LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Door huisarts 'verlaten'

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Talll

Door huisarts 'verlaten'

Ongelezen bericht door Talll »

Dag,

Graag wil ik vragen of mijn huisarts in zijn recht staat bij het volgende gebeuren:

Mijn vader was laatst bij onze dokter. Zijn assistente vroeg of ik nog bij hem inwoonde. Dit is al enkele jaren niet meer het geval. Ook vroeg ze of het klopte dat ik een nieuwe zorgverzekeraar had. Ook dit klopte.

Mijn vader kreeg vervolgens mijn gehele dossier (gelukkig wel in een dichte enveloppe) mee met de mededeling dat ik beter een andere huisarts kon gaan zoeken...

Ik heb nog niet met mijn huisarts gebeld, sta eigenlijk een beetje perplex. Ik ben al jaaaaaren niet meer langs geweest, is dit een reden? Geen idee.

Nu vraag ik me af of mijn huisarts dit zomaar kan doen. Ook geeft hij mijn vertrouwelijke info zomaar mee met een ander. Wie weet heb ik geen goed contact meer met mijn vader en dan krijgt hij dit in handen...

Wie o wie weet of dit een normale gang van zaken is en kan mij vertellen wat ik het beste kan doen.

Mvg,

Talll

S.

Re: Door huisarts 'verlaten'

Ongelezen bericht door S. »

Nee, dat is niet de normale gang van zaken en het mag ook niet.
Dossiers mogen wel aan familie meegegeven of ter inzage aangeboden worden, maar dan altijd pas na toestemming van de patient.

Dus je huisarts had je eerst een brief moeten sturen, bellen o.i.d.

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

rijp voor de tuchtraad...

Stuur maar een fijne aangetekende brief, kijken hoe de reactie is..

Slaat werkelijk nergens op, zo zonder opgaaf van reden, ervan uitgaande dat u geen essentiele info achterwege hebt gelaten.

Anastasia

Ongelezen bericht door Anastasia »

U moet natuurlijk wel een verandering van huisarts doorgeven door zowel de nieuwe als de gegevens van de oude laten doorsturen, want heeft U als kind wel alle prikken gehad, of bijzondere ziektes?

Als U zomaar weg gaat, en hij moest dit jarenlang bewaren voor niets, ook geen vergoeding verzekering, dan begrijp ik hem wel, mag niet, maar U had het ook Moeten doorgeven wie Uw huidige is!

Uw vader is voor hem de enige bekende, en mag het dan aan hem geven, hij was vroeger toch ook verantwoordelijk voor u.

Dus bekijk het ook eens van die kant~!

eeliane

Ongelezen bericht door eeliane »

Dit mag dus absoluut niet!!!
De assistente had via jouw vader wel mogen achterhalen waar of je te bereiken zou zijn, of aan je vader kunnen vragen of jij hen zou willen bellen omdat je gegevens gecheckt moesten worden.
Nooit geven wij dossiers mee aan andere familieleden, dat mag wettelijk gezien ook niet.

Walter van V

daarnaast: wanneer zij hebben kunnen achterhalen dat er sprake was van een andere zorgverzekering weten ze langs dezelfde link die zij hebben met de zorgverzekeraars het nieuwe adres..

Helaas komt het zeer vaak voor dat mensen dit soort wijzigingen niet doorgeven aan de zorgverleners. Dat dient te gebeuren op het moment van wijziging, niet op het eerstvolgende bezoek...

Mar dat op zich kan geen reden voor uitschrijving zijn. Daarnaast bent u niet officieel uitgeschreven want u heeft het niet schriftelijk gekregen , en de huisarts heeft geen moeite gedaan u elders onder te brengen, wat zij volgens mij uit hoofde van de overeenkomsten met de zorgverzekeraars wel dienen te doen.

Talll

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb nog even contact opgenomen met mijn vader om alles te checken...
Er is aan hem gevraagd of hij nog goed contact met me heeft, dat heeft hij inderdaad. Daarom hebben ze het dossier mee gegeven. Echter, iedereen kan dat wel zeggen.

Ik mag van de huisarts nog wel komen mocht er iets aan de hand zijn en ik geen nieuwe huisarts heb gevonden tegen die tijd. Nou, bij zo'n huisarts wil ik niet eens meer komen! Anastasia: ik had dus geen nieuwe huisarts genomen. Ik ben nooit meer geweest de afgelopen jaren omdat ik nooit (even afkloppen) iets heb... Wat je zegt is dus niet van toepassing. En dat iemand vroeger verantwoordelijk was betekent niet dat hij dat, op mijn 25e, nog steeds is of mag zijn...

Ze hadden inderdaad kunnen vragen of ik contact met hun op wilde nemen. Uiteraard ben ik nalatig geweest om geen adreswijziging door te geven, dat is mijn fout. Maar dit is, volgens mij, het andere uiterste...

In ieder geval bedankt voor de reacties!

Mijn brief is al klaar om verstuurd te worden...

LindaLovelace

Ongelezen bericht door LindaLovelace »

Weer zo'n lekkere assistente. Ik denk dat ze tijdens de opleiding een cursus Communicatieve Vaardigheden verplicht moeten stellen.

bolleke

Ongelezen bericht door bolleke »

huisartsen krijgen per kwartaal een vergoeding van de zorgverzekeraar van ik meen 18 Euro per bij hun praktijk ingeschreven patient. Indien je dus verandert van zorgverzekeraar en niet doorgeeft wie je huisarts is, ontvangt deze dus niet zijn kwartaaltoelage. Hieruit kan de huisarts dus concluderen dat er een ander zorgverzekeraar is. Ik heb dit zelf meegemaakt dat ik was verandert van zorgverzekeraar en dat de huisarts mij een nota stuurde. IK heb gelijk gebeld en aangegeven dat ik een andere verzekeraar heb. de assistente gaf dat het dan makelijk is om het gelijk door te geven en zoals ik dacht dit even te doen bij een eerst volgende consult.

Eigenlijk ook makkelijk: 1000 patienten in je praktijk x 18 x 4 is 72.000 Euro per jaar voor allen het feit dat deze patienten in je bestand zitten.Raar dat de zorgkosten zo stijgen. Ik ken volgens mij geen andere beroepsgroepen die vergoedingen krijgen om jou in het besand te hbben staan

LindaLovelace

bolleke, de gemiddelde huisarts heeft 2000 patienten in zijn praktijk. Dat is dus 144.000 euro per jaar waar hij helemaal NIETS voor hoeft te doen. Naast huisartsen zijn er ook nog de boeren die zo'n vergoeding krijgen.

Het is toch van de knotse dat Nieuw Zeelandse boeren hun melk voor de helft van de prijs op de markt kunnen brengen.

bolleke

Het is idd erg bespottelijk, Het is dan 140.000 Euro x aantal huisartsen wat te koste gaat van de gezondheidszorg. Met dit soort bedrag kan heel wat kosten verminderen in de zorg en minde lange wachtlijsten. Tja dat zal wel niet zo gaan he

Walter van V

dit is geen inkomen voor de huisarts... Van dit geld worden veel kosten betaald zoals personeelskosten, huisvesting, investeringen en onderhoud apparatuur, transport en kantoorkosten etc..

De simpele zielen onder ons moeten zich voor zich aan onjuiste uitspraken te wagen en daarmee mn zichzelf belachelijk te maken echt eerst eens gaan verdiepen in het verschil tussen OMZET en WINST (wat uiteindelijk voor in dit geval de huisarts het belastbaar inkomen bepaalt. Van dat belastbaar inkomen moeten overigens eerst ook nog eens de pensioenpremies en arbeisdongeschiktheidspverzekeringpremies betaald worden voordat er sprake kan zijn van besteedbaar inkomen.).

Dus er is geen sprake van dat de arts zelf op zijn prive-rekening 140.000 nog eens vermeerderd met de opbrengst van de losse consulten bijgeschreven krijgt. Hoe bij huisartsen de ratio ligt weet ik niet, maar bij de meeste medici die ik ken is de kostenpost minimaal 60% van de omzet, en meestal meer. Is gelijk de reden dat huisartsen kiezen voor gezamelijke huisvesting tegenwoordig, en het gemeentebeleid mn van de afdeling bouw en wonigtoezicht een zeer grote rol speelt bij vestiging door huisartsen. In Arnhem zijn bv omstreeks 5 jaar geleden meerdere huisartsen gestopt omdat zij na 5-10 jaar overleg met de gemeente nog steeds geen zicht hadden op fatsoenlijke huisvesting die goed bereikbaar was ook met openbaar vervoer voor patienten. In de nieuwbouwwijk in Arnhem Zuid waren in het oorspronkelijke plan zelfs niet eens gezondheidscentra en/of huisvesting voor bv een apotheek mee ingepland !!

bolleke

hohohohoho ik heb nooit gezegd dat de huisarts dit op zijn prive rekening krijgt. Hij krijgt dit omdat hij patienten in zijn klanten bestand heeft staan. Dus bij 2000 patienten krijgt hij dat bedrag ZONDER daar iets voor te verrichten. Dus in jou bewoordingen, ze hebben sowieso omzet voordat ze iets hebben gedaan. Geen enkele ondernemer heeft dat lijkt me. Die moeten van ieder product of dienst die ze leveren net zo goed alle kosten betalen die jij opsommde. Ik weet best wel wat Omzet en Winst is.

Ik gaf aan dat ik het raar vindt eigenlijk dat er dus geld gegeven wordt om een patienten bestand aan te houden. Dat daar alle kosten nog van afgaan begrijp ik ook. en dat blijf ik raar vinden

tienepien

Ongelezen bericht door tienepien »

En ja hoor.... weer die discussie over huisartsen inkomens. Onder gezondheidszorg kan je er daar ook al 3 over vinden.

Wanneer een huisarts geen abonementstarief krijgt, wordt het bedrag voor een consult hoger. Dat is fijn wanneer je nooit ziek bent, maar wanneer je de huisarts wel nodig hebt, kost dat dus meer. Grote kans dus dat mensen die niet veel geld hebben de gang naar de huisarts gaan uitstellen (terwijl zij vaak minder gezond zijn) waardoor de kans op ernstige aandoeningen toeneemt (er wordt niet bijtijds ingegrepen) en uiteindelijk de zorgkosten weer gaan stijgen.
In het betalen van de huisarts zit een groot deel solidariteit.

LindaLovelace

it is geen inkomen voor de huisarts... Van dit geld worden veel kosten betaald zoals personeelskosten, huisvesting, investeringen en onderhoud apparatuur, transport en kantoorkosten etc..
Op deze manier kan iedereen een bedrijf beginnen toch?
Geef mij maar geld om een kantoor te huren/kopen en om personeel in te huren dan ga ik ook een bedrijf beginnen.

LindaLovelace

Wanneer een huisarts geen abonementstarief krijgt, wordt het bedrag voor een consult hoger.
Hier wordt dus onzin verkondigd.
Ik zeg....weg met die bijdrage en laat de marktwerking de prijzen en kwaliteit bepalen. Dat is de enige manier om de kosten te drukken in de gezondheidszorg.

bolleke

sorry hoor dat we even afweken van de vraag in het begin van deze topic :lol: :lol: :lol: :lol:

Talll

maakt niet uit hoor...
Het is me hieruit wel duidelijk geworden dat mijn huisarts waarschijnlijk aan de bel heeft getrokken omdat hij geen geld kreeg

Gesloten