Essent misleid "vaste klanten"

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
PGros
Berichten: 1247
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door PGros »

Mensen denken dat niet. Dat wordt ze voorgehouden door de energieleverancier. Die geeft de data in de app.

jonis
Berichten: 2839
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door jonis »

PGros schreef:
23 okt 2023 11:45
Mensen denken dat niet. Dat wordt ze voorgehouden door de energieleverancier. Die geeft de data in de app.

........en welke data denk je dat er gebruikt worden in de app voor de nieuwe bewoner voor verwacht verbruik?
En dan ook nog geen slimme meter.

BL2
Berichten: 5070
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door BL2 »

Het leven is zo rustgevend zonder slimme meter en zonder App. Gewoon elke maand het geadviseerde bedrag betalen en een keer per jaar de meterstand doorgeven en de eindafrekening betalen/terugontvangen.....> en door !

PGros
Berichten: 1247
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door PGros »

jonis schreef:
23 okt 2023 12:23
PGros schreef:
23 okt 2023 11:45
Mensen denken dat niet. Dat wordt ze voorgehouden door de energieleverancier. Die geeft de data in de app.

........en welke data denk je dat er gebruikt worden in de app voor de nieuwe bewoner voor verwacht verbruik?
En dan ook nog geen slimme meter.
En waarom houdt de leverancier daar dan geen rekening mee? En geeft bijv geen tips als er niets bekend is. Gewoon een app die niet goed werkt en dan vinden ze het gek als mensen klagen.

jonis
Berichten: 2839
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door jonis »

BL2 schreef:
23 okt 2023 12:32
Het leven is zo rustgevend zonder slimme meter en zonder App. Gewoon elke maand het geadviseerde bedrag betalen en een keer per jaar de meterstand doorgeven en de eindafrekening betalen/terugontvangen.....> en door !
Ook daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden dat mensen niet vrolijk werden van de achteraf verrassing....

angel1978
Berichten: 11319
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door angel1978 »

jonis schreef:
23 okt 2023 12:42
BL2 schreef:
23 okt 2023 12:32
Het leven is zo rustgevend zonder slimme meter en zonder App. Gewoon elke maand het geadviseerde bedrag betalen en een keer per jaar de meterstand doorgeven en de eindafrekening betalen/terugontvangen.....> en door !
Ook daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden dat mensen niet vrolijk werden van de achteraf verrassing....
Je de hele winter zorgen maken omdat je niet zeker weet of je de eindafrekening wel kan betalen is zeker niet rustgevend voor veel mensen.

jonis
Berichten: 2839
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door jonis »

PGros schreef:
23 okt 2023 12:40
En waarom houdt de leverancier daar dan geen rekening mee? En geeft bijv geen tips als er niets bekend is. Gewoon een app die niet goed werkt en dan vinden ze het gek als mensen klagen.
Hoe denk jij dat het dan werkt als je ergens in een "nieuw" huis komt als nieuwe bewoner?
Oude bewoner altijd zuinig geweest en jij tropisch warm voor de huisdieren. Domme meter in de kast en paar keer hooguit wat meterstanden doorsturen.
Ik zou van een 30 jaar klant zijn wat meer inzicht verwachten dan denken dat we alles in dit land goed voor elkaar hebben met een app voor een nieuwe bewoner.

angel1978
Berichten: 11319
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door angel1978 »

PGros schreef:
23 okt 2023 12:40
jonis schreef:
23 okt 2023 12:23
PGros schreef:
23 okt 2023 11:45
Mensen denken dat niet. Dat wordt ze voorgehouden door de energieleverancier. Die geeft de data in de app.

........en welke data denk je dat er gebruikt worden in de app voor de nieuwe bewoner voor verwacht verbruik?
En dan ook nog geen slimme meter.
En waarom houdt de leverancier daar dan geen rekening mee? En geeft bijv geen tips als er niets bekend is. Gewoon een app die niet goed werkt en dan vinden ze het gek als mensen klagen.
Die app heeft regels in zich die rekening houden met gemiddeld gedrag en info die bekend is. Niet met alle uitzonderingen.
Zonder data zou de app eigenlijk helemaal geen voorspelling moeten doen, maar ook dat levert natuurlijk weer klagende mensen op.

16again
Berichten: 16484
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door 16again »

jonis schreef:
23 okt 2023 12:50
paar keer hooguit wat meterstanden doorsturen.
Daarmee kan toch vrij aardig een inschatting van verbruik worden gemaakt, zodat een verrassing uitblijft bij de eindafrekening ?

jonis
Berichten: 2839
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door jonis »

16again schreef:
23 okt 2023 12:56
jonis schreef:
23 okt 2023 12:50
paar keer hooguit wat meterstanden doorsturen.
Daarmee kan toch vrij aardig een inschatting van verbruik worden gemaakt, zodat een verrassing uitblijft bij de eindafrekening ?
Dat is maar 1 factor in de berekening verbruiksmanager. voorschot gaat oa ook uit van verwacht verbruik.

witte angora
Berichten: 32242
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door witte angora »

jonis schreef:
23 okt 2023 12:42
BL2 schreef:
23 okt 2023 12:32
Het leven is zo rustgevend zonder slimme meter en zonder App. Gewoon elke maand het geadviseerde bedrag betalen en een keer per jaar de meterstand doorgeven en de eindafrekening betalen/terugontvangen.....> en door !
Ook daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden dat mensen niet vrolijk werden van de achteraf verrassing....
Vroeger, maar dat is wel heel lang geleden, schroefden mensen zelf hun voorschotbedrag omhoog. Wisten ze zeker dat ze niet bij hoefden te betalen, en als ze terug kregen was dat een mooi spaarpotje.

Morgan le Fay
Berichten: 586
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

witte angora schreef:
23 okt 2023 13:04
jonis schreef:
23 okt 2023 12:42
BL2 schreef:
23 okt 2023 12:32
Het leven is zo rustgevend zonder slimme meter en zonder App. Gewoon elke maand het geadviseerde bedrag betalen en een keer per jaar de meterstand doorgeven en de eindafrekening betalen/terugontvangen.....> en door !
Ook daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden dat mensen niet vrolijk werden van de achteraf verrassing....
Vroeger, maar dat is wel heel lang geleden, schroefden mensen zelf hun voorschotbedrag omhoog. Wisten ze zeker dat ze niet bij hoefden te betalen, en als ze terug kregen was dat een mooi spaarpotje.
Tja en nu gaan ze helemaal uit hun pantoffel als die moderne dingen 5 seconden niets aangeven.
En ik krijg elke maand een advies om mijn voorschot een euro naar beneden of naar boven bij te stellen.
Wat ik natuurlijk ook gelijk doorvoer. :mrgreen:

BL2
Berichten: 5070
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:
23 okt 2023 13:04
Vroeger, maar dat is wel heel lang geleden, schroefden mensen zelf hun voorschotbedrag omhoog. Wisten ze zeker dat ze niet bij hoefden te betalen, en als ze terug kregen was dat een mooi spaarpotje.
Vroeger ?
Anno 2023 nog steeds, elk jaar nog wat terug gehad, en een "gratis" maand.

Moneyman
Berichten: 31561
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
23 okt 2023 18:58
witte angora schreef:
23 okt 2023 13:04
Vroeger, maar dat is wel heel lang geleden, schroefden mensen zelf hun voorschotbedrag omhoog. Wisten ze zeker dat ze niet bij hoefden te betalen, en als ze terug kregen was dat een mooi spaarpotje.
Vroeger ?
Anno 2023 nog steeds, elk jaar nog wat terug gehad, en een "gratis" maand.
Vroeger ook vaak zat dik 1000 euro terug gehad. Sinds energiemaatschappijen ineens ook failliet blijken te kunnen gaan, ben ik daar toch wat minder happig op.

Cro
Berichten: 2180
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door Cro »

witte angora schreef:
23 okt 2023 13:04
jonis schreef:
23 okt 2023 12:42
BL2 schreef:
23 okt 2023 12:32
Het leven is zo rustgevend zonder slimme meter en zonder App. Gewoon elke maand het geadviseerde bedrag betalen en een keer per jaar de meterstand doorgeven en de eindafrekening betalen/terugontvangen.....> en door !
Ook daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden dat mensen niet vrolijk werden van de achteraf verrassing....
Vroeger, maar dat is wel heel lang geleden, schroefden mensen zelf hun voorschotbedrag omhoog. Wisten ze zeker dat ze niet bij hoefden te betalen, en als ze terug kregen was dat een mooi spaarpotje.
Dat gebeurt nog steeds wel hoor vermoed ik, genoeg voorbeelden te vinden van mensen die hun spaarpotje in rook op zagen gaan bij de faillissementen van meerdere energie leveranciers bijna 2 jaar geleden.

Ergens vermoed ik dat dit bij de grotere spelers misschien zelfs nog wel meer gebeurt, omdat daar juist de vaker de honkvaste klanten zullen zitten, die dit soort zaken over het algemeen eerder zullen doen dan de rond hoppende consument die altijd voor de beste deal gaat, die zal immers ook eerder de risico's kennen, zeker wanneer je met minder bekende partijen op een bepaalde markt in zee gaat.

witte angora
Berichten: 32242
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik reageerde dan ook op de opmerking van jonis... :wink:

Het probleem is inderdaad het aantal faillissementen van energieboeren, de laatste jaren. Een of twee maanden kun je in geval van nood nog wel storneren, maar als het om grotere bedragen gaat wordt het al gauw lastig. Ik ben zelf heus niet te beroerd om mijn maandbedrag aan te passen. Maar als ik binnen een maand of drie het verzoek van Eneco zelf krijg, terwijl die toch echt het termijnbedrag zelf vast hebben gesteld, ga ik me toch wel even achter de oren krabben. Ben niet gisteren uit het ei gekropen.

Ergens in februari, als het winterverbruik meer duidelijk wordt, kijk ik wel even verder. Dan heb ik nog steeds 5 of 6 maanden om een eventueel tekort aan te zuiveren. En als het verbruik lager word dan van tevoren ingeschat, en er qua belastingen niks verandert, dan komt er sowieso nog wat geld terug. Dan is een verhoging van 9 x 16 euro toch ook niet nodig.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Men kent zijn tarieven en weet het verbruik en de vaste lasten. Toch niet zo moeilijk om even te rekenen.

ZeerPrivé
Berichten: 6315
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

In 2024 stijgt de energiebelasting op gas https://www.gaslicht.com/nieuws/prinsje ... ing-stijgt

witte angora
Berichten: 32242
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door witte angora »

Lol. Ik moet 22 cent per maand meer gaan betalen. Het is nog wel de vraag wat de netbeheerkosten gaan doen, het ziet er naar uit dat ook die gaan stijgen.

Maar ik ben benieuwd wat ze straks met die derde belastingschijf op gas willen doen. Nu is er nog geen verschil of je onder of boven de 1000 m3 zit, dus je merkt er nog niks van. Maar wel raar: bij de inkomstenbelasting willen ze van die schijven af, er zijn er in de loop der jaren al een hoop gesneuveld, en bij gas komt er eentje bij.

Amooi
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2023 16:20

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door Amooi »

Wij hebben nog een contract tot eind januari 2024
Wij betalen 85 euro per maand vast contract nu heeft Essent het ineens verhoogd naar 119 euro per maand.
Mag dit zomaar

Plaats reactie