LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Enquête consumenten over vendor lock-in. Invullers nodig!

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Guardian72

Re: Enquête consumenten over vendor lock-in. Invullers nodig!

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Dat klopt niet. Apple heeft het zelf mogelijk gemaakt, met het standaard meegeleverde programma "Boot Camp", om naast OS X ook Windows op de Mac te installeren.
I stand corrected - weer wat geleerd.

Overigens - over de iPod - ik bedoelde dat je bij aankoop van een iPod schijnbaar per se iTunes nodig hebt. Met een andere MP3 speler kan je vaak gewoon via de USB verbinding bestanden erop plaatsen.

Ik bedoelde niet dat de iPod de enige MP3 speler was..

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Ook met de iPod heeft Apple geen monopoly op de MP3/4 spelers markt.
Nu meet je toch echt met 2 maten. Microsoft heeft ook geen monopolie. Ze zouden dit graag willen en dan hebben we software met nog meer bugs en gaten dan we nu al hebben, maar dat monopolie hebben ze niet. Niet bij besturingssoftware, niet bij laptops, nergens. Voor alles is een alternatief.

Ik ben geen deskundige op iTunes en iPod, maar kan ik met een reguliere MP3/4 speler ook iTunes afspelen?

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

kuklos schreef:Microsoft heeft ook geen monopolie. Ze zouden dit graag willen en dan hebben we software met nog meer bugs en gaten dan we nu al hebben, maar dat monopolie hebben ze niet. Niet bij besturingssoftware, niet bij laptops, nergens. Voor alles is een alternatief.
Microsoft, hoewel dit geen zuiver monopolie is: er zijn ook andere aanbieders van software in de markt, ook van operating systems. Omdat het bedrijf echter een zeer sterke positie heeft op de software- en pc-markt, zijn veel consumenten gedwongen zich aan de keuze voor Microsoft-producten te houden die anderen (bijvoorbeeld scholen en bedrijven) hebben gemaakt. Ook wordt het overgrote deel van alle computerspellen alleen voor Windows en de spelcomputers uitgebracht, waardoor iemand die computerspellen speelt vrijwel gedwongen wordt een Microsoft-besturingssysteem aan te schaffen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Monopolie
Ik zie nu dat ik het woord monopolie steeds verkeerd gespeld heb. Slordig. :oops:

Micosoft heeft met Windows inderdaad niet een zuiver monopolie. Maar er zijn wel dezelfde effecten alsof dat wel een zuiver monopolie is.

WillemV

Guardian72 schreef:Overigens - over de iPod - ik bedoelde dat je bij aankoop van een iPod schijnbaar per se iTunes nodig hebt. Met een andere MP3 speler kan je vaak gewoon via de USB verbinding bestanden erop plaatsen.
Dat begrijp ik. Maar wat ik bedoel is, dat je makkelijk een andere MP3 speler kan kopen wanneer je die lock-in met iTunes wil vermijden. Het is lastiger om een laptop zonder Windows te kopen. Behalve een Apple laptop. Maar die zijn meestal niet te koop bij de grotere winkelketens. Kijk maar eens hoeveel verschillende merken MP3 spelers de BCC in haar assortiment heeft.

kuklos

@WillemV, de wijze waarop Microsoft dit monopolie heeft bereikt valt zeer veel op aan te merken, om het netjes te zeggen. Doch wat ze nu hebben valt te kwalificeren als een natuurlijk monopolie. Het is voor spelaanbieders niet efficiënt om spelletjes te schrijven die niet onder Winwos draaien, dan wel voor een specifieke spelcomputer.
Specomputers hebben voor hun console ook een Monopolie. Ondanks dat er 3 aanbieders zijn (Nintendo, Sony en Microsoft) zie dat elke fabrikant voor hun systeem ook een monopolie heeft, en bepaalt welk spel er wel en niet mag uitkomen.

Maar daarmee is de vraag over iTunes nog niet beantwoord. Kunnen andere MP3/4 spelers nu wel of geen iTunes afspelen?

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

kuklos schreef:@WillemV, de wijze waarop Microsoft dit monopolie heeft bereikt valt zeer veel op aan te merken, om het netjes te zeggen. Doch wat ze nu hebben valt te kwalificeren als een natuurlijk monopolie. Het is voor spelaanbieders niet efficiënt om spelletjes te schrijven die niet onder Winwos draaien, dan wel voor een specifieke spelcomputer.
Specomputers hebben voor hun console ook een Monopolie. Ondanks dat er 3 aanbieders zijn (Nintendo, Sony en Microsoft) zie dat elke fabrikant voor hun systeem ook een monopolie heeft, en bepaalt welk spel er wel en niet mag uitkomen.

Maar daarmee is de vraag over iTunes nog niet beantwoord. Kunnen andere MP3/4 spelers nu wel of geen iTunes afspelen?
kuklos, er is een rede waarom je nog geen antwoord gehad hebt.. Blijkbaar heb je zelf niet zo'n ding anders zou je het niet vragen ;) (geen verwijt, puur een constatering)
iTunes speel je niet af op een iPod, iTunes gebruik je om muziek vanaf je pc op je iPod te zetten.. Sommige mensen denken dat je verplicht bent om iTunes te gebruiken hiervoor, maar dat is niet waar.. Er zijn zat alternatieven die gewoon net zo werken als hiervoor beschreven ( USB aansluiten en muziek er heen slepen )..
ITunes draait ook gewoon op een Windows pc, dus op zich geen reden het niet te gebruiken..

Het zou wel een probleem worden als iTunes er alleen zou zijn voor een mac EN je een iPod alleen kan vol zetten met iTunes (en niet met een normale USB-drive).. Dan zou je namelijk verplicht een mac moeten hebben om een iPod te kunnen gebruiken.

WillemV

kuklos schreef:@WillemV, de wijze waarop Microsoft dit monopolie heeft bereikt valt zeer veel op aan te merken, om het netjes te zeggen. Doch wat ze nu hebben valt te kwalificeren als een natuurlijk monopolie.
En dat vind jij dan geen probleem? Als je antwoord hierop ja is, zijn we het hierover niet met elkaar eens. Dat kan en mag.
Het is voor spelaanbieders niet efficiënt om spelletjes te schrijven die niet onder Winwos draaien,
Inderdaad. Vanwege dat praktische monopolie van Microsoft.
Maar daar is de marktverdeling veel 'gespreider'. Je kan bij Bart Smit alle drie de spelcomputers kopen. Er is onderlinge concurrentie.
Geen idee.

kuklos

@angel1978, dank voor je reactie. Helaas is dat nog geen antwoord op mijn vraag. Kunnen MP3/4 spelers, die niet van Apple zijn, ook muziek van iTunes afspelen?
Ik denk hierbij aan de iTunes store. Muziek die ik daar koop, kan ik die ook op andere MP3 spelers dan de iPod afspelen?

En je hebt gelijk, ik heb geen iPod.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

kuklos schreef:@angel1978, dank voor je reactie. Helaas is dat nog geen antwoord op mijn vraag. Kunnen MP3/4 spelers, die niet van Apple zijn, ook muziek van iTunes afspelen?
Ik denk hierbij aan de iTunes store. Muziek die ik daar koop, kan ik die ook op andere MP3 spelers dan de iPod afspelen?

En je hebt gelijk, ik heb geen iPod.
ok dan begreep ik je verkeerd.. Je vraag was wat cryptisch.
Ja, de nummers uit de iTunes-store zijn rechtenvrij.. Eenmaal gedownload heb je 'gewoon' een mp3-bestand die je op elke mp3-speler kan zetten die je wil.

kuklos

@angel1978, okee, dank. Dan heeft Apple inderdaad geen monopolie.

Guardian72

Ongelezen bericht door Guardian72 »

kuklos schreef:@angel1978, okee, dank. Dan heeft Apple inderdaad geen monopolie.
Zo leer ik nog eens wat bij.
maar goed - ik heb mijn iPod weggegeven aan een apple fan - die kon er wel mee omgaan.. mischien toch eens RTFM :|

Gesloten