LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DHL Onterecht BTW Factuur

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Pashtun

DHL Onterecht BTW Factuur

Ongelezen bericht door Pashtun »

Hallo radar forum leden,

Ik had op 19 oktober een pakketje binnengekregen via DHL , hierover hoefde ik geen BTW te betalen en ik heb dit ook nagevraagd bij de koerier.

Op 25 oktober krijg ik een brief binnen van DHL met de melding dat ik €60 aan btw moet betalen incl €10 verzendkosten.

Ik vond dit raar want normaal betaal ik btw aan de deur bij DHL , en nu opeens sturen me later een factuur waar ik nog €10 extra aan administratiekosten moet betalen. Plus ik heb geen DHL account dus ik kan niet eens BTW op rekening betalen.

Dus toen heb ik ze opgebeld , en er bleek inderdaad een fout gemaakt te zijn en ik zou voor 1 uur worden teruggebeld. Ik werk om 1 uur teruggebeld met het bericht dat ze er nog mee bezig zijn en dat ze me later zouden terugbellen. Ik ben daarnie niet meer teruggebeld.

Dus ik heb ze na het weekend teruggebeld en toen zou ik weer voor 1 uur teruggebeld worden. Dit keer werd ik wel teruggebeld en ze zeidden dat er inderdaad een fout is gemaakt en dat ik helemaal geen btw over mijn pakketje hoef te betalen.

De enige optie die ik had was dat ik de rekening voor het einde van de factuur datum moest betalen en dat zei het bedrag zouden terugcrediteren. Ik had toen niet gevraagd hoelang dit zou duren.

Dus ik bel vandaag uit nieuwsgierigheid op over hoelang het terugcrediteren zou duren , en ze zeggen gewoon daar kan wel een maand overheen gaan.

Ik vindt gewoon te absurd, zei maken een fout , en dan moet ik een maand lang op me geld wachten.

Dus ik heb toen gezegd dat ik een klacht wil indienen , en weer kreeg ik het bericht van dat ik teruggebeld zou worden.

Zijn er mischien stappen die ik kan nemen tegen DHL? , en zijn er meerdere mensen die dit is overkomen?

Alvast bedankt voor de reacties

MVG

newmikey

Re: DHL Onterecht BTW Factuur

Ongelezen bericht door newmikey »

Pakketje van waar en met wat voor waarde?

Pashtun

newmikey schreef:Pakketje van waar en met wat voor waarde?
Pakketje kwam uit china ,met een waarde van 65USD ,

Maar zei hebben per ongeluk een btw factuur van iemand anders aan mijn AWB gekoppeld

newmikey

Pashtun schreef:

Maar zei hebben per ongeluk een btw factuur van iemand anders aan mijn AWB gekoppeld
Dan lijkt het mij onzinnig om van je te eisen dat je eerst betaalt om vervolgens een maand te wachten op je geld. Faktuur retour sturen (na eerst een kopie gemaakt te hebben) met een begeleidend briefje dat het betreffende AWB nummer niet voor jou bestemd was en onbekend is.

Zeker niet eerst betalen!

Pashtun

newmikey schreef:
Pashtun schreef:

Dan lijkt het mij onzinnig om van je te eisen dat je eerst betaalt om vervolgens een maand te wachten op je geld. Faktuur retour sturen (na eerst een kopie gemaakt te hebben) met een begeleidend briefje dat het betreffende AWB nummer niet voor jou bestemd was en onbekend is.

Zeker niet eerst betalen!
Dat is dus het probleem , ik heb het bedrag al overgemaakt ,

ik dacht dat ze het binnen 1 week zouden terugstorten,

Maar toen ik net belde hoorde ik dat er een maand overheen kan gaan

De mevrouw aan de telefoon vertelde me dat er geen oplossing voor zou zijn

Ik vond het ook al raar klinken een onterechte rekening betalen en dan je geld terugkrijgen,

Soort van ze kunnen het niet aanpassen in het systeem

newmikey

Pashtun schreef:
Ik vond het ook al raar klinken een onterechte rekening betalen en dan je geld terugkrijgen,

Soort van ze kunnen het niet aanpassen in het systeem
Moeten ze een ander systeem aanschaffen, niet het probleem van de klant. Gedane zaken nemen echter géén keer dus nu kan je niet veel anders dan afwachten. Stuur ook maar een klacht in hoewel de kans dat daar op gereageerd wordt minimaal is.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kunt een ingebrekestelling sturen met daarin een redelijke termijn (14 dagen) om het bedrag terug te betalen. Als ze na het aflopen deze periode geen betaling hebben gedaan dan kun je een aanmaning sturen en de kosten verhogen met 40 euro. Dat betalen ze niet en dan moet je naar de rechter.

superzooi

Ongelezen bericht door superzooi »

Dit klinkt bekend. Ik krijg ook 4x per week een DHL zending binnen vanuit Azie. Transportkosten voor verzender.
Altijd monsters uit productie met 0 verkoopwaarde. Waarde op invoice ook altijd max 10Euro in totaal.

DHL telt daar doodleuk de transport kosten bij op, welke altijd hoog zijn vanuit Azie waardoor het totaalbedrag volgens DHL btw waardig is. Nu kan ik die btw wel terugvragen maar die administratiekosten schieten me in het verkeerde keelgat. Deze zijn onlangs per handeling verhoogt van 5 naar 10E per zending. Kost me dus ongeveer 40 euro per week aan onterechte kosten.

DHL crediteert deze bedragen na veel zeuren altijd wel, maar kost hoop tijd en moeite. De brieven blijven echter per zending komen. Nu heb ik klein bedrijfje en let ik op alle uitgaven. Kan me voorstellen dat dit niet bij alle bedrijven zo gaat.

Lekker DHL, onterecht 10 Euro adminitratiekosten rekenen en dit stug volhouden. Ben reuze benieuwd hoeveel meer bedrijven deze onterechte BTW heffing krijgen (heeft DHL toegegeven) en dus per zending 10E mogen afrekenen. Doe dit bij 2500 bedrijven 4x per week, toch weer 520K binnengeharkt.

Zelfs na maanden klagen, bellen, mailen en brieven komt er bij elke zending weer een BTW naheffing met 10 euro administratiekosten.

Werk ook met UPS, FedEx en nog wat anderen, van deze partijen nog nooit een BTW naheffing voor transportkosten gehad.

Ergenis ten top!

EDIT: Dit is natuurlijk wel een consumenten forum, geen bedrijfsforum. Toch wil ik post laten staan om ervaring te delen.

newmikey

superzooi schreef:Dit klinkt bekend. Ik krijg ook 4x per week een DHL zending binnen vanuit Azie.

DHL telt daar doodleuk de transport kosten bij op, welke altijd hoog zijn vanuit Azie waardoor het totaalbedrag volgens DHL btw waardig is.
DHL heeft weinig keus, niet, als het in de wet staat...

"Voor het bepalen van de douanewaarde van de goederen wordt uitgegaan van de prijs van de goederen gerekend tot de eerste plaats van binnenkomst in de EU. Dit wordt ook wel de CIF-EU grens prijs genoemd, dus bijvoorbeeld CIF Rotterdam. CIF wil zeggen dat alle kosten inclusief vervoer en verzekering in de prijs zijn begrepen. "

superzooi

newmikey schreef:
superzooi schreef:Dit klinkt bekend. Ik krijg ook 4x per week een DHL zending binnen vanuit Azie.

DHL telt daar doodleuk de transport kosten bij op, welke altijd hoog zijn vanuit Azie waardoor het totaalbedrag volgens DHL btw waardig is.
DHL heeft weinig keus, niet, als het in de wet staat...

"Voor het bepalen van de douanewaarde van de goederen wordt uitgegaan van de prijs van de goederen gerekend tot de eerste plaats van binnenkomst in de EU. Dit wordt ook wel de CIF-EU grens prijs genoemd, dus bijvoorbeeld CIF Rotterdam. CIF wil zeggen dat alle kosten inclusief vervoer en verzekering in de prijs zijn begrepen. "
Hmmm, maar waarom doet alleen DHL dit dan? Bij UPS, FedEx etc nog nooit last van gehad. En die zendingen bedragen altijd inclusief verschepingskosten meer dan 22Euro. De verzender betaalt alle kosten. Wat je schreef zou dus betekenen dat voor elke zending van buiten de EU je altijd een BTW invoice + administratiekosten zou moeten betalen, gezien verschepingskosten alleen al meer de 22E zijn in alle gevallen.
Die administratiekosten zijn overigens vorige maand verdubbeld van 5 naar 10 euro. Ik zou daar geen problemen mee hebben als ze dit maandelijks met 1 factuur zouden doen, ipv 4x per week een factuur sturen. Nu kost het me 160 E per maand alleen aan administratiekosten. Is bijna 2000,- per jaar aan administratiekosten, staat niet echt in verhouding als je het mij vraagt.

newmikey

superzooi schreef:Hmmm, maar waarom doet alleen DHL dit dan? Bij UPS, FedEx etc nog nooit last van gehad. En die zendingen bedragen altijd inclusief verschepingskosten meer dan 22Euro. De verzender betaalt alle kosten. Wat je schreef zou dus betekenen dat voor elke zending van buiten de EU je altijd een BTW invoice + administratiekosten zou moeten betalen, gezien verschepingskosten alleen al meer de 22E zijn in alle gevallen.
Die administratiekosten zijn overigens vorige maand verdubbeld van 5 naar 10 euro. Ik zou daar geen problemen mee hebben als ze dit maandelijks met 1 factuur zouden doen, ipv 4x per week een factuur sturen. Nu kost het me 160 E per maand alleen aan administratiekosten. Is bijna 2000,- per jaar aan administratiekosten, staat niet echt in verhouding als je het mij vraagt.
Ook UPS en FEDEX doen dit, kijk maar eens rond op dit forum en dat van Kassa. Dat er heel veel zendingen tussendoor glippen wordt veroorzaakt door de wijze van werken van de Douane - die werken met steekproeven aangezien controle van het hele volume aan zendingen vrijwel niet te doen is.

Als ondernemer bent u echter nog prima af met €160 per maand voor zo'n 16 invoeraangiftes. Als u een dergelijk volume via een reguliere luchtvrachtexpediteur zou laten lopen moet u toch gauw rekenen op tussen de €50 en €100 per zending, voor elke zending, aangezien de normale luchtvrachtexpeditie niet van de uitzonderingspositie van de pakjesvervoerders geniet en elke zending moet aangeven.

Het is ook foutief dit te zien als alleen maar "administratiekosten" - er wordt wel degelijk werk voor verricht. De vervoerder moet de zending uit de reguliere stroom halen en apart afhandelen, aangifte doen en de BTW uit eigen middelen voorschieten bij de Belastingdienst. Dat mag voor uw pakket misschien wel een klein bedrag zijn maar tienduizenden pakketten per maand betekent dat de vervoerder een lopende borg van ettelijke tonnen heeft bij de BD. Dat moet hij uiteraard financieren en dat kost gewoonweg geld.

Als het u dusdanig dwars zit dat u niet meer van de inklaring van een pakketvervoerder gebruik wilt maken kunt u ze een vaste opdracht geven de documenten over te dragen aan een douaneagent van uw keuze. Dat lijkt me contra-produktief gezien het gemiddelde tarief voor inklaringen wat ik al eerder genoemd heb.

Als u inderdaad zo'n 4 keer per week, 52 weken per jaar kleine zendingen binnenkrijgt zou het ook niet gek zijn als de Douane op enigerlei moment die vrijstelling voor u inperkt middels een risicoprofiel. Vanaf dat moment zal iedere zending aan u "het oplopen". U mag deze zendingen wel beschouwen als "monsters uit productie met 0 verkoopwaarde" maar de wet- en regelgeving stelt zo z'n eisen aan monsters en de verkoopwaarde is niet echt van belang voor het vaststellen van de Douanewaarde.

superzooi

@newmikey,

Bedankt voor je uiteenzetting, is duidelijk.
Nog 1 klein vraagje. Het is dus wel wel geoorloofd dat een DHL de transportkosten (welke voor rekening verzender zijn) optelt bij de waarde van de zending waardoor je boven de Euro 22 uitkomt en derhalve BTW moet betalen?

Alvast bedankt

newmikey

superzooi schreef:@newmikey,

Bedankt voor je uiteenzetting, is duidelijk.
Nog 1 klein vraagje. Het is dus wel wel geoorloofd dat een DHL de transportkosten (welke voor rekening verzender zijn) optelt bij de waarde van de zending waardoor je boven de Euro 22 uitkomt en derhalve BTW moet betalen?

Alvast bedankt
Niet alleen geoorloofd maar zelfs verplicht op basis van Nederlandse en EU douanewetgeving alsmede internationale verdragen (GATT akkoorden en later WTO overeenkomst).

Nog sterker, stel dat u gratis een monster toegezonden krijgt dan zou de douanewaarde nog steeds vastgesteld moeten worden op de waarde die het monster zou moeten hebben in het normale handelsverkeer (de z.g. "arms-length" waarde) plus de transport- en verzekeringskosten.

superzooi

Duidelijk, bedankt voor je uiteenzetting en het begripvol maken.

Gesloten