LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Computersoftware belachelijk duur

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
hrdegrootnl

Computersoftware belachelijk duur

Ongelezen bericht door hrdegrootnl »

Hallo,

Ik kon geen forum vinden dat goed aansluit aan dit onderwerp, dus maar in Diversen.

Recent was ik een computer voor mijn moeder aan het inrichten, en zij wilde wel een Office versie hebben. In de Microsoft winkel blijkt een Office pakket met Outlook 379,= euro te kosten.

Tot mijn verbazing kwam ik hetzelfde pakket in de Amerikaanse winkel voor 279,99 Dollar! Met de huidige Euro-Dollar wisselkoers komt dat neer op ongeveer 200,= Euro.

Dezelfde ervaring had ik een tijdje geleden al met McAfee. Die hanteren ook een euro-dollar wisselkoers van tenminste een-op-een. Dat heb ik toen ook niet aangeschaft. Als je rondkijkt blijken ze het bijna allemaal te doen.

Waarom is ongeveer dezelfde computersoftware (alleen een vertaling, toch?) hier bijna twee keer zo duur als aan de andere kant van de oceaan?

Uiteindelijk heb ik gekozen voor het gratis Open Office en een ander mailprogramma. Er zijn misschien nog wel genoeg mensen in Europa bereid zo belachelijk veel aan Microsoft te betalen zodat zij hun beleid niet veranderen, maar ik hoop dat er toch meer weerstand tegen groeit.

trebelski

Re: Computersoftware belachelijk duur

Ongelezen bericht door trebelski »

Natuurlijk is voor de meeste particuliere gebruikers Open Office genoeg maar als je Microsofts Office wilt kun je veel goedkoper uit zijn. Hieronder bij het computercollectief voor €259.-/€329.- inclusief Outlook. Zonder Outlook is het nog veel goedkoper want dat is eigenlijk voor commercieel gebruik en heeft weinig meerwaarde voor een gewone gebruiker.
.comcol.nl/detail/70842.htm
Zonder Outlook voor €129,-
.comcol.nl/detail/70837.htm

Even www. voorzetten want reclame is niet toegestaan

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Net wat je aangeeft, het is niet het zelfde product, maar het is onder andere vertaald en er zitten nog wat taal-freubels bij. Dat kost natuurlijk geld. Zeker voor een klein taalgebied zoals het Nederlandse taalgebied kost dat per verkocht product relatief veel. En om te voorkomen dat iedereen dan maar de goedkope Engelse versie gaat kopen, verkopen ze die tegen de zelfde prijs.

Daar komt nog eens bij dat je over software in Nederland 19% btw moet betalen.

(En ik sluit me bij trebelski aan, dat voor 9 op de 10 mensen het gratis Outlook Express prima voldoet en je dus beter voor 129 euro de student en home editie kunt kopen. Of natuurlijk de gratis Open Office.)

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.

trebelski

Pindakaaspotje schreef: het is je eigen keus om het te kopen of niet, daarnaast zijn er ook alternatieven.
Helemaal mee eens, er zijn genoeg alternatieven. Kijk maar eens bij de ( vele nieuwe ) mogelijkheden die Open Office.org bied en dat gratis en legaal. Zelf heb ik al jaren Microsoft Office Professional Editie 2003NL De full versie en geen OEM en dus verhuist het steeds mee.Daar zit Outlook in maar gezien het toenmalige prijskaartje zou ik dat nu nooit meer kopen. Heb ook Open Office op de PC staan en soms vind ik dat nog prettiger werken al heeft het (nog?) geen vervanging voor Outlook.
http://nl.openoffice.org/nieuw-in-3.2.html

hrdegrootnl

Dank voor de reacties.

Bij computer collectief staan inderdaad goedkopere versies. Maar eerst maar eens kijken of Open Office bevalt, dan hoeft het niets extra te kosten.

Trouwens vind ik niet dat alleen de vertaling van een programma de reden mag zijn van zo'n groot prijsverschil. 19% btw is een betere verklaring, maar het verschil blijft hoog.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

hrdegrootnl schreef:Hallo,

Ik kon geen forum vinden dat goed aansluit aan dit onderwerp, dus maar in Diversen.

Recent was ik een computer voor mijn moeder aan het inrichten, en zij wilde wel een Office versie hebben. In de Microsoft winkel blijkt een Office pakket met Outlook 379,= euro te kosten.

Tot mijn verbazing kwam ik hetzelfde pakket in de Amerikaanse winkel voor 279,99 Dollar! Met de huidige Euro-Dollar wisselkoers komt dat neer op ongeveer 200,= Euro.

Dezelfde ervaring had ik een tijdje geleden al met McAfee. Die hanteren ook een euro-dollar wisselkoers van tenminste een-op-een. Dat heb ik toen ook niet aangeschaft. Als je rondkijkt blijken ze het bijna allemaal te doen.

Waarom is ongeveer dezelfde computersoftware (alleen een vertaling, toch?) hier bijna twee keer zo duur als aan de andere kant van de oceaan?

Uiteindelijk heb ik gekozen voor het gratis Open Office en een ander mailprogramma. Er zijn misschien nog wel genoeg mensen in Europa bereid zo belachelijk veel aan Microsoft te betalen zodat zij hun beleid niet veranderen, maar ik hoop dat er toch meer weerstand tegen groeit.

"Alleen een vertaling" Enig idee wat daar allemaal bij komt kijken voordat een NL versie geschikt is voor levering? Bovendien zijn we in Nederlander koploper qua maken van kopieen van software, dus de gemaakte kosten moeten over relatief weinig verkochte exemplaren worden terugverdient.

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur te installeren.
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.

hrdegrootnl

"Alleen een vertaling" Enig idee wat daar allemaal bij komt kijken voordat een NL versie geschikt is voor levering? Bovendien zijn we in Nederlander koploper qua maken van kopieen van software
Beetje zwakke argumenten.

Te vertalen teksten in software staan steeds vaker in een "resource lists", vertalers hoeven slechts die lijsten af te werken. Bijvoorbeeld Microsoft is met een update in staat zelfs de taal van Windows 7 aan te passen (alleen Ultimate, maar dat is denk ik een licentie kwestie).

Geen idee waar je je piraterij cijfers vandaan hebt, Nederland staat hier op plek 94: http://www.nationmaster.com/graph/cri_s ... iracy-rate

lostlovey

Ongelezen bericht door lostlovey »

hrdegrootnl schreef: Te vertalen teksten in software staan steeds vaker in een "resource lists", vertalers hoeven slechts die lijsten af te werken. Bijvoorbeeld Microsoft is met een update in staat zelfs de taal van Windows 7 aan te passen (alleen Ultimate, maar dat is denk ik een licentie kwestie).
UI-strings staan al heel lang in resourcebestanden en het is over het algemeen niet zomaar wat zinnetjes vertalen. Als localizer moet je regelmatig in de software duiken om een correcte vertaling te geven. Ook heb je te maken met standaarden waaraan je moet voldoen en soms met cultuurgebonden situaties. Als Microsoft een standaard aanpast, moet je dat ook doorvoeren in de desbetreffende taal en/of talen.

Maar ben het er wel mee eens dat vertaling geen reden voor het grote prijsverschil kan zijn, het bedrijf waar ik in de VS voor werkte, produceerde een softwareprogramma in meerdere talen maar alle taalversies hadden dezelfde prijs.

kweenie

hrdegrootnl schreef: Te vertalen teksten in software staan steeds vaker in een "resource lists", vertalers hoeven slechts die lijsten af te werken. Bijvoorbeeld Microsoft is met een update in staat zelfs de taal van Windows 7 aan te passen (alleen Ultimate, maar dat is denk ik een licentie kwestie).
In office zitten ook zaken als spelling- en grammaticacontroles. Die zijn niet aan het Nederlands aan te passen door 'even' een lijstje af te werken.

Ook werkt het afwerken van zo'n resource list niet altijd even goed. Dat zie je bij vertalingen van sommige freeware pakketten.

ronaldv2

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

Waarom stap je niet over op een variant van Linux?
1 - Gratis operating system
Ondersteund door de gehele wereld community en commerciele bedrijven

2 - Stukken stabieler dan Windows
3 - Je hoeft er niet iedere 4 jaar een nieuwe pc vor te kopen
4 - Kilo's aan gratis open source software inclusief
- Open Office (office pakket)
- Thunderbird (email client)

Het enige wat je mag loslaten is Windows(tm) en jezelf een beetje verdiepen in de werking van Linux. Uit ervaring kan ik zeggen... het is de moeite waard

Good luck met de switch

trudy81

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

ik zie het probleem van TS wel. Het verschil tussen landen ligt vaker in het belasting systeem dan in iets anders, daarom mag de VS vaak ook niet europa verkopen.

Toch, ongeacht het feit dat er goedkopere en soms gratis diensten beschikbaar zijn, vind ik het erg duur. Natuurlijk begrijp ik wel dat hier kosten mee gemoeid zijn maar programmatuur is niet echt goedkoop.

Dan kan iemand zeggen: nou dan stap je over, prima advies, zou ik meteen doen (mijn werkgever betaalt mijn software, dus ik blijf waar ik ben) Maar dat is niet voor iedereen even simpel. Zeker voor ouderen, die toch computers eigenlijk maar moeilijk vinden is een overstap niet iets simpels om te leren. (Mijn oma stuurt een e-mail en belt meteen om te vragen of je hem ontvangen hebt en vertelt meteen even wat ze in die e-mail geschreven heeft: "kind, ik schreef dat tante zus en zo dat en dat heeft: kun je dat zien???")

Natuurlijk heb ik wel door dat dit om een commercieel product gaat en geen publieke dienst, maar nog steeds vind ik de aanschaf erg duur.

Trudy

ronaldv2

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

trudy81 schreef:Hai,
ik zie het probleem van TS wel. Het verschil tussen landen ligt vaker in het belasting systeem dan in iets anders, daarom mag de VS vaak ook niet europa verkopen.
Das een waar woord.
Maar dat is niet voor iedereen even simpel. Zeker voor ouderen, die toch computers eigenlijk maar moeilijk vinden is een overstap niet iets simpels om te leren.
Helemaal mee eens, er is een generatie die niet grootgebracht is met computers. Gelukkig hebben zij meestal kinderen (of "computerkennissen") die dit wel voor hen zouden kunnen doen.
Natuurlijk heb ik wel door dat dit om een commercieel product gaat en geen publieke dienst, maar nog steeds vind ik de aanschaf erg duur.
Lang leven de monopolie positie van ome bill uit redmond

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

ronaldv2 schreef: Lang leven de monopolie positie van ome bill uit redmond
Heeft daar niets mee te maken.

Ook Apple, Adobe, Autodesk etc. zijn kostbare pakketten.
MS is niet de enige leverancier met (zeer) hoge prijzen.

jlthkoch

Ongelezen bericht door jlthkoch »

hrdegrootnl schreef: Uiteindelijk heb ik gekozen voor het gratis Open Office en een ander mailprogramma.
Is OpenOffice gratis dan? Toen ik het installeerde moest ik een sms sturen, waarna na drie sms-jes ik pas de activatiecode kreeg. (Ik dacht iets van 1,50 pob)

kweenie

(We dwalen nu wel weer af van het eigenlijke onderwerp, maar toch maar even een reactie.)

Waarschijnlijk heb je je openoffice niet op de juiste plek gehaald/gedownload. OpenOffice kun je gratis krijgen, maar er zijn vast sites/bedrijven die voor zaken er omheen geld vragen. Net als dat Linux in principe gratis is, maar dat je voor bepaalde versies of voor de dvd's wel moet betalen.

Via OpenOffice.org kun je openoffice gratis downloaden. Ook de Nederlandstalige versie. Het installeren gaat met enkele muisklikken en gebeurt sneller dan het installeren van MS office. Ook zijn de verschillen tussen MS Office en OpenOffice klein, en zeker stukken kleiner dan de verschillen tussen twee opeenvolgende versies van MS Office.

Voor normaal huis, tuin en keukengebruik zijn er daarom geen goede rationele argumenten om niet de keuze voor OpenOffice te maken, behalve dan koudwatervrees. Alleen als je wat complexere dingen moet doen, zoals bijvoorbeeld complexe MS macro's gebruiken van iemand anders, dan kan het zijn dat je toch MS Office nodig hebt. Maar 9 op de 10 thuisgebruikers zullen daar niet mee te maken hebben.

(Ik zou dan trouwens wel gewoon bij Windows blijven en niet voor Linux kiezen, omdat de verschillen tussen Linux en Windows wel groter zijn.)

trebelski

Open Office nl. is geheel gratis en je hoeft geen sms.jes of iets dergelijks te sturen. Onder de link, kies voor Windows NL (als je dat gebruikt natuurlijk) en kijk of Java Runtime op je computer staat. Kijk anders iets verder naar beneden waar je het inclusief JRT kunt downloaden.Je kunt het gewoon samen met Microsofts Office gebruiken, Je werk is uitwisselbaar en dat werkt prima.
Bv Tekstdocument=Word
Werkblad=Exel
Presentatie=Powerpoint enz.

http://nl.openoffice.org/downloaden.html

jlthkoch

Ongelezen bericht door jlthkoch »

OK, bedankt allebei.... dan had ik het dus op de verkeerde plek gedownload de vorige keer, want het kostte me toen een paar euro.

Ik heb het inmiddels (daar) gedownload, want een tijdje geleden heb ik mijn systeem opnieuw geinstalleerd en OOO nog niet terug geplaatst.

(offtopic: Ja, ik gebruik Windows -jammer genoeg- maar ben meer fan van Apple)

trebelski

jlthkoch schreef:OK, bedankt allebei.... dan had ik het dus op de verkeerde plek gedownload de vorige keer, want het kostte me toen een paar euro.
Dat komt omdat het een opensource is en (bijna) iedereen het dus mag aanbieden maar geen geld voor vragen. Op sommige websites probeert men dat te omzeilen door het trucje met de sms,jes waardoor er toch aan verdient word.Succes verder. :wink:

Gesloten