LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Downgrading bij KLM - verschil wordt niet terugbetaald

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Hanza

Downgrading bij KLM - verschil wordt niet terugbetaald

Ongelezen bericht door Hanza »

Op 26 maart zijn we op een botte en onbeschofte manier door KLM gedowngraded van business class naar toeristenklas. Terugbetaling van het verschil tussen beide klassen blijft uit.

We hadden tickets gekocht bij Kenya Airways. De vlucht van Kenya Airways werd geannuleerd en daarvoor kregen we (bevestigde) business class tickets van KLM. Bij het inchecken werden we door KLM gedowngraded. Na een klacht bij KLM met het verzoek tot teruggave van het prijsverschil zegt KLM hier welwillend tegenover te staan, maar dat een formeel verzoek hiertoe moet komen van Kenya Airways: daar is de reis geboekt.

In eerste instantie weigerde Kenya Airways de klacht in behandeling te nemen, omdat zij bevestigde KLM business class tickets hadden geleverd en KLM de tickets had downgraded. Zij verwezen naar KLM voor de claim.
Na lang aandringen heeft Kenya Airways - volgens eigen zeggen - de claim bij KLM neergelegd. KLM zou niet op deze claim reageren.
Daarmee is voor Kenya Airways de kous af.
Een kopie van de claim door Kenya Airways aan KLM kan ik niet krijgen vanwege privacy en interne "policy".
Ik kom dus geen stap verder.

J. Deltoer

Re: Downgrading bij KLM - verschil wordt niet terugbetaald

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ontzettend flauw van KLM. Nota bene met 3,5 miljard van ons belastinggeld geholpen.

Maar u hebt bij Kenya airways geboekt. Dus daar moet u zijn. Maar te belachelijk voor woorden.

J. Deltoer

TS koopt business class tickets
KLM downgrade deze naar toeristenklassr
KLM zegt aanvankelijk welwillend te zijn inzake teruggave prijsverschil
KLM trekt vervolgens keutel in
KLM reageert niet op terechte claim Kenya

Maar niet KLM is flauw volgens P2 maar Deltoer, en lady en 16A vinden P2 leuk.

Mijn klomp is stuk.

------ Opmerking moderator: Ik zie geen enkele reden om hier uit te halen naar andere forumgebruikers. Dit helpt de TS en het topic niet vooruit en draagt al zeker niet bij tot de sfeer.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

J. Deltoer schreef:
05 okt 2020 18:42
Dat is persoonlijke interpretatie.
KLM trekt helemaal niets in, de afnemer dient het prijsverschil terug te vragen, en dat is niet TS

jeanne-veghel

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Ik vroeg me af of TS bij Kenya Airways ook business class had geboekt? Zo ja wat is dan de reden dat KLM een downgrade naar
economy class uitvoerde? Was businessclass volgeboekt of was er een andere reden?
Had TS geen business class bij Kenya Airways geboekt en kreeg hij een upgrade door de annulering en is dat de reden dat KLM hem heeft
gedowngrade?
Als hij bij Kenya Airways ook een businessclass ticket had en KLM had geen plaats in businessclass hoort TS van wie dan ook het verschil gewoon terug te ontvangen lijkt me, maar e.e.a. is me niet geheel duidelijk.

jeanne-veghel

@hanza

Kunt u reageren svp op mijn vragen? Ben wel benieuwd of u bij Kenya Airlines ook business had geboekt?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

J. Deltoer schreef:
05 okt 2020 18:42
TS koopt business class tickets
KLM downgrade deze naar toeristenklassr
KLM reageert niet op terechte claim Kenya

Maar niet KLM is flauw volgens P2 maar Deltoer, en lady en 16A vinden P2 leuk.

Mijn klomp is stuk.
Kenya Airways en KLM zijn beiden lid van SkyTeam. een samenwerkings- en codesharing verband. Dat laatste betekent dat er één vliegtuig fysiek vliegt, maar onder 2 codes op de aankomst en vertrekborden staat. Een keer als KLxxx en een keer als KQxxx. De vliegmaatschappij die het vliegtuig levert, zal de verantwoordelijke zijn. In dit geval is KLM ook aandeelhouder van Kenya airways meen ik, maar Kenya Airways onderhoud de route naar Amsterdam volgens mij.

jeanne-veghel

@ J.Deltoer

TS schreef dat hij tickets had gekocht en ik lees in die zin niet dat het om business class tickets ging. Op die vraag geeft TS
Ook nog geen antwoord. TS geeft geen enkele reactie op vragen. Hoewel hij wel een paar keer was ingelogd.
Dan vraag ik me oprecht af of hetdan klopt dat hij in 1e instantie gewoon economy had geboekt bij Kenya Airlines.
Mogelijk geeft hij nog antwoord vandaag.

J. Deltoer

Jeanne, inderdaad, scherp. In mijn bericht moet je koopt vervangen door ontvangt.

Hanza

Om de situatie nader te verklaren:
. KLM heeft gedowngraded, we hadden business class tickets gekregen voor de KLM vlucht van Kenya Airways.
. KLM heeft door de telefoon toegezegd te willen compenseren, mits aangevraagd door Kenya Airways.
. Kenya Airways voelt zich niet verantwoordelijk voor de downgrade, maar heeft na een paar keer aandringen toegezegd de claim bij KLM in te dienen
. Kenya Airlines meldt dat KLM niet reageert op de claim. Daarmee is voor hen de zaak "opgelost"
. (Ons businessclass ticket (helft van een retour) was ruim goedkoper dan wat Kenya Airways aan KLM heeft betaald; al is dit niet relevant. Kenya Airways zou dus geld kunnen overhouden aan de claim).
. Een juridische procedure tegen een Afrikaanse luchtvaartmaatschappij lijkt me kostbaar en hopeloos. Dat is dus geen oplossing.

Hanza

Voor de zekerheid: we hadden rechtstreeks business class tickets gekocht bij Kenya Airways.

jeanne-veghel

Dan snap ik het en wat gaven ze aan als reden dat u gedowngraded moest worden? Dat zou ik nog graag willen weten als dat kan.

U schrijft dat u business class tickets had gekregen voor de KLM vlucht van Kenya Airways, maar daar heeft u dan vanaf het begin toch ook al voor betaald? Vond dat een vreemde zin.

Als ik business vlieg krijg ik ook gewoon de tickets waar ik voor betaal en zou de vlucht worden geannuleerd dan verwacht ik dezelfde tickets te krijgen en zo niet moet er gecompenseerd worden voor het verschil.

In het verleden best veel reizen gemaakt met vliegmaatschappijen die samenwerkten en ook wel eens een probleem gehad, maar werd altijd goed opgelost. Vlieg ook best veel met KLM, omdat mijn dochter op Curaçao woont al jaren.

Daarom dacht ik dat Kenya Airways u had geupgrade ivm de annulering, maar als u al business vanaf het begin had geboekt heeft u
gewoon recht op compensatie als u niet heeft gekregen waarvoor u heeft betaald.

Ik denk trouwens wel dat u bij Kenya Airways moet zijn, omdat u daar in 1e instantie heeft geboekt.

Hanza

De vlucht was "overbooked".
Het dilemma is dat zowel KLM als Kenya Airways geen informatie willen geven over eventuele correspondentie tussen hen beiden. Ik weet dus niet wie de compensatie blokkeert.
Kenya Airways zou dit moeten oplossen, maar geeft niet thuis omdat het een actie van KLM was.
Recht hebben op en recht krijgen zijn 2 aparte dingen.

jeanne-veghel

Heeft u claimservice al geprobeerd? Misschien kunnen zij helpen waar u zich tot kunt richten? Of de consumentenbond?

Daar zou ik beginnen, want ik zou het er niet bij laten zitten.

Heeft u betaald met uw creditcard, want bij sommige creditcards kan je tot 1 jaar verhalen als er niet is geleverd waar men voor heeft betaald. Ligt aan de creditcard die men heeft.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Lastig, maar KLM heeft technisch gezien wel gelijk.
Beste kans dat Kenya Airways je een ticket heeft verkocht waarvan ze wisten dat ze het niet waar konden maken, het is daar al jaren een verlieslijdende puinhoop. Heb je nu niks meer aan, maar ik zou daar nooit boeken.
Teruggave door KLM is niet waarschijnlijk, en Kenya heeft sc***t aan je, simpel gezegd. Ik denk verlies pakken door ademen, hoe vervelend en onrechtvaardig dat ook is.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Dus om een lang verhaal kort te maken, je koopt een ticket bij kenya airways, deze vlucht gaat niet door. Je mag met de klm mee, maar die heeft geen plek in de BC. Dus mag je mee, maar wel tussen het plebs.
Hoezo is klm dan verantwoordelijk voor het verschil in ticketprijs?

jeanne-veghel

Niet klm maar Kenya airways is en blijft verantwoordelijk voor het prijsverschil. Mensen kiezen en betalen voor de klasse die ze willen vliegen, daar heeft niemand iets over te zeggen. Je kunt een mening hebben, maar tenslotte betalen de mensen er zelf voor. Als je niet krijgt geleverd waar je voor hebt betaald is het logisch dat je het verschil terug gaat vragen.
Ik heb ook nog nooit mensen gezien die een upgrade van economy naar business class hebben geweigerd.

Hawk-Eye

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

u moet bij Kenya airways zijn, desnoods via een claim bureau....

Gesloten