Essent berekent te veel verbruik
-
Jeanet Hut
Essent berekent te veel verbruik
Ik ben klant van Essent. Ik heb de app van hun op mijn telefoon gedownload. Ik had in januari mijn daggebruik van gas opgeschreven en alles opgeteld. Ik had 298.75 kuub verbruikt. In mijn app stond 304 kuub. 5 te veel. Heb Essent gebeld en kreeg als uitleg dat het uitlezen niet altijd op hetzelfde tijdstip gebeurt dus vandaar dat verschil. Heb voor februari weer alles opgeteld en kwam op 277.25 kuub. In de Essent app 283. Weer een verschil van 5 kuub. Natuurlijk weer gebeld. Weer dezelfde uitleg. Ik vraag me af of hun rekenmachine kapot is. Want als ze mij het dagverbruik in 2 decimalen achter de komma doorgeven en ik tel dat op, dan is dat toch mijn maandverbruik, neem ik aan. Ik heb vervolgens ingelogd op Mijn Essent. Daar de beginstanden en de eindstanden per maand bekeken. Nu blijkt dat er al 29 kuub, alleen dit jaar, teveel is berekend. Mijn jaarafrekening moet nog komen binnenkort. Dus de laatste 25 dagen van de maand maart moet ik nog berekenen. En dan weer vergelijken. Maar heb het idee dat er te veel wordt berekend. Als dat bij mij gebeurt ben ik vast niet de enige. Zijn er hier meer klanten van Essent die ook het idee hebben dat er per maand/jaar standaard te veel wordt berekend?
Re: Essent berekent te veel verbruik
Je verbruik wordt berekend én gefactureerd op basis van de meterstanden aan het begin en het eind van de facturatieperiode. Bij de weergave in de app staat er eigenlijk altijd bij dat dat indicatief is, en dat er geen rechten aan ontleend kunnen worden. Het is ook niet spannend, omdat het inderdaad om andere uitleesmomenten en weergaveperioden kan gaan. Zolang de jaarafrekening maar overeenstemt met de daadwerkelijke meterstanden, is er niets aan de hand.
-
DeZevendeHenk
Is het mogelijk dat u de correctiefactor voor gas over het hoofd ziet?
xflorisx
, J. Deltoer
en Erthanax
vinden dit leuk
-
NeoDutchio
U rekent met 2 decimalen, maar het werkelijke verbruik word met 4 of 5 decimalen gedaan. Elke dag een afronding geeft ook een verschil.
Elke dag max..01 verschil maakt maar max. 0.3 verschil per maand. Dus dat zal het niet zijn.
-
NeoDutchio
-
Jeanet Hut
Ik begrijp best dat er een minimale afwijking kan zijn. Maar op jaarbasis toch geen 30 kuub? Met de gasprijzen van dit moment loopt dat mooi in de papieren. Op mijn essent kan ik zien waar de meterstand op staat aan het begin van de maand en vervolgens weer het begin van de volgende maand. Als ik die van mekaar aftrek is dat toch mijn verbruik? Ik ben misschien wel blond, maar zo bereken ik het. Daar mag dan toch geen verschil in zitten?
-
DeZevendeHenk
Ja, dat is ook al "eeuwig" zo, er is een correctiefactor gas die op uw verbruik wordt toegepast.Jeanet Hut schreef: ↑28 mar 2022 14:53Ik begrijp best dat er een minimale afwijking kan zijn. Maar op jaarbasis toch geen 30 kuub? Met de gasprijzen van dit moment loopt dat mooi in de papieren. Op mijn essent kan ik zien waar de meterstand op staat aan het begin van de maand en vervolgens weer het begin van de volgende maand. Als ik die van mekaar aftrek is dat toch mijn verbruik? Ik ben misschien wel blond, maar zo bereken ik het. Daar mag dan toch geen verschil in zitten?
https://www.energieleveranciers.nl/ener ... che-waarde
-
Jeanet Hut
Mooie roversbende dan!
Ik denk dat je dan niet begrijpt wat het inhoudt. Er is geen sprake van roven.
Zeer toepasselijke beschuldiging van iemand die niet weet 'hoe de steel in de vork steekt' en de uitleg hierover gegeven ook niet wil of kan begrijpen.
Overigens levert de netwerkbeheerder de gegevens m.b.t. uw verbruik aan bij uw energieleverancier.
-
DeZevendeHenk
Heb je de toelichting niet gelezen of niet begrepen?
Het is geen roversbende, want niet elk gas uit elke gaswinning, is hetzelfde. Dus checkt de Gasunie de calorische waarde van het gas wat door hun hoofdleidingen stroomt op een aantal plekken, en daar komt die hierboven al genoemde correctiefactor uit. Zie ook de vragen en antwoorden bij consuwijzer. Dit is in de wet zo geregeld, Essent verzint dit niet zelf, en mag ook niet zelf die factor even aanpassen om rijker te worden.
-
Jeanet Hut
Ik heb mij vantevoren wel ingelezen. Die calorische waarde wordt toegepast op het jaarverbruik. Misschien begrijp ik dat verkeerd. Ik heb alle beginstanden van elke maand van dit jaar die essent aan mij doorgeeft opgeschreven. De eindstand afgetrokken van de beginstand. Dan zit er al verschil tussen. Maar ik wacht mijn jaarafrekening af en ga dan bekijken hoe en wat. Volgens jullie artikelen en volgens de uitleg op de site van Essent wordt die calorische waarde achteraf toegepast. Als dat niet zo is begrijp ik dat dat al eerder gedaan wordt en dan geef ik ruiterlijk toe dat jullie gelijk hebben..
Dorfje
vindt dit leuk
Wat ik kan terugzien in essent app + jaarrekening.
App zegt 2021 1141 m3 gasverbruik
Jaarrekening meldt netto gasverbruik 1141 m3
Jaarrekening meldt meterstanden + verbruik 1135m3
App zegt 2021 1141 m3 gasverbruik
Jaarrekening meldt netto gasverbruik 1141 m3
Jaarrekening meldt meterstanden + verbruik 1135m3
Jeanet Hut
vindt dit leuk
Cruyffiaans!
Maar wat gaf uw meter aan?Jeanet Hut schreef: ↑28 mar 2022 17:51Ik heb mij vantevoren wel ingelezen. Die calorische waarde wordt toegepast op het jaarverbruik. Misschien begrijp ik dat verkeerd. Ik heb alle beginstanden van elke maand van dit jaar die essent aan mij doorgeeft opgeschreven. De eindstand afgetrokken van de beginstand. Dan zit er al verschil tussen. Maar ik wacht mijn jaarafrekening af en ga dan bekijken hoe en wat. Volgens jullie artikelen en volgens de uitleg op de site van Essent wordt die calorische waarde achteraf toegepast. Als dat niet zo is begrijp ik dat dat al eerder gedaan wordt en dan geef ik ruiterlijk toe dat jullie gelijk hebben..
-
Jeanet Hut
@Nijogeth mijn meter geeft dezelfde eindstand aan als mijn Essent aan mij doorgeeft
-
Jeanet Hut
Als blijkt dat de calorische waarde tussentijds al wordt toegepast i.p.v. achteraf. Dan neem ik mijn woorden terug.
Dan klopt het toch gewoon? Wat is je probleem dan?Jeanet Hut schreef: ↑28 mar 2022 18:55@Nijogeth mijn meter geeft dezelfde eindstand aan als mijn Essent aan mij doorgeeft
In geen van beide gevallen is je kwalificatie “ roversbende” terecht. Die woorden kan je dus sowieso terugnemen.Jeanet Hut schreef: ↑28 mar 2022 18:59Als blijkt dat de calorische waarde tussentijds al wordt toegepast i.p.v. achteraf. Dan neem ik mijn woorden terug.
Anderen uitschelden terwijl je het zelf duidelijk niet begrijpt zorgt er meestal niet voor dat je heel erg serieus genomen wordt.
Ivo.w
vindt dit leuk