BSGW Gemeentebelasting na emigratie buitenland

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
jeanne-veghel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

BSGW Gemeentebelasting na emigratie buitenland

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Mogelijk kan iemand hier op antwoorden op het forum, want na vele weken vragen aan BSGW kom ik gewoon niet verder.
Eind maart 2024 ben ik uitgeschreven in mijn gemeente en geëmigreerd naar Curaçao. De aanslag 2024 bedroeg
587,45 euro ( huurhuis ) en ik betaalde in termijnen van 58,75 euro per maand (10 maanden)
Dus ik had 2 termijnen betaald tot mijn vertrek t.w. 117,50 en ik heb vermindering gevraagd, omdat ik niet het gehele jaar daar heb gewoond, maar 3 maanden.
Ik krijg geen nieuwe beschikking, maar als antwoord per mail dat ik 177 euro vermindering heb gehad en dat ik nog
292 euro moet betalen.
Rekensom 117,50 betaald openstaand 292 = 409,50 euro voor 3 maanden, terwijl voor het hele jaar de rekening
587,45 euro was.

Het betrof een huurhuis en ik snap niet dat ik in 3 maanden bijna evenveel moet betalen als dat ik er het hele jaar zou hebben gewoond. Fatsoenlijke uitleg of herziene beschikking nog niet gehad.

Misschien weet iemand hier op het forum hoe dat werkt als je gaat emigreren en het betreft een huurwoning.

ZeerPrivé
Berichten: 5695
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50
Beste antwoord
Gekozen door jeanne-veghel

Re: BSGW Gemeentebelasting na emigratie buitenland

door ZeerPrivé » 22 mei 2024 17:31

jeanne-veghel schreef:
22 mei 2024 17:29
Maasgouw
Ik ga even kijken of ik daar wat kan vinden. Edit: niets te vinden.

Ik vind wel wat info over emigreren op deze site https://www.bwbrabant.nl/bwb/veelgestel ... tenland-ga

Wat moet ik doen als ik voor een lange tijd naar het buitenland ga?

Geef dit door aan de gemeente waar u ingeschreven staat. U krijgt dan een verminderingsnota voor de rioolbelasting, afvalstoffenheffing en zuiveringsheffing. U betaalt dan geen belasting voor de maanden dat u niet meer in Nederland woont in dat jaar. U krijgt deze verminderingsnota binnen 6 weken nadat uw gemeente uw verhuizing verwerkt heeft.

****

Of het per gemeente kan verschillen, weet ik eigenlijk niet.
Lady1234
Berichten: 27310
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BSGW Gemeentebelasting na emigratie buitenland

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Sommige onderdelen van die aanslag worden verlaagd als je daar niet het hele jaar woont.

Andere delen moet je het hele jaar betalen, omdat je per 1-1-24 inwoner was.

Maar u zult dat ongetwijfeld op hun site kunnen nalezen.

jeanne-veghel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: BSGW Gemeentebelasting na emigratie buitenland

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Dan zal ik nog eens kijken. Danku!

ZeerPrivé
Berichten: 5695
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: BSGW Gemeentebelasting na emigratie buitenland

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

jeanne-veghel schreef:
22 mei 2024 17:09
Dan zal ik nog eens kijken. Danku!
Is hier te vinden https://bsgw.nl/nl/veel-gestelde-vragen ... verhuizing

Verder staat er ook altijd wel informatie hierover op de site van de betreffende gemeente.

jeanne-veghel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: BSGW Gemeentebelasting na emigratie buitenland

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Er staat niets over verhuizen naar het buitenland alleen binnen Nederland. Ik lees net dat men geen belasting meer betaald voor de maanden dat ik niet meer in Nederland woon. T.W rioolbelasting, afvalstoffenheffing en zuiveringsheffing. Dus het klopt gewoon niet wat ze doen en tot nu toe heb ik alleen de mail ontvangen waarin staat dat de aanslag met 177 euro is verminderd en ik wil gewoon weten hoe ze dat hebben berekend.

ZeerPrivé
Berichten: 5695
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: BSGW Gemeentebelasting na emigratie buitenland

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

In welke gemeente woonde je in Nederland?

jeanne-veghel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: BSGW Gemeentebelasting na emigratie buitenland

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Maasgouw

ZeerPrivé
Berichten: 5695
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: BSGW Gemeentebelasting na emigratie buitenland

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

jeanne-veghel schreef:
22 mei 2024 17:29
Maasgouw
Ik ga even kijken of ik daar wat kan vinden. Edit: niets te vinden.

Ik vind wel wat info over emigreren op deze site https://www.bwbrabant.nl/bwb/veelgestel ... tenland-ga

Wat moet ik doen als ik voor een lange tijd naar het buitenland ga?

Geef dit door aan de gemeente waar u ingeschreven staat. U krijgt dan een verminderingsnota voor de rioolbelasting, afvalstoffenheffing en zuiveringsheffing. U betaalt dan geen belasting voor de maanden dat u niet meer in Nederland woont in dat jaar. U krijgt deze verminderingsnota binnen 6 weken nadat uw gemeente uw verhuizing verwerkt heeft.

****

Of het per gemeente kan verschillen, weet ik eigenlijk niet.

jeanne-veghel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: BSGW Gemeentebelasting na emigratie buitenland

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Dank u wel voor de moeite, maar het klopt denk ik wat u schrijft. Ik heb berekend dat ik totaal voor 3 maanden 134,36 zou moeten betalen en 50 euro totaal voor het ledigen container restafval. Dat is 2023 tot aan mijn vertrek.
Dat is niet de 408 euro die ze me nu berekenen.

jeanne-veghel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: BSGW Gemeentebelasting na emigratie buitenland

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Het zou 184,36 euro moeten zijn

jeanne-veghel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: BSGW Gemeentebelasting na emigratie buitenland

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Ik heb net via mijnbsgw een klacht ingediend en ik heb ze al verschillende keren om de nieuwe beschikking gevraagd, maar dan krijg ik een mail dat ik buiten wat ik al heb betaald nog 292 euro moet betalen. Dat komt dan op 409,50meuro voor 3 maanden. Jaarnota was 587,45 euro. Het klopt echt niet en ik kan het niet nakijken, omdat ik geen herziene beschikking krijg blijkbaar. Ik moet ze geloven op hun woord.

Lady1234
Berichten: 27310
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BSGW Gemeentebelasting na emigratie buitenland

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar op die beschikking moet toch staan welke belasting verlaagd wordt en welke niet. Klacht indienen heeft geen zin. Als u het er niet mee eens bent, kunt u een bezwaar indienen.

jeanne-veghel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: BSGW Gemeentebelasting na emigratie buitenland

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Dat is het juist, want ik kan het niet nakijken. Ik heb alleen een mail dat het bedrag is verlaagd en dat er nu een bedrag openstaat van 292,00 euro. Hoe is dat dan opgebouwd? Ik wil een nieuwe beschikking waaruit ik kan opmaken hoe de berekening is gedaan en geen mail met een bedrag waar ik niets mee kan.

Lady1234
Berichten: 27310
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BSGW Gemeentebelasting na emigratie buitenland

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Staat die beschikking niet in uw berichtenbox?

jeanne-veghel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: BSGW Gemeentebelasting na emigratie buitenland

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

helaas niets in de berichtenbox alleen een mail gehad waar ik niets mee kan.

Lapsang
Berichten: 132
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: BSGW Gemeentebelasting na emigratie buitenland

Ongelezen bericht door Lapsang »

De BsGW is een samenwerking van gemeenten. Zoek iemand in uw gemeente die hierover aanspreekbaar is, zoals bijvoorbeeld een gemeenteraadslid. Ik heb zelf ook ooit contact opgenomen met de BsGW en heb daar allesbehalve goede herinneringen aan.

the_hurricane
Berichten: 165
Lid geworden op: 25 mei 2011 21:55

Re: BSGW Gemeentebelasting na emigratie buitenland

Ongelezen bericht door the_hurricane »

Het is lastig om te bepalen wat je uiteindelijk moet betalen aangezien ik niet weer hoe de aanslag is opgebouwd. Maar heb toch even een paar verordeningen erbij gepakt en volgens mij is die vermindering voor de zuiveringsheffing en rioolheffing geweest. Watersysteemheffing ingezetenen krijg je geen vermindering van omdat je daar op 1 januari woonachtig was. Kan het zo zijn dat op deze aanslag ook de ledigingen van 2023 staan? Als dat het geval is dan krijg je daar natuurlijk ook geen vermindering van. Dan zou er alleen nog een vermindering voor de afvalstoffenheffing moeten komen.

jeanne-veghel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: BSGW Gemeentebelasting na emigratie buitenland

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Mogelijk heeft u gelijk en er zit voor een bedrag van 35 euro ledigingen 2023 in en in 2024 2x = 14 euro.
Ik had gelezen dat voor de rest men betaald voor de maanden dat je er hebt gewoond en dat zijn 3 maanden.
Ik ga het straks nakijken. Dank u wel.

jeanne-veghel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: BSGW Gemeentebelasting na emigratie buitenland

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Ik krijg net een mail dat het echt klopt de vermindering van 177 euro, maar krijg geen herziene beschikking.
Dus de klant moet gewoon aannemen dat het klopt wat ze schrijven, terwijl ik oprecht dacht dat je recht had op een herziene beschikking zodat je kan nakijken hoe de nieuwe berekening in elkaar zit.
Ik ben hier nu al een aantal weken mee bezig en zal het maar betalen, omdat ze niet van plan zijn een nieuwe beschikking te sturen en het kost me gewoon teveel energie. Netjes is anders van het BSGW, want ik weet dat het wel kan. Toen mijn partner overleed ging ik van een 2 persoonshuishouden naar 1 persoons en daar stuurden ze me wel een herziene beschikking over een paar jaar geleden en dat ging blijkbaar automatisch, want ik had er niet om gevraagd toen.

Moneyman
Berichten: 30362
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BSGW Gemeentebelasting na emigratie buitenland

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je kunt altijd nog een klacht indienen bij de Ombudsman. Staat er in die mail wel een onderbouwing of berekening? Uiteindelijk gaat het erom dat je weet wat de resterende opbouw is, maar dat hoeft niet perse in de vorm van een herziene beschikking.

Plaats reactie