Catawiki oplichters!
Catawiki oplichters!
Catawiki pretendeert expertonderzoek bij de verkoop van een object. Niets is daarvan waar. Ik ben in handen gevallen van een malafide verkoper en catawiki doet alsof zijn neus bloedt en seponeert doodleuk de klacht . Oplichters zijn het . Doe nooit zaken met hen!
Re: Catawiki oplichters!
Tsja.... je bent niet bepaald de eerste die dit roept.
overige-producten-f40/catawiki-t201147.html
webwinkels-f69/catawiki-benadeelt-koper ... 01595.html
oplichting-f163/pas-op-voor-catawiki-t202373.html
oplichting-f163/verwacht-niets-van-cata ... 03246.html
enz
overige-producten-f40/catawiki-t201147.html
webwinkels-f69/catawiki-benadeelt-koper ... 01595.html
oplichting-f163/pas-op-voor-catawiki-t202373.html
oplichting-f163/verwacht-niets-van-cata ... 03246.html
enz
Bram Bonnewel
vindt dit leuk
-
witte angora
Moneyman was me voor, bericht dus maar verwijderd...
Uit de OP wordt nu niet echt duidelijk wat er aan de hand is, laat staan dat er sprake is van oplichting vanuit Catawiki. Wat meer duiding zou handig zijn. Sinds Catawiki een platform is, ga je überhaupt een overeenkomt aan met Catawiki voor het kopen van objecten, of heb je die overeenkomst met de verkoper? Als er dan immers al sprake is van oplichting, waar in de OP nog niets van blijkt, zou de verkoper in zo'n geval de oplichter zijn en niet Catawiki.
-
Consumenneke
Het platform-excuus wordt wel erg makkelijk gebruikt. Vergelijk het met de Zwarte Markt. De zaaleigenaar die verkoop mogelijk maakt gaat niet volledig vrijuit. Een veiling waar zogenaamde experts hun gekwalificeerde mening geven, neemt toch ook enige verantwoordelijkheid.
Wat onze experts doen
Ingediende objecten virtueel beoordelen
Elke dag bieden verkopers duizenden objecten aan. Onze 240+ experts beoordelen en selecteren alleen de beste objecten voor de veiling.
Verkopers ondersteunen bij het presenteren van hun object
Experts volgen strikte richtlijnen om ervoor te zorgen dat de objecten die ze selecteren alle noodzakelijke details bevatten.
Ik lees geen excuus, ik lees een vraag. En een hele relevante vraag ook nog, want zonder het antwoord op die vraag weet TS niet op wie hij zijn pijlen moet richten.
Afhankelijk van wat nu precies het probleem is, kan zowel de verkoper als Catawiki aan te spreken zijn. Maar dan moet TS wel even iets beter zijn best doen als het om het geven van informatie gaat.
-
J. Deltoer
Volgens mij is het meer als voldoende duidelijk:
Dan maakt het verder niet uit of je het kneusje van de week hebt gekocht of een knol voor een citroen.
Natuurlijk is dat niet voldoende duidelijk om concreet te adviseren. En al helemaal niet als je Catawiki zelf aan zou willen spreken.
Maar goed, TS komt hier ook slechts om achteraf zijn gal te spugen, en niet om advies. Ben dus benieuwd of er nog duidelijkheid gegeven wordt.
Maar goed, TS komt hier ook slechts om achteraf zijn gal te spugen, en niet om advies. Ben dus benieuwd of er nog duidelijkheid gegeven wordt.
-
Consumenneke
Het gaat te snel, ik zie het al. Heel veel internetbedrijven wijzen aansprakelijkheid af, omdat ze slechts een platform zijn. Dat platform-excuus heeft tot veel jurisprudentie geleid, maar de laatste jaren schuift de verantwoordelijkheid toch weer stapje voor stapje terug naar degenen die 'gelegenheid bieden' zoals social media en marktplaatsen. Zorgplicht!Moneyman schreef: ↑27 jun 2025 12:18Ik lees geen excuus, ik lees een vraag. En een hele relevante vraag ook nog, want zonder het antwoord op die vraag weet TS niet op wie hij zijn pijlen moet richten.
Er zijn hier wellicht juristen die deze ontwikkeling volgen.
Die platform-discussie is uiteraard niets nieuws, maar speelt hier in dit topic helemaal nog niet. We weten immers alleen maar dat Catawiki een klacht heeft afgewezen.
Het lijkt me dus zinvoller om die discussie te parkeren tot TS met duidelijkheid komt, en tot die tijd niet al van alles bij te verzinnen.
Het lijkt me dus zinvoller om die discussie te parkeren tot TS met duidelijkheid komt, en tot die tijd niet al van alles bij te verzinnen.
-
Consumenneke
Het is geen discussie. Het was een vraag van Cro. En een hele relevante vraag ook nog eens, ze bevestigde een expert.
Klopt, Cro stelt een relevante en ontopic vraag. Jouw verhandeling over jurisprudentie over platforms die daarna volgt is totaal offtopic.Consumenneke schreef: ↑27 jun 2025 18:34Het is geen discussie. Het was een vraag van Cro. En een hele relevante vraag ook nog eens, ze bevestigde een expert.
De Catawiki experts bekijken virtueel het aangeboden product aan de hand van foto's en de info die de aanbieder verstrekt.
Catawiki raad ten zeerste aan om het gekochte voor het in ontvangst nemen te onderzoeken en als het gekochte niet overeenkomt met de gegeven foto's en info niet in ontvangst te nemen en ook direct te melden.
Als u het gekochte wel in ontvangst genomen heeft dan gaat Catawiki er van uit dat het gekochte aan uw wensen voldeed en is de koop definitief gesloten.
In uw geval voelt u zich door Catawiki opgelicht maar is het niet de aanbieder die Catawiki verkeerde informatie heeft verstrekt in de hoop meer geld te kunnen vangen.
Catawiki raad ten zeerste aan om het gekochte voor het in ontvangst nemen te onderzoeken en als het gekochte niet overeenkomt met de gegeven foto's en info niet in ontvangst te nemen en ook direct te melden.
Als u het gekochte wel in ontvangst genomen heeft dan gaat Catawiki er van uit dat het gekochte aan uw wensen voldeed en is de koop definitief gesloten.
In uw geval voelt u zich door Catawiki opgelicht maar is het niet de aanbieder die Catawiki verkeerde informatie heeft verstrekt in de hoop meer geld te kunnen vangen.
Laatst gewijzigd door Ron5300 op 28 jun 2025 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Consumenneke
Het was ook relevant. Een platform dat neutraal is, is geen partij. Een platform dat actief modereert of een rol speelt bij het aanprijzen van bv veilingproducten is wel partij. Speelt overal: bij Marktplaats, bij Facebook, bij fora zoals deze van Radar en dus ook bij Catawiki.
Aha, ik zie dat Ron5300 ook weer een geheel eigen oplossing bedacht heeft.
Je moet je aankoop in ontvangst nemen, goed onderzoeken en als het niet bevalt toch maar niet in ontvangst nemen. De postbode blijft wel een uurtje wachten tot je klaar bent....
Je kan ook lezen dat Catawiki kopers drie dagen gunt om vast te stellen of het geleverde product overeenkomt met het beschreven product.
Mijn reactie aangepast.Catawiki raad ten zeerste aan om het gekochte voor het in ontvangst nemen te onderzoeken en als het gekochte niet overeenkomt met de gegeven foto's en info niet in ontvangst te nemen en ook direct te melden.
Consumenneke
vindt dit leuk
Ter aanvulling een deel van de voorwaarden van in dit geval een sieraad.Disclaimer
Bij Catawiki streven we er altijd naar u de best mogelijke koopervaring te bieden. Onze experts beoordelen en selecteren elk object virtueel, conform onze richtlijnen voor het indienen van objecten. Hoewel we ons best doen om een gedetailleerde beschrijving en foto's van elk sieraad te leveren, kunnen er afwijkingen of onnauwkeurigheden optreden.
Het is uw verantwoordelijkheid om alle verstrekte informatie over een object, inclusief de staat en de beschrijving, te controleren voordat u besluit het te kopen. Verkopers zijn verantwoordelijk voor de verstrekte informatie, foto's en beschrijving, inclusief de kwaliteit,
-
J. Deltoer
Groot opvoeren dat EXPERTS de waar controleren en in de kleine letters vermelden dat ondanks de bevindingen van EXPERTS e.e.a. volledig je eigen risico is dan is dat gewoon misleiding. Dan pruts je zo maar wat en wil je goeie sier maken met je zogenaamde experts, maar ga je alleen maar voor je eigen gewin op kosten van de klant. Ik kan me voorstellen dat een gedupeerde dat meer als misleiding vind, zelfs snap ik als de term oplichting gebezigd wordt.
Consumenneke
en Speedy123
vinden dit leuk
-
Arizonakid
Ik begeef me zelf al meer dan 40 jaar in een vrij lastig verzamelgebied qua waarde en originaliteit, en het enige wat ik zeker weet is dat veel experts op Catawiki of helemaal niet bestaan en gewoon een stockfoto zijn, of absoluut geen verstand van hun subject hebben.
Er komt zoveel duidelijke nep voorbij……
Moneyman
, J. Deltoer
en Speedy123
vinden dit leuk
-
J. Deltoer
Dit dus.Arizonakid schreef: ↑28 jun 2025 13:24Ik begeef me zelf al meer dan 40 jaar in een vrij lastig verzamelgebied qua waarde en originaliteit, en het enige wat ik zeker weet is dat veel experts op Catawiki of helemaal niet bestaan en gewoon een stockfoto zijn, of absoluut geen verstand van hun subject hebben.
De benaming experts is ook aan verval onderhevig. Te vaak worden zogenaamde experts erbij gehaald om jouw politieke mening van cachet te voorzien. De NOS, volkskrant en nupuntenel zijn daar heel goed in. Experts die juist een andere mening geven worden er natuurlijk nooit bij gehaald.
Als je die andere 'experts' wil zien gewoon OngehoordNL opzetten, al is het daar niets beter. Die 'experts' daar verkondigen ook genoeg onzin.J. Deltoer schreef: ↑28 jun 2025 14:11Dit dus.Arizonakid schreef: ↑28 jun 2025 13:24Ik begeef me zelf al meer dan 40 jaar in een vrij lastig verzamelgebied qua waarde en originaliteit, en het enige wat ik zeker weet is dat veel experts op Catawiki of helemaal niet bestaan en gewoon een stockfoto zijn, of absoluut geen verstand van hun subject hebben.
De benaming experts is ook aan verval onderhevig. Te vaak worden zogenaamde experts erbij gehaald om jouw politieke mening van cachet te voorzien. De NOS, volkskrant en nupuntenel zijn daar heel goed in. Experts die juist een andere mening geven worden er natuurlijk nooit bij gehaald.