Hallo ,
11-10-2020 loopt mijn energiecontract af , klopt het dat ik 3 maanden voor deze datum boetevrij kan overstappen ?
Ik ga dan oversstappen via gaslicht.com en altijd voor 1 jaar vast . Maar nu de energieprijzen zo laag zijn vraag ik u kan ik niet beter voor een meerjarig contract gaan ?
Mvg.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] energie overstappen
-
Re: energie overstappen
Het ligt er helemaal aan wat er in uw overeenkomst staat. Maar normaal gesproken kan je pas boetevrij overstappen als de contractduur ten einde is. Wel kunt u natuurlijk al eerder een nieuw contract aangaan, maar dan moet u een ingangsdatum opgeven van na 11-10-2020.
Een meerjarig contract geeft zekerheid van een vast prijs, maar niet of u na 1 of 2 jaar teveel gaat betalen. De laatste 5 jaar heb ik mijn bedragen bijgehouden en ik ben nog steeds goedkoper uit met steeds een 1 jarig contract. Het grote verschil is dat de leverkosten per dag bij een 1 jarig contract bij mijn aanbieder veel goedkoper is dan mij een meerjarig contract.
Het verstandigste is om uw verbruik in bv Exel in te voeren met daarbij alle huidige prijzen (dag-nacht tarief, vaste kosten, enz). Als u verschillende staatjes maakt kunt u in andere staatjes de prijzen zetten van 1 of meerjarige contracten en u ziet meteen wat u zou besparen. Zo kunt u ook een afweging maken of het zou lonen om voor langere tijd vast te zetten.
Een meerjarig contract geeft zekerheid van een vast prijs, maar niet of u na 1 of 2 jaar teveel gaat betalen. De laatste 5 jaar heb ik mijn bedragen bijgehouden en ik ben nog steeds goedkoper uit met steeds een 1 jarig contract. Het grote verschil is dat de leverkosten per dag bij een 1 jarig contract bij mijn aanbieder veel goedkoper is dan mij een meerjarig contract.
Het verstandigste is om uw verbruik in bv Exel in te voeren met daarbij alle huidige prijzen (dag-nacht tarief, vaste kosten, enz). Als u verschillende staatjes maakt kunt u in andere staatjes de prijzen zetten van 1 of meerjarige contracten en u ziet meteen wat u zou besparen. Zo kunt u ook een afweging maken of het zou lonen om voor langere tijd vast te zetten.
U kunt pas vanaf 12-10-2020 overstappen voor alle veiligheid. De prijzen verschillen vaak wel wat, maar ook de cashback bedragen/premie en de kosten van het vastrecht zijn bepalend wie nu ècht de voordeligste. Zoek een top 5 met uw jaarverbruik uit via de proefberekening van de diverse aanbieders en verreken de cashback premie's daarbij. U krijgt alleen niet wéér een cashback als u eerder bij die verkoper al een cashback premie heeft ontvangen. Opletten dus. Vergelijk ook eens, als u toch bezig bent de prijzen eens voor 3 jaar. Zou ook nog wel kunnen schelen, behalve dat de cashback dan weer lager zal uitvallen per jaar. Rekenen = weten.
klopt het dat ik 3 maanden voor deze datum boetevrij kan overstappen ?
Nee.
U kunt wel bij gsm abo's 4 maanden eerder veranderen of een nieuwe phone kopen maar bij energieverkopers bent u EN uw cashback premie kwijt EN krijgt u een boete als u voor einde contractdatum vertrekt. Dus dubbel negatief voor de te vroeg vertrekkende klant.
Nee.
U kunt wel bij gsm abo's 4 maanden eerder veranderen of een nieuwe phone kopen maar bij energieverkopers bent u EN uw cashback premie kwijt EN krijgt u een boete als u voor einde contractdatum vertrekt. Dus dubbel negatief voor de te vroeg vertrekkende klant.
-
Je kunt binnen drie maanden voor afloop van het contract aangeven dat je per einde contract over wil stappen, dat bedoel je? Het wordt dan automatisch geregeld. Het beste is, wat ook al gezegd is, niet direct over te stappen, maar even de beste aanbieding af te wachten. Als je een week of zes voor afloop van het contract overstapt ben je nog op tijd.snah441 schreef: ↑04 jul 2020 22:53Hallo ,
11-10-2020 loopt mijn energiecontract af , klopt het dat ik 3 maanden voor deze datum boetevrij kan overstappen ?
Ik ga dan oversstappen via gaslicht.com en altijd voor 1 jaar vast . Maar nu de energieprijzen zo laag zijn vraag ik u kan ik niet beter voor een meerjarig contract gaan ?
Mvg.
Mocht je verhuisplannen hebben: hou er dan rekening mee dat, als je verhuist naar een gasloze woning of een woning met blokverwarming, je het jaar dan waarschijnlijk niet vol kan maken. Dan krijg je én de welkomstboete niet, én je krijgt een boete op je dak van een of twee x 50 euro, afhankelijk of je elektra wel of niet door laat lopen. Dat is de reden dat ik, hoewel ik eigenlijk een week of twee geleden een keuze had moeten maken, nog niet per 1 augustus a.s. ben overgestapt. Met, misschien, een geschikte woning op komst wacht ik liever tot ik zekerheid heb of het wel of niet doorgaat.
Klopt. Voor het eerst van mijn leven ben ook ik overgestapt, althans, het gaat aankomende week pas in.NeoDutchio schreef: ↑04 jul 2020 23:01Een meerjarig contract geeft zekerheid van een vast prijs, maar niet of u na 1 of 2 jaar teveel gaat betalen. De laatste 5 jaar heb ik mijn bedragen bijgehouden en ik ben nog steeds goedkoper uit met steeds een 1 jarig contract. Het grote verschil is dat de leverkosten per dag bij een 1 jarig contract bij mijn aanbieder veel goedkoper is dan mij een meerjarig contract.
Omdat het voor mij de 1e keer is en ik vaak redeneer "ik weet nu wat ik heb, maar weer niet wat ik krijg", heb ik de klantenservice van Gaslicht.com gebeld om advies. Zij gaven ook aan dat ik beter een 1-jarig contract kon nemen.
NeoDutchio
vindt dit leuk