Essent misleid "vaste klanten"
Re: Essent misleid "vaste klanten"
Ja en als je klant bij Essent bent, kun je inloggen en het bedrag zelf weer aanpassen. Essent zal je voorschot hebben verhoogd omdat je meer energie gebruikt dan verwacht en/of wegens gestegen vaste leveringskosten.
-
- Berichten: 32461
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Essent misleid "vaste klanten"
Als de belastingen op energie stijgen, om wat te noemen, dan mogen ze dat niet alleen; ze zullen wel moeten om te voorkomen dat je uiteindelijk bij moet gaan betalen.
Re: Essent misleid "vaste klanten"
Nee dat mag niet "zomaar".
Dat mag wel als uw verbruik volgens de gegevens die Essent uit uw slimme meter ontvangt hoger blijkt te zijn dan dat u bij het aangaan van het contract hebt opgegeven als uw 'geschat jaarverbruik'.
U kunt natuurlijk het bedrag weer omlaag bijstellen.
Maar dan kunt u na afloop van het vaste contract een afrekening verwachten waarop u moet bijbetalen.
Het maandbedrag van een energiecontract zegt helemaal niets. Hetgeen wat vast staat, zijn de tarieven per kuub gas en per kilowattuur elektriciteit. En daarnaast de vaste kosten die de energieleverancier zelf in rekening brengt.
De BTW, energiebelasting en de netbeheerkosten liggen bij een "vast" contract níet vast. Als de overheid of netbeheerder de tarieven wijzigt, dan zal de energieleverancier die wijziging één op één doorberekenen aan alle klanten, dus ook aan klanten met een "vast" contract.
Maar de grootste variabele is meestal toch wel het daadwerkelijk verbruik wat nogal eens afwijkt van het geschat jaarverbruik. Uiteindelijk moet gewoon linksom of rechtsom elke gebruikte kuub gas en elke kilowattuur elektriciteit betaald worden door de klant. Is het niet via de maandelijkse termijnen, dan is het wil middels een (forse) jaarrekening.