LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco jaarrekening: uitzetten TF-signaal en schatting meterstanden

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Wulp

Eneco jaarrekening: uitzetten TF-signaal en schatting meterstanden

Ongelezen bericht door Wulp »

In januari 2022 de nieuwe jaarrekening van Eneco ontvangen zoals gewoonlijk elk jaar, 8 pagina's groot.
In de jaarrekening stond een héél klein zinnetje, handig ergens in het midden wat niet veel mensen zullen lezen.

Dat zinnetje is echter wel van groot belang en geeft het volgende aan:
Per 1 juli 2021 is het TF signaal uitgezet waarover de klant schriftelijk is geïnformeerd.
Verder in de jaarrekening wordt naar de netbeheerder verwezen bij eventuele vragen over de jaarrekening.

Als ICT-er (en ethisch certified hacker) ben ik huiverig voor nieuwe ontwikkelingen waarvan niet aangetoond (leuk Toon) kan worden of de werking ervan veilig en afgeschermd is. Toon heeft, via de router, contact met de servers van de energieleverancier. Dat betekent dat via dit kanaal er dus informatiestromen lopen (van en naar Toon) en dus ook de schakeling van Normaal en Dal tarief.

Omdat hier een risico wordt gelopen dat hackers via dit soort kanalen een router binnen kunnen komen en Eneco hier geen toelichting destijds over heeft gegeven heb ik de oude mechanische meter gehouden.

Volgens de jaarrekening zou elke klant een schrijven ontvangen hebben waarin is aangegeven dat het TF-signaal (wat dus voor normaal en dal tarief schakeling zorgt) per 1 juli 2021 stopt. Echter, zowel per post als in mijn inbox van Mijn Eneco (die heb ik veiliggesteld zodat Eneco er niet ineens een bericht in kan zetten met een anti-datering) of per emailbericht, heb ik nooit een schrijven ontvangen.

Vervolgens wordt er in de berekening van verbruikt energie een stand per 1 juli 2021 vermeld die niet door de klant (ik dus) is doorgegeven en er ook geen meter opnemer aan de deur is geweest om deze standen op te nemen.

Op de site van Eneco is geen mogelijkheid om een emailbericht te sturen gevonden, geen emailadres dus.
Er kan telefonisch contact opgenomen worden (dan heeft de klant dus geen bewijs waarop hij / zij kan terugvallen van dit gesprek) of er kan een brief gestuurd worden.

Omdat ik een schriftelijk antwoord wil hebben van Eneco heb ik, twee maal, een brief op 12 januari 2022 gestuurd met een drietal vragen:
1) waar is de brief van Eneco waarin is aangegeven dat per 1 juli 2021 het TF signaal wordt uitgezet en zonder een "moderne meter" er maar 1 tarief gaat gelden?
2) waar haalt Eneco de meterstanden vandaan die op mijn jaarrekening per 1 juli 2021 zijn vermeld?
3) waarom berekent Eneco een ander tarief per 1 juli 2021 dan dat ik in een driejarig contract heb vastgelegd?

Dezelfde vragen heb ik ook voorgelegd aan, zoals in de jaarrekening stond vermeld, aan Stedin.
Stedin heeft netjes en snel op de brief gereageerd. Zij verwijzen naar Eneco vwb dit onderwerp.

Vervolgens krijg ik van de klantenservice een kort berichtje per mail, dat kan dan ineens wel vanuit Eneco, om dit telefonisch te doen. Dit is natuurlijk vreemd als een klant per brief een aantal vragen stelt en hier in een korte email (2 zinnen) geprobeerd wordt om de klant af te poeieren. Er kon ook op deze verstuurde mail gereageerd worden.

Dat (een reply sturen naar dit emailadres van Eneco) heb ik dus gedaan (op 25 januari 2022) en nogmaals aangegeven dat ik op de drie vragen een schriftelijk antwoord wilde hebben.

Vervolgens geen enkele reactie meer van de klantenservice van Eneco ontvangen. Ik heb bij deze mail een controle meegestuurd zodat ik kan zien dat bij een IP-adres dit bericht is gelezen. Laat dit IP-adres nu Eneco zijn.

Wordt het bovenstaande bericht herkend?
Misschien dan een punt van aandacht voor RADAR.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Lady1234

Re: Eneco jaarrekening: uitzetten TF-signaal en schatting meterstanden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is toch allang bekend dat dat TF signaal wordt uitgeschakeld.

Lees eens hier.

https://www.pricewise.nl/blog/dubbel-tarief-verdwijnt/

Dat er een ander tarief wordt berekend, is logisch. Alles wordt nu volgens enkel tarief afgerekend.

Maar het is niet netjes dat Eneco niet reageert.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

De manier van reageren is verre van netjes, ronuit schandalig. E mail adressen van bedrijven worden steeds meer afgeschermd, maar ze bestoken jou wel met berichten, meestal met een zogenaamd noreply adres, waar je dus niet op kunt antwoorden.

Wulp

@lady1234

Het gaat hoe Eneco "zijn wil" door wilt voeren aan klanten.
Toon is niet veilig en, in ieder geval ik, ik heb in ieder geval geen schrijven ontvangen dat het TF signaal uitgezet zou gaan worden zoals in de jaarrekening wordt aangegeven. Het gaat erom dat Eneco zwart op wit schrijft dat elke gebruiker een brief ontvangen zou hebben (of per mail) wat dus gewoon niet klopt.

Om vervolgens dan, zonder ook maar enige afstemming te hebben gehad, een meterstand te schatten kan natuurlijk he-le-maal niet.
Eneco behoort de werkelijke meterstanden op te nemen in een jaarrekening.

Wat zou u vinden als uw werkgever uw gewerkte uren gaat inschatten en vervolgens dit in uw salarisstrookje (gewerkte uren) tot een lager salaris zou leiden?

De jaarrekening klopt dus gewoon niet en daarmee is Eneco buiten haar regels gegaan.

xflorisx

Ongelezen bericht door xflorisx »

Enige opmerkingen:
Je zegt mail veilig te hebben gesteld. Heb je ook de spam map veiliggesteld.
Een brief wordt geacht normaal bezorgd te worden. Bewijs is er nooit. Dan zou je aangetekend moeten versturen. Dat hoeft niet. Dergelijke brieven worden door velen niet eens gelezen en bijna ongezien bij het oud papier gedaan. Een half jaar later is men vergeten dat die brief er wel was.
Zolang jij geen zogenaamde slimme meter hebt wordt een meterstand via de graaddagenmethode geschat. Een meteropnemer sturen zou wel heel erg prijzig zijn. Mocht je goede redenen hebben dat de meterstand anders is (en dat kunt bewijzen of aannemelijk maken) zal de energiemaatschappij de stand aanpassen. Is goedkoper dan die meteropnemer.

DeZevendeHenk

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Ik snap niet wat een eventuele Toon ermee te maken heeft. U is als het goed is door Stedin een nieuwe meter aangeboden die u blijkbaar heeft geweigerd en nu kan bij Enenco geen dag en nacht tarief meer krijgen omdat daar dus de infrastructuur voor ontbreekt. Dat is allemaal oud nieuws dus wat wilt u dan?

de auditu

Ongelezen bericht door de auditu »

Het is vooral de Toon, die de muziek maakt. :)

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w »

1) die brief is via de weg van oud papier recycling al lang weer een nieuwe krant, folder of kartonnen doos geworden. Of als die brief digitaal verzonden is wellicht in uw spam box gekomen waarvan de inhoud na X dagen automatisch wordt gezuiverd.
Feit is dat er uitgebreid is gecommuniceerd over het vervallen van het TF signaal. De belangrijkste reden dat dergelijke communicatie niet overal aankomt, is dat lang niet alle ontvangers kennis nemen van de informatie die gestuurd is. Meestal omdat de envelop van de afzender wordt beoordeeld als 'reclame' en ongezien in de papierbak belandt. De installateur waar ik vorig jaar werkte heeft in de eerste helft van 2021 heel wat TF-relais verwijderd bij mensen die de brief hebben gelezen. Maar in de dagen na 1 juli 2021 zijn er ook héél wat telefoontjes geweest van mensen bij wie de elektrische boiler het niet meer deed. Allemaal mensen die de informatie niet tot zich hadden genomen.

2) Die meterstanden per 1 juli 2021 worden geschat naar aanleiding van de standaardverdeling van het energieverbruik gedurende het jaar. Zelfs al zou die schatting fors afwijken, zeg 100kWh 'te hoog' dagverbruik en 'te laag' dalverbruik hebben we het over een te verwaarlozen verschil van 2 a 3 euro. Waarschijnlijk is de werkelijke afwijking veel kleiner. Totaal de moeite niet om achteraan te gaan. Als u zo wantrouwend bent, had u natuurlijk per 1 juli zelf de werkelijke meterstanden kunnen doorgeven. Dan kon uw energieleverancier met die cijfers een volledig correcte jaarrekening opstellen. Want ja, ook tussentijds kun je meterstanden doorgeven wanneer er geen slimme meter is.

3) Uw energieleverancier hanteert andere tarieven om de doodeenvoudige reden dat u zelf hebt geweigerd om de apparatuur die nodig is voor de gecontracteerde tarieven te laten plaatsen. De netbeheerder heeft u de benodigde apparatuur wel kostenloos aangeboden. Nu de benodigde apparatuur (slimme meter) ontbreekt, is door de energieleverancier het tarief gehanteerd voor mensen die geen dal/piek tarief hebben, maar 24/7 één tarief. Had u liever gehad dat uw energieleverancier het contract had beëindigd omdat u niet meer aan de voorwaarden voor het dal/piek tarief voldoet? Waarschijnlijk niet...

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

de auditu schreef:
09 feb 2022 14:56
Het is vooral de Toon, die de muziek maakt. :)
Dat was ook mijn eerste gedachte.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat het tf signaal uitgefaseerd zou worden is al een paar jaar bekend. Grote kans dat ze je dit bv via de jaarafrekening van de energiebedrijven hebben meegedeeld.

Het schakelen tussen de tarieven heeft ook niets met toon te maken de nieuwe elektronische meters hebben simpelweg een klok, zodat het schakelen niet afhankelijk is van een extern signaal.

Ten slotte, dat je mail een 'gelezen' signaal krijgt betekent niet dat er iemand inhoudelijk naar gekeken heeft. Als je een mail naar zo'n organisatie stuurt, dan is de eerste stap dat op basis van de inhoud de mail naar een bepaalde mailbox gaat. Jouw mailprogramma krijgt dan een signaal dat de mail "bekeken" is, maar dat betekent alleen dat de mail ergens intern op de stapel terecht gekomen is

16again

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:
09 feb 2022 22:43
Ten slotte, dat je mail een 'gelezen' signaal krijgt betekent niet dat er iemand inhoudelijk naar gekeken heeft. Als je een mail naar zo'n organisatie stuurt, dan is de eerste stap dat op basis van de inhoud de mail naar een bepaalde mailbox gaat.
Jouw mailprogramma krijgt dan een signaal dat de mail "bekeken" is, maar dat betekent alleen dat de mail ergens intern op de stapel terecht gekomen is
Je veegt "delivery receipt" en "read receipt" op een hoop:
https://support.microsoft.com/en-us/off ... e4a7a92141

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
10 feb 2022 08:08
kweenie schreef:
09 feb 2022 22:43
Ten slotte, dat je mail een 'gelezen' signaal krijgt betekent niet dat er iemand inhoudelijk naar gekeken heeft. Als je een mail naar zo'n organisatie stuurt, dan is de eerste stap dat op basis van de inhoud de mail naar een bepaalde mailbox gaat.
Jouw mailprogramma krijgt dan een signaal dat de mail "bekeken" is, maar dat betekent alleen dat de mail ergens intern op de stapel terecht gekomen is
Je veegt "delivery receipt" en "read receipt" op een hoop:
https://support.microsoft.com/en-us/off ... e4a7a92141
Nee, dat doe ik niet ik zeg: dat de mail bekeken is om het haar de juiste afdeling/persoon door te zetten, betekent niet dat iemand er inhoudelijk naar gekeken heeft. Als iemand op jouw werk een mail die voor jou bedoeld is naar je doorstuurt en je hebt nog duizend vergelijkbare mailtjes staan, dan is de kans groot dat die nieuwe mail onderaan de to do lijst komt.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Wulp schreef:
09 feb 2022 11:31
Als ICT-er (en ethisch certified hacker) ben ik huiverig voor nieuwe ontwikkelingen waarvan niet aangetoond (leuk Toon) kan worden of de werking ervan veilig en afgeschermd is. Toon heeft, via de router, contact met de servers van de energieleverancier. Dat betekent dat via dit kanaal er dus informatiestromen lopen (van en naar Toon) en dus ook de schakeling van Normaal en Dal tarief.
Als ICT-er (ben ik zelf ook toevallig) weet ik dat Toon intussen geen nieuwe ontwikkeling meer is. Tevens weet ik ook dat de schakeling tussen dal- en normaal tarief niets met Toon te maken heeft maar met het TF-signaal (bij oude meters) en de interne klok (bij nieuwe meters).
Omdat hier een risico wordt gelopen dat hackers via dit soort kanalen een router binnen kunnen komen en Eneco hier geen toelichting destijds over heeft gegeven heb ik de oude mechanische meter gehouden.
Als ICT-er neem ik aan dat U uw router voldoende kan beveiliging tegen dit soort aanvallen. En daarbij heeft Toon en/of uw router niets met uw meter (mechanisch of electronisch) te maken. Toon leest de gegevens van uw slimme meter via de standaard poort uit. Als ICT-er zou u dat zelf ook kunnen doen met een simpele Arduino en een kabeltje.
Volgens de jaarrekening zou elke klant een schrijven ontvangen hebben waarin is aangegeven dat het TF-signaal (wat dus voor normaal en dal tarief schakeling zorgt) per 1 juli 2021 stopt. Echter, zowel per post als in mijn inbox van Mijn Eneco (die heb ik veiliggesteld zodat Eneco er niet ineens een bericht in kan zetten met een anti-datering) of per emailbericht, heb ik nooit een schrijven ontvangen.
Dit nieuws is niet alleen via Eneco verspreid. In de landelijke en lokale media is hier heel veel aandacht een besteed. En ik wist niet eens dat ik een inbox heb in Mijn Eneco. Ik krijg de mails namelijk gewoon in mijn eigen inbox.
Op de site van Eneco is geen mogelijkheid om een emailbericht te sturen gevonden, geen emailadres dus.
Er kan telefonisch contact opgenomen worden (dan heeft de klant dus geen bewijs waarop hij / zij kan terugvallen van dit gesprek) of er kan een brief gestuurd worden.
Bij bijna alle bedrijven worden telefoongesprekken opgenomen voor het verbeteren van de dienstverlening en voor trainings doeleinden. Dit kun je op je eigen telefoon ook heel makkelijk doen.

Wulp

@Dirkie:
Bedankt voor uw reactie. Een andere reageerder beschreef het goed: "Het gaat met name om de Toon die Eneco bewandeld".

BUTTON_REPORT Citeer
Bericht door Dirkie » 10 feb 2022 09:38

Wulp schreef: ↑

Als ICT-er (ben ik zelf ook toevallig) weet ik dat Toon intussen geen nieuwe ontwikkeling meer is. Tevens weet ik ook dat de schakeling tussen dal- en normaal tarief niets met Toon te maken heeft maar met het TF-signaal (bij oude meters) en de interne klok (bij nieuwe meters).

> Toch vreemd dat ik, ondanks een contract nu een hoger tarief in rekening gebracht krijg dan wat in mijn contract staat vermeld (hoger dus dan normaal tarief).

Als ICT-er neem ik aan dat U uw router voldoende kan beveiliging tegen dit soort aanvallen. En daarbij heeft Toon en/of uw router niets met uw meter (mechanisch of electronisch) te maken. Toon leest de gegevens van uw slimme meter via de standaard poort uit. Als ICT-er zou u dat zelf ook kunnen doen met een simpele Arduino en een kabeltje.

> Ook u weet als ICT-er dat de router, natuurlijk beveiligd, benaderbaar is door vele hackers. U zegt het zelf, de slimme meter (die niet zo slim is) communiceert via een standaard poort, eh waar hangt deze poort aan?

Dit nieuws is niet alleen via Eneco verspreid. In de landelijke en lokale media is hier heel veel aandacht een besteed. En ik wist niet eens dat ik een inbox heb in Mijn Eneco. Ik krijg de mails namelijk gewoon in mijn eigen inbox.

> Het gaat mij om de zekerheid van het niet ontvangen van de correspondentie (aankondiging) en daarna dus een hoger tarief in rekening brengen dan dat in mijn contract staat,

Bij bijna alle bedrijven worden telefoongesprekken opgenomen voor het verbeteren van de dienstverlening en voor trainings doeleinden. Dit kun je op je eigen telefoon ook heel makkelijk doen.

> Heldere reactie, maar ik had geschreven dat ik een brief had gestuurd omdat niet per mail gereageerd kan worden. Dan is het netjes om dan ook per brief te reageren door Eneco en niet een mailtje te sturen of ik wil bellen. Als ik had willen bellen dan had ik dat vanaf het begin al gedaan en geen brief gestuurd. Dit staat ook ik mijn bericht......

Moneyman

Wulp schreef:
10 feb 2022 10:28
Als ICT-er (en ethisch certified hacker)...
Ik zou van een ICT-er toch wel verwachten dat die de quote-button kan gebruiken. Dat maakt je lange teksten een stuk duidelijker.
Wulp schreef:
10 feb 2022 10:28
Waarom schreef je dan in de openingspost dit?
Wulp schreef:
Toon heeft, via de router, contact met de servers van de energieleverancier. Dat betekent dat via dit kanaal er dus informatiestromen lopen (van en naar Toon) en dus ook de schakeling van Normaal en Dal tarief.
Ik vind het nog steeds vooral een warrig verhaal vol wantrouwen, en een echt probleem zie ik nog steeds niet.

Wulp

@ZeerPrivé:

Bedankt. Mij nu bekend, maar is niet op de site te vinden als je dus een vraag wilt stellen.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik zou van een ICT-er toch wel verwachten dat die de quote-button kan gebruiken. Dat maakt je lange teksten een stuk duidelijker.
Als iemand zo vaak zegt dat ie ICT'er, heb ik altijd zo mijn bedenkingen.

Wulp

@Angel1978

U schrijft "Als iemand zo vaak zegt dat ie ICT'er, heb ik altijd zo mijn bedenkingen."
Wat is uw definitie van "vaak"?

Ik heb slechts één keer aangegeven in mijn topic dat ik ICTer ben, lezen is ook een vak natuurlijk!

Moneyman

Wulp schreef:
10 feb 2022 10:40
@ZeerPrivé: Bedankt. Mij nu bekend, maar is niet op de site te vinden als je dus een vraag wilt stellen.
Met twee seconden googelen heb je het (ook als niet-ICT-er) ook gewoon gevonden.
https://waste2power.nl/energieleveranciers-nederland/
Eneco
Telefoon: 088-8955955 (lokaal tarief; op werkdagen van 08:00 tot 18:00)

Website: www.eneco.nl

E-mail: klantenservice@eneco.nl

Moneyman

Wulp schreef:
10 feb 2022 10:53
@Angel1978

U schrijft "Als iemand zo vaak zegt dat ie ICT'er, heb ik altijd zo mijn bedenkingen."
Wat is uw definitie van "vaak"?

Ik heb slechts één keer aangegeven in mijn topic dat ik ICTer ben, lezen is ook een vak natuurlijk!
Ik zou zeggen: schrijven is een vak. Want doordat je verkeerd quote, herhaal je in je bericht van 10.28 uur nog een paar keer dat je ICT-er bent.

Als je dus wilt dat wij goed lezen, begint het met goed schrijven. Als je gewoon de quote-button gebruikt, komt het vanzelf goed en hoeven we als lezers niet te puzzelen.

Gesloten