| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Fout in berekening PGB
-
ClaudiaPhilippo
Fout in berekening PGB
Vanaf 2008 krijgt mijn man een PGB. Deze liep in september af en in juni hebben wij daarom een nieuwe aanvraag gedaan. Deze werd goedgekeurd door het CIZ (Centrum Indicatie Zorg) en wij ontvingen in augustus een brief van het zorgkantoor met daarin de hoogte van het toegekende bedrag. Wij schrokken omdat het minder was dan we tot dan toe kregen, maar zagen toen dat het inkomen waarover het zorgkantoor het toegekende bedrag had gerekend niet klopte. Om precies te zijn was het 1709,60 meer dan we echt samen hadden verdiend in 2012. En om het leuker te maken: Laat dit nu precies de geboortedatum zijn van mijn man.
Natuurlijk gelijk gebeld. De mevrouw die we aan de lijn kregen zou het doorgeven aan de desbetreffende afdeling. Volgens haar zouden zij dan bij de belastingdienst een IB60 formulier opvragen en het probleem verhelpen. Het kon alleen wel 2 tot 3 weken duren.
Een paar dagen later echter ontvingen we een factuur van het zorgkantoor dat we, op basis van ons inkomen in 2012 teveel PGB hadden ontvangen en of we 425 en nog wat cent terug wilden betalen. Uiteraard weer gelijk gebeld. Toen werd het verhaal plots anders... We moesten officieel een bezwaarschrift indienen en zelf de IB60 formulieren bij de belasting opvragen. Als het bezwaarschrift binnen was dan zouden zij de huidige factuur tijdelijk bevriezen tot er meer duidelijkheid was.
Een twee weken nadat we het bezwaarschrift ingediend hadden ontvingen we een herinneringsfactuur. Gelijk gebeld. Er werd ons verteld dat er een achterstand was in het verwerken van de bezwaarschriften, maar dat de factuur dit keer wel bevroren werd en nu toch echt binnen twee tot drie weken bericht moesten krijgen.
Vandaag zag ik dat het zorgkantoor het PGB heeft uitbetaald. Het gaat dan om de periode oktober tot december (terwijl we ook nog een deel tegoed hebben van 16-09 tot 1-10). Maar het bedrag dat we aan hen terug moesten betalen hebben ze wel in mindering gebracht.
We zijn zo onderhand ten einde raad en ik heb zo onderhand er geen vertrouwen meer in dat het zorgkantoor dit adequaat gaat oplossen. Hoe is het überhaupt mogelijk om de geboortedatum van iemand bij diens inkomen op te tellen...
Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Natuurlijk gelijk gebeld. De mevrouw die we aan de lijn kregen zou het doorgeven aan de desbetreffende afdeling. Volgens haar zouden zij dan bij de belastingdienst een IB60 formulier opvragen en het probleem verhelpen. Het kon alleen wel 2 tot 3 weken duren.
Een paar dagen later echter ontvingen we een factuur van het zorgkantoor dat we, op basis van ons inkomen in 2012 teveel PGB hadden ontvangen en of we 425 en nog wat cent terug wilden betalen. Uiteraard weer gelijk gebeld. Toen werd het verhaal plots anders... We moesten officieel een bezwaarschrift indienen en zelf de IB60 formulieren bij de belasting opvragen. Als het bezwaarschrift binnen was dan zouden zij de huidige factuur tijdelijk bevriezen tot er meer duidelijkheid was.
Een twee weken nadat we het bezwaarschrift ingediend hadden ontvingen we een herinneringsfactuur. Gelijk gebeld. Er werd ons verteld dat er een achterstand was in het verwerken van de bezwaarschriften, maar dat de factuur dit keer wel bevroren werd en nu toch echt binnen twee tot drie weken bericht moesten krijgen.
Vandaag zag ik dat het zorgkantoor het PGB heeft uitbetaald. Het gaat dan om de periode oktober tot december (terwijl we ook nog een deel tegoed hebben van 16-09 tot 1-10). Maar het bedrag dat we aan hen terug moesten betalen hebben ze wel in mindering gebracht.
We zijn zo onderhand ten einde raad en ik heb zo onderhand er geen vertrouwen meer in dat het zorgkantoor dit adequaat gaat oplossen. Hoe is het überhaupt mogelijk om de geboortedatum van iemand bij diens inkomen op te tellen...
Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Re: Fout in berekening PGB
Ik las uw bericht gisteravond. Om het wat nieuw leven in de blazen nu toch maar een reactie.ClaudiaPhilippo schreef:Hoe is het überhaupt mogelijk om de geboortedatum van iemand bij diens inkomen op te tellen...
Berust het niet puur op toeval dat het bedrag aan extra inkomen gelijk is aan de geboortedatum?
Soms zie je verbanden die er niet echt zijn.
Het kan natuurlijk zijn dat er ergens iets verkeerd is ingevuld bij de belastingaangifte, maar meestal doet iemand dat zelf en digitaal. Als de software van de belastingdienst dit soort fouten zou bevatten zou het aan klachten regenen. Het kan zijn dat het in het proces van de toekenning van het PGB fout is gegaan en iemand ergens de geboortedatum in een verkeerd veld heeft ingevuld.
Het blijft wel een interessant verhaal. Gezien het gebrek aan reacties herkent niemand het probleem.
-
ClaudiaPhilippo
Op de beide IB60 formulieren (mijn man en ik doen onze aangifte niet gezamenlijk) klopt het inkomen wel.
Overigens haalt het zorgkantoor hun gegevens niet bij de belastingdienst, maar bij het CAK en om het nog lastiger te maken; die zeggen dat ze helemaal geen gegevens van ons hebben, terwijl we al jaren een PGB hebben.
Het is nog steeds niet opgelost. Vanuit het zorgkantoor wordt er overlegd of ze op basis van de door ons toegestuurde gegevens een herberekening gaan maken. We hebben daarnaast ook het CAK aangeschreven en ook voor hun administratie de IB60 formulieren meegestuurd. Als we geluk hebben, maken ze de fout direct goed en anders kan het twee maanden duren.
Overigens haalt het zorgkantoor hun gegevens niet bij de belastingdienst, maar bij het CAK en om het nog lastiger te maken; die zeggen dat ze helemaal geen gegevens van ons hebben, terwijl we al jaren een PGB hebben.
Het is nog steeds niet opgelost. Vanuit het zorgkantoor wordt er overlegd of ze op basis van de door ons toegestuurde gegevens een herberekening gaan maken. We hebben daarnaast ook het CAK aangeschreven en ook voor hun administratie de IB60 formulieren meegestuurd. Als we geluk hebben, maken ze de fout direct goed en anders kan het twee maanden duren.
Aangezien het schijnbaar voor het zorgkantoor een nogal complexe zaak (geworden) is, en er een groot risico is dat fouten zich op blijven stapelen zou ik aandringen op een persoonlijk bezoek, en zorgen voor een duidelijk overzicht van wat het moet zijn en de in uw ogen gemaakte fouten.
Oftewel proberen te zorgen voor een wat individueler aanpak van uw probleem.
Als het zorgkantoor daar niet aan mee wil werken zou ik ze zeker schriftelijk aansprakelijk gaan stellen voor alle directe en indirecte kosten die hieruit voortvloeien voor u.
Oftewel proberen te zorgen voor een wat individueler aanpak van uw probleem.
Als het zorgkantoor daar niet aan mee wil werken zou ik ze zeker schriftelijk aansprakelijk gaan stellen voor alle directe en indirecte kosten die hieruit voortvloeien voor u.
Ik ben het helemaal eens met @Vroem.
Dit soort zaken blijft altijd lekker onder op de stapel liggen totdat het zorgkantoor het gezicht achter het formuliertje ziet. Ik heb meestal de neiging een enorm ludieke brief te schrijven die met kop-en-schouders boven alle andere brieven uit steekt en aanleiding geeft tot het dagelijkse gesprek bij de koffie-automaat. Dat wil wel eens helpen, maar is natuurlijk geen structurele oplossing. Het is misschien ook geen structureel probleem, maar een individueel probleem.
Als u in de mogelijkheid bent bij het zorgkantoor langs te gaan is de beste oplossing een persoonlijke afspraak te maken en alle papieren mee te nemen. Twee maanden is onaanvaardbaar en dat mag u hen wel heel duidelijk maken door boos te reageren. Hou het persoonlijk en noteer van elk gesprek de naam en de datum en tijd plus wat ze u hebben toegezegd. U kunt dan altijd weer naar die persoon vragen.
Dit soort zaken blijft altijd lekker onder op de stapel liggen totdat het zorgkantoor het gezicht achter het formuliertje ziet. Ik heb meestal de neiging een enorm ludieke brief te schrijven die met kop-en-schouders boven alle andere brieven uit steekt en aanleiding geeft tot het dagelijkse gesprek bij de koffie-automaat. Dat wil wel eens helpen, maar is natuurlijk geen structurele oplossing. Het is misschien ook geen structureel probleem, maar een individueel probleem.
Als u in de mogelijkheid bent bij het zorgkantoor langs te gaan is de beste oplossing een persoonlijke afspraak te maken en alle papieren mee te nemen. Twee maanden is onaanvaardbaar en dat mag u hen wel heel duidelijk maken door boos te reageren. Hou het persoonlijk en noteer van elk gesprek de naam en de datum en tijd plus wat ze u hebben toegezegd. U kunt dan altijd weer naar die persoon vragen.
Ik heb nooit problemen met een zorgkantoor gehad, maar wel met andere (semi-) overheidsinstellingen of grote financiële instellingen, verzekeraars etc. Wat altijd heel goed werkt als het lukt aan directe mailadressen te komen is alles wat onverhoopt mondeling/per telefoon gaat (wat niet zwart op wit staat wil wel eens ""niet gezegd zijn"", of er wordt door slachtoffer "'een verkeerde uitleg gegeven"" of welke smoes dan ook)achteraf per mail bevestigen wat er gezegd en afgesproken is. En duidelijke overeengekomen korte reactie termijnen stellen. Zij willen ook binnen de maand soms sneller hun geld, werkt andersom dan ook zo. Men kan daar om een of andere reden slecht tegen...wil vaak helpen de zaak te bespoedigen.
Is ook mijn ervaring. Het is dan meteen weer persoonlijk. Je stelt iemand verantwoordelijk voor zijn/haar toezeggingen en die mag dan actie gaan ondernemen om dat waar te maken. Die weet dan immers ook dat je bewijs hebt en het op naam aan kunt geven naar leidinggevenden.vroem schreef:Wat altijd heel goed werkt als het lukt aan directe mailadressen te komen is alles wat onverhoopt mondeling/per telefoon gaat (wat niet zwart op wit staat wil wel eens ""niet gezegd zijn"", of er wordt door slachtoffer "'een verkeerde uitleg gegeven"" of welke smoes dan ook)achteraf per mail bevestigen wat er gezegd en afgesproken is.
Ja, blij worden ze er meestal niet van, ook mijn ervaring.vroem schreef:Men kan daar om een of andere reden slecht tegen...wil vaak helpen de zaak te bespoedigen.
Het helpt overigens niet altijd is mijn ervaring. Als ze de beslissing bij een andere afdeling neer kunnen leggen, dan doen ze dat ook. Ik ben al meer dan een jaar in strijd met mijn zorgverzekering. Maar vaak wel hoor en zeker bij een zorgkantoor verwacht ik wel dat het werkt.
als je al een jaar bezig bent: SKGZ...czarczar schreef:Is ook mijn ervaring. Het is dan meteen weer persoonlijk. Je stelt iemand verantwoordelijk voor zijn/haar toezeggingen en die mag dan actie gaan ondernemen om dat waar te maken. Die weet dan immers ook dat je bewijs hebt en het op naam aan kunt geven naar leidinggevenden.vroem schreef:Wat altijd heel goed werkt als het lukt aan directe mailadressen te komen is alles wat onverhoopt mondeling/per telefoon gaat (wat niet zwart op wit staat wil wel eens ""niet gezegd zijn"", of er wordt door slachtoffer "'een verkeerde uitleg gegeven"" of welke smoes dan ook)achteraf per mail bevestigen wat er gezegd en afgesproken is.
Ja, blij worden ze er meestal niet van, ook mijn ervaring.vroem schreef:Men kan daar om een of andere reden slecht tegen...wil vaak helpen de zaak te bespoedigen.
Het helpt overigens niet altijd is mijn ervaring. Als ze de beslissing bij een andere afdeling neer kunnen leggen, dan doen ze dat ook. Ik ben al meer dan een jaar in strijd met mijn zorgverzekering. Maar vaak wel hoor en zeker bij een zorgkantoor verwacht ik wel dat het werkt.
Is onderdeel van het probleemvroem schreef:als je al een jaar bezig bent: SKGZ...
Ik wil er eigenlijk niet weer over beginnen, maar het probleem is kort gezegd dat de zorgverzekering je complete medische dossier wil hebben (en daar dan vervolgens nog geen genoegen mee neemt) en de SKGZ vraagt op het eerste aanvraagformulier zowel je medische dossier als toestemming dat met iedereen te mogen delen (tot 2 keer toe op 1 A4-tje). Het zal nu uitdraaien op rechtszaken, zal wel jaren gaan duren.
dat vind ik veel te ver gaan.
Alleen dat wat nodig is voor beoordeling van het conflict, en inzage beperkt tot een aantal met name te noemen behandelaars met geheimhoudingsplicht. Meer is echt niet nodig, en wil men achteraf toch nog een ander consulteren erover dan kan dat gewoon op dat moment geregeld worden. Schandalig eigenlijk.
Wellicht een voor de ombudsman.
maar nu maar weer on topic, terug naar TS. Hoe ver is de zaak nu?
welke stappen zijn/worden genomen ahv de adviezen hier?
Alleen dat wat nodig is voor beoordeling van het conflict, en inzage beperkt tot een aantal met name te noemen behandelaars met geheimhoudingsplicht. Meer is echt niet nodig, en wil men achteraf toch nog een ander consulteren erover dan kan dat gewoon op dat moment geregeld worden. Schandalig eigenlijk.
Wellicht een voor de ombudsman.
maar nu maar weer on topic, terug naar TS. Hoe ver is de zaak nu?
welke stappen zijn/worden genomen ahv de adviezen hier?
-
ClaudiaPhilippo
Nog geen verandering. Degene die ons maandag of anders dinsdag zou terugbellen heeft dat niet gedaan (So what else is new), daarnet was hij nog niet aanwezig, maar om half 11 hangen we opnieuw aan de telefoon. Ik wil i.d.d kijken of het mogelijk is een afspraak te maken. Ik wil ook op zoek gaan naar wat rechtstreekse mail adressen.
Dit is altijd de ellende met bellen, ik heb er dan ook een Godsgruwelijke hekel aan. Degene die je aan de telefoon hebt heeft vaak geen beslissingsbevoegdheid en moet het intern over laten aan een andere afdeling die je weer niet te spreken krijgt. Dan is er alle reden vooral schriftelijk een klacht neer te leggen, gericht aan de directie, en schriftelijk antwoord te eisen binnen een redelijk gestelde termijn.ClaudiaPhilippo schreef:Nog geen verandering. Degene die ons maandag of anders dinsdag zou terugbellen heeft dat niet gedaan (So what else is new), daarnet was hij nog niet aanwezig
Maar ja, als het de overheid betreft, dan hoeven die zich nergens aan te houden. Zoek het hogerop binnen de organisatie, dus schriftelijk en aangetekend.