Laatst had ik met mijn collega's een discussie over onze bereikbaarheid voor klanten. Klanten kunnen ons telefonisch bereiken of per e-mail. Natuurlijk is contact opnemen via e-mail heel makkelijk voor klantenservice- en supportmedewerkers. E-mails kunnen ten slotte één voor één doorgewerkt worden, je hebt wat langer de tijd om wat dingen uit te zoeken en je kunt een e-mail ook heel snel en simpel bij de juiste persoon neerleggen. Ook voor de klant leek e-mail ons veruit de gemakkelijkste manier van contact opnemen. Geen wachttijden als het heel druk is, een mailtje kan verstuurd worden wanneer zij dat willen en de vraag kan veel beter en specifieker geformuleerd worden.
Toch heb ik het idee dat veel mensen ondanks al deze voordelen liever de telefoon oppakken in plaats van via e-mail contact op te nemen. En ik ben daarom ook wel benieuwd hoe dit bij de forumbezoekers is. De vraag is dan ook:
Hoe nemen jullie het liefste contact op met bedrijven? Via telefoon of e-mail?
Ik ben ook benieuwd naar wat jullie de voordelen en nadelen van beide manieren vinden en wat jullie ervaringen hiermee zijn bij andere bedrijven. Hebben deze ervaringen ook invloed op je keuze voor een bepaald communicatiemiddel bij nieuwe bedrijven waarmee je zaken doet?
Hoe denken jullie hierover?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Contact met bedrijven: via telefoon of via e-mail?
-
Moppentappers
Re: Contact met bedrijven: via telefoon of via e-mail?
telefonisch vind ik zeer prettig, vooral omdat ik toch enige duidelijkheid heb over wanneer ik me antwoord krijg
bij e-mail weet ik niet wanneer ik een antwoord krijg
en ik kan direct handelen, in het geval van een mankement kan ik de mogelijke oplossing uitproberen en kan de support medewerker je daarin begeleiden met eventuele kleine vragen
vragen die geen urgentie hebben en een simpel antwoord hebben stel ik wel regelmatig per e-mail
bij e-mail weet ik niet wanneer ik een antwoord krijg
en ik kan direct handelen, in het geval van een mankement kan ik de mogelijke oplossing uitproberen en kan de support medewerker je daarin begeleiden met eventuele kleine vragen
vragen die geen urgentie hebben en een simpel antwoord hebben stel ik wel regelmatig per e-mail
Dat is maar net hoe je het bekijkt. Meestal krijg je een standaard antwoord of ze lezen niet goed wat je schrijft.E-mails kunnen ten slotte één voor één doorgewerkt worden, je hebt wat langer de tijd om wat dingen uit te zoeken en je kunt een e-mail ook heel snel en simpel bij de juiste persoon neerleggen.
Klantenservice....dieper kun je niet wegzakken zeggen wij altijd.
Mail! 10 Keer liever mail dan telefoon, ik heb een hekel aan telefoon. Mail kan ik op mijn gemak schrijven op een moment dat het mij uitkomt en je kunt ook duidelijk de diverse punten die je wilt aanstippen opschrijven.
En zeker als ze contact met jou willen opnemen, dan moeten ze dat maar per mail doen. Bellen komt mij nooit goed uit. Overdag ben ik aan het werk en wil ik niet met privé zaken worden gestoord en als ik 's middags thuis kom heb ik mijn handen vol aan kinderen, eten etc. en wil ik dus ook niet gestoord worden. Tegen de tijd dat het 'spitsuur' voorbij is, is de avond ook al weer redelijk ver en heb ik sowieso geen zin om zulk soort telefoontjes te ontvangen.
Als ik op zoek ben naar een bepaald soort bedrijf en ik wil informatie hebben, dan valt voor mij een bedrijf dat alleen telefonisch te benaderen dus ook meteen af. Helaas voor hun, maar daar gaat dan een potentiële klant naar de concurrent.
En zeker als ze contact met jou willen opnemen, dan moeten ze dat maar per mail doen. Bellen komt mij nooit goed uit. Overdag ben ik aan het werk en wil ik niet met privé zaken worden gestoord en als ik 's middags thuis kom heb ik mijn handen vol aan kinderen, eten etc. en wil ik dus ook niet gestoord worden. Tegen de tijd dat het 'spitsuur' voorbij is, is de avond ook al weer redelijk ver en heb ik sowieso geen zin om zulk soort telefoontjes te ontvangen.
Als ik op zoek ben naar een bepaald soort bedrijf en ik wil informatie hebben, dan valt voor mij een bedrijf dat alleen telefonisch te benaderen dus ook meteen af. Helaas voor hun, maar daar gaat dan een potentiële klant naar de concurrent.