LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bomen overname verplicht stellen in huurcontract.

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
moederslink

bomen overname verplicht stellen in huurcontract.

Ongelezen bericht door moederslink »

Zoals ik al schreef , juridisch ben ik niet echt goed onderlegd:
mijn zoon heeft paar jaar geleden huurhuis geaccepteerd met heel veel bomen in de tuin.
Prachtig , hij blij en zei " ja " en tekende...
de WBV heeft er expliciet bij geschreven --- met overname--- bomen!
Nu wil hij verhuizen , maar de WBV verplicht hem nu om alle bomen met wortel en tak dus alles weg te halen! Doet ie dat niet dan wordt het op last vd WBV gedaan door bv een hovenier en de kosten zijn voor mijn zoon. :evil:
Juridisch loket geweest , zij zeggen , een WBV kan en mag van alles ter overname verplichten ( ook mollen en muizen :lol: ??)
Dit gaat heel veel geld kosten , je praat over 7-8 bomen!
Kan je niet de mazzel hebben dat de volgende huurder ook juist vanwege deze bomen precies dit huis wil huren.....dit aangekaart bij de WBV , er was geen discussie mogelijk , hij moet ze sowieso bij vertrek verwijderen , hij heeft het geaccepteerd toen , zeg maar het is door zn strot geduwd en helaas pindakaas.
Wie heeft zinnig antwoord?
Laatst gewijzigd door moederslink op 15 okt 2014 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Re: bomen overname verplicht stellen in huurcontract.

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt ofwel het juridisch loket (meestal eerste gesprek gratis) ofwel de huurcommissie inschakelen. Of beiden. Maar eerlijk gezegd denk ik dat je zoon weinig kans maakt. Hij heeft getekend voor de bomen, dus hij is er nu ook verantwoordelijk voor. Maar proberen kan altijd.

Dat de wbv de bomen weg wil hebben zou kunnen komen doordat ze niet goed onderhouden zijn/te groot worden/te oud worden. Dan kan het in de toekomst gevaar opleveren, en dat hebben ze liever niet.

Je kunt ook proberen, als het een beetje fatsoenlijk hout is, de bomen zonder kosten voor je zoon weg te laten halen door iemand die het hout als brandhout kan/wil gebruiken.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Het huurcontract is ondertekend en dus is uw zoon ook verantwoordelijk voor de kosten van de overgenomen zaken e.d.
Maar ik snap wel een beetje van dat "door de strot duwen" van die overname. Er staat gewoon een regel in het huurcontract dat je bepaalde zaken moet overnemen. Je hoeft dat huurcontract niet te ondertekenen , maar je hebt dan ook niet dat huurhuis.

Bij mij liggen er plavuizen aangelegd in de keuken en hal door vorige bewoner. Moest ik overnemen volgens huurcontract. Als mijn tegeltjes kapot zouden gaan moest ik dus zelf voor nieuwe zorgen. Dat vond/vind ik prima. Maar de kans bestaat dus ook dat als ik ga verhuizen over een aantal jaar , de WBV dan zegt dat ik de tegels moet gaan weghakken en de boel egaliseren bij vertek. Of daar iemand voor moet huren.

moederslink

@wa de WBV wil ze weg hebben omdat vaak veel mensen klagen over bomen (zie rijdende rechter), maar mijn zoon woont niet ergens op de bg van een 10 hoog flatgebouw , zodat ze er op 3 hoog ook nog last van zouden kunnen hebben....de buren hebben wel last vd blaadjes ---zucht---
Het zijn prachtige bomen , heel veel vogels , ik denk wel dat ze , mogelijk, ook over een aantal jaar te hoog kunnen worden , maar eerlijk gezegd denk ik zelf dat het gros vd huurders geen bomen wil!
En dan is het huis onverhuurbaar.....zegt de WBV .....ze willen er gewoon niet mee zitten.
Een huurderscommissie zou nog een optie zijn.
En anders idd zelf kappen mbv een liefhebber die het hout kan gebruiken , maar eerlijk gezegd denk ik niet dat je daar " een gek voor krijgt ".
Zelf heb ik ooit een 1 jr oude massief houten vloer er uit moeten trekken op last vd WBV , toen ik er uit ging, stad en land had ik afgebeld naar houthandelaren/ liefhebbers----nobody! Dus de vloer moest er uit ! Doodzonde!
@langste adem , ja met plavuizen idem dito vrees ik.
Waardeloos

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Bomen weghalen, maar op welke grond? Een boom mag niet zomaar weg gehaald worden en bovendien, wat wordt er bedoelt met overname bomen in het contract. Daarvoor zouden we het contract moeten zien.

witte angora

Ik denk inderdaad dat er sowieso een vergunning nodig is. Hoe oud zijn de bomen?

Je zou kunnen proberen (weet niet of dat werkt) dat je zoon toen getekend heeft als leek zijnde die helemaal geen verstand van bomen heeft, terwijl je van een wbv mag verwachten dat die voldoende kennis heeft om te weten dat grote bomen helemaal niet in de tuin van een sociale huurwoning horen te staan omdat je opeenvolgende huurders nu eenmaal niet met de onderhoudskosten op kunt zadelen.

Die bomen hadden niet ter overname aangeboden moeten worden, die hadden indertijd zonder discussie direct gekapt moeten worden.
Laatst gewijzigd door witte angora op 14 okt 2014 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Vergunning gaat TS echt niet zomaar krijgen. Bomenmoord is bijna net zo erg als echte moord tegenwoordig. Er moet groot gevaar zijn (omvallen) om zoveel bomen in eens te mogen kappen.

witte angora

Maar als er geen vergunning komt mag er ook niet gekapt worden. En als er niet gekapt mag worden, dan is dat ook einde oefening voor de claim van de wbv. Hadden ze de bomen maar door de vorige huurder weg moeten laten halen.

Maar: we hebben het hier over bomen, maar zijn het ook wel bomen, of zijn het gewoon flinke struiken, dat kan ook nog.

moederslink

Hoe oud de bomen zijn weet ik niet echt , een jaar of 15-20?
In het contract stond oa overname : buitenlamp(en) - vloerbedekking trap- en met de hand erbij gekrabbeld + bomen ! ( met uitroepteken idd)
Op last vd WBV moeten ze dus bij vertrek er helemaal uit! Er mag nog geen stronk blijven staan.
Moet de WBV hier een vergunning voor aanvragen omdat dit perceel incl bomen van hen is ?
Hoe zit dat precies dan?
Het zijn goed gewortelde stevige bomen , vormen geen gevaar vooralsnog denk ik , tja tenzij er een orkaan of tornado komt......haha.
Wij vinden bomen zomaar kappen ook dood-en doodzonde.....

Mijn zoon wilde al beginnen met zo nu en dan een boom zelf kappen.
De buren zullen ws niet klagen of stampij maken dat het eea zonder vergunning zou gebeuren , die zijn ws blij!
Dus we kunnen vragen ad WBV of zij ons hiervoor een vergunning kunnen laten zien?!

witte angora

Je kunt aan de gemeente vragen of er een vergunning nodig is. Maar een vergunningsplicht op zich ontslaat je zoon nog niet van de verplichting ze te kappen.

Waar het om gaat is: kon je zoon de gevolgen van de overname van de bomen overzien of niet. Als er een vergunning nodig is, dan gaat het om bomen die mijns inziens doorgaans niet in de tuin van een sociale huurwoning horen te staan. Dan hadden ze nooit ter overname aangeboden mogen worden, dan moesten ze gelijk gekapt worden.

moederslink

Goed , dus sowieso dus nd gemeente gaan en hierover uitsluitsel krijgen.
De vorige bewoners hebben ws deze bomen gezet , maar gingen verhuizen ne seniorenapp.
@wa dus de WBV had ze moeten kappen voor ze de woning ad volgende bewoner aanboden?
Maar je kapt toch niet zomaar gezonde bomen? Of ben ik nou gek?

witte angora

Naar mijn mening hadden ze indertijd verwijderd moeten worden. En nee, je kapt niet zomaar gezonde bomen, maar dit is niet 'zomaar'. Dit heeft een reden.

moederslink

Welke reden in Godsnaam? Om " gezeur " eventueel v volgende bewoners te voorkomen??
Gezeur over blaadjes? Ik ga er van uit dat iemand juist vanwege die mooie bomen zo.n huis wil huren , net als mijn zoon , heel belangrijk hoor , wat meer groen in de wijk .
Je zegt dus : de WBV had ze zelf al moeten kappen , maar ik vraag me serieus af met welke reden je mooie bomen moet kappen

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Of er een vergunning vereist is ligt geheel aan de situatie. Dit is geen landelijk beleid maar gemeentelijk beleid. Daarnaast is het belangrijk of dit een huurwoning betreft binnen of buiten de bebouwde kom.

https://www.juridischloket.nl/wonen/bur ... ergunning/

moederslink

Het betreft een woning binnen de bebouwde kom , maar het is een vrij kleine gemeente.

moederslink

@wa nog even , ik weet niet of mijn zoon de " gevolgen " heeft kunnen overzien , hij was denk ik in de veronderstelling hier nog jaren en jaren te zullen blijven wonen en als je zelf oud wordt kun je geen bomen meer zelf kappen , toch? Dat weet ik dus niet of hij heeft gedacht het zal niet zo.n vaart lopen , er komen vast wel weer nw huurders die de bomen willen overnemen , misschien naïef , misschien?

@berndv ik heb je bijlage gelezen, thanks

witte angora

moederslink schreef:Welke reden in Godsnaam? Om " gezeur " eventueel v volgende bewoners te voorkomen??
Gezeur over blaadjes? Ik ga er van uit dat iemand juist vanwege die mooie bomen zo.n huis wil huren , net als mijn zoon , heel belangrijk hoor , wat meer groen in de wijk .
Je zegt dus : de WBV had ze zelf al moeten kappen , maar ik vraag me serieus af met welke reden je mooie bomen moet kappen
Over die reden moet je niet met mij in discussie, maar met de wbv.

moederslink

Ja natuurlijk snap ik ook ....gaan we zeker ook doen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:hij was denk ik in de veronderstelling hier nog jaren en jaren te zullen blijven wonen en als je zelf oud wordt kun je geen bomen meer zelf kappen , toch?
Je bent nooit te oud om de hovenier te betalen.

Mogelijk kon wbv kosten niet op vorige bewoner verhalen, en heeft zo de zwarte piet door geschoven

moederslink

Dat zou ook kunnen.
Misschien kan hij idd de hovenier ook niet betalen tegen die tijd?

Gesloten