstelling 36. (Artikel 38 Vrijstellingsbesluit)
Videocameratoezicht
Beschrijving van de vrijstelling
Deze vrijstelling heeft betrekking op verwerkingen van persoonsgegevens door een verantwoordelijke in het kader van de beveiliging met behulp van duidelijk zichtbare videocamera's, van personen, gebouwen, terreinen, zaken en productieprocessen die zijn toevertrouwd aan de zorg van de verantwoordelijke. Verantwoordelijken hoeven deze verwerkingen niet te melden als aan de volgende voorwaarden is voldaan. NB: Bij gebruik van niet-digitale camera's die alleen 'monitoren' en geen gegevens vastleggen, is er geen sprake van verwerking in de zin van de WBP. Deze vorm van videocameratoezicht hoeft dus ook niet te worden gemeld.
Uitzonderingen op de vrijstelling

Deze vrijstelling is niet van toepassing op verwerkingen:
in het kader van de handhaving van de openbare orde;
in het kader van een voortdurende of gerichte controle van natuurlijke personen.

1. Toegestane doeleinden van de verwerking
De verwerking mag alleen geschieden voor:
de bescherming van de veiligheid en gezondheid van een of meer natuurlijke personen;
de beveiliging van de toegang tot gebouwen en terreinen;
de bewaking van zaken die zich in gebouwen of op terreinen bevinden;
de controle op een productieproces;
het vastleggen van incidenten.

2. Toegestane (categorieën) verwerkte gegevens
Alleen de volgende persoonsgegevens mogen worden verwerkt:
video-opnamen van de gebouwen en terreinen en zich daarop bevindende personen en zaken, waarover de zorg van de verantwoordelijke zich uitstrekt;
gegevens die betrekking hebben op het tijdstip, de datum en de plaats waarop de video-opnamen zijn gemaakt.

3. Toegestane (categorieën) ontvangers van de gegevens
De persoonsgegevens mogen alleen worden verstrekt aan:
degenen, met inbegrip van derden, die:
belast zijn met de hierboven onder 1. opgesomde werkzaamheden, of
leiding geven aan de hierboven onder 1. opgesomde werkzaamheden, of noodzakelijk zijn betrokken bij de hierboven onder 1. opgesomde werkzaamheden;
ambtenaren van de politie bij incidenten, indien de gegevensverstrekking noodzakelijk is voor de goede vervulling van hun publiekrechtelijke taak;
anderen, indien:
de betrokkene zijn ondubbelzinnige toestemming heeft verleend voor de gegevensverwerking, of de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de nakoming van een wettelijke plicht door de verantwoordelijke, of
de gegevensverwerking noodzakelijk is vanwege een vitaal belang van de betrokkene (bijvoorbeeld een dringende medische noodzaak), of
de gegevens verder worden verwerkt voor historische, statistische of wetenschappelijke doeleinden. Voorwaarde hierbij is dat de verantwoordelijke ervoor zorgt dat de gegevens ook alleen voor deze specifieke doeleinden verder worden verwerkt.

4. Toegestane bewaartermijn
De persoonsgegevens moeten uiterlijk 24 uur nadat de opnamen zijn gemaakt, of na afhandeling van de incidenten, worden verwijderd.

noppes12

Ongelezen bericht door noppes12 »

korter antwoord

die camera die geplaatst is heeft ook de mogelijk om om bepaalde gedeelte te blokkeren dan zien ze alleen grijze vlakken als de camera naar u gedeelte draaid.

Of dit gebeurt is weet ik niet maar vragen daar staat vrij , en als ze redelijk zijn laten ze u dat ook zien of gaan er zorg voor dragen.

Mvg, een installateur (noppes)

rhodi

Ongelezen bericht door rhodi »

Ik denk niet dat dit mag. Privacy idd. Je mag toch ook niet bij de overburen naar binnen kijken met een verrekijker!

Cesar

Ongelezen bericht door Cesar »

Weet je wat jij moet doen???????

Klik op de link van de Kamer van Koophandel.

http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelId=55374

starrie1945

Ongelezen bericht door starrie1945 »

Ik heb zelf ook 2 camera,s op de voorgevel en aan de zijkant.
welnu, de camera,s mogen niet meer registreren dan wat er op jou grondgebeurd. zo gauw je op de openbare weg opnames maakt of bij de buren ben je dus gewoon strafbaar en dit mag dus niet.
in uw geval zou ik dus achter een andere camera willen die niet op uw grondgebied opnames kan maken. wil die persoon/bedrijf niet meewerken span dan een kort geding aan en eis een andere camera of en andere camera positie. mijn inziens win je dit altijd.
indien er twijfel is zoek dan altijd hulp.

starrie

misdaadbestrijder

Ongelezen bericht door misdaadbestrijder »

De camera's die uw buren hebben laten plaatsen, mogen alleen op hun eigen grond beelden opnemen. Daarnaast zal men zich moeten laten registreren bij de registratiekamer in Den haag, en dit moet ook herkenbaar worden aangeven via stickers of een bord dat er camera toezicht is geplaats.
De ronde camera ook wel een dome camera genoemd, worden vaak op een vast positie afgesteld. Dus u kunt niet zien als deze draaibaar is ja of nee. Echter is het wel zo als men een draaibare dome camera zou willen laten draaien is daar een behoorlijke investering meegemoeid. Want je moet daarvoor ook een aparte unit er bij kopen en dat kan aardig in de euro's lopen. Allereerst zal ik u buren daarop aanspreken om te vragen als de camera(s) wel alleen op hun pad staan gericht. En niet dat er een mogelijkheid bestaat om bij u naar binnen te kijken. Tevens moet je zelf ook de vraag stellen, als deze camera's die zijn geplaatst ook bedoeld zijn om 360 graden rond te draaien, want met een aantal grote barriere's als een schutting of hoge beplanting hebben de draaibare camera's geen nut om bij u naar binnen te kunnen kijken.

Denk allereerst ga eens met u buren praten en dan kunt u ook zien dat deze camera's een preventieve werking hebben voor het geen waarvoor ze zijn opgehangen.

cinrody

Ongelezen bericht door cinrody »

hoi,

de buren van jouw mogen een camera plaatsen zonder jouw toestemming maar hun moeten wel aan geven dat ze een camera hebben hangen. bijv met een sticker op de voorruit. maar als die camera echt naar jouw naar binnen schijnt moet je hun gewoon vriendelijk vragen of ze hem anders willen hangen. doen ze dat niet kan je naar de politie gaan daar krijg je dan van te horen dat je naar een advocaat kan gaan om vervolgens hun voor de rechter te slepen en eisen dat die camera word weg gehaald en dit krijg je in de meeste gevallen voor mekaar.

zo moeilijk is het niet om die even te draaien om te zorgen dat deze niet meer naar jouw toe gericht is want dit is schenden van privaci.

kan je geen advocaat betalen kan je via het juridisch loket een advocaat krijgen waardoor je voor 3 uur 13,50 euro betaald.

weet er zelf alles van af.

veel succes verder.

gr cinrody

Gesloten