LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De zin of onzin van de zomer- en wintertijd

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

De zin of onzin van de zomer- en wintertijd

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik wil even iets kwijt :
vannacht gaat de wintertijd ( onze eigen oorspronkelijke tijd ) weer in..... ( klok 1 uur terug ) .
Sinds 1977 is de zomertijd ingevoerd dus al 40 jaar zitten we met dit fenomeen.
Ik begreep de achterliggende gedachte heus wel --- energiebesparing en horeca en meer profijt van het daglicht etc etc.
Ben ik nu de enige die er toch wat moeite mee heeft , ook al went het wel weer ?
Er blijkt uit onderzoek dat er ook meer verkeersslachtoffers te betreuren zijn na het gedraai aan de klok.
Het wordt nu eerder donker , mensen rijden in het donker naar hun werk en van hun werk weer terug in het donker .
Het bioritme wordt ook verstoord en er hebben toch veel mensen last van , de een meer dan de ander misschien.
Helaas krijgen we in Europa wat dat betreft niet alle neuzen dezelfde kant op, het boeit schijnbaar ook niet zoveel.
( NB ◆ op bv Ijsland doen ze er niet aan , scheelt toch zo.n 2 uur in de zomer en dat in Europa en dat voelt erg vreemd als je op vakantie naar Ijsland gaat)
Graag jullie mening .
Bvd.

witte angora
Berichten: 30837
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De zin of onzin van de zomer- en wintertijd

Ongelezen bericht door witte angora »

Qua energiebesparing stelt het niet zoveel voor. In de winter sta je in het donker op en voordat je vanaf je werk naar huis gaat is het ook al donker. In de zomer is het om 5 uur 's ochtends al licht, en dat gaat door tot een uur of 12. Die paar Led-lampen die dan nog moeten branden, dat maakt het verschil toch ook niet meer. Maar ondertussen moet er wel heel wat werk (en dat kost dus geld) verzet worden om alle klokken weer op tijd te laten lopen.

En inderdaad, ik heb hier ook een verzameling klokken, een stuk of 6 lopen er permanent (plus mijn horloge) dan moet dus nu allemaal een uur terug, oftewel: 11 uur vooruit. Of een uur laten staan, en dan alsnog op de juiste tijd moeten zetten. Wordt je niet blij van nee.

Van mij mag die flauwekul afgeschaft worden. Al 40 jaar.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De zin of onzin van de zomer- en wintertijd

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Veertig jaar geleden was er nog weinig bekend over onze biologische klok ... dus aanpassen aan de wetenschappelijke kennis.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De zin of onzin van de zomer- en wintertijd

Ongelezen bericht door moederslink »

hänschen klein schreef:Veertig jaar geleden was er nog weinig bekend over onze biologische klok ... dus aanpassen aan de wetenschappelijke kennis.
Ja en waarom wordt dat dan niet gedaan? Wat is de " winst " de komende 5 maanden voor onze biologische klok ?
In de nacht van 24 / 25 maart 2018 gaat de zomertijd weer in en dat duurt dan weer 7 maanden .
Een tijd gedurende het hele jaar , het liefst de zomertijd , biedt m.i. in alle opzichten voordelen en dan ben je van dit gedoe af.
Waarom kunnen wij dit als Nederland niet gewoon doen?
Laatst gewijzigd door moederslink op 28 okt 2017 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: De zin of onzin van de zomer- en wintertijd

Ongelezen bericht door scontra »

moederslink schreef:Ik wil even iets kwijt :
vannacht gaat de wintertijd ( onze eigen oorspronkelijke tijd ) weer in..... ( klok 1 uur terug ) .
Sinds 1977 is de zomertijd ingevoerd dus al 40 jaar zitten we met dit fenomeen.
Ik begreep de achterliggende gedachte heus wel --- energiebesparing en horeca en meer profijt van het daglicht etc etc.
Ben ik nu de enige die er toch wat moeite mee heeft , ook al went het wel weer ?
Er blijkt uit onderzoek dat er ook meer verkeersslachtoffers te betreuren zijn na het gedraai aan de klok.
Het wordt nu eerder donker , mensen rijden in het donker naar hun werk en van hun werk weer terug in het donker .
Het bioritme wordt ook verstoord en er hebben toch veel mensen last van , de een meer dan de ander misschien.
Helaas krijgen we in Europa wat dat betreft niet alle neuzen dezelfde kant op, het boeit schijnbaar ook niet zoveel.
( NB ◆ op bv Ijsland doen ze er niet aan , scheelt toch zo.n 2 uur in de zomer en dat in Europa en dat voelt erg vreemd als je op vakantie naar Ijsland gaat)
Graag jullie mening .
Bvd.
Met de reguliere tijd (wintertijd) is het s'morgens een uurtje eerder licht en s'avonds een uurtje eerder donker.
Het verstoren van het bioritme begrijp ik niet zo erg, aangezien dit alleen maar van toepassing zou kunnen zijn als je dagelijks hetzelfde ritme hebt en daar niet vanaf wijkt.
Maar (bijna) iedereen staat wel eens vroeger op of gaat later naar bed en komt daar dan ook het bioritme door in de war, kan het me bijna niet voorstellen.
Mijn persoonlijke biologische klok is schijnbaar altijd van slag aangezien ik geen dag op dezelfde tijd opsta of naar bed ga en daar ook nogeens geen probleem mee heb.

Van mij mag de 'belazerderij tijd' (zomertijd) snel verdwijnen en mag de normale tijd (nu wintertijd) weer permanent worden ingevoerd.

O.T.
Misschien kan de PVV dit in de 'kamer' aankaarten dan hebben ze ook eens een interessant onderwerp te behandelen, maar mogelijk krijgen ze dan wel een motie van wantrouwen aan de broek. :-((

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De zin of onzin van de zomer- en wintertijd

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Wat is bioritme?

Dan tòch maar eens op 'bioritme' googlen, hoe ongezond de omstelling uiteindelijk is.

Bij voorbeeld: http://www.menshealth.nl/Gezondheid/Dit ... et-je-doen

Verwijderd

Re: De zin of onzin van de zomer- en wintertijd

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Dit is een discussie die beter gevoerd kan worden met harde cijfers dan met onderbuikgevoelens. Hoeveel rendement levert de zomertijd ons op aan energiebesparing ten opzichte van wanneer we de zomertijd zouden afschaffen? Hoeveel mensen in Nederland ondervinden enige hinder in hun bioritme wanneer de klok een uur vooruit of achteruit wordt gezet? Hoeveel verkeersslachtoffers vallen er die aantoonbaar te wijten zijn aan het gespeel met de tijd?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De zin of onzin van de zomer- en wintertijd

Ongelezen bericht door moederslink »

Bij de meeste mensen zal de " verstoring vh bioritme " idd wel meevallen, zeker bij de mensen die in vol continu ploegendiensten werken en die geen vast patroon hebben in hun tijd van opstaan en het naar bed gaan.
Er is wel aangetoond dat mensen in de nachtdiensten toch ook meer gezondheidsproblemen ontwikkelen.
Teveel " donkerte " is fnuikend en zeker onder mensen die hier gevoelig voor zijn en nu langdurig in een winterdip komen . :(

Opvallend vind ik wel : oa meerdere hartinfarcten -- meerdere verkeersongevallen --dat betekent m.i. toch wel dat zo.n wisseling een negatief effect heeft, zeker in het begin.
Daarom vraag ik mij ook af wat de zin of de winst hiervan is en of het niet sowieso beter is om dit maar gewoon af te schaffen.
@ Brahms :
geen consumentenkwestie ? Wij als consument hebben hier toch mee te maken ? Maar goed ok dan maar wat extra forumvoer voor het weekend :wink:
@JohnDeBassist :
ïk heb geen harde cijfers paraat en het is geen onderbuikgevoel wat mij betreft. Ik lees het en hoor het om mij heen en heb er zelf wel " last " van ( zeker in het begin ) en ik wilde graag wat meningen horen en uitvogelen of er hier onder de forummers meerderen zijn die dit zinvol of zinloos vinden en of het niet eens nodig is om deze kwestie na 40 jaar eens te heroverwegen :?


Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: De zin of onzin van de zomer- en wintertijd

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Iedereen heeft een bioritme. Dat is een bewezen gegeven. De een heeft meer last van het verzetten van de klok dan de ander. Maar er is aangetoond dat er wel degelijk gezondheidsklachten door ontstaan. En dat niet alleen. Meer ongelukken op de weg bijvoorbeeld. Door vermoeidheid en/of doordat de avondfiles in het najaar eerder in het donker rijden.
Ook in de veeteelt en landbouw is men niet enthousiast over de tijdswissel omdat dieren en planten ook een bioritme hebben en plotselinge verschuivingen in tijd vaak (voeding, licht, verzorging, melken etc.) niet goed verteren.

Tel daar nog eens bij op dat de energiebesparing -want daar was het in 1977 om te doen- niet bewezen is dan is het zeer de moeite waard om je er druk over te maken.

Geen positieve effecten maar wel negatieve en eenvoudig af te schaffen. Doen!
Laatst gewijzigd door Radar op 29 okt 2017 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie en quote eerder weggehaald bericht verwijderd

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: De zin of onzin van de zomer- en wintertijd

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Ach, ik vind het prima zo. Toch iets waarmee ik ben opgegroeid. De gulden is er ook al niet meer . . . :wink:

Wat ik plezierig vind is dat bij het ingaan van de zomertijd, dat ik weer door de wekker gewekt wordt. Anders ben ik altijd voor de wekker aan wakker.
En bij het ingaan van de wintertijd dat ik met een gerust hart een beetje kan uitslapen voordat ik naar m'n werk ga.
Beide is maar van korte duur maar toch.

En wees eerlijk, de eeuwige grap van "gaat de klok nu vooruit of achteruit" en "kan ik dan langer slapen of korter slapen" :lol:

atlas1302

Re: De zin of onzin van de zomer- en wintertijd

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Als ik naar het buitenland vlieg waar het tijdverschil 3 uur is bijv. dan merk ik wel dat mijn bioritme daar even last van heeft. De automobilist die om 5 uur vertrekt in de nacht en weer om 19.00 in de nacht thuiskomt heeft daar meer problemen mee denk ik, in het donker vertrekken en aankomen...je bent toch geen mol? En dat schuift dan met zomer en wintertijd een beetje op, nou lekker belangrijk!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De zin of onzin van de zomer- en wintertijd

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat nu, na 40 jaar wisseling van winter- naar zomertijd er geen enkel significante meerwaarde is vastgesteld , in geen enkel opzicht , maar daarentegen er meer nadelen blijken te zijn , vind ik het wel een punt om dit te heroverwegen en het liefst zelfs helemaal af te schaffen.
Waarom iets in stand houden dat niet werkt , zelfs meer ongelukken veroorzaakt ( vooral in het begin ) en veel geld/ manuren kost om dit 2x per jaar aan te passen?

alfatrion
Berichten: 21918
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: De zin of onzin van de zomer- en wintertijd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Van mij mogen ze dit gisteren afschaffen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: De zin of onzin van de zomer- en wintertijd

Ongelezen bericht door scontra »

Het dag en nachtritme is, naar ik ooit eens gehoord meen te hebben, een natuurverschijnsel.
De mens is ook een natuurverschijnsel en past zich aan aan het dag en nachtritme van het rondtollende bolletje waarop ze leven.
De mens die nog één met de natuur is zal zijn leven inrichten naar het dag- nachtritme van de natuur en dat ritme verandert dagelijks.
Alleen in de zgn. geciviliseerde wereld heeft de mens een eigen ritme ontwikkeld omdat dat (economisch) beter uitkomt.
De wetenschap speelt daar, uit eigenbelang, weer keurig op in door de geciviliseerde mens allerlei complexen aan te praten, die de geciviliseerde mens maar al te graag wil horen.
En het menselijk bioritme past daar, als een puzzelstukje in een legpuzzel, precies in.

Waarom hebben dieren dan geen last van dit fenomeen ?
Heel simpel, die hebben geen kunstmatige tijdindeling (leven op de kloktijd) en leven volgens het dagelijks wisselende ritme van de opkomende en ondergaande zon.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De zin of onzin van de zomer- en wintertijd

Ongelezen bericht door moederslink »

Mooi! Als we dus meer naar de natuur en de dieren kijken en naar ons natuurlijk bioritme luisteren is er dus ook geen door mensen ingestelde kunstmatig aangepaste tijdsindeling nodig. Toch? :D

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: De zin of onzin van de zomer- en wintertijd

Ongelezen bericht door mp2017 »

Op een boerderij met dieren voorbeeld kooien, die hebben zeker geen last van, want de boer moet zomer of wintertijd deze steeds op hetzelfde tijdstip morgens melken.

Hun interesseert geen tijd, die de mens ingesteld heeft, wat nu al jaren blijkt, nutteloos te zijn.

Nijogeth
Berichten: 10005
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: De zin of onzin van de zomer- en wintertijd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hoho, ik kan vannacht een uurtje langer op stap.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: De zin of onzin van de zomer- en wintertijd

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/de ... ~a4404279/

Het is een onzinnige collectieve marteling.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De zin of onzin van de zomer- en wintertijd

Ongelezen bericht door moederslink »

8) een marteling zou ik het niet willen noemen.
Wel een lastig en gevaarlijk iets voor velen , vooral in het begin vd wisseling.
Ik vrees dat we ook hierin "Europa " niet op 1 lijn zullen krijgen ; er zijn ook teveel economische belangen mee gemoeid €€€€€€€ helaas.
Bedankt voor jullie mening zover en inmiddels heb ik bijna alle uurwerken ( 8 ! ) al een uur teruggezet :wink:

Gesloten