| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] extra kosten bij pinbetalingen
-
jokiepokie
extra kosten bij pinbetalingen
Ik was vandaag toevallig bij de Blokker ik wilde per pin betalen €6.99.. maar dan komt er wel €0.10 cent extra kosten bij op.. Ik vind dit echt belachelijk dat ik in diverse winkels extra geld moet betalen als ik onder een bepaald bedrag met de pin wil betalen. Dit vind ik echt nergens op slaan. men wil juist stimuleren om meer met de pin en chip te betalen, maar ontmoedigen dit juist door extra kosten hiervoor in rekening te brengen.
Re: extra kosten bij pinbetalingen
Halfords is net zo klant onvriendelijk. Moet je ook extra betalen als het bedrag onder de 10€ is.
-
resp00112469
Zo absurd is dat niet! Een pinautomaat kost geld, veel geld. Ook het gebruik ervan kost geld, de onderhoudskosten, de telefoonlijn en de bank berekenen dit door.
Bij ons kostte gemiddeld iedere transactie FL 0.70 cent, dus even vlot in euro, 30 cent per transactie. Dan is 10 cent echt niet veel en als het om vele kleine bedragen gaat, dan kan dat niet met de winst worden verrekend, dus betaalt de klant.
Vr. Gr. Hans.
Bij ons kostte gemiddeld iedere transactie FL 0.70 cent, dus even vlot in euro, 30 cent per transactie. Dan is 10 cent echt niet veel en als het om vele kleine bedragen gaat, dan kan dat niet met de winst worden verrekend, dus betaalt de klant.
Vr. Gr. Hans.
@resp00112469:
Weet je ook zo nauwkeurig je kosten voor afstorten van muntgeld te berekenen per betaling?
De éne winkel rekent 10ct bij pinbetalingen onder een bepaald bedrag, de andere rekent 25ct, de ene berekent dit bij bedragen onder 10 euro en de andere bij bedragen onder 25 euro. Zal de keuze per ondernemer zijn, maar voor de consument blijft het nogal een vaag verhaal...
Weet je ook zo nauwkeurig je kosten voor afstorten van muntgeld te berekenen per betaling?
De éne winkel rekent 10ct bij pinbetalingen onder een bepaald bedrag, de andere rekent 25ct, de ene berekent dit bij bedragen onder 10 euro en de andere bij bedragen onder 25 euro. Zal de keuze per ondernemer zijn, maar voor de consument blijft het nogal een vaag verhaal...
-
bodejosm43
Nonsens.Zo absurd is dat niet! Een pinautomaat kost geld, veel geld. Ook het gebruik ervan kost geld, de onderhoudskosten, de telefoonlijn en de bank berekenen dit door.
Vr. Gr. Hans.
Of het een winkel nou wel of geen geld kost, doet niet ter zake. Afspraak was bij het invoeren van de elektronische portemonee (pinnen en chippen), dat er geen transactiekosten in rekening gebracht zouden worden. Daar houden de winkeliers zich al jaren niet aan. En dat is wat topicstarter bedoelt.
Contant afrekenen is vaak nog duurder, en daar wordt ook niet apart een transactiebedrag op gezet.
Winkeliers dienen de kosten van het betalingsverkeer simpelweg in de prijs van hun product op te nemen. Dat deden ze toen het allemaal contant ging, dat dienen ze ook te doen nu veel betalingsverkeer elektronisch verloopt.
Simpel zat. Ze hoeven niet ook nog eens te verdienen als de klant hen administratie uit handen neemt. Die hoort daarvoor te worden beloond, en niet bestraft.
Ik kan me niet herinneren dat de winkeliers dat ooit met de klanten hebben afgesproken. Ben je niet in de war met een vage foute belofte van bankiers?Afspraak was bij het invoeren van de elektronische portemonee (pinnen en chippen), dat er geen transactiekosten in rekening gebracht zouden worden.
-
bodejosm43
het heeft in alle kranten gestaan dat de elektronische portemonnee (andere benaming voor de chipknip) bedoeld was om voortaan kleine bedragen elektronisch zonder bijkomende kosten af te rekenen. Dat was juist het doorslaggevende argument.
Dit gebeurde ook bij de postbank-variant (de chipper). Later is men daarvan gaan afwijken. Het zijn de winkeliers geweest die zich niet aan de beloften hielden.
De chipper/chipknip is ergens begin jaren negentig geintroduceerd. En het belangrijkste argument was juist dat de winkelier hierdoor voor relatief kleine aankopen minder handelingen zou hoeven te verrichten. De klant zou beloond worden, doordat deze transacties niet doorberekend zouden worden. In de spotjes van destijds werd met voorbeelden als 1 postzegel, een krant, of een ijsje gewerkt.
Het betreft dus niet slechts vage beloften van de banken, zoals jij dat noemt, het ging om afspraken tussen banken en winkeliers die niet zijn nagekomen.
Dit gebeurde ook bij de postbank-variant (de chipper). Later is men daarvan gaan afwijken. Het zijn de winkeliers geweest die zich niet aan de beloften hielden.
De chipper/chipknip is ergens begin jaren negentig geintroduceerd. En het belangrijkste argument was juist dat de winkelier hierdoor voor relatief kleine aankopen minder handelingen zou hoeven te verrichten. De klant zou beloond worden, doordat deze transacties niet doorberekend zouden worden. In de spotjes van destijds werd met voorbeelden als 1 postzegel, een krant, of een ijsje gewerkt.
Het betreft dus niet slechts vage beloften van de banken, zoals jij dat noemt, het ging om afspraken tussen banken en winkeliers die niet zijn nagekomen.
Het gaat hier om pinnen en niet om chippen.
Volgens mij hoef je voor het chippen ook niet
te betalen heb het nog niet mee gemaakt.
Maar we leven in Nederland dus dan zal het
voor mij ook wel snel komen
Volgens mij hoef je voor het chippen ook niet
te betalen heb het nog niet mee gemaakt.
Maar we leven in Nederland dus dan zal het
voor mij ook wel snel komen
-
bodejosm43
Ik heb het in alle vier de varianten meegemaakt:
Pinnen met en zonder bijbetaling
Chippen met en zonder bijbetaling.
In principe maakt het voor de klant niet zoveel uit of die pint of chipt. Het enige verschil is het wel of niet intoetsen van 4 cijfertjes. Bij pinnen wel en bij chippen niet.
Het gaat erom dat ooit die chipknip en meer in het algemeen het elektronisch betalen, werd uitgevonden om het beide partijen: winkelier en klant, gemakkelijker te maken.
Ale transacties kosten geld. Voor zover ik het eens bij banken heb nagevraagd, is contant geld nog het duurste. Maar het vreemde is dat daar door de winkelier geen kosten bij worden geteld.
De apparatuur voor het pinnen en chippen kost geld, maar in feite hoeven er minder handelingen te worden verricht, zoals het afstorten van munten en bankbiljetten.
Ondernemers horen voor mijn gevoel gewoon alle kosten in de prijs ven het artikel onder te brengen. Duidelijk voor de klant, en ook makkelijker voor iedereen.
Pinnen met en zonder bijbetaling
Chippen met en zonder bijbetaling.
In principe maakt het voor de klant niet zoveel uit of die pint of chipt. Het enige verschil is het wel of niet intoetsen van 4 cijfertjes. Bij pinnen wel en bij chippen niet.
Het gaat erom dat ooit die chipknip en meer in het algemeen het elektronisch betalen, werd uitgevonden om het beide partijen: winkelier en klant, gemakkelijker te maken.
Ale transacties kosten geld. Voor zover ik het eens bij banken heb nagevraagd, is contant geld nog het duurste. Maar het vreemde is dat daar door de winkelier geen kosten bij worden geteld.
De apparatuur voor het pinnen en chippen kost geld, maar in feite hoeven er minder handelingen te worden verricht, zoals het afstorten van munten en bankbiljetten.
Ondernemers horen voor mijn gevoel gewoon alle kosten in de prijs ven het artikel onder te brengen. Duidelijk voor de klant, en ook makkelijker voor iedereen.
-
Walter van V
een pinautomaat kost mij per maand regio 55,= aan huur en service/onderhoudskontrakt incl BTW. komt alleen de telefoonlijn en belkosten nog bij. tenzij over dsl gewerkt wordt. De ondernemer heeft de dsl lijn vaak toch wel al voor andere zaken, dus die kosten kan je niet doorrekenen.
Daarnaast : kasgeld afstorten bij de bank kost tegenwoordig ook geld....
De kosten van inning van de betaling hort bij het normale ondernemerskostenverhaal. En die reken je door in je produktprijs. Dus al die extra berekende kosten voor lage bedragen pinnen zijn gewoon extra winst.
Daarnaast : kasgeld afstorten bij de bank kost tegenwoordig ook geld....
De kosten van inning van de betaling hort bij het normale ondernemerskostenverhaal. En die reken je door in je produktprijs. Dus al die extra berekende kosten voor lage bedragen pinnen zijn gewoon extra winst.
Het ligt er maar net aan bij wat voor een winkel je bent. Een winkel waar vaak grote bedragen uitgegeven worden, deel uitmaakt van een grote keten en kleingeld afstort, daar zou het wel uitkunnen.
Voor een kleine zelfstandige, waarbij het gaat om gemiddelde bestedingen rond de 5 euro per klant, geen dsl lijn heeft voor andere zaken, geen kleingeld afstort, draait op de lage prijzen etc. etc. is een pinautomaat duur.
Daarnaast is een pinautomaat ook veel trager dan een goed ingewerkte cassiere (en ook dat kost geld).
Voor een kleine zelfstandige, waarbij het gaat om gemiddelde bestedingen rond de 5 euro per klant, geen dsl lijn heeft voor andere zaken, geen kleingeld afstort, draait op de lage prijzen etc. etc. is een pinautomaat duur.
Daarnaast is een pinautomaat ook veel trager dan een goed ingewerkte cassiere (en ook dat kost geld).
-
bodejosm43
Dan zou die kleine zelfstandige consequent moeten zijn, en ook voor contante aankopen dat geld moeten bijtellen. Uit Walter van V zijn verhaal maak ik op dat ik in de goede richting zit met mijn redenatie.
Hoe zou jij reageren als je een ijsje koopt van 75 cent (want om dat soort aankopen gaat het dus), en er wordt 85 cent of een euro afgerekend?
Dat ijsje kost 75 cent, of ik het nou contant, per pin of chipknip betaal, de transactiekosten horen er gewoon in te zitten. Na jou komt misschien iemand voor 15 euro boodschappen doen. Kleine klanten, grote klanten, ze horen allemaal hetzelfde te worden behandeld.
Hoe zou jij reageren als je een ijsje koopt van 75 cent (want om dat soort aankopen gaat het dus), en er wordt 85 cent of een euro afgerekend?
Dat ijsje kost 75 cent, of ik het nou contant, per pin of chipknip betaal, de transactiekosten horen er gewoon in te zitten. Na jou komt misschien iemand voor 15 euro boodschappen doen. Kleine klanten, grote klanten, ze horen allemaal hetzelfde te worden behandeld.
-
resp00112469
Ik heb de kosten nooit doorberekend, maar ik kan mij voorstellen dat sommigen dat wel doen. Wat betreft het doorberekenen in de prijs, dat vind ik voor iemand die dan wel contant afrekent een vorm van oplichting. De prijzen zijn zodanig voor kleine bedragen dat de winst minimaal is. Een snoertje waar 25 cent winst op zit kan je eigenlijk niet verkopen met 0.30 cent kosten, want dan leg je er op toe. Iedere pintransactie kost geld, en dan heb ik het niet over afschrijving van de apparatuur, maar over de werkelijke kosten die door de bank en Interpay in rekening worden gebracht. Ook het onderhoudscontract is daarbij niet doorberekend. Alle kosten samen kwamen echt op 30 eurocent per transactie. Dus dat het extra winst geeft voor de winkelier, is complete onzin.
Chippen is weer iets totaal anders. Daarvoor hoeft niet eerst een verbinding gemaakt te worden naar de bank, dat doet het apparaat zelf door het van de chipknip af te trekken.
Deze bedragen worden rechtstreeks in de digitale kas gestort en worden dat één maal per dag overgeschreven, zodat dit slechts één transactie is met eenmalige kosten.
Dus chippen doorberekenen aan de klant is uit den boze.
Vr. Gr. Hans.
Chippen is weer iets totaal anders. Daarvoor hoeft niet eerst een verbinding gemaakt te worden naar de bank, dat doet het apparaat zelf door het van de chipknip af te trekken.
Deze bedragen worden rechtstreeks in de digitale kas gestort en worden dat één maal per dag overgeschreven, zodat dit slechts één transactie is met eenmalige kosten.
Dus chippen doorberekenen aan de klant is uit den boze.
Vr. Gr. Hans.
Chippen en pinnen zijn de nieuwe betaalmethoden met de bedoeling dat wij consumenten er zoveel mogelijk gebruik van (gaan) maken.
Ook ik erger mij suf aan het feit dat ik extra moet bijbetalen als ik onder een bepaald bedrag middels pin wil betalen. Deze onderbedragen varieren ook per winkel en de extra bijbetaling wisselt ook.
Als tweede erger ik me suf dat dit vaak niet of onduidelijk vermeld staat in een winkel.
Als ik zie dat ik voor pinnen moet bijbetalen dan wil ik graag gaan chipknippen, maar bij veel winkeliers is deze mogelijkheid er simpelweg niet.
Kortom, je kunt contant of middels pin betalen. Transactievrij middels de chipknip betalen is verre van ingeburgerd in de detailhandel.
Als de detailhandel te hoge transactiekosten moet betalen voor betaling middels pinbetalingen bij lage bedragen, zorg dan dat er een chipknip apparaat aanwezig is.
Overigens vind ik ook dat hier een taak is weggelegd voor de overheid. De kostenberekeningen van banken die vervolgens weer doorberekend worden naar de consument door de winkelier loopt de spuigaten uit. Het is verre van transparant.
Ook ik erger mij suf aan het feit dat ik extra moet bijbetalen als ik onder een bepaald bedrag middels pin wil betalen. Deze onderbedragen varieren ook per winkel en de extra bijbetaling wisselt ook.
Als tweede erger ik me suf dat dit vaak niet of onduidelijk vermeld staat in een winkel.
Als ik zie dat ik voor pinnen moet bijbetalen dan wil ik graag gaan chipknippen, maar bij veel winkeliers is deze mogelijkheid er simpelweg niet.
Kortom, je kunt contant of middels pin betalen. Transactievrij middels de chipknip betalen is verre van ingeburgerd in de detailhandel.
Als de detailhandel te hoge transactiekosten moet betalen voor betaling middels pinbetalingen bij lage bedragen, zorg dan dat er een chipknip apparaat aanwezig is.
Overigens vind ik ook dat hier een taak is weggelegd voor de overheid. De kostenberekeningen van banken die vervolgens weer doorberekend worden naar de consument door de winkelier loopt de spuigaten uit. Het is verre van transparant.
-
bodejosm43
Toch beweerde een winkelier in mijn wijk een paar jaar geleden, dat de bank hem 1.50 per transactie in rekening bracht, en dat ie dat wel door MOEST berekenen om niet erop toe te leggen.Dus dat het extra winst geeft voor de winkelier, is complete onzin.
Ik gerloofde hem toen al niet, en het blijkt voor zover je aangeeft, ook niet zo te zijn.
Maar hoe zit het dan met afstortkosten, ik hoor van verschillende winkeliers dat dat zo mogelijk nog duurder is dan de transactiekosten bij pinnen.
-
s i m o n e
Wat ik niet begrijp van winkels die voor het pinnen onder een bepaald bedrag extra laten betalen, is dat als ze deze kosten gewoon in de kostprijs zouden verrekenen de klant dit niet eens in de gaten zou hebben. De prijzen zouden maar een fractie hoger liggen en er zouden geen boze/geïrriteerde klanten zijn omdat ze voor het pinnen extra moeten betalen.
Tenzij de prijsverschillen tussen concurenten klein zijn.
-
resp00112469
Kijk het verschil in afstorten en pinnen maakt veel uit. Afstorten is een éénmalige transactie die dan ook éénmaal door de bank berekent wordt. Dan heb je dus alleen met de bank te maken.
Pinnen daar zit Interpay nog tussen en die berekent ook alsmede de bank, transactie kosten. Zie dat als een telefoon, voor elk gesprek moet worden betaalt.
Gaat het om een groot bedrag, bijvoorbeeld voor de aanschaf van een TV, dan maakt het niet zoveel uit, maar als het om accesoires gaat, een snoertje, een batterij, een paar kabelpluggen enz. dan kan dat behoorlijk aantikken en leg je daar in feite op toe.
Om dat in de prijs door te berekenen is niet eerlijk tegenover iemand die wel gewoon contant afrekent, temeer omdat de prijzen zodanig zijn dat je dit niet kunt doen.
Ergens op dit forum staat een leuk voorbeeld van iemand die een overzicht van zijn betalingen via internet wilde hebben en daar een afrekening van kreeg, dat heb ik gelukkig niet meegemaakt, maar in principe kan het wel.
Vr. Gr. Hans.
Pinnen daar zit Interpay nog tussen en die berekent ook alsmede de bank, transactie kosten. Zie dat als een telefoon, voor elk gesprek moet worden betaalt.
Gaat het om een groot bedrag, bijvoorbeeld voor de aanschaf van een TV, dan maakt het niet zoveel uit, maar als het om accesoires gaat, een snoertje, een batterij, een paar kabelpluggen enz. dan kan dat behoorlijk aantikken en leg je daar in feite op toe.
Om dat in de prijs door te berekenen is niet eerlijk tegenover iemand die wel gewoon contant afrekent, temeer omdat de prijzen zodanig zijn dat je dit niet kunt doen.
Ergens op dit forum staat een leuk voorbeeld van iemand die een overzicht van zijn betalingen via internet wilde hebben en daar een afrekening van kreeg, dat heb ik gelukkig niet meegemaakt, maar in principe kan het wel.
Vr. Gr. Hans.
Hoewel sommige winkels geld vragen, als u iets van minder dan E10 met E100 betaald en er veel contant retour gaat is dat ook lastig!
Voor kleingeld moet ook betaald worden, dus soms benadelen ze zichzelf.
Bij benzine pomp word vaak gevraagt of ik E50 of E100 extra wil, dan bespaard een loop met risico naar de bank aan einde dag, en de klant hoeft ook niet daar naartoe.
Of ze het nu zelf met hoog risico, of laten ophalen, het kost dus ook zo
komt het soms voor, terwijl winkels vaak 10 cent extra vragen voor contant!
De winkel zonder grenzen die via internet die pin doen zijn goedkoper uit als de inbellers, dus ook welke bank en verbinding scheelde in kosten en die mogen ze doorberekenen.
Er zijn nog winkels zonder pin, onze slager en chinees dus, en dan moet je vlakbij de automaat pinnen, en die was leeg, dus minder klanten, dus dat is dan zijn probleem!
Bij benzine pomp word vaak gevraagt of ik E50 of E100 extra wil, dan bespaard een loop met risico naar de bank aan einde dag, en de klant hoeft ook niet daar naartoe.
De winkel zonder grenzen die via internet die pin doen zijn goedkoper uit als de inbellers, dus ook welke bank en verbinding scheelde in kosten en die mogen ze doorberekenen.
Er zijn nog winkels zonder pin, onze slager en chinees dus, en dan moet je vlakbij de automaat pinnen, en die was leeg, dus minder klanten, dus dat is dan zijn probleem!
Hoewel sommige winkels geld vragen, als u iets van minder dan E10 met E100 betaald en er veel contant retour gaat is dat ook lastig!