LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Douanerechten/invoerkosten/btw DHL

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Asylum

Douanerechten/invoerkosten/btw DHL

Ongelezen bericht door Asylum »

Ik kreeg een pakket geleverd vanuit de US met express via DHL. Bij aflevering moest ik Euro 43,35 betalen vanwegen douane/invoer rechten :!:

Ik weet dat je bij een bepaald bedrag dit moet betalen, alleen de rekensom die de douane/DHL hanteerd begrijp ik niet helemaal goed :roll:

Het artikel had een waarde van $ 79,95.
Verzendkosten waren...............$ 30,00
Dus een totaal van.....................$ 119,95

Als je dit bedrag omrekent naar Euro's met een koers van 1,43 kom je uit om zo'n Euro 77,00 :!:
Omdat ik Euro 43,35 voor douane/invoer kosten heb moeten betalen over Euro 77,00 = dit maar liefst 56% :shock:
Beetje veel vind ik :roll:

Natuurlijk contact opgenomen met DHL, mar nog steeds geen antwoord :(

Heeft iemand hetzelfde meegemaakt dat je zoveel (meer als de helft) moet betalen, via DHL :?:

roro25

Re: Douanerechten/invoerkosten/btw DHL

Ongelezen bericht door roro25 »

Inhoudelijk; BTW is 19% dat komt erbij
invoerrechten zijn afhankelijk van het soort goederen wat je invoert en dan rekent de vervoerder ook nog inklaringskosten. Bij elkaar opgeteld kan dit aardig oplopen.

Ik heb die vergissing ook eens begaan door sportkleding aan te schaffen in de V.S. Daar was het ongeveer 30% goedkoper als in NL.
Uiteindelijk kwamen de invoerkosten uit op 57%. Ik heb dus nog 27% er op toe moet leggen als in Nederland. Maar er blijkt op het ene goede wel invoerrechten betaald te worden, op de ander minder en de ander helemaal niet. DVD's zijn bv flink belast, maar boeken daar entegen een stuk minder.

Ik sta hie dus niet zo van te kijken. Kijk van te voren even op www.belastingdienst.nl/douane en op de site van de vervoerder. KAn je v.t.v. kijken of het loont om van buiten Europa goederen in te voeren.

(leest toch wel makkelijker zo zonder emoticons)

zimmer

Ongelezen bericht door zimmer »

DHL Express voor $30?
Weet je zeker dat dat klopt?
Lijkt mij wel heel goedkoop (en dat zullen ze bij de douane ook wel gedacht hebben...)

Wellicht heeft het betreffende bedrijf een kwantum korting bij DHL en kunnen ze je een goedkoper verzendtarief aan bieden, maar daar trappen ze kennelijk bij de douane niet in, de verzendtarieven zijn gemakkelijk op te vragen. (DhL staat trouwens helemaal los van de opgelegde extra invoerkosten, dit even terzijde!)
Ik denk dat de douane is uitgegaan van een hoger verzendtarief als tenminste op de originele factuur die op de doos zat geen melding is gemaakt van het exact gerekende (betaalde) bedrag voor verzending. Ik denk dat er op de invoice helemaal geen verzendkosten op zijn gespecificeerd, klopt dat?
Als je kan aantonen dat je hiervoor veel minder hebt betaald dan moet restitutie mogelijk zijn, lijkt mij. Dan moet DHL natuurlijk wel reageren.:cry:

succes!

marinepik

Ongelezen bericht door marinepik »

Tja, soms heb je pech maar soms ook kun je geluk hebben als de douane het pakket gewoon doorlaat indien de afzender op het pakket zet dat het een kado is met een kleine waarde.

Abarth

Ongelezen bericht door Abarth »

Op gifts etc wordt extra goed gelet door douane.

Dit werkt alleen in de kerstperiode omdat die gekke amerikanen dan aan iedereen kerstkado's versturen.

Meestal wordt er dan een ondergrens van $100/€75 aangehouden

Anders is het via een koeriersbedrijf bijna altijd een controle.
Stuur het liever met de post, langer wachten maar minder controles

Frans75

Ongelezen bericht door Frans75 »

@ Zimmer,

$30 voor DHL Express is zelfs heel goed mogelijk.

@ Asylum,

Houdt er rekening mee dat men bij het berekenen van douanekosten wat betreft post/pakketten uitgaat van andere koersen dan de albekende wisselkoers (Dollar>Euro).

Is een te technisch en achterhaald principe om dat uit te leggen. :?

Frans75

Wat ook helpt:

GEEN factuur in de doos en de goederen zonder verpakking op laten sturen.

ps.(NIET verder vertellen :P )

Frans75

Klopt 8)

oorth032

Ongelezen bericht door oorth032 »

Nou, daar hadden ze mij ook gisteren mee te pakken.

Ik koop een pop in Amerika voor 95,00 dollar en de verzendkosten waren 40,00 dollar. (Maar volgens mij doen de verzendkosten er niet toe).

Ze hebben het verzonden als een gift, maar deze moet dan onder de 45,00 euro zijn!!
Een papier op de doos met de gegevens van hetgeen er in de doos zat.
Ik heb moeten betalen 26,36 euro.
De tranen sprongen in mijn ogen want op deze manier maken ze hier in Nederland de mensen helemaal naar de kloten, er moet overal een prijskaartje aanhangen, ze moeten overal van meeplukken, het lijkt wel de tijd van Robin Hood :evil:

En het niet inpakken en het factuur in de doos, daar begrijp ik niets van.
Hoe kun je nu het factuur in de doos doen als je het item niet inpakt?? :roll:

marinepik

Ongelezen bericht door marinepik »

Jawel, ook over de verzendkosten moet je invoerrechten betalen al klinkt dat een beetje raar in je oren. Kijk maar eens op de site van de douane.
Theo

Frans75

Bedoel ook niet de doos die gebruikt wordt voor het versturen, maar de originele verpakking. :wink:

En zoals al gezegd is, de douane rekent invoerrechten/btw over de TOTALE waarde van de zending, dit is inclusief de verzendkosten.

WAAROM: heeft te maken met de AVC en eventuele verzekering die op de zending is afgesloten.

Geoffrey

Ongelezen bericht door Geoffrey »

Ik heb die fout inderdaad één keer gemaakt met een softwarepakket uit Amerika. Daarna ben ik er geen tweede keer ingetrapt.

oorth032

Maar als je iets opstuurt naar het buitenland is het automatisch altijd verzekerd, dus ook als van buiten iets naar binnen komt, toch?

Maar ik wil wel graag weten hoe ik iets kan kopen in USA zonder die inklarings-belasting/korting nog eens er bovenop krijg, want wat ik koop is tweedehands, niet eens nieuw en gewoon particulier.

Wie kan hier duidelijk op reageren hoe dat moet?

Frans75

Precies zoals ik al zei.

Echter zit je ook vast aan wat de afzender wil.

Verzekering is standaard vanaf een bepaald gewicht, ligt aan de vervoerder wat dat gewicht is( ff googlen).
Als je het via de "gewone post laat komen kies dan niet voor priority. Enige probleem is dan dat het wat langer kan duren( al valt dat vanuit het buitenland naar Nederland nog wel mee).

Bijkomend punt is dat bij onverzekerd versturen er meestal geen track&trace op de zending zit, dus je weet niet waar het zich bevindt.

oorth032

Bedankt voor de tip, maar ik vind dat ze zo slordig omgaan met de pakketten dat je gewoonweg niet het risico kunt nemen om het onverzekerd te verzenden.
Gegarandeerd als het pakket niet verzekerd is dat 9 van de 10 nooit zullen aankomen......... en de verkoper zal deze aansprakelijkheid ook niet op zich nemen.
Binnen nederland verstuur ik alles verzekerd op, dit kost maar 1,80 euro meer.
Als je de pech hebt dat jouw breekbaar pakje als eerste in de container valt en daarna een pakket van 5 kilo erbovenop dan komt het aan stukken binnen.
Dan maar niets meer kopen buiten Europa, voor mij is de aardigheid er al af. :cry:

Frans75

Schade is 9 van de 10 keer veroorzaakt door ondeugdelijke verpakking.

De keuze van verzending baseer ik persoonlijk altijd op de waarde van de goederen (nominaal en intrinsiek).

Ligt er maar net aan wat het voor jou waard is.

Angeleyez

Ongelezen bericht door Angeleyez »

Ik heb wel eens jeans in USA laten kopen en verzenden door een vriendin die daar woont.

Er is een bepaald bedrag (weet ff niet meer hoeveel, 50$?) tot waar je geen invoerrechten hoeft te betalen als het een 'gift' was (uit de verpakking,zonder prijskaartje/factuur en op de verzenddoos duidelijk 'GIFT' vermelden).

Dus liet ik twee jeans overkomen,1 per luchtpost,1 per boot. de douane houd de goederen nog wel eens een weekje vast en om te voorkomen dat ze beide tegelijk bij de douane arriveren liet ik ze via boot en vliegtuig komen. Luchtpost duurt een week,boot 6 weken.

Als alles binnen is,repeat if necessary :wink:

Frans75

2 Angeleyez,

Tegenwoordig gaat alles via het vliegtuig, boten worden alleen gebruikt voor containervervoer (lijkt mij sterk dat iemand hier iets besteld in die hoeveelheid of van die omvang).

Verschil in tijdsduur: Priority - zo snel mogelijk.
Standard/Economy - wordt vervoerd als er fysiek
ruimte voor de zending is

daytona12

Ongelezen bericht door daytona12 »

Tja hier weet ik helaas alles van.

Deze verzend bandieten (in mijn geval UPS) doen maar wat ze willen.
Ik ben benieuwd of jij dus ook voorschot provisie hebt betaald bij ontvangst. Gewoon even vragen bij de DHL helpdesk!
Zien mijn topic http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=58378

Groet,
Peter

Gesloten